Generalflash - Ford Sierra Cosworth rwd -90

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 210
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: Vänersborg

Inlägg av Generalflash »

Järnkaminen skrev:Menar du på fördelaren? Vrid den isåfall.
ställde hjulet efter spåret i fördelaren, Blir det fel eller kan jag ha det så?
Johansson skrev:Det går att montera fel, gå efter spåret i fördelaren och de övriga hjulen. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tror man får lyfta fördelaren och snurra hjulet rätt om man nu vill har det mot halvmånen.

//Linus

Allt är nollat som det ska stå och fördelaren står efter spåret och inte markeringen på drevet, Blir det rätt? För mig spelar det ingen roll går ju att nolla via spåret i forsättningen om det är så

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Lyft upp fördelaren och snurra den rätt. Så både drevet och rotorn pekar rätt.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 210
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: Vänersborg

Inlägg av Generalflash »

Fredin skrev:Lyft upp fördelaren och snurra den rätt. Så både drevet och rotorn pekar rätt.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Får ta det när jag slänger ihop resten imorn då.

Har du koll på om 70nm stämmer med arp på svänghjul och 25nm på tryckplattan?

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 210
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: Vänersborg

Inlägg av Generalflash »

Då var motorn äntligen tillbaka i bilen och startad efter en lång dag :D

Stoppade i motorn och skruvade allting, Fyllde på alla vätskor, Satte lite tryck på kylaren och det pissade ut vatten vid vattenpumpen, Så vart ju bara och riva ner den lite snabbt, Synd att man inte tänkte på att kolla den när motorn var i stativet :banghead:

Som tur fattades det bara en packing och en sådan hade man ju liggandes.
I med den, och fyllde på vatten igen och nu höll sig vattnet på rätt sida pumpen.

Vred igång bilen och den startade direkt och oljetrycket står på 0. Så stänger av för att ta reda på om det är mätaren som itne stämmer vilket det visade sig vara så fick ordning på det.
Så nu har man renoverat sin första motor och stoppat i en motor hehe

Får bli en provtur imorn samt oljebyte och tömma ur vattnet ur kylaren och hälla i rätt blanding av glykol och vatten.
Bilagor
67593092_395712381056885_588956358355714048_n.jpg
67772921_370492823874337_8634170276952670208_n.jpg

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6431
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Grymt jobbat!

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7389
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Tänk om man själv hade varit lika snabb när det begav sig.

Snyggt jobbat!
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 210
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: Vänersborg

Inlägg av Generalflash »

MalZon skrev:Grymt jobbat!

Mvh Jonas
Hehe tackar ,är riktigt nöjd att det har gått såpass bra. Som 22 åring har jag inte pengar att lämna bort bilen. Det är tur att man har bekanta som ställer upp!
Järnkaminen skrev:Tänk om man själv hade varit lika snabb när det begav sig.

Snyggt jobbat!
Suget att köra var för starkt. Hehe

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 210
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: Vänersborg

Inlägg av Generalflash »

Något som låter lite konstigt tycker jag, Knackar lite. Lyftare? Kör 5w50 olja nu och tar en bra stund innan jag får någon oljetemp, Var ute och körde en sväng förut idag och fick upp oljan i normal tempratur, Tyvärr ville ej kylfläktarna vara med vilket gjorde att motortempen började skena så jag vågade ej tyvärr ha bilen på tomgång och lyssna efter missljud, Enligt en kompis som öppnade huven och lyssnade lite fort så knackade ej motorn.
https://www.youtube.com/watch?v=h-XVAD07aqU

Fick även problem att motorn låg på 2bar i oljetryck på tomgång??? På lite gas 4 bar och lite mer 6 bar. Inte hunnit kolla om det är mätaren som visar fel eller om det är trycket som svajar.
Snart ger jag upp känner ja.....


Sådär lät motor på första uppstarten. Så ljudet har ju helt klart blivit bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=v4tTX9xcE_o

Och såhär lät motorn när den "rasa" första gången aka tattarlagad och spricka i vevaxeln men jobbet var korrekt utfört :P

https://www.youtube.com/watch?v=uWuvE2dCtIs

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 585
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Generalflash skrev:Något som låter lite konstigt tycker jag, Knackar lite. Lyftare? Kör 5w50 olja nu och tar en bra stund innan jag får någon oljetemp, Var ute och körde en sväng förut idag och fick upp oljan i normal tempratur, Tyvärr ville ej kylfläktarna vara med vilket gjorde att motortempen började skena så jag vågade ej tyvärr ha bilen på tomgång och lyssna efter missljud, Enligt en kompis som öppnade huven och lyssnade lite fort så knackade ej motorn.
https://www.youtube.com/watch?v=h-XVAD07aqU

Fick även problem att motorn låg på 2bar i oljetryck på tomgång??? På lite gas 4 bar och lite mer 6 bar. Inte hunnit kolla om det är mätaren som visar fel eller om det är trycket som svajar.
Snart ger jag upp känner ja.....


