Sida 3 av 4

Postat: mån aug 12, 2019 11:26 pm
av Dzettervall
Inredningen är avskalad och raceinspirerat, 8-punkts bur, COBRA stolar, Sparco 4 punkts bälten, Sparco mocca ratt, el-servo från Opel corsa, tilton 600-series stående pedalställ, flockad instrument bräda och mitt konsol, Race technology dash2 och data logger, hjälmlåda så att man alltid är race-ready, peltor intercom så att man faktiskt kan prata med passagerare, sjukt högljudd bil!

Postat: tis aug 13, 2019 7:01 am
av Fredin
Grymt fin bil. Ägde själv en MK1 för typ 15 år sen som jag tänkte gjort exakt som du gjort. Men rostig bil och lusten till att köra något färdigt så såldes den och fortsatte med mina sierror. Men ser ju nu att det hade varit jäkligt häftigt med en MK1 oxå. Grymt bygge.

Postat: sön aug 18, 2019 7:51 am
av Dzettervall
Tack!
Jag förstår det. Har rejsat lite med min Focus ST under tiden man byggt, så att man inte bara skruvar.
Hur många Sierror har du nu?

Postat: sön aug 18, 2019 8:30 am
av Dzettervall
Skuffen och bränslesystem, kör PRO GOLD an-kopplingar och slang i hela systemet. AN8 framåt och AN6 retur.
Facet redtop sug-pump, Bosch 044-framåt.

Har kopplat
Tank - Facet pump - catchtank - bränslefilter - Bosch 044 - fuelrail - retur till catchtank - Tank.

Första gången vi använt högflödespump då vi bara åkt förgasare tidigare, och har fått frågan om varför vi har Facet-pumpen, någon som har tips på en smidigare koppling om man inte behöver den ”för-pumpen” ?

Har även haft lite problem vid bankörning att det smiter ut bensin någonstans och samlas upp bakom båda hjulhusen, kopplingarna är dragna och inte fuktiga men likt förbannat smiter det bränsle någonstans.

Postat: sön aug 18, 2019 8:53 am
av Generalflash
Pump för att fylla catchen har man väl alltid? Eller har jag missat något? hehe
Nämen såvida självfallet klarar av att fylla catchen o att du alltid har tillräckligt med bränsle i tanken borde det gå

Hur kommer det sig att ni kör an6 som retur men an8 som matning? Nu är det väl inga problem så sett men brukar man inte nästan alltid köra grövre retur?

Du kanske bara ligger på varvstoppet dock :starter: ;)

Postat: sön aug 18, 2019 2:04 pm
av Dzettervall
Nej precis, bara fått frågan från olika håll om varför den sitter där, så tänkte om någon annan löst det utan pump för att fylla catchen.

Som sagt första gången vi inte åker förgasare, så bara läst att folk gjort så tidigare. Vad för komplikationer kan man få med att åka mindre retur?
Tänkte om det kan ha något med att det smiter ut soppa i bak :/

Postat: sön aug 18, 2019 2:09 pm
av Generalflash
Dzettervall skrev:Nej precis, bara fått frågan från olika håll om varför den sitter där, så tänkte om någon annan löst det utan pump för att fylla catchen.

Som sagt första gången vi inte åker förgasare, så bara läst att folk gjort så tidigare. Vad för komplikationer kan man få med att åka mindre retur?
Tänkte om det kan ha något med att det smiter ut soppa i bak :/
Det som KAN hända är att han går dåligt på låglast osv då det blir för högt bränsletryck. Jag har lärt mig att retur ska va lika grov eller grövre men jag kan ju ha lärt mig fel.
Det borde du dessutom märkt om den gör så det verkar ju inte vara något problem :)


Hur håller den pumpen med att pumpa utan motstånd? Inte det dem syftar på?
Som sagt går det att köra utan catch så länge självfallet orkar fylla den osv. Men det är ju smidare och säkrare att ha en pump som fyller den såklart.

Postat: ons aug 21, 2019 9:22 pm
av Dzettervall
Generalflash skrev:Det som KAN hända är att han går dåligt på låglast osv då det blir för högt bränsletryck. Jag har lärt mig att retur ska va lika grov eller grövre men jag kan ju ha lärt mig fel.
Det borde du dessutom märkt om den gör så det verkar ju inte vara något problem :)


Hur håller den pumpen med att pumpa utan motstånd? Inte det dem syftar på?
Som sagt går det att köra utan catch så länge självfallet orkar fylla den osv. Men det är ju smidare och säkrare att ha en pump som fyller den såklart.
Ah, inget jag märkt något problem med. Han går fett när innan den får upp tempen bara.
Värt att tänka på till nästa bygge dock, tack.
Vad kör du för slang i Sierran?

Postat: ons aug 21, 2019 9:25 pm
av Dzettervall
Hittade problemet med soppan, den smiter upp och ut ur påfyllningsröret.
Visste inte om man fick använda sig av detta tankrör i skuffen, men nu är den redan reggad så provar denna lösning!

Postat: tor aug 22, 2019 6:14 am
av therealpinto
...och så får du bensinen inne i bilen istället... ;-)

Ska man köra med tratt innanför bagagerummet på det sättet bör man ha tätningslist mot luckan uppåt som håller tätt, och så ska tratten såklart ha en spillslang som mynnar utanför bilen.

Gustaf

Postat: tor aug 22, 2019 9:20 am
av Dzettervall
therealpinto skrev:...och så får du bensinen inne i bilen istället... ;-)

Ska man köra med tratt innanför bagagerummet på det sättet bör man ha tätningslist mot luckan uppåt som håller tätt, och så ska tratten såklart ha en spillslang som mynnar utanför bilen.

Gustaf
Haha ja det var ju det som var problemet tidigare, nu är det tightare.
Absolut, list och spillslang sitter nu :)

Postat: tor aug 22, 2019 3:01 pm
av Generalflash
Dzettervall skrev:Ah, inget jag märkt något problem med. Han går fett när innan den får upp tempen bara.
Värt att tänka på till nästa bygge dock, tack.
Vad kör du för slang i Sierran?
Har 10mm på både matning och retur. Och en bosch 044 pump, org tank och och ingen catch.

Postat: tor aug 22, 2019 5:59 pm
av Dzettervall
Generalflash skrev:Har 10mm på både matning och retur. Och en bosch 044 pump, org tank och och ingen catch.
Alright, får se om man hoppar över catchtanken till nästa och bara kör 044.
Hur många hästar åker du med nu?

Postat: tor aug 22, 2019 6:36 pm
av Generalflash
Dzettervall skrev:Alright, får se om man hoppar över catchtanken till nästa och bara kör 044.
Hur många hästar åker du med nu?
Bilen är bänkad till 610isch i motorn.
Just nu står den dock bara i garaget och är ledsen :banghead:


Alltid skönt med catch, Speciellt om man kör bana eller sladdar mycket, Går väldigt fort fel om man har otur annars.

Postat: tor aug 22, 2019 9:44 pm
av Dzettervall
Generalflash skrev:Bilen är bänkad till 610isch i motorn.
Just nu står den dock bara i garaget och är ledsen :banghead:


Alltid skönt med catch, Speciellt om man kör bana eller sladdar mycket, Går väldigt fort fel om man har otur annars.
Alright, men då vet man att en enkel pump klarar att leverera rätt mycket hästar ändå :)
Får överväga catch.