Sida 1 av 4

Dzettervall - Escort mk1 -73

Postat: tor jul 18, 2019 9:28 am
av Dzettervall
Bättre sent än aldrig att starta tråd, dessvärre har mycket av bilderna försvunnit då dom inte laddats upp någonstans allt eftersom.

Men vi börjar från början, inhandlade karossen sensommar 2013, hittade den på Tradera och var nog enda budgivaren om jag minns rätt, så fick den till ett överkomligt pris.
Säljaren Kommer från en annan Ford-familj i Västerås och när vi skulle hämta bilen snubblade vi över en till Escort som stod hos grannen. Så kom hem med två.

Bra pris = mycket jobb

Postat: tor jul 18, 2019 1:15 pm
av Släggmek
Trevligt :) och finns tid och resurser är ju ett extraexemplar möjlighet till två vitt skilda projekt. Ta den bästa och bygga original/gatbil med de bästa delarna från bägge och göra uppdaterad racer av den andra, kanske?

Postat: tor jul 18, 2019 9:40 pm
av Dzettervall
Släggmek skrev:Trevligt :) och finns tid och resurser är ju ett extraexemplar möjlighet till två vitt skilda projekt. Ta den bästa och bygga original/gatbil med de bästa delarna från bägge och göra uppdaterad racer av den andra, kanske?
Sant! Den vita som står kvar som den är, lite vassare Pinto på 160hk och stående förgasare. Den kommer få sig en ny lack nu till vintern annars kommer den hålla sig ”original”.

Postat: tor jul 18, 2019 9:43 pm
av Dzettervall
Motor

Första tanken var att stoppa i en Zetec 2,0L med Keihin fcr41 förgasare. Något som fick stå kvar på hyllan när det dök upp en komplett Cosworth.
Motorn åkte direkt in till Kjell på ELWA-motors för en full genomgång:
Honat och planat block
Portat insug/avgas i toppen, omslipade original kammar
Lättat svänghjul
Original vev
Ställbara kamdrev
NUKE fuelrail och BTR
PRO-GOLD AN-kopplingar och slang från motor och hela vägen bak till tanken. AN8 in och AN6 retur.
Bailey vevhusvent
T34 turbo
Airtec modellanpassad Intercooler 50mm/ kylare 40mm dubbla fläktar

Regbesiktigades med 220hk vilket var max med tanke till vikten.

Postat: tor jul 18, 2019 11:02 pm
av Släggmek
:applause: Ah, underbart... Måste ju bara vara så inihelsicke roligt att köra den vita med den vikteffekten :woot: (jag minns en med original BDA som ett av befälen i lumpen ägde ett tag, den spann på torr asfalt upp till 80 på trean utan problem :D) - hur den andra går kan jag knappt föreställa mig :cool:. Bara att gratta till resultatet och den fabrikslika installationen, effektsiffran är en hrm... uppskattning förmodar jag :D.

Zetec 2.0 med Keihins på låter ju kul annars, fast själv har jag börjat krokna på idén att sänka min i den blå här till vänster - syns som lite över fikabudgeten att anpassa till rakställt & analogt. Mja, får se; maskinen startade på första knycken efter att ha stått i mer än ett år eftersom jag inte tvingat mig förrän nu att skaffa ett nytt batteri, jag gav 170 spänn mindre för hela bilen...:p Att den orkade riva loss bromsarna när den värmt upp säger väl att bottenvridet är kvar och att jag blivit lat :blush:.

Postat: sön jul 21, 2019 10:11 am
av Dzettervall
Släggmek skrev::applause: Ah, underbart... Måste ju bara vara så inihelsicke roligt att köra den vita med den vikteffekten :woot: (jag minns en med original BDA som ett av befälen i lumpen ägde ett tag, den spann på torr asfalt upp till 80 på trean utan problem :D) - hur den andra går kan jag knappt föreställa mig :cool:. Bara att gratta till resultatet och den fabrikslika installationen, effektsiffran är en hrm... uppskattning förmodar jag :D.

