Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Surt med dörruppslaget.Generalflash skrev: ↑fre jul 03, 2020 3:36 pmKört en 70mil+-, Går jämt och fint förutom ibland, Börnar man går den dock jämt på högt laddtryck
Läcker lite olja på framsidan motorn och lite sånt, Får väl kolla över det när jag har tid och ork. Annars går den fint, Lambavärdena ser bra ut om inte lite låga på höglast möjligtvis.
Och jag som varit så försiktigt med bilen och så får jag ett dörruppslag som resulterar i en fin buckla i dörren....
Det suraste är att jag vet vilken bil det va som gjorde det, Och att dem både såg mig parkera och gå ifrån bilen och dem körde förbi mig påvägen ut ifrån parkeringen utan att säga något
Var förbi en firma här i stan som skulle fixa bucklan på måndag och det skulle inte bli allt för dyrt iallafall men tråkiga pengar när inte är ens egna fel
Och så köpte jag en topp varför vet ja inte men jag kände för att handla Portad, Andra kammar, dubbla ventilfjädrar ,2 ventilkåpor, gasspjäll insug osv
Dessto roligare att du får åka lite med bilen efter allt slit.
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Lämnade in bilen vid 10. Hämtade den 12. Dem bjöd på jobbet så jsg är nöjd. Väldigt bra service
Nu ska bilen få sig ett litet oljebyte sen är den redo att bränna däck igen
Nu ska bilen få sig ett litet oljebyte sen är den redo att bränna däck igen
- Bilagor
-
-
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Den höll ut hela sommaren iallafall, ca 500 mil blev det av fordåkande i sommar, Några riktigt fina burnouts och bara förluster i race
Åkt på oljeläckage i framkanten på motorn, Misstänker kamaxeltätningar så får riva det och kolla och igår när jag körde ville inte bilen ladda över 0,3 helt plötsligt (plötsligt och plötsligt efter en rejäl burnout )
Inga läckage i laddtrycket och man hör att turbon inte laddar alls, Lite glapp i den men inget farligt på insugssidan iallafall, Så misstänker att det är på avgassidan det hänt något., Även grenröret har spruckit i svetsarna så nu fick forden åka in på vintervila.
Ska även dra om all el osv under huven så det ser bra ut då det mest ser nerslängt ut nu, Byta till skinnstolar fram mm...
Så har en hel del att göra i vinter iallafall, Men många bilträffar blev det och 2 repor 201m med 100% förluster helt okej om man frågar mig
Inväntar svar på konstnad att renovera turbon sen får jag riva ner ventilkåpan när motivation och tid finns.
Åkt på oljeläckage i framkanten på motorn, Misstänker kamaxeltätningar så får riva det och kolla och igår när jag körde ville inte bilen ladda över 0,3 helt plötsligt (plötsligt och plötsligt efter en rejäl burnout )
Inga läckage i laddtrycket och man hör att turbon inte laddar alls, Lite glapp i den men inget farligt på insugssidan iallafall, Så misstänker att det är på avgassidan det hänt något., Även grenröret har spruckit i svetsarna så nu fick forden åka in på vintervila.
Ska även dra om all el osv under huven så det ser bra ut då det mest ser nerslängt ut nu, Byta till skinnstolar fram mm...
Så har en hel del att göra i vinter iallafall, Men många bilträffar blev det och 2 repor 201m med 100% förluster helt okej om man frågar mig
Inväntar svar på konstnad att renovera turbon sen får jag riva ner ventilkåpan när motivation och tid finns.
- Bilagor
-
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Skönt att det blev en hel del körandes iallafall även fast avslutningen kunde ha varit lite bättre.Generalflash skrev: ↑tor sep 10, 2020 5:26 pmDen höll ut hela sommaren iallafall, ca 500 mil blev det av fordåkande i sommar, Några riktigt fina burnouts och bara förluster i race
Åkt på oljeläckage i framkanten på motorn, Misstänker kamaxeltätningar så får riva det och kolla och igår när jag körde ville inte bilen ladda över 0,3 helt plötsligt (plötsligt och plötsligt efter en rejäl burnout )
Inga läckage i laddtrycket och man hör att turbon inte laddar alls, Lite glapp i den men inget farligt på insugssidan iallafall, Så misstänker att det är på avgassidan det hänt något., Även grenröret har spruckit i svetsarna så nu fick forden åka in på vintervila.
