Sida 2 av 4

Postat: ons jul 31, 2019 10:10 am
av Dzettervall
Fjäderben i fram kommer från en Capri, förstärkta och omsvetsade för coilovers. Bilstein dämpare i fram och bak. Aluminium-hubbar och eccentriska topplagringar.
Slipperblad i bak.

Bromsar i fram blev Wilwood’s Superlite ok på ventilerade 285x21 skivor, ger riktigt bra bromsverkan !
I bak blev det ventilerade skivor från en Sierra, 273x21 med dubbla Wilwood Dynalite ok.
Ville från första början köra hydraulisk handbroms och första SFRO-besiktningen var lite otydlig, och där största problemet var att det inte vara kopplade på samma bromsslang.
Vilket sen inte blev godkänt och vi fick tänka om.
Så det blev ett tredje bromsok! Inför besiktning, med vajer kopplat på spak.

Postat: ons jul 31, 2019 5:02 pm
av Jimmy86
Tjusigt bygge måste jag säga! Åker du ingen krängare fram? Kan inte se nån på bilderna?

// Jimmy

Postat: ons jul 31, 2019 6:22 pm
av MalZon
Riktigt cool!
Dubbla ok bak.. Båda på fotbromsen eller?

Mvh Jonas

Postat: tor aug 01, 2019 10:33 am
av Dzettervall
Jimmy86 skrev:Tjusigt bygge måste jag säga! Åker du ingen krängare fram? Kan inte se nån på bilderna?

// Jimmy
Tänkte att det inte skulle behövas, och daglig tur ner till kiosken behövs det inte heller. Men senast på Gelleråsen blev det tydligt att det behövs på banan då det överstyrde rejält i de snäva partierna.
Inväntar nu att Sellholm kommer tillbaka från semestern så ska det handlas och uppgraderas.

Vad kör du för krängare på Sierran?

Postat: tor aug 01, 2019 10:37 am
av Dzettervall
MalZon skrev:Riktigt cool!
Dubbla ok bak.. Båda på fotbromsen eller?

Mvh Jonas
Tack :)

Ena är pedal, andra är hydrauliska handbromsen, det tredje oket är någon form av ’parkeringsbroms för show-bilar, så den ger knappt någon bromsverkan, men det sitter kabel där till besiktningen iallafall :)
Det är lite för bra bromsverkan bak, bakänden kommer flygande om man står på bromsen. Har försökt få till det med olika cylindrar så ska prova en storlek större nu.

Postat: tor aug 01, 2019 11:52 am
av Jimmy86
Dzettervall skrev:Tänkte att det inte skulle behövas, och daglig tur ner till kiosken behövs det inte heller. Men senast på Gelleråsen blev det tydligt att det behövs på banan då det överstyrde rejält i de snäva partierna.
Inväntar nu att Sellholm kommer tillbaka från semestern så ska det handlas och uppgraderas.

Vad kör du för krängare på Sierran?
Nej till vardags funkar det väl utan problem men som du säger så kommer det inte bli bra på banan. Eller om du kör helt sinnessjukt hårda fjädrar så kan du väl skippa krängaren men det blir bara otrevligt.

Har aldrig synat en gammal escort men av bilden att dömma ser våra framvagnar likadana ut. Justerbar bärarm och en justerbar compression strut. Men comressionstruten ersätter ju krängaren på Sierrorna så satte en justerbar knivkrängare framåt. Köptes av MT Motorsport i England.


Bild

Bild

Bild

Fästena svetsades i rambenen och i bärarmen. Eftersom du nämner Sellholm så förmodar jag att det snart hamnar en likadan på din också :)

Hur hårda fjädrar och hur breda däck åker du?

// Jimmy

Postat: fre aug 02, 2019 10:20 pm
av Dzettervall
Snyggt, snarlikt det kit Sellholm säljer.
Men det stämmer bra, våra framvagnar är likadana. Kommer köra samma upplägg på den Sierran jag bygger nu också.

Jag kör 225/50/15, minns inte riktigt på rak arm vilken hårdhet på fjädrarna men ska kolla. Körde 600lbs fjäder från början, ruskigt obekvämt :)

Blev som du kanske märkte inget Emmaboda för min del, blev jobb. Ska du ner till Kinnekulle i september? Så tar vi en tur då!

Postat: lör aug 03, 2019 6:33 am
av Jimmy86
Jag tycker min framvagn funkar bra. Den går dit jag vrider ratten å nyper in fint så kan rekommendera att du gör lika. Kan dock tillägga att min bil är överstyrd också men ganska neutral och snäll på släpp och har den hellre lite överstyrd än understyrd.

Åker också 225 fast 16". Nu är min bil antagligen en del tyngre än din. Men åker 700lbs fram med krängaren ställd på hårdaste. Bak sitter det 500lbs och en Sierra Cosworth krängare. Tror inte jag hade farit illa av ännu lite hårdare fjädrar runtom faktiskt.

Så förstår attt det överstyrde om du körde utan krängare på Gelleråsen som är en ganska tight och svängig bana :)

Jag vet inte hur det blir med Kinnekulle. På rak arm så nej ska inte dit. Sista vändan igår på Emmaboda som förövrigt resulterade i PB så nöp/tvärlåste motorn på avkylningen. Förväntar mig att jag får byta motor i den men har inte kollat nått utan bara bogserade hem den och ställde den. Sätter mina pengar på att en av kamkedjorna har gått av.

// Jimmy

Postat: lör aug 03, 2019 8:28 am
av Dzettervall
Grymt! Jo jag är också nöjd i övrigt, kör ganska mycket camber/caster vilket funkar bra pm man ändå har servo. Hade blivit kämpigt annars!
Och instämmer, hellre lite överstyrd än understyrd, körde med min Focus ST några trackdays tidigare, inte alls lika kul med fwd.

Kul med PB men trist med resten! Du får riva ner och kolla, hojta om man kan hjälpa till med något. Vad är det för V6a i? Kan ha en del grejer.

Postat: lör aug 03, 2019 12:19 pm
av Jimmy86
Ska riva på måndag kväll och titta. Bör räcka med att lyfta på ventilkåporna och det tar inte många minuter.

Jag åker Cosworth V6an från Scorpio 95-98, även kallad BOB. Har faktiskt en komplett motor på pall som förutom att den ser ut som kriget ska fungera. Behöver tvättas av och packas om lite och kollas i allmänhet bara. Men ligger du på grejer till en sån kan det vara bra att veta då det inte kryllar av dessa motorer direkt.

Har i förebyggande syfte redan beställt Top end och Bottom end gasket set från Burtonpower om lusten faller på att fixa det innan bilen ställs in för vintern :)

Känner dock att det samtidigt kan vara skönt att förklara säsongen över också.
Men samtidigt har jag en Emmabodakörning till bokad som jag skulle vilja vara med på....

Aja vi får se hur det slutar :)

// Jimmy

Postat: tis aug 06, 2019 7:29 pm
av Dzettervall
På tal om framvagnen, justerbara bärarmar och compression strut.
Motorbalken är förstärkt underifrån, motorfästen svetsade i ramen för att få bak motorn.
2.4 quick rack.

Postat: ons aug 07, 2019 7:22 am
av therealpinto
Jag kör Sellholm knivkrängare på Caprin (samma framvagn som Escort fast bredare), du kan ju kika på lite bilder i min byggtråd om du vill. Jag valde dock tension struts av lite olika anledningar.

Bromsbalans tar lite tid att sortera ut, ett tips är att också kolla så du har tillräcklig utfjädring bak, det är inte alltid bromskraftfördelningen som gör bilen orolig. Kan det inte fjädra ut tillräckligt mycket från ride height kan man tappa marktryck i bakvagnen som gör att det släpper.

Gustaf

Postat: tor aug 08, 2019 12:30 pm
av Dzettervall
Alright, ska in och kolla, men då blir det nog att beställa ett Sellholm-kit :)

Absolut, spelar också in i helhets bilden. Har kört två banträffar nu och fått med mig nya erfarenheter.
Jag hade dock svårt att få bilen godkänd då bromsverkan i bak var alldeles för stor.
Men ska ta och kolla över fjädringsvägen i bak tills nästa körning :) tack!

Postat: tor aug 08, 2019 3:40 pm
av Jimmy86
Dzettervall skrev:Alright, ska in och kolla, men då blir det nog att beställa ett Sellholm-kit :)

Absolut, spelar också in i helhets bilden. Har kört två banträffar nu och fått med mig nya erfarenheter.
Jag hade dock svårt att få bilen godkänd då bromsverkan i bak var alldeles för stor.
Men ska ta och kolla över fjädringsvägen i bak tills nästa körning :) tack!
Erfarenheter får man aldrig nog av :) Har ju kört med min bil i tre år nu och efter en sådär 15-20 körningar så börjar den kännas bra. Så det är ju ett ständigt labbande och utvecklande hela tiden. Tar säkert många körningar innan du sorterat ut det helt som du känner att du vill ha den. Men bara att ta det steg för steg. Nu vet du ju att du behöver en krängare fram!

Postat: lör aug 10, 2019 8:15 pm
av Dzettervall
Nej precis, nu har jag byggt bilen i 4 års tid, nu börjar utvecklingen :)
Första uppgraderingen kom efter första körningen på Mantorp i våras.
De traditionella bladfjädrarna och Bilstein dämparna byttes ut mot coilovers och GAZ-dämpare i bak!
Relativt enkelt ingrepp, kapade och flyttade monteringshålen längre ut ner mor bakaxeln. Nu ska vi bara hitta en hårdhet som passar.