Sida 4 av 9

Postat: ons jul 10, 2019 7:51 am
av therealpinto
Felet är att du har förgasare ;-)

Det är förstås värt att kolla grunderna, dvs ventilspel, kompressionsprov och kolla timing på kammen. Kolla också att fördelaren inte är galet glapp (men Bosch-fördelarna är sällan det).

Jag tror ändå det sitter i förgasaren, eller kringutrustningen. Är alla avgasreningsgrejer inkopplade eller är något sånt bortplockat? Eftersom det är så markant varierande varv skulle jag nästan tro på någon anti-stall-ventil eller decelerationsfunktion som går in.

Gustaf

Postat: ons jul 10, 2019 10:53 am
av Knez
Har ju Haltech, insug och tank liggande för att konvertera till insprutare (och turbo för den delen). Men med besiktningen bara två månader bort skulle det vara skönt att få den att gå någorlunda så jag får den genom besiktningen innan jag börjar med tokplanerna.

All avgasrening är bortriven, resterande vakuumslangar kopplade rätt (har trippelkollat).
Den betedde sig dock lika innan saneringen av avgasreningen.
Inget glapp i fördelaren vad jag kan se eller känna.

Längtar tills jag får kasta ut förknasaren :P

Ska ta ett varv med startgas ikväll och se om jag hittar någon vakuumläcka.

Postat: ons jul 10, 2019 1:05 pm
av therealpinto
Hur är vakuum till fördelaren kopplat? Är vakuumklockan hel?

Det finns alltid en risk att man får ihop något fel när man rensar vakuumhärvan till avgasreningen, den påverkar ju rätt många saker. Har du kvar decelerationsventilen?

Sedan finns ju en risk att det är fel grejer i renoveringssatsen också :-(

Gustaf

Postat: ons jul 10, 2019 7:14 pm
av Knez
Vakuumklockan är hel. Decelerationssidan på fördelaren är pluggad (nippeln närmast fördelarlocket), andra sidan är kopplad till vakuum från förgasaren (förgasarfoten, sidan mot ventilkåpan). Decelerationsventilen och allt annat skumt i avgasreningsväg är bortkopplat. Hålen de satt i i insuget är pluggade.

Den gick som sagt lika dåligt på tomgång med allt i avgasreningsväg påkopplat och innan renovering.

Sprayat startgas runt hela förgasaren utan att hitta en enda läcka. Otroligt frustrerande. Får man kasta den i soporna snart tro?

Postat: ons jul 10, 2019 7:57 pm
av therealpinto
Det är knappast felet, men plugga inte ena sidan på vakuumklockan, då kan inte membranet röra sig alls. Låt den vara öppen bara.

Men det är 15 år sedan jag brukskörde förgasar-Pinto, jag är inte riktigt up-to-date med allt. Du har ingen annan förgasare att bara testa med?

Gustaf

Postat: ons jul 10, 2019 8:01 pm
av Knez
Då ska jag koppla loss pluggningen av vakuumklockan på ena sidan. Har provad med och utan plugg utan någon märkbar skillnad i gång.

Har tyvärr ingen förgasare att prova med. Skulle mer än gärna göra det istället för att hålla på med denna.

Postat: tor jul 11, 2019 1:26 pm
av Granworth
haj

en kanske helt dum fråga , men har du en EGR ventil ??

har haft en del problem med dessa , trasiga membran , hänger sig , osv...
sen , kollat slangen till bromsservot och backventilen till den , kan oxå ge lite konstiga fenomen..

// MVH

Postat: tor jul 11, 2019 2:11 pm
av Catling
Ge mig en eller två bilder på förgasaren så man ser

Postat: mån sep 23, 2019 5:57 am
av Knez
Hittade felet till slut. Finns två pyttesmå hål bredvid huvudspjället som var igensatta. Gick att få bort smutsen med en bit wire som jag pillade in och lite bromsrengöring.

Så normal tomgång finns numera och förhoppningsvis går den igenom besiktningen i veckan :)

Postat: mån sep 23, 2019 6:38 am
av Catling
Precis bakom spjället? Det är hålen för tomgång/lågfart-kretsen. Det förklarar en hel del. En weber 32 36 går helt underbart med rätt rengöring.

Postat: mån sep 23, 2019 7:20 am
av Knez
Catling skrev:Precis bakom spjället? Det är hålen för tomgång/lågfart-kretsen. Det förklarar en hel del. En weber 32 36 går helt underbart med rätt rengöring.
Ja, precis! Blev helt klart stor skillnad :)

Postat: fre dec 27, 2019 7:53 pm
av Knez
Har klurat lite och jag tror jag håller Bruno så gott som original och lägger framledes fokus på att få igång Svarten.

Lite bilder på häckarna som står och väntar på sommaren i garaget:
IMG_2546.JPG
Fick en uppsättning 15" originalfälgar från Escort RS Turbo av en gammal jobbarkompis. Får provmontera på Caprin i alla fall, men det känns som dom inte riktigt kommer passa heller.
DSCN1738.jpg
Förhoppningsvis kommer det lite fler och roligare uppdateringar under vintern :)

Postat: lör dec 28, 2019 2:27 am
av therealpinto
Det behövs spacers för att Escortfälgarna ska lira på Capri, de kommer ta i fjäderbenen annars. Det bör vara ET runt 40 på de fälgarna och över 20 nånstans på Capri brukar bli problematiskt. Men 20-25 mm spacers fixar saken om du vill använda de där hjulen.

Gustaf

Postat: lör dec 28, 2019 5:31 pm
av Knez
Jag har 20mm spacers för att 17" ska gå fritt och hamna vettigt, så det är inga problem med Escortfälgarna. Känns bara som att det inte kommer se så fint ut.

Postat: lör dec 28, 2019 6:26 pm
av therealpinto
Nä...det kan man ju tycka :-) Personligen föredrar jag fälgar med lite djup på Capri, det brukar se bättre ut. Men det är ju en fråga om tycke och smak.

Gustaf