Zetec 2.0 med Keihins på låter ju kul annars, fast själv har jag börjat krokna på idén att sänka min i den blå här till vänster - syns som lite över fikabudgeten att anpassa till rakställt & analogt. Mja, får se; maskinen startade på första knycken efter att ha stått i mer än ett år eftersom jag inte tvingat mig förrän nu att skaffa ett nytt batteri, jag gav 170 spänn mindre för hela bilen...:p Att den orkade riva loss bromsarna när den värmt upp säger väl att bottenvridet är kvar och att jag blivit lat :blush:.
Är faktiskt den gamla rally-pinton som sitter i, så är preppad och bänkad, krävs lite varv när man kör den men sjukt rolig!
Bifogar en bild, som synes får den inte riktigt den kärlek den förtjänar.

Haha låter som ett bra köp ändå. Ge den lite kärlek så får man snabbt tillbaka det :)

Postat: sön jul 21, 2019 10:22 am
av MalZon
Riktigt trevligt att kunna följa den här! :)

Mvh Jonas

Postat: sön jul 21, 2019 10:40 am
av Dzettervall
Kaross

Mycket nytt, bytt och förstärkt med trackdays i åtanke.
I motorrummet byttes frontplåt, brandväggen flyttades tillbaka för att få bättre placering på motorn. Stötdämpar-tornen förstärktes.
Nytt främre golv, sparklådor invändigt/utvändigt, växellådstunnel, kardan/difftunnel, lådor till fyrlänk, 8-punkts bur från Finess.
Med så mycket extra vikt i form av bur och förstärkningar valde vi breddare samt huv i plast.
Mycket jobb för att få plastsidorna på plats, fick bygga en ”ram” runt kanterna som plasten kunde limmas emot, väl på plats överensstämde inte hjulhusen höger/vänster sida i bak så vi kapade upp och plastade på två lösa frambreddare utanpå breddningen i bak för att få sidorna lika.
Ingen klassisk look i bak men ändå nöjd med resultatet.

Postat: sön jul 21, 2019 1:01 pm
av Jimmy86
Hur tjusigt som helst! Skulle gärna ha en gammal escort. Kommer du ner till Emmaboda om två veckor?

// Jimmy

Postat: tor jul 25, 2019 10:59 pm
av Dzettervall
Jimmy86 skrev:Hur tjusigt som helst! Skulle gärna ha en gammal escort. Kommer du ner till Emmaboda om två veckor?

// Jimmy
Tack! Kul att folk gillar det när man lagt ner så pass mycket tid/blod/svett/pengar på bilen :)
Jag hoppas jag kan ta mig ner, har börjat jobba då så ska bara lösa det med jobbet.

Postat: tor jul 25, 2019 11:17 pm
av Jimmy86
Vore kul om du kom och Emmaboda är ett väldigt bra ställe att gå över gränsen med bilen. Finns ju liksom inget att köra på :) Kan ju vara dumt att göra det på en riktig bana med räcken och anda bilar osv.

Om du tar dig ner vill jag åka med om du har två stolar och jag får :)

// Jimmy

Postat: fre jul 26, 2019 7:13 am
av Dzettervall
Självklart har jag en plats åt dig i högerstolen då Jimmy! :)

Postat: fre jul 26, 2019 9:50 am
av Jimmy86
:cool:
Dzettervall skrev:Självklart har jag en plats åt dig i högerstolen då Jimmy! :)

Postat: sön jul 28, 2019 9:37 pm
av Dzettervall
Växellådan blev en Type 9 från en Sierra, original till att börja med.
Iom att vi flyttat stolarna så långt bak vi kunde använde vi oss utav ett gammalt Super Seven-trick med en ”Gear lever extension” för att få bak växelspaken så att man nådde, ca 15cm. Där efter blev det en två-delad kardan med lilla knuten för att den skulle få fritt under.

Postat: mån jul 29, 2019 11:26 am
av Dzettervall
Atlas-bakaxeln plockades från en Capri. Blästrad och målad utvändigt.
Påsvetsade fästen slipperblad och stående dämpare.
Fyrlänk-stag och watt-länk.
Innehållet blev en Quaife LSD-diff och group1 semi flytande drivaxlar.