fordmaffian - Ford Granada/consul coupe
- fordmaffian
- Legend
- Inlägg: 2336
- Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
- Ort: Ängebo
fordmaffian - Ford Granada/consul coupe
Tänkte starta upp en projekttråd om min gamla coupe, vissa här inne har redan sett den och allt jobb jag lagt ner men många har än sålänge inte hängt med vad som jag gjort och planerat att göra.
Orginal hade den en 2.0 pinto och 4 växlad manuell, men den är utriven sedan många år tillbaka och blivit ersatt av div motorer som 2.9or osv. Slutliga valet föll på en 2.8 som är något vässad och 5 växlad låda. Jag har gett upp med att räkna hur många timmar jag lagt ner på bara svetsning men de är sjukt mycket tid jag lagt ner
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Orginal hade den en 2.0 pinto och 4 växlad manuell, men den är utriven sedan många år tillbaka och blivit ersatt av div motorer som 2.9or osv. Slutliga valet föll på en 2.8 som är något vässad och 5 växlad låda. Jag har gett upp med att räkna hur många timmar jag lagt ner på bara svetsning men de är sjukt mycket tid jag lagt ner
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inofficiell scorpio expert
Tags:
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
12.67 !!
Alltid kul med projekttrådar
Alltid kul med projekttrådar
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- fordmaffian
- Legend
- Inlägg: 2336
- Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
- Ort: Ängebo
”Lite” rostsvetsande är påbörjat och avklarat. Jag har blivit klar med främre delen på höger sida fram till hjulhuset höger bak. Mycket svetsande på de såkallade främre domkraftfästena där jag ersatt hela infästningen med 4mm stålplåt som är bockad i ett stycke. Golvet på passagerarsidan är dessutom uppsvetsat numera så även de är tätt just nu håller jag på med plåten bakom bakhjulen för att byta ut gammal dålig lagning, bakre sandplåten är de beställt 2 nya där de ska skarvas ihop till en enda del då jag ska ha dubbla utblås. Har även blivit ”nästan” klar med stols underredet till ST stolen på höger sida så vänster sida är påbörjad
- Bilagor
-
-
-
-
-
Inofficiell scorpio expert
- fordmaffian
- Legend
- Inlägg: 2336
- Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
- Ort: Ängebo
- fordmaffian
- Legend
- Inlägg: 2336
- Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
- Ort: Ängebo
fordmaffian - Ford Granada/consul coupe
Sen har jag ”provmonterat” instrumenteringen samt stereon jag ska ha i den. Naturligtvis kommer de bli en färddator från ghian. Bilden på underredet är den utbytta domkraftsinfästningen fram.
[ATTACH]46699[/ATTACH]
[ATTACH]46698[/ATTACH]
[ATTACH]46700[/ATTACH]
[ATTACH]46701[/ATTACH]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
[ATTACH]46699[/ATTACH]
[ATTACH]46698[/ATTACH]
[ATTACH]46700[/ATTACH]
[ATTACH]46701[/ATTACH]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Bilagor
-
-
-
-
Inofficiell scorpio expert
- fordmaffian
- Legend
- Inlägg: 2336
- Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
- Ort: Ängebo
- fordmaffian
- Legend
- Inlägg: 2336
- Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
- Ort: Ängebo
- fordmaffian
- Legend
- Inlägg: 2336
- Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
- Ort: Ängebo
Jo, har tänkt att den ska få de stuket , eftersom jag köpte den i okomplett skick, och svårigheterna till att hitta orginaldelar så blir de nytt innehåll med ett upppiffat oldschool yttre. Inredningen kommer från Fiesta ST. Själva ST temat kommer speglas i princip hela bilen med vassare motor, vassare upphängning, aggressivare yttre design osv mot vad den var när den rullade av bandet -72 , har mycket grejor som ska bli rena custom grejor till den som kommer märkas ju mer man tittar på den.nextuz skrev:Damn
Sjysst med stereon i ny mittkonsol o allt.
Lite restomod över det hela.
Inofficiell scorpio expert
- fordmaffian
- Legend
- Inlägg: 2336
- Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
- Ort: Ängebo
Färddatorn i coupen visar momentan förbrukning/ genomsnittlig förbrukning, antal liter kvar, klocka osv. Den satt i granada mk2s2 på injektion och ghia och i sierra 2.8 ghiaJimmie-E skrev:Berätta mer om färddatorn.. Var kommer den ifrån och vilka funktioner kommer den ha?
Inofficiell scorpio expert
- fordmaffian
- Legend
- Inlägg: 2336
- Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
- Ort: Ängebo
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Oj , fattar inte att jag kunnat missa denna tråd men får väl skylla på extra många bitar i vardagspusslet på sistone. Detta måste hursomhelst följas, tätplacering sen gammalt på min lista över Europa-Fordar .
Själv missade jag omkring 2010 eller så ett påbörjat liknande bygge med en Windsor 5.0 V8 som ingick i ett allt-eller-inget-erbjudande så jag skulle förstås sikta på det hellre än en 2.8i inte minst apropå reservdelar (motorerna har btw viss gemensam ursprungshistoria) och hade inte oljan strypts tillfälligt 1973 så hade toppversionen haft en Windsor även i Europa, men upplägget med att blanda oldschool och lite uppdatering syns väl uttänkt sett till skick och allt . RS-inredningen sitter ju som en smäck enligt bilderna.
Glöm nu inte att när Granada designades så var det enligt legenden mycket som ritades av Ghia´s Tom Tjaarda som samtidigt ledde mycket av formgivningen åt vid tiden då tätt Ford-anknutna De Tomaso, så det finns mycket stylingarv att bolla med om man vill göra ett "tänk om"-projekt utifrån bilar som kunde ha blivit. Eftersom Granada mk I också var tänkt att producerats i USA-versioner (även som en "baby"-Lincoln) så skulle det inte varit galet om de Ford-handlare som krängde Pantera hade tjatat fram en Consul Coupé som "exotisk" europé med De Tomaso-märkning och deras italienska touch att sälja till familjefäder och såklart några skulle busats till med tiden .
De byggde ju om Cortina mk I (se tråd) och sportbilarna var ju iaf t o m Pantera i hög grad byggda på Ford-mekanik (jag har nån gång hört sägas att de skulle ha framvagn baserad på Granadas, kanske bara en faktoid men styrningen har iaf delar från Escort I/II som ju har samma P-ändar). Deras GT-sedan Longchamp V8 (...Windsor) lånade armaturer av Consul/Granada - här en original https://d3lp4xedbqa8a5.cloudfront.net/i ... mp-004.jpg och https://i.pinimg.com/originals/d8/d0/2f ... 79d692.jpg en uppdaterad apropå ombygge ) och glöm inte heller de sydafrikanska Granada Perana V8 (motor från Mustang, med Fords goda minne) .
Själv missade jag omkring 2010 eller så ett påbörjat liknande bygge med en Windsor 5.0 V8 som ingick i ett allt-eller-inget-erbjudande så jag skulle förstås sikta på det hellre än en 2.8i inte minst apropå reservdelar (motorerna har btw viss gemensam ursprungshistoria) och hade inte oljan strypts tillfälligt 1973 så hade toppversionen haft en Windsor även i Europa, men upplägget med att blanda oldschool och lite uppdatering syns väl uttänkt sett till skick och allt . RS-inredningen sitter ju som en smäck enligt bilderna.
Glöm nu inte att när Granada designades så var det enligt legenden mycket som ritades av Ghia´s Tom Tjaarda som samtidigt ledde mycket av formgivningen åt vid tiden då tätt Ford-anknutna De Tomaso, så det finns mycket stylingarv att bolla med om man vill göra ett "tänk om"-projekt utifrån bilar som kunde ha blivit. Eftersom Granada mk I också var tänkt att producerats i USA-versioner (även som en "baby"-Lincoln) så skulle det inte varit galet om de Ford-handlare som krängde Pantera hade tjatat fram en Consul Coupé som "exotisk" europé med De Tomaso-märkning och deras italienska touch att sälja till familjefäder och såklart några skulle busats till med tiden .
De byggde ju om Cortina mk I (se tråd) och sportbilarna var ju iaf t o m Pantera i hög grad byggda på Ford-mekanik (jag har nån gång hört sägas att de skulle ha framvagn baserad på Granadas, kanske bara en faktoid men styrningen har iaf delar från Escort I/II som ju har samma P-ändar). Deras GT-sedan Longchamp V8 (...Windsor) lånade armaturer av Consul/Granada - här en original https://d3lp4xedbqa8a5.cloudfront.net/i ... mp-004.jpg och https://i.pinimg.com/originals/d8/d0/2f ... 79d692.jpg en uppdaterad apropå ombygge ) och glöm inte heller de sydafrikanska Granada Perana V8 (motor från Mustang, med Fords goda minne) .
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument