Sida 9 av 14

Postat: fre jan 31, 2020 4:50 pm
av Generalflash
Tog en sväng förbi garaget för att sanera min andra bil som var som en pool bak i bagagen och antagligen kortslutit alla slutsteg :banghead:

Så passade på att kolla lite snabb om något stift i boxen var brända men det såg så fint ut så. Kollade massa kontakter och hittade inget vettigt.

Någon som vet vart den bruna kontakten ska vara? Sitter på motorhärvan ihop med vevaxelgivaren. Spjäll och mapsensor kablarna.

Postat: fre jan 31, 2020 5:04 pm
av Fredin
Brun var väl lufttemp om jag minns rätt

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Postat: fre jan 31, 2020 5:22 pm
av Generalflash
Fredin skrev:Brun var väl lufttemp om jag minns rätt

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Har en brun sittandes i insuget iallafall. Om den inte lossnat men sist den var lös startade ju inte bilen alls. Så borde vara till något annat :confused:

Har en del lösa kablar som inte går till något alls tyvärr :D

Postat: lör feb 01, 2020 6:10 am
av Martin
Generalflash skrev: Någon som vet vart den bruna kontakten ska vara? Sitter på motorhärvan ihop med vevaxelgivaren. Spjäll och mapsensor kablarna.
Brun kontakt är till den bruna insugs temp givaren på plenumet

Postat: lör feb 01, 2020 8:26 am
av MalZon
http://www.bigturbo.co.uk

Summra alla kablar och se så alla är hela.

Mvh Jonas

Postat: lör feb 01, 2020 7:56 pm
av Generalflash
Mät lite i handsken nu.
Stift19-20 runt 11,5v
Stift 11-30 runt 5v
Stift 3-4 656ohm
Stift 5-23 766ohm

Spridare 1-4 ligger alla på 2,6ohm

Stift 11-15 mapsensor ligger på 1.48v

Stift 11-17 4.53v med noll gas. 1,62v med fullgas

Något något som verkar fela? Mapsensor verkar ju ha fel volt samt gasspjäll i öppet läge

Och mycket riktigt var den någon dåre som satt fel kontakt i tempgivaren :banghead:

Postat: sön feb 02, 2020 7:49 pm
av Generalflash
RickardEM skrev:Mapsensor APS 05/01 är 3 bars och APS 02/03 är original 2 bars. :)
Borde vara en 3 bars du har, märkligt att APS är bakofram dock? :)

\Rickard
Står likadant på den som satt i min bil också :D

Postat: sön feb 02, 2020 9:08 pm
av Generalflash
Byte MAP sensor för att prova, 1,5V i handsken med den också, Hoppar ner till 0,22v med bilen igång men går som en potta skit.

Började pilla lite på ett fäste till nya btr och skruvade på mätaren på btr så snart kommer jag kunna se vad jag har för bränsletryck :D
Är det bara och byta btr och ställa grundtrycket? Sedan färdigt? :confused:


I brist på annat rensade jag ut kabelhärvan ur andra karossen då det inte ska ner en cosworth motor i den igen, Plockade ur lite annat som jag har nytta av till min bil också.

Har lite svårt att bestämma mig om jag ska lägga tid och pengar på nya bilen och låta min cosworth stå och skämmas :mad:

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Postat: mån mar 09, 2020 9:23 pm
av Generalflash
Hade en bekant över som mätte in kammarna och dem står som dem ska, Så då vet jag att motorn är som den ska.

Hittade en dålig kabelsko så skall skarva om den imorgon och dra igång bilen och se vad som händer man vet aldrig :crazy:

Just nu ser det ut som den kommer bli ståendes tills nästa år om jag inte hittar vad som orsakar felet, Men så kan det bli ibland.

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Postat: tor mar 12, 2020 3:04 pm
av Generalflash
Ingen framgång ännu, Skall ge det en sista chans nu innan jag pressar den eller något.

Handlade lite fina kabelskor också som, Så kontaktytan borde inte vara problemet :D

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Postat: sön mar 15, 2020 2:45 pm
av Generalflash
Ryckte alla säkringar mm.
Provstartade bilen och den gick jämt och fint. Jävlar va skönt tänkte jag nu är jag påväg åt rätt håll.

Började stoppa i säkring för säkringar. Bilen går fortfarande bra. Yes tänker jag.

Vid lite varv tändes batterilampan och bilen går dåligt och dör. Aja dålig generator eller någon kabel.
Hade 11v på batteri.
Plockade loss generatorn och såg att + kabeln var av under alla höljen. Såg ut som den var klippt mycket märkligt.

Så byte generator och kabeln. Riktiga klämda kabelskor och bra fin kabel. Monterade allting och startades bilen med ett stort smile och visste att jag ska ta en sväng med bilen. Nej men då är felet tillbaka. Den gick igår exakt med samma säkringar i och allting förutom att då var generatorkabeln dålig eller av.

Så nu är jag helt förvirrad i vanlig ordning :confused:

Så någon som har en idé vad som kan vara vajsing? Den gick ju jämt och fint med riktigt dålig kabel. Tills batterilampan började lysa

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Postat: sön mar 15, 2020 5:11 pm
av RickardEM
Generalflash skrev:Ryckte alla säkringar mm.
Provstartade bilen och den gick jämt och fint. Jävlar va skönt tänkte jag nu är jag påväg åt rätt håll.

Började stoppa i säkring för säkringar. Bilen går fortfarande bra. Yes tänker jag.

Vid lite varv tändes batterilampan och bilen går dåligt och dör. Aja dålig generator eller någon kabel.
Hade 11v på batteri.
Plockade loss generatorn och såg att + kabeln var av under alla höljen. Såg ut som den var klippt mycket märkligt.

Så byte generator och kabeln. Riktiga klämda kabelskor och bra fin kabel. Monterade allting och startades bilen med ett stort smile och visste att jag ska ta en sväng med bilen. Nej men då är felet tillbaka. Den gick igår exakt med samma säkringar i och allting förutom att då var generatorkabeln dålig eller av.

Så nu är jag helt förvirrad i vanlig ordning :confused:

Så någon som har en idé vad som kan vara vajsing? Den gick ju jämt och fint med riktigt dålig kabel. Tills batterilampan började lysa
Vad laddar den nu?

\Rickard

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Postat: sön mar 15, 2020 6:11 pm
av Generalflash
RickardEM skrev: Vad laddar den nu?

\Rickard

Vet ej. Då den dör så fort jsg släpper lite på gasen. Vill helst inte ha igång den mer än nödvändigt.

Innan hade jag 13.5v på batteri. Antagligen vad kabeln till generatorn kass redan då. Men då borde den ju gå som den ska nu tycker jag om kabel var problemet

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Postat: sön mar 15, 2020 6:17 pm
av Löörsa
Du måste skruva loss locken på styrenheten för att se om kretskortet ha brunnit. Gör det och fota det.

Re: Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Postat: sön mar 15, 2020 9:19 pm
av Generalflash
Löörsa skrev:Du måste skruva loss locken på styrenheten för att se om kretskortet ha brunnit. Gör det och fota det.

Får öppna och kolla. Men om boxen är bränd borde väl inte bilen gå bra utan generatorn inkopplad?

Provade även att mata bränslepump ifrån separat batteri utan framgång.

Bilen går bra utan nån laddning alls. Med generatorn bortkopplad.

Har provat 3 st olika generatorer. Nya kol i 2 av dem. Så känns inte som generatorn är paj...