Dzettervall - Sierra Cosworth 4x4
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Bra jobbat
Börjar bli dags gör den där garagekvällen snart;)
Börjar bli dags gör den där garagekvällen snart;)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Det ser jag fram emot:)Dzettervall skrev:Sparar garagekänslan till våren, kan man öppna upp och göra lite plats. Kanske dra igång grillen och så
Men det ska bli av David!
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
Sorry för sent svar Jimmy, haft problem med bilduppladdningen.
Flyttar bak för att ens nå spaken, totalt blev det bakflyttat 30cm. Ska se om jag kan ladda upp en video också. Använde både 4x4 och ett 2wd spakställ, längden blev perfekt och jag kunde svetsa ihop kardantunneln igen då 2wd-stället smalnar av baktill.
Byggde upp spaken ytterligare 4cm för att få växelarmen över kardan-knuten.
Blev en Coolerworx-spak med ruskigt korta lägen.
[ATTACH]46950[/ATTACH]
[ATTACH]46951[/ATTACH]
[ATTACH]46952[/ATTACH]
[ATTACH]46953[/ATTACH]
Flyttar bak för att ens nå spaken, totalt blev det bakflyttat 30cm. Ska se om jag kan ladda upp en video också. Använde både 4x4 och ett 2wd spakställ, längden blev perfekt och jag kunde svetsa ihop kardantunneln igen då 2wd-stället smalnar av baktill.
Byggde upp spaken ytterligare 4cm för att få växelarmen över kardan-knuten.
Blev en Coolerworx-spak med ruskigt korta lägen.
[ATTACH]46950[/ATTACH]
[ATTACH]46951[/ATTACH]
[ATTACH]46952[/ATTACH]
[ATTACH]46953[/ATTACH]
- Bilagor
-
-
-
-
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Monterar du konsolen för spakstället stumt mot lådan då också? Det ser ut som polyuretanbussningar på bilden, hur stumma är de? Med längre konsol borde det vara större risk att det rör sig tänker jag.
Min erfarenhet av MT-75 är att hela konsolen rör sig när man växlar...lite tråkigt.
Jag har kört några BMW och Mercedes med Coolerworx spakställ och känslan är fin, men de har haft spakstället monterat på kardantunneln. Jag är inte så övertygad om att det är bra i längden om man inte har väldigt stumma infästningar för motor och låda - man vill ju inte att spaken ska rycka i växelföraren när det rör sig lite.
Gustaf
Min erfarenhet av MT-75 är att hela konsolen rör sig när man växlar...lite tråkigt.
Jag har kört några BMW och Mercedes med Coolerworx spakställ och känslan är fin, men de har haft spakstället monterat på kardantunneln. Jag är inte så övertygad om att det är bra i längden om man inte har väldigt stumma infästningar för motor och låda - man vill ju inte att spaken ska rycka i växelföraren när det rör sig lite.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Jag har svarvade alubussningar som stället sitter i. Känslan med Coolerworx nu på MT75an är rätt ok ändå
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Solida alubussningar, annan solid växelspak så man slipper delningen på mitten sen tajta till leden framme vid lådan så han man de man kan göra med orginalprylarna. Åkte så ett bra tag tills jag satte dit ett Coolerworks på min.
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
Just nu är det vanliga poly-bussningar, men låter som att solida aluminium bussningar är att köra på.therealpinto skrev:Monterar du konsolen för spakstället stumt mot lådan då också? Det ser ut som polyuretanbussningar på bilden, hur stumma är de? Med längre konsol borde det vara större risk att det rör sig tänker jag.
Min erfarenhet av MT-75 är att hela konsolen rör sig när man växlar...lite tråkigt.
Jag har kört några BMW och Mercedes med Coolerworx spakställ och känslan är fin, men de har haft spakstället monterat på kardantunneln. Jag är inte så övertygad om att det är bra i längden om man inte har väldigt stumma infästningar för motor och låda - man vill ju inte att spaken ska rycka i växelföraren när det rör sig lite.
Gustaf
När jag växlat igenom växlarna nu känns det helt okej stabilt, men det kommer väl modifieras ett par gånger till.
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
Ja exakt, blir stående pedalställ och stolen hamnar ganska tight till huvudbågen.Jimmy86 skrev:30cm Förmodar att hela du och ratten följer med bakåt en bit också då? Annat pedalställ också kanske?
Jag ska också flytta bak min spak men inte så mycket som du. Men det tar jag tag i framöver.
// Jimmy
Tror det räcker att flytta 10cm med ratten kvar på samma ställe
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300
-
- Erfaren
- Inlägg: 97
- Blev medlem: ons mar 12, 2014 11:06 am
- Namn: Daniel Zettervall
- Kör: Focus St
- Ort: Stockholm
- Medlemsnummer: 300