Ska även dra om all el osv under huven så det ser bra ut då det mest ser nerslängt ut nu, Byta till skinnstolar fram mm...
Så har en hel del att göra i vinter iallafall, Men många bilträffar blev det och 2 repor 201m med 100% förluster helt okej om man frågar mig
Inväntar svar på konstnad att renovera turbon sen får jag riva ner ventilkåpan när motivation och tid finns.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Rev loss turbon lite snabbt och såg lika fin ut på avgassidan som på insugssidan, Så torde inte vara därför bilen inte vill ladda hmm..
Såg även att oljereturen ifrån turbon hade ett fint hål i slangen, Borde rimligtvis vara därifrån oljeläckage kommer, Märkligt dock att det är som mest olja på framsida motorn
Alla tryckslangar och rör satt fast som dem ska, Får kolla över wastegaten om det är den som kastat in handduken, Har ju gott om tid på mig
Såg även att oljereturen ifrån turbon hade ett fint hål i slangen, Borde rimligtvis vara därifrån oljeläckage kommer, Märkligt dock att det är som mest olja på framsida motorn
Alla tryckslangar och rör satt fast som dem ska, Får kolla över wastegaten om det är den som kastat in handduken, Har ju gott om tid på mig
- Bilagor
-
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Hejhej, Inte hänt så mycket, Rev av grenröret och hittade nog största anledningen till att bilen inte laddar, Grenröret är redan fixat och hoppas att oljeläckaget är hittat också.
Turbon får nog åka in på renovering oavsett, Gik ville ha 5000kr för en renovering och det går ju att leva med.
Skall inhandla en ny fin wastegate tänkte jag och kasta pysventilen åt helvete när jag endå är igång.
Känner ungefär 0 sug att köra bilen just nu eller att skruva över huvudtaget, Det kanske kommer närmare våren eller så får den stå tills jag känner sug igen.
Det jag undrar lite över är att på min wg just nu har jag enbart 1 slang in i botten, ifrån turbon till wgn. Inget mottryck i toppen på wgn, Är det något man måste ha? Funderar på att köpa en wg och bara ha en tex 2 bars fjäder i och köra utan nån extra styrning osv, Fungerar det eller blir laddet svajigt då?
Turbon får nog åka in på renovering oavsett, Gik ville ha 5000kr för en renovering och det går ju att leva med.
Skall inhandla en ny fin wastegate tänkte jag och kasta pysventilen åt helvete när jag endå är igång.
Känner ungefär 0 sug att köra bilen just nu eller att skruva över huvudtaget, Det kanske kommer närmare våren eller så får den stå tills jag känner sug igen.
Det jag undrar lite över är att på min wg just nu har jag enbart 1 slang in i botten, ifrån turbon till wgn. Inget mottryck i toppen på wgn, Är det något man måste ha? Funderar på att köpa en wg och bara ha en tex 2 bars fjäder i och köra utan nån extra styrning osv, Fungerar det eller blir laddet svajigt då?
- Bilagor
-
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Oj, det var en ordentlig spricka.Generalflash skrev: ↑lör nov 21, 2020 5:10 pmHejhej, Inte hänt så mycket, Rev av grenröret och hittade nog största anledningen till att bilen inte laddar, Grenröret är redan fixat och hoppas att oljeläckaget är hittat också.
Turbon får nog åka in på renovering oavsett, Gik ville ha 5000kr för en renovering och det går ju att leva med.
Skall inhandla en ny fin wastegate tänkte jag och kasta pysventilen åt helvete när jag endå är igång.
Känner ungefär 0 sug att köra bilen just nu eller att skruva över huvudtaget, Det kanske kommer närmare våren eller så får den stå tills jag känner sug igen.
Det jag undrar lite över är att på min wg just nu har jag enbart 1 slang in i botten, ifrån turbon till wgn. Inget mottryck i toppen på wgn, Är det något man måste ha? Funderar på att köpa en wg och bara ha en tex 2 bars fjäder i och köra utan nån extra styrning osv, Fungerar det eller blir laddet svajigt då?
