Sida 3 av 5

Postat: lör okt 26, 2019 8:22 pm
av davve d
Bra jobbat :thumbsup:

Börjar bli dags gör den där garagekvällen snart;)

Postat: fre nov 15, 2019 3:54 pm
av Dzettervall
davve d skrev:Bra jobbat :thumbsup:

Börjar bli dags gör den där garagekvällen snart;)
Sparar garagekänslan till våren, kan man öppna upp och göra lite plats. Kanske dra igång grillen och så ;)
Men det ska bli av David!

Postat: fre nov 15, 2019 4:53 pm
av davve d
Dzettervall skrev:Sparar garagekänslan till våren, kan man öppna upp och göra lite plats. Kanske dra igång grillen och så ;)
Men det ska bli av David!
Det ser jag fram emot:)

Postat: lör nov 16, 2019 5:49 pm
av Jimmy86
Kommer bli skitfint! Flyttar du bak spaken av ergonomiska skäl eller? För upplever själv att spaken gärna fått sitta 5-10 cm längre bak. Sitter jag fast med selen når jag knappt till femman ;/

Postat: mån dec 16, 2019 10:55 pm
av Dzettervall
Sorry för sent svar Jimmy, haft problem med bilduppladdningen.
Flyttar bak för att ens nå spaken, totalt blev det bakflyttat 30cm. Ska se om jag kan ladda upp en video också. Använde både 4x4 och ett 2wd spakställ, längden blev perfekt och jag kunde svetsa ihop kardantunneln igen då 2wd-stället smalnar av baktill.
Byggde upp spaken ytterligare 4cm för att få växelarmen över kardan-knuten.
Blev en Coolerworx-spak med ruskigt korta lägen.




[ATTACH]46950[/ATTACH]

[ATTACH]46951[/ATTACH]

[ATTACH]46952[/ATTACH]

[ATTACH]46953[/ATTACH]

Postat: tis dec 17, 2019 6:57 am
av therealpinto
Monterar du konsolen för spakstället stumt mot lådan då också? Det ser ut som polyuretanbussningar på bilden, hur stumma är de? Med längre konsol borde det vara större risk att det rör sig tänker jag.

Min erfarenhet av MT-75 är att hela konsolen rör sig när man växlar...lite tråkigt.

Jag har kört några BMW och Mercedes med Coolerworx spakställ och känslan är fin, men de har haft spakstället monterat på kardantunneln. Jag är inte så övertygad om att det är bra i längden om man inte har väldigt stumma infästningar för motor och låda - man vill ju inte att spaken ska rycka i växelföraren när det rör sig lite.

Gustaf

Postat: tis dec 17, 2019 7:01 am
av MalZon
Jag har svarvade alubussningar som stället sitter i. Känslan med Coolerworx nu på MT75an är rätt ok ändå :)

Mvh Jonas

Postat: tis dec 17, 2019 9:28 am
av therealpinto
Ja, jag tänkte nog köra stumma bussningar på den MT-75 jag tar ned närmast (till A-traktorn...haha...). Mest som test så jag vet om jag får för mig att använda den MT-75 jag har som reserv till Caprin.

Gustaf

Postat: tis dec 17, 2019 9:47 am
av MalZon
Solida alubussningar, annan solid växelspak så man slipper delningen på mitten sen tajta till leden framme vid lådan så han man de man kan göra med orginalprylarna. Åkte så ett bra tag tills jag satte dit ett Coolerworks på min.

Mvh Jonas

Postat: tis dec 17, 2019 10:48 am
av Dzettervall
therealpinto skrev:Monterar du konsolen för spakstället stumt mot lådan då också? Det ser ut som polyuretanbussningar på bilden, hur stumma är de? Med längre konsol borde det vara större risk att det rör sig tänker jag.

Min erfarenhet av MT-75 är att hela konsolen rör sig när man växlar...lite tråkigt.

Jag har kört några BMW och Mercedes med Coolerworx spakställ och känslan är fin, men de har haft spakstället monterat på kardantunneln. Jag är inte så övertygad om att det är bra i längden om man inte har väldigt stumma infästningar för motor och låda - man vill ju inte att spaken ska rycka i växelföraren när det rör sig lite.

Gustaf
Just nu är det vanliga poly-bussningar, men låter som att solida aluminium bussningar är att köra på.
När jag växlat igenom växlarna nu känns det helt okej stabilt, men det kommer väl modifieras ett par gånger till.

Postat: tis dec 17, 2019 12:58 pm
av therealpinto
Låter bra...jag vil ju gärna undvika mer vibrationer och ljud in i bilen än nödvändigt också, så det blir ju en kompromiss.

Gustaf

Postat: ons dec 18, 2019 8:21 am
av Jimmy86
30cm :) Förmodar att hela du och ratten följer med bakåt en bit också då? Annat pedalställ också kanske?

Jag ska också flytta bak min spak men inte så mycket som du. Men det tar jag tag i framöver.

// Jimmy

Postat: ons dec 18, 2019 7:26 pm
av Dzettervall
Jimmy86 skrev:30cm :) Förmodar att hela du och ratten följer med bakåt en bit också då? Annat pedalställ också kanske?

Jag ska också flytta bak min spak men inte så mycket som du. Men det tar jag tag i framöver.

// Jimmy
Ja exakt, blir stående pedalställ och stolen hamnar ganska tight till huvudbågen.
Tror det räcker att flytta 10cm med ratten kvar på samma ställe :)

Postat: tis dec 24, 2019 10:10 pm
av Dzettervall
Börjat slipa till och måtta in fronten samt breddarna. Gör en hel del utseendemässigt med det lilla.

God jul på er alla!

[ATTACH]46986[/ATTACH]

[ATTACH]46987[/ATTACH]

Postat: ons jan 22, 2020 9:32 pm
av Dzettervall
[ATTACH]47115[/ATTACH]

[ATTACH]47116[/ATTACH]

[ATTACH]47117[/ATTACH]

[ATTACH]47118[/ATTACH]

