Dzettervall - Sierra Cosworth 4x4

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Bra jobbat :thumbsup:

Börjar bli dags gör den där garagekvällen snart;)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 97
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Kör: Focus St
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 300

Inlägg av Dzettervall »

davve d skrev:Bra jobbat :thumbsup:

Börjar bli dags gör den där garagekvällen snart;)
Sparar garagekänslan till våren, kan man öppna upp och göra lite plats. Kanske dra igång grillen och så ;)
Men det ska bli av David!

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Dzettervall skrev:Sparar garagekänslan till våren, kan man öppna upp och göra lite plats. Kanske dra igång grillen och så ;)
Men det ska bli av David!
Det ser jag fram emot:)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Kommer bli skitfint! Flyttar du bak spaken av ergonomiska skäl eller? För upplever själv att spaken gärna fått sitta 5-10 cm längre bak. Sitter jag fast med selen når jag knappt till femman ;/

Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 97
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Kör: Focus St
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 300

Inlägg av Dzettervall »

Sorry för sent svar Jimmy, haft problem med bilduppladdningen.
Flyttar bak för att ens nå spaken, totalt blev det bakflyttat 30cm. Ska se om jag kan ladda upp en video också. Använde både 4x4 och ett 2wd spakställ, längden blev perfekt och jag kunde svetsa ihop kardantunneln igen då 2wd-stället smalnar av baktill.
Byggde upp spaken ytterligare 4cm för att få växelarmen över kardan-knuten.
Blev en Coolerworx-spak med ruskigt korta lägen.




[ATTACH]46950[/ATTACH]

[ATTACH]46951[/ATTACH]

[ATTACH]46952[/ATTACH]

[ATTACH]46953[/ATTACH]
Bilagor
7B519835-71BE-4D29-A066-0CACBCDC017D.jpeg
B6FAA087-FFE0-4AE0-B942-A1FCDCA6BAB9.jpeg
299167C4-30A9-4113-A72D-70580F2499EE.jpeg
8F8E8CE8-1C0F-4EA7-9F16-5BA31300D443.jpeg

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Monterar du konsolen för spakstället stumt mot lådan då också? Det ser ut som polyuretanbussningar på bilden, hur stumma är de? Med längre konsol borde det vara större risk att det rör sig tänker jag.

Min erfarenhet av MT-75 är att hela konsolen rör sig när man växlar...lite tråkigt.

Jag har kört några BMW och Mercedes med Coolerworx spakställ och känslan är fin, men de har haft spakstället monterat på kardantunneln. Jag är inte så övertygad om att det är bra i längden om man inte har väldigt stumma infästningar för motor och låda - man vill ju inte att spaken ska rycka i växelföraren när det rör sig lite.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Jag har svarvade alubussningar som stället sitter i. Känslan med Coolerworx nu på MT75an är rätt ok ändå :)

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, jag tänkte nog köra stumma bussningar på den MT-75 jag tar ned närmast (till A-traktorn...haha...). Mest som test så jag vet om jag får för mig att använda den MT-75 jag har som reserv till Caprin.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Solida alubussningar, annan solid växelspak så man slipper delningen på mitten sen tajta till leden framme vid lådan så han man de man kan göra med orginalprylarna. Åkte så ett bra tag tills jag satte dit ett Coolerworks på min.

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 97
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Kör: Focus St
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 300

Inlägg av Dzettervall »

therealpinto skrev:Monterar du konsolen för spakstället stumt mot lådan då också? Det ser ut som polyuretanbussningar på bilden, hur stumma är de? Med längre konsol borde det vara större risk att det rör sig tänker jag.

Min erfarenhet av MT-75 är att hela konsolen rör sig när man växlar...lite tråkigt.

Jag har kört några BMW och Mercedes med Coolerworx spakställ och känslan är fin, men de har haft spakstället monterat på kardantunneln. Jag är inte så övertygad om att det är bra i längden om man inte har väldigt stumma infästningar för motor och låda - man vill ju inte att spaken ska rycka i växelföraren när det rör sig lite.

Gustaf
Just nu är det vanliga poly-bussningar, men låter som att solida aluminium bussningar är att köra på.
När jag växlat igenom växlarna nu känns det helt okej stabilt, men det kommer väl modifieras ett par gånger till.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Låter bra...jag vil ju gärna undvika mer vibrationer och ljud in i bilen än nödvändigt också, så det blir ju en kompromiss.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

30cm :) Förmodar att hela du och ratten följer med bakåt en bit också då? Annat pedalställ också kanske?

Jag ska också flytta bak min spak men inte så mycket som du. Men det tar jag tag i framöver.

// Jimmy

Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 97
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Kör: Focus St
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 300

Inlägg av Dzettervall »

Jimmy86 skrev:30cm :) Förmodar att hela du och ratten följer med bakåt en bit också då? Annat pedalställ också kanske?

Jag ska också flytta bak min spak men inte så mycket som du. Men det tar jag tag i framöver.

// Jimmy
Ja exakt, blir stående pedalställ och stolen hamnar ganska tight till huvudbågen.
Tror det räcker att flytta 10cm med ratten kvar på samma ställe :)

Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 97
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Kör: Focus St
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 300

Inlägg av Dzettervall »

Börjat slipa till och måtta in fronten samt breddarna. Gör en hel del utseendemässigt med det lilla.

God jul på er alla!

[ATTACH]46986[/ATTACH]

[ATTACH]46987[/ATTACH]
Bilagor
2AC19256-5BC3-4508-9890-BDB4F802D92F.jpeg
D427A9DF-2E80-4480-87B9-9CEA639D91E5.jpeg

Dzettervall
Erfaren
Inlägg: 97
Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
Namn: Daniel Zettervall
Kör: Focus St
Ort: Stockholm
Medlemsnummer: 300

Inlägg av Dzettervall »

[ATTACH]47115[/ATTACH]

[ATTACH]47116[/ATTACH]

[ATTACH]47117[/ATTACH]

[ATTACH]47118[/ATTACH]

Färdig invändigt, sista rören i buren, bältesöglor, kardan svetsad, växellåda på plats, handbroms på plats.
Nästa blir att få på bromsar samt rattstång. Blir en Opel corsa el-servo.
Bilagor
1EA43896-D12B-41AA-BB93-100730ED3214.jpeg
41EC5E13-23D6-4117-9D0E-113BE032E232.jpeg
2C56796E-490C-4849-8E0F-BFFC13D96FC3.jpeg
802FD3BD-2280-44A1-9A2A-054DEF146504.jpeg

Skriv svar