Dzettervall - Sierra Cosworth 4x4
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59
Dzettervall skrev:Motorn renoveras i etapper, satsar på pålitliga 500hk.
200block som är inne hos Ultra Motors i Södertälje, honat, planats, långbultats, nya stakar och kolvar, väntar på vev som har vart slut hos leverantör ett tag. Kommer landa på 2.1L (återkommer med mer specs på grejerna)
Toppen har gått med 600+ hästar på en driftbil, ska plockas i sär och kollas, troligtvis byta någon kam för bättre köregenskaper.
Wrc vevhusventilation, hört både bra och dåligt om den, men ser ballt ut och värt att provas. Nylonomspunna slangar och modifierad sump med AN-koppling.
CP-service rostfritt grenrör, ska färdigställas med fläns för wastegate, kommer bli en TIAL 44mm.
Garrett gtx3067r turbo, liten snurra som räcker för ändamålet.
Någon som har erfarenhet av denna eller andra tips?
HART 8 injector plenum, med dagens teknik behöver man inte alla spridare, men även det ser jävligt ballt ut.
Cool motorspec. Ganska lik min faktiskt.
Har oxå 2.1 liter. Men det krångla massor med montering. Fick fel kolvar, sen tog veven i kolvkylningsmunstyckena, sen passa inte bult till remskiva.
Långbultat har jag med, alla 10. Men då passar inte vattenpumpen. Skovelhjulet tar emot en långbult.
WRC vevhusbytta är grymt bra. Kört med det sen 2012 och aldrig haft nåt problem.
Coolt med WRC insug. Inget måste idag, men så ballt.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
Tror det blir 6 långbultar för mig. Ja något kommer garanterat strula här med då haha, men då får man jobba sig runt detFredin skrev:Cool motorspec. Ganska lik min faktiskt.
Har oxå 2.1 liter. Men det krångla massor med montering. Fick fel kolvar, sen tog veven i kolvkylningsmunstyckena, sen passa inte bult till remskiva.
Långbultat har jag med, alla 10. Men då passar inte vattenpumpen. Skovelhjulet tar emot en långbult.
WRC vevhusbytta är grymt bra. Kört med det sen 2012 och aldrig haft nåt problem.
Coolt med WRC insug. Inget måste idag, men så ballt.
Hur kör du avluftningen från wrc-burken?
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
Börjat med bakaxeln. Tänkte först beställa justerbar axel, 6 degree med uniballs, men det kanske blir ett senare skede.
Så för nu så skrapa/slipa/förstärkte original balken, plockat bärarmarna från en Scorpio då de som satt på bilen var genomrostiga.
7,5 diff. Ingen LSD till att börja med.
Tänkte beställa poweflex bussningar, verkar finnas några olika hårdhet/modeller, vilken bör man köra?
Så för nu så skrapa/slipa/förstärkte original balken, plockat bärarmarna från en Scorpio då de som satt på bilen var genomrostiga.
7,5 diff. Ingen LSD till att börja med.
Tänkte beställa poweflex bussningar, verkar finnas några olika hårdhet/modeller, vilken bör man köra?
- Bilagor
-
-
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Finns det nån anledning till att du kommer åka med Scorpioarmar? Ser dessutom ut att vara från en kombi med tanke på infästningen för dämparen. Vet inte om du har koll på det men Scorpion är ju lite bredare så dina hjul hamnar lite längre ut med dom bärarmarna. Du ser skillnaden på den här bilden.
https://cimg6.ibsrv.net/gimg/passionfor ... 0d3aae.jpg
Köp en diffbroms! Har åkt runt i tre år och enhjulat 1-2-3an med 200hk å du lär ju sikta lite högre med effekten. Fast du skulle åka 4wd va? Kanske funkar någorlunda då.
// Jimmy
https://cimg6.ibsrv.net/gimg/passionfor ... 0d3aae.jpg
Köp en diffbroms! Har åkt runt i tre år och enhjulat 1-2-3an med 200hk å du lär ju sikta lite högre med effekten. Fast du skulle åka 4wd va? Kanske funkar någorlunda då.