Körsuget brukar dyka upp till våren så det är nog bara att ta det lugnt tills dess.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- Martin
- Legend
- Inlägg: 5658
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
- Namn: Martin Malmsten
- Kör: Cosworth
- Ort: Halmstad
- Medlemsnummer: 54
- Kontakt:
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
jag har en fin 60mm HKS kopia jag köpte till min Escort Cosworth som jag inte fick plats med = Ny
hur du kopplar din wg är beroend på hur du vill styra den mm. lite jobbigt att förklara. men ja du vill ha en slang med motryck till WG för avgaserna orkar aldrig öppna en WG
hur du kopplar din wg är beroend på hur du vill styra den mm. lite jobbigt att förklara. men ja du vill ha en slang med motryck till WG för avgaserna orkar aldrig öppna en WG
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Jag gillar mottrycksreglering, inte bara för att man kan få stabilt tryck utan också för att man brukar kunna vinna lite respons genom att hålla emot så wastegaten inte tjuvöppnar. Visst kan man bara köra med en hård fjäder men ibland är det ju bra att kunna välja ett lägre tryck ibland också. Med mottryck kan man köra mjukare fjäder.
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Börjar bli dax att skruva ihop bilen nu igen efter några månader när den bara stått.
Blir detta korrekt om jag kopplar in wastegaten såhär? I nuläget har jag bara en slang ifrån botten på wgn till kompressor huset.
Då borde jag ex kunna stoppa i en 1bars fjäder och ställa upp laddtrycket till säg 1,5bar osv om jag inte är ute och cyklar,
Vad bör man ha för att justera laddtrycket med? En klassiskpysventil är väl inte att föredra eller fungerar det
Blir detta korrekt om jag kopplar in wastegaten såhär? I nuläget har jag bara en slang ifrån botten på wgn till kompressor huset.
Då borde jag ex kunna stoppa i en 1bars fjäder och ställa upp laddtrycket till säg 1,5bar osv om jag inte är ute och cyklar,
Vad bör man ha för att justera laddtrycket med? En klassiskpysventil är väl inte att föredra eller fungerar det
- Bilagor
-
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Ser rätt ut.
Styrningen är lite klurig. En bra separat laddstyrning är svår. Finns med lite displayer och sånt men brukar vara svåra att få igång. Finns även laddmätare med styrning i. Annars är det sprutbyte som gäller.
Styrningen är lite klurig. En bra separat laddstyrning är svår. Finns med lite displayer och sånt men brukar vara svåra att få igång. Finns även laddmätare med styrning i. Annars är det sprutbyte som gäller.
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Har nån kompis som körde med apexi laddtrycksstyrning och fungerade bra för honom. Jag är dock inte jätte sugen på att lägga ut 4-5k på det utan då byter jag hellre sprut,
Målet är bara att jag ska kunna åka runt lite i sommar så bara den går lite bättre än förra året är jag nöjd. Har lite packingar osv på g hem, Sen ska turbon skickas till GiK för renovering, Sen är det bara och prova och se om den går bättre
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Jag har kört med en reglerventil för tryckluft, typ så här;
https://skogenracing.editboard.com/t286 ... v-mottryck
Det fungerade bra. Elektronisk reglering är mest bara en fördel om du vill kunna reglera ned laddtrycket på högre varv eller reglera tryck per växel eller så.
Gustaf
https://skogenracing.editboard.com/t286 ... v-mottryck
Det fungerade bra. Elektronisk reglering är mest bara en fördel om du vill kunna reglera ned laddtrycket på högre varv eller reglera tryck per växel eller så.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Jag är inte så noga med att kunna reglera laddtrycket egentligen, Vore mest bara skönt att kunna smyga runt på 1,5bar och sen mosa på när någon vill försöka köra ifrån en, Så lättaste möjligaste lösning är jag ute eftertherealpinto skrev: ↑sön jan 24, 2021 2:25 pmJag har kört med en reglerventil för tryckluft, typ så här;
https://skogenracing.editboard.com/t286 ... v-mottryck
Det fungerade bra. Elektronisk reglering är mest bara en fördel om du vill kunna reglera ned laddtrycket på högre varv eller reglera tryck per växel eller så.
Gustaf
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90
Då låter det som en tryckregulator enligt länk är vad du vill ha.
Det brukar ge vettig spool och så är det enkelt att justera in det laddtryck du vill köra på.
Gustaf
Det brukar ge vettig spool och så är det enkelt att justera in det laddtryck du vill köra på.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost