Sida 7 av 11

Re: Knez - En massa Ford Capri

Postat: tor maj 07, 2020 7:36 am
av Knez
Ska köra Haltech F10, så jag kan inte styra tändningen med sprutet. Tänkte ställa kurvan stumt på nåt halvvettigt (15-20 grader), men det kanske är total idioti?

Tack för info om fördelaren. Ska kika i eftermiddag :)

Re: Knez - En massa Ford Capri

Postat: tor maj 07, 2020 8:50 am
av therealpinto
Ett fast tändläge skulle jag absolut inte rekommendera, speciellt inte i en Pinto som behöver massor av förtändning för att ge någon sorts vridmoment och effekt på mellanregistret (men som vill ha mindre tändning högre upp i registret).

Kan du inte styra tändningen med sprutet så tappar du i mina ögon typ 80% av nyttan med programmerbart, det är i tändningen effekten sitter ;-)

Som alternativ, antingen en klassisk fördelare (med centrifugal- och vakuumförställning) som du modifierar enligt behov, eller så får du köra en separat programmerbar tändning (MegaJolt, kanske ett 123-Ignition eller så).

Ska du köra sugmotor eller överladdat?

Gustaf

Re: Knez - En massa Ford Capri

Postat: lör maj 09, 2020 12:02 pm
av Knez
Tänkte börja med sugmotor och bygga nåt vettigt baserat på ett 205 block vid sidan av för att överladda i framtiden.
Har extraktorgrenrör och lite annat mysigt så jag klarar mig. Bara att slippa förgasaren känns som en vinst i sig.

Då är jag lite kluven för hur jag ska gå framåt. Har som sagt komplett Haltech F10A liggandes med härva och allt, men är det svårt att få till det bra så kanske det inte är rätt väg att gå. Tänkte spara lite deg också genom att använda sånt jag har hemma ;)

Re: Knez - En massa Ford Capri

Postat: lör maj 09, 2020 12:05 pm
av therealpinto
Men vad har du för fördelare nu?

Du kan väl köra den med Haltechet om den har vakuum- och centrifugalförställning?

Det går bra att modifera sådana fördelare för att få vettig tändkurva. Lite pilligt och old school men absolut görbart.

Gustaf

Re: Knez - En massa Ford Capri

Postat: lör maj 09, 2020 12:08 pm
av Knez
Men går det framledes att köra med överladd och centrifugalförställning eller har jag nått vägs ände så att säga?
Har en väldigt gammal Bosch-fördelare med hallgivare och dubbla vakuumklockor nu. Skulle fått tag på någon med enkel vakuumklocka kanske? Måste reda ut funktionen på de två klockorna.

Re: Knez - En massa Ford Capri

Postat: sön maj 10, 2020 7:30 am
av therealpinto
Det går att köra överladdat med klassisk fördelare utan extern styrning men det blir väldigt trixigt att få till en bra tändkurva. Så med överladdning är det verkligen värt jobbet/pengarna att få en riktig programmerbar tändkurva. Anledningen är att kurvan behöver kunna ändras så mycket mer.

Med dubbelverkande vakuumklocka så kan man bygga så tändningen sänks på laddtryck men det är som sagt rätt knepigt att justera in. Den dubbelverkande klockan kom med senare avgasrening just för att man med hjälp av olika ventiler skulle kunna flytta tändkurvan mer.

Det finns visserligen andra sätt att enbart backa tändningen mot laddtryck (MSD6 hade en sån variant tidigare, BTM tror jag) men det blir ganska yxigt och inte speciellt mycket billigare än att köpa sig ett färdigt MS, MaxxEcu eller så.

Gustaf

Re: Knez - En massa Ford Capri

Postat: lör maj 16, 2020 9:46 pm
av Knez
Tack för input Gustaf.
Tänkte börja med att köra sugmotor för att lära mig att mappa ordentligt, så jag kör på med F10 och vakuumfördelare tills jag börjar med överladd.

Fått ihop MSD installationen nu och jag är rätt nöjd med resultatet. Spolvätskebehållaren fick flytta på sig och en liten behållare köpt på Biltema får ersätta den framledes. Har dock problem med att bilen inte dör när jag vrider av tändningen, utan den fortsätter att gå. Googlade lite och man måste visst sätta en diod på kabeln till laddningslampan för att råda bot på detta. En dum fråga kanske, men skulle det inte räcka med att byta ut lampan I mätarhuset mot en lysdiod för att få samma resultat?

Gamla originalkylaren läckte rätt rejält förresten, så jag köpte mig en kylare passande BMW E30 316i. Passade mer eller mindre bolt on i Caprin!

Bild på motorrummet i nuvarande utförande :)
FB9C0036-DF01-4A84-BBC7-F1BF446DA8D3.jpeg

Re: Knez - En massa Ford Capri

Postat: sön maj 17, 2020 9:00 am
av therealpinto
Det är normalt så att generatorlampan måste kunna leda ström åt båda hållen för att laddningen ska fungera. Det ska funka att sätta dioden på den andra lilla kabeln till generatorn (den som matar den med +12v när tändningen är på).

Jag har inte hunnit testa själv...för jag har ett liknande problem.

Gustaf

Re: Knez - En massa Ford Capri

Postat: sön maj 17, 2020 3:05 pm
av Knez
Ska försöka få tag på en diod lokalt här, vilket verkar vara lättare sagt än gjort.
Jag har tre kablar ut från generatorn, två är lika grova och en är väldigt mycket tunnare.

Har googlat och hittar inget konkret kretsschema för Caprins laddsystem, så jag vet inte riktigt vilken kabel som går vart.
Gissar grovt på att den tunnaste går till laddlampan.

Re: Knez - En massa Ford Capri

Postat: sön maj 17, 2020 6:37 pm
av therealpinto
Det stämmer nog, den klena till lampan.

Elschema finns i Haynesboken, men också på Polska Capriklubbens sida;
https://www.capri.pl/garage/wiring-diagrams#mk3-late
https://www.capri.pl/garage/wiring-diagrams#mk3-early

Gustaf

Re: Knez - En massa Ford Capri

Postat: sön maj 17, 2020 7:00 pm
av therealpinto
Tankevurpa, det ska funka med dioden på kabeln (blå) till laddningslampan om man vänder den rätt (strecket på dioden närmast generatorn). Om jag tänkte rätt nu :-)

Gustaf

Re: Knez - En massa Ford Capri

Postat: sön maj 17, 2020 7:38 pm
av Knez
Kung! Ska försöka få tag på en diod imorgon och prova :)

Re: Knez - En massa Ford Capri

Postat: fre maj 22, 2020 4:57 pm
av Knez
Meckade på i förrgår och fick rätt mycket gjort.

Slängde upp svarten på pallbockar inför stundande power-mek. Dags att få ut den på vägarna också.
Svarten
Svarten
När den väl var uppe så kastade jag av ACE Dino -fälgarna (som för övrigt är till salu) från bruno och slängde på Saab-fälgarna från svarten. Blev så klart förbannat bra :)
060C81E0-C353-44F0-A300-ED715E16C12E.JPG
5FA54240-9923-4AB3-BC84-1DC76A474A1B.JPG
Till slut så blev det lite komforthöjande åtgärder! Slängde i en bättre begagnad stereo som jag ärvt av en kompis och bytte ut de 30 år gamla högtalarna i dörrarna till några Pioneer-högtalare jag hade på hyllan som egentligen skulle stoppas i svarten.
2665A5A6-42A8-4B27-94A0-D0877C90384B.JPG
Nu väntar jag bara på ett kylarlock som aldrig verkar komma. Sen blir det åka av!
Ska njuta av bruno i sommar och inte skruva (sönder) nåt mer. Koncentrerar mig på svarten istället.
På sin höjd blir det lack av den bytta sparklådan på förarsidan.

Allt för denna gång ;)

Re: Knez - En massa Ford Capri

Postat: fre maj 22, 2020 7:07 pm
av Järnkaminen
Projekt på en trevlig nivå när de åtgärder som behövs är av den typ du precis gjort :).

Re: Knez - En massa Ford Capri

Postat: lör maj 23, 2020 8:34 am
av RickardEM
Skönt att bara kunna vrida på nyckeln och köra, hoppas att kylarlocket kommer snart. :)
Kan bara hålla med, fälgarna passade riktigt bra. :)

\Rickard