// Jimmy
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
Jo precis, blir några centimeter bredare. Enda anledningen till dom är att det var det som låg på vinden. Så har jag något att börja med och få ihop det, annars blir det att spara/skruva i 5år innan det ens står på backenJimmy86 skrev:Finns det nån anledning till att du kommer åka med Scorpioarmar? Ser dessutom ut att vara från en kombi med tanke på infästningen för dämparen. Vet inte om du har koll på det men Scorpion är ju lite bredare så dina hjul hamnar lite längre ut med dom bärarmarna. Du ser skillnaden på den här bilden.
https://cimg6.ibsrv.net/gimg/passionfor ... 0d3aae.jpg
Köp en diffbroms! Har åkt runt i tre år och enhjulat 1-2-3an med 200hk å du lär ju sikta lite högre med effekten. Fast du skulle åka 4wd va? Kanske funkar någorlunda då.
// Jimmy
Yes 4x4, kommer bli diff så småningom. Vad har du för diff i din?
Kör du powerflex-bussningar eller något annat? Uniballs?
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Ja ett bygge får inte ta för lång tid, tror att man tröttnar annars till slut. Är ju inte så svårt att komma runt skillnaden i bredd du får med annat et på fälgarna bara. Eller det blir kanske breddad kaross? Då blir det kanske rentav bättre med dom armarna.
Min brygga är stumt monterad i bilen och uniballs till bärarmar. Åker ju 6 graders bakvagn. Jag har en Quaife ATB i min diff. Den kräver att båda hjulen är i marken hela tiden annars beter den sig som en vanlig öppen. Går att få den att enhjula men bara på ett ställe vad jag vet och det är vid vändningen på Emmaboda. Det som gjorde att jag valde den är att den är helt underhållsfri. Skönt att slippa shimsa lameller och annat varje vinter. Den går dessutom helt tyst.
// Jimmy
Min brygga är stumt monterad i bilen och uniballs till bärarmar. Åker ju 6 graders bakvagn. Jag har en Quaife ATB i min diff. Den kräver att båda hjulen är i marken hela tiden annars beter den sig som en vanlig öppen. Går att få den att enhjula men bara på ett ställe vad jag vet och det är vid vändningen på Emmaboda. Det som gjorde att jag valde den är att den är helt underhållsfri. Skönt att slippa shimsa lameller och annat varje vinter. Den går dessutom helt tyst.
// Jimmy
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
Nej precis, så känner väl efter senaste att det kanske är okej att börja relativt original för att få det i rullning bara.
Blir rs500 breddare, så lite bredare men inget överdrivet.
Den stumma monteringen tänkte jag nog köra på också. Vart beställde du 6 degree bakvagnen? När man väl får feeling
Okej, underhållsfri är ju alltid skönt, och om man ändå inte kör allt för hårt och snävt så.
Vad åker du för låda?
Blir rs500 breddare, så lite bredare men inget överdrivet.
Den stumma monteringen tänkte jag nog köra på också. Vart beställde du 6 degree bakvagnen? När man väl får feeling
Okej, underhållsfri är ju alltid skönt, och om man ändå inte kör allt för hårt och snävt så.
Vad åker du för låda?
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
- Generalflash
- Veteran
- Inlägg: 234
- Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
- Namn: Gustav F
- Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
- Ort: Vänersborg
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Åkte nån variant av powerflex i förra bakvagnen mot karossen å känner ingen större skillnad mot alublocken som sitter i den nya. Vare sig ljudmässigt eller "känslan" i bilen.Dzettervall skrev:Nej precis, så känner väl efter senaste att det kanske är okej att börja relativt original för att få det i rullning bara.
Blir rs500 breddare, så lite bredare men inget överdrivet.
Den stumma monteringen tänkte jag nog köra på också. Vart beställde du 6 degree bakvagnen? När man väl får feeling
Okej, underhållsfri är ju alltid skönt, och om man ändå inte kör allt för hårt och snävt så.
Vad åker du för låda?
Jag köpte min 6 graders av MK Motorsport i England, men vad du än gör så handla inte av honom. Jag var färdig för att åka över till England å sätta eld på hans verkstad. Som tur var kom det en bakvagn efter mycket om och men. Istället för 2 veckor tog det 20. Ringde han mååånga gånger och han lovade varje gång att den var klar osv. Men den har funkat bra, lätt att justera och alla vinklar stämde när vi gjorde hjulinställning så inte snesvetsad eller nått
Mt Motorsport säljer samma 6 gradersbakvagn som jag åker med. Han är bra att ha å göra med så kan rekommendera honom. Mark heter han. Köpte min knivkrängare av honom.
