Knez - En massa Ford Capri
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5737
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10232
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri
Min åsikt är att diameter runt 585-600 mm funkar fint, så 205/50-15 eller 205/40-17 blir rätt bra om bilen är lite sänkt. Original 13" (185/70-13) ligger på 589 mm.
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri
Mors!
Har hänt en del sen sist, mest pga att jag fått lite hjälp på traven från en känd byggherre i Gävletrakten
Lite recept då!
*Orörd föggepinto
*Stor kinaturbo (ZY80142971)
*Modifierad Sachs 766 för att passa Pintons svänghjul
*4-puckad sinterlamell
*Deatschwerks DW300 bränslepump
*850cc Siemens Deka spridare som ska flöda E85
*AEM lambdacontroller
*MaxxECU Mini styrsystem
Siktar på hållbarhet så jag får åka några mil nästa sommar, så moderata 250hk till att börja med
Har hänt en del sen sist, mest pga att jag fått lite hjälp på traven från en känd byggherre i Gävletrakten

Lite recept då!
*Orörd föggepinto
*Stor kinaturbo (ZY80142971)
*Modifierad Sachs 766 för att passa Pintons svänghjul
*4-puckad sinterlamell
*Deatschwerks DW300 bränslepump
*850cc Siemens Deka spridare som ska flöda E85
*AEM lambdacontroller
*MaxxECU Mini styrsystem
Siktar på hållbarhet så jag får åka några mil nästa sommar, så moderata 250hk till att börja med

Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
- Catling
- Veteran
- Inlägg: 978
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313

Re: Knez - En massa Ford Capri
Känns som jag har loggat in på internet 2008 .
Fränt....
Fränt....
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
- davve d
- Legend
- Inlägg: 3868
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
- Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17

Re: Knez - En massa Ford Capri
Läckert och kul uppgradering 
Nu måste vi få sen den i konbanan på Lunda 2021

Nu måste vi få sen den i konbanan på Lunda 2021

FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10232
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri
Det blir säkert kul :-)
Påminn mig, vad har du för växellåda nu?
Gustaf
Påminn mig, vad har du för växellåda nu?
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri
Typ-9. Funderar på att peta upp en MT-75 samtidigt som jag byter bakaxel till Volvo 1031. Men det är sen, inte nu.
Typ-9 borde väl hålla för en 250hk i alla fall?
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10232
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri
Min erfarenhet är ju att typ 9 håller för runt 1 bar i alla fall och ganska elak hantering. Men det beror på ursprungsskick också.
Hyfsat stor turbo gör ju normalt sett att du får vridet högre upp. Men du lär ha en bra bit över 300 Nm (när jag körde HX32 gav den 226 whp och 325 Nm på 1,1 bar, då hade jag redan bytt till T5). Så en typ 9 kommer leva på lånad tid.
Ett sätt att få det att leva längre är att börja med en snällare lamell och byta först när det slirar...
Gustaf
Hyfsat stor turbo gör ju normalt sett att du får vridet högre upp. Men du lär ha en bra bit över 300 Nm (när jag körde HX32 gav den 226 whp och 325 Nm på 1,1 bar, då hade jag redan bytt till T5). Så en typ 9 kommer leva på lånad tid.
Ett sätt att få det att leva längre är att börja med en snällare lamell och byta först när det slirar...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri
Hur är MT-75 hållbarhetsmässigt i jämförelse?
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10232
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri
All erfarenhet säger att den hänger med en bit till.
De data jag har från Ford pratar om att den är dimensionerad för 300 Nm (i alla fall för 2.9), medan typ 9 är specad till 220 Nm.
Personligen tror jag att MT-75 funkar rätt bra till de nivåer du pratar om. Jag har själv lagt några från sena Scorpio på lager "bara för att"...om jag ledsnar på T5.
Granada-Jörgen har kört MT-75 bakom YB och det höll bara ett tag men jag tror han plockade ut rätt bra med vridmoment ur den maskinen.
Just nu är det också enklare att hitta MT-75 (speciellt om man tar från Scorpio då) vilket också är en fördel. Sedan blir det lite knep och knåp med kardan som ju behöver en gliddel när man kör stel axel som också kan påverka valet.
Gustaf
De data jag har från Ford pratar om att den är dimensionerad för 300 Nm (i alla fall för 2.9), medan typ 9 är specad till 220 Nm.
Personligen tror jag att MT-75 funkar rätt bra till de nivåer du pratar om. Jag har själv lagt några från sena Scorpio på lager "bara för att"...om jag ledsnar på T5.
Granada-Jörgen har kört MT-75 bakom YB och det höll bara ett tag men jag tror han plockade ut rätt bra med vridmoment ur den maskinen.
Just nu är det också enklare att hitta MT-75 (speciellt om man tar från Scorpio då) vilket också är en fördel. Sedan blir det lite knep och knåp med kardan som ju behöver en gliddel när man kör stel axel som också kan påverka valet.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri
Okej! Då är det nog den vägen jag går framledes.
Tanken är att byta kardan till en Volvokardan iom axel och lådbyte. Får bygga ett nytt fäste för stödlagret helt enkelt så Volvokardan blir "bolt on". Oklart om en 240 eller 740-kardan passar bäst längdmässigt bakom en MT75.
Har för övrigt köpt på mig ett Micra K10 -servo och letar nu efter lämplig huvudbromscylinder.
Kör Mazdaskivor och Volvo 240-ok fram på den svarta och det funkar bra.
Tips mottages gärna på mer eller mindre bolt on-bromsar fram. Bak blir det vanliga 240-skivor och ok.
Tanken är ju att framledes regga den bruna som ombyggt fordon, så jag vet inte om Mazdans 260mm skivor är för små eller inte.
Tanken är att byta kardan till en Volvokardan iom axel och lådbyte. Får bygga ett nytt fäste för stödlagret helt enkelt så Volvokardan blir "bolt on". Oklart om en 240 eller 740-kardan passar bäst längdmässigt bakom en MT75.
Har för övrigt köpt på mig ett Micra K10 -servo och letar nu efter lämplig huvudbromscylinder.
Kör Mazdaskivor och Volvo 240-ok fram på den svarta och det funkar bra.
Tips mottages gärna på mer eller mindre bolt on-bromsar fram. Bak blir det vanliga 240-skivor och ok.
Tanken är ju att framledes regga den bruna som ombyggt fordon, så jag vet inte om Mazdans 260mm skivor är för små eller inte.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10232
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri
Det finns ju Volvokardaner med gliddel och de som har hardyskiva passar normalt på samma hardyskiva som MT-75 så det är nog en enkel lösning.
Mazdaskivorna och 240-ok fram är ju absolut enklast. Det bör vara acceptabelt till runt 200-220 hk nånstans vilket väl i och för sig är rätt rimligt för en snäll Pinto turbo. Utmaningen är väl kanske snarast att få det till ombyggt fordon med Pinto, det är ju inte bytt motor...formellt sett. Det finns lite andra vägar till ombyggt fordon men alla innebär ju mer ombyggnader av resten.
Jag har ju kört med Nissan King Cab 23,8 mm huvudcylinder till 240-bromsarna, det är en enkel lösning.
Gustaf
Mazdaskivorna och 240-ok fram är ju absolut enklast. Det bör vara acceptabelt till runt 200-220 hk nånstans vilket väl i och för sig är rätt rimligt för en snäll Pinto turbo. Utmaningen är väl kanske snarast att få det till ombyggt fordon med Pinto, det är ju inte bytt motor...formellt sett. Det finns lite andra vägar till ombyggt fordon men alla innebär ju mer ombyggnader av resten.
Jag har ju kört med Nissan King Cab 23,8 mm huvudcylinder till 240-bromsarna, det är en enkel lösning.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri
Tanken är väl att fixa ihop en insprutspinto med cossieprylar i botten, men det kanske inte heller räcker eftersom den motorn passar "bolt on" i Caprin? Vilken väg ska jag gå? Vill försöka bygga "rätt" direkt.therealpinto skrev: ↑ons dec 16, 2020 9:02 amUtmaningen är väl kanske snarast att få det till ombyggt fordon med Pinto, det är ju inte bytt motor...formellt sett. Det finns lite andra vägar till ombyggt fordon men alla innebär ju mer ombyggnader av resten.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10232
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:

Re: Knez - En massa Ford Capri
Transportstyrelsen brukar mena att byta motor innebär att byta till en motortyp som inte fanns i bilmodellen. Så även om Pinton har kolvar och stakar från YB är det inget motorbyte i deras ögon. Det är dock värt att kolla med ditt närmsta besiktningsorgan också vad de tycker, en del glider lite på definitionen.
Annars är nog den enklaste vägen till ombyggt fordon med Pinton kvar, att byta även styrväxel och rattaxel. Tillsammans med att du byter hela bromssystemet klassar det då in som ombyggt fordon. Snegla till exempel på MrB's projekt med 240 styrväxel i Capri, det kan ju vara en väg.
Gustaf
Annars är nog den enklaste vägen till ombyggt fordon med Pinton kvar, att byta även styrväxel och rattaxel. Tillsammans med att du byter hela bromssystemet klassar det då in som ombyggt fordon. Snegla till exempel på MrB's projekt med 240 styrväxel i Capri, det kan ju vara en väg.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- MrB
- Veteran
- Inlägg: 633
- Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
- Namn: Björn Liedström
- Kör: Capri
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 259

Re: Knez - En massa Ford Capri
MT 75 an klarar bra med pisk ..Har kört den med Essex V6 framför sedan 2009 och gett den duktigt med stryk ...Har mosat 1031 Volvo axel 2 ggr .Skjutit 3 kopplingar ..kör sinterlamell i 3 år nu sedan jag ledsnade på att städa ur lamellskräp ( och då håller kopplingen)
...Och bytt 1 synkring i MT 75 an .
...säger väl en del om hållfastheten
Gällande bromsar tycker jag att Mazda skivor med 240 ok inte var någon vidare hit...obetydligt bättre än orginal ..ska du ändå byta så gå upp några storlekar på skiva ..Har själv Citroen skivor med Volvo 850 R ok ...kräver förstås minst 15 " fälg ..vill du ha 13 " så finns prisvärda kit i UK
Gällande bromsar tycker jag att Mazda skivor med 240 ok inte var någon vidare hit...obetydligt bättre än orginal ..ska du ändå byta så gå upp några storlekar på skiva ..Har själv Citroen skivor med Volvo 850 R ok ...kräver förstås minst 15 " fälg ..vill du ha 13 " så finns prisvärda kit i UK
Old FORD's can always be faster ......