Sådär lät motor på första uppstarten. Så ljudet har ju helt klart blivit bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=v4tTX9xcE_o

Och såhär lät motorn när den "rasa" första gången aka tattarlagad och spricka i vevaxeln men jobbet var korrekt utfört :P

https://www.youtube.com/watch?v=uWuvE2dCtIs

Att du har olika oljetryck beroende på varvtal är inget konstigt. 1-6 bar är väl typ normalt. Så det hade jag nog inte oroat mig för. Men det är ju inte bra med för högt tryck heller.

På din första uppstartfilm låter det mest som en avgasläcka men alltid svårt att avgöra på film. Tycker motorn låter bra, kanske är nått som slamrar lite men samma här. Skitsvårt att avgöra på film. Nån mer erfaren cosworthägare kanske hör nått och kan svara på det.

I övrigt så håller jag med dom andra. Bra jobbat att du fått ihop den igen så pass fort!

// Jimmy

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 210
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: Vänersborg

Inlägg av Generalflash »

Jimmy86 skrev:Att du har olika oljetryck beroende på varvtal är inget konstigt. 0-6 bar är väl typ normalt. Så det hade jag nog inte oroat mig för. Men det är ju inte bra med för högt tryck heller.

På din första uppstartfilm låter det mest som en avgasläcka men alltid svårt att avgöra på film. Tycker motorn låter bra, kanske är nått som slamrar lite men samma här. Skitsvårt att avgöra på film. Nån mer erfaren cosworthägare kanske hör nått och kan svara på det.

I övrigt så håller jag med dom andra. Bra jobbat att du fått ihop den igen så pass fort!

// Jimmy

Jo såg att det läckt lite ifrån grenröret, Verkar dock som det tättat lite, Skall dra åt muttarna imorn,
Lyftarna byttes förövrigt precis innan jag rev ur motorn, Såklart orginal grejer.
Jag kanske bara är lite nervös att jag gjort något fel hehe

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6431
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Skulle nog sammanfatta ljudet och oljetrycket som helt ok! :)

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 210
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: Vänersborg

Inlägg av Generalflash »

MalZon skrev:Skulle nog sammanfatta ljudet och oljetrycket som helt ok! :)

Mvh Jonas
Tycker bara han slamrar såpass mycket när han är kall, Blir ju mindre slammer efter en stund men det rasslar fortfarande, Kanske bara är nån lyftare som inte riktigt vill få tryck.

Får väl ut och gasa helt enkelt!

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 210
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: Vänersborg

Inlägg av Generalflash »

Varit ute och gasat lite, Han rasslar lite vid gas, Oavset om han är varm elller inte, Trögstartad när han stått, Tror dock det beror på att han går fett.

Rasslandet kommet ifrån 2000varv och uppåt. Nu i efterhand kom jag på att en lyftare var mjuk när jag hade av toppen. Det gick att trycka ner den medans dem andra var stumma. Funderar på om den lyftaren inte får tillräckligt med tryck. Får bli att riva ner ventilkåpan och kolla imorn kanske,

Läcker även lite olja, Misstänker att det är mellan block och topp, Så får väl prova att släppa toppen och dra åt den.

I övrigt går den gött, Bara kört han på 1,5 bar ladd nu inte vågat gå upp på 2.5bar ännu, Skall åka förbi trollspeed nästa vecka och "mappa" bilen.

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 210
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: Vänersborg

Inlägg av Generalflash »

Får ställa mig och gänga om lite i toppen så ventilkåpan tätar riktigt....

Men nu börjar det bli ordning på grejerna, Bilen håller och startar än, Förutom att han drar en del olja men den oljan har jag ju hittat nu :p

Verkar som nån kört på klassikern när man skruvar i alu, "Dra åt tills det går lätt" :banghead:
Bilagor
67207386_2116626445133119_4887699918451376128_n (1).jpg

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 210
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: Vänersborg

Inlägg av Generalflash »

Toppen fixad. Missljudet är troligen tryckare och ingen att bry sig om. Andra ljudet är troligtvist vattenpumpen


Nu är nästa problem att bilen misständer något kopiöst . med kylarfläkten avstängd går bilen knappt framåt bara misständer och skjuter eld hejvilt. Med den igång går bilen iallafall framåt men knappt. Så kopplade bort den helt och provstartade. Nu måste lamporna vara igång för att att bilen inte ska vara totalt okörbar... Igår fungerade bilen utmärkt. Mycket märkligt.

Får leta alla jordpunkter och kolla kablar. Batteriet är friskt. Någon som har någon ide? Bilen gick klockrent en stund förut för att sedan börja misstända igen.

Skriv svar