Malzon gjorde nått gruppköp av en annan leverantör. Tror dom köpte 4 stycken. Den var billigare men vet inte om nån av dom har skruvat dit sina ännu och hårdtestat dom.
Nä som sagt quafien gillar inte när innerhjulet blir lätt, men man få se till att chassit är justerat så den gör det minimalt. Har aldrig haft problem på banorna med enhjulande efter den sattes i. Inte ens i Ejes på Gelleråsen eller F2/hårnålen på Mantorp. Bara Emmaboda några gånger.
Ang låda så åker jag helt original Mt75 V6 låda. Funkar bra till mina 225hk. Såklart finns det saker jag inte gillar med den, väl lång trea och den gillar inte att bli hårt växlad på höga varv. Men är man tillräckligt våldsam så går växlarna i Å med tanke på att jag fortfarande är på första lådan efter 4 år och 25-30 körningar senare så är jag nöjd med den.
// Jimmy
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2133
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59
Rekomenderar verkligen en lamelldiffbroms. Kört quife några år innan men med lite pulver så håller den ej imot. Blir gärna 1-hjulsspinn.
Kör på Gripper lamellbroms från BARAmotorsport. Den är grym. Tog isär min nyligen efter några år. Inte kört många mil kanske men den har fått jobba hårt. Inga synliga slitage och den gör verkligen under för fästet.
WRC byttan ventilerar jag ut i en egengjord plåt låda med filter på. Samt att jag har en vacumslang till insuget från den så vevhusgaserna äts upp av motorn igen. Använder orginal backventil i insuget på den slangen.
Kör på Gripper lamellbroms från BARAmotorsport. Den är grym. Tog isär min nyligen efter några år. Inte kört många mil kanske men den har fått jobba hårt. Inga synliga slitage och den gör verkligen under för fästet.
WRC byttan ventilerar jag ut i en egengjord plåt låda med filter på. Samt att jag har en vacumslang till insuget från den så vevhusgaserna äts upp av motorn igen. Använder orginal backventil i insuget på den slangen.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
Ah, okey, ska ta och kolla på detFredin skrev:Rekomenderar verkligen en lamelldiffbroms. Kört quife några år innan men med lite pulver så håller den ej imot. Blir gärna 1-hjulsspinn.
Kör på Gripper lamellbroms från BARAmotorsport. Den är grym. Tog isär min nyligen efter några år. Inte kört många mil kanske men den har fått jobba hårt. Inga synliga slitage och den gör verkligen under för fästet.
WRC byttan ventilerar jag ut i en egengjord plåt låda med filter på. Samt att jag har en vacumslang till insuget från den så vevhusgaserna äts upp av motorn igen. Använder orginal backventil i insuget på den slangen.
Grymt, det blir någon liknande lösning för mig sen!
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
Produktiv helg i garaget.
Bytt vänster framskärm som fått sig en tryckare, hade svårt att få till formen så fick tag i en skärm att byta med. Borra, kapa, slipa. Lite spackel så kommer den vara bättre än ny.
Svetsat klart bakvagnen, kapa upp för att få dit 7,5” diffen, blir stum-monterat upp i kaross, svetsade egna coilover-fästen.
Bestämt mig att åka mt75 låda och fick tag i en lätt defekt en, blir att plocka isär och kolla igenom.
Bytt vänster framskärm som fått sig en tryckare, hade svårt att få till formen så fick tag i en skärm att byta med. Borra, kapa, slipa. Lite spackel så kommer den vara bättre än ny.
Svetsat klart bakvagnen, kapa upp för att få dit 7,5” diffen, blir stum-monterat upp i kaross, svetsade egna coilover-fästen.
Bestämt mig att åka mt75 låda och fick tag i en lätt defekt en, blir att plocka isär och kolla igenom.
- Bilagor
-
-
-
-
-
-
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
Fått upp frontspoiler och börjat slipa till passformen för att få det att lira.
Fick tag i motorfästen till slut, hängt i motor för att kolla hur det sitter och få upp drivaxlar så att han kommer ner på hjul snart.
Växellåda och kardan på plats!
Börjat modifiera kardantunneln för att få plats med den nya lådan och få bak växelspaken.
Fick tag i motorfästen till slut, hängt i motor för att kolla hur det sitter och få upp drivaxlar så att han kommer ner på hjul snart.
Växellåda och kardan på plats!
Börjat modifiera kardantunneln för att få plats med den nya lådan och få bak växelspaken.
- Bilagor
-
-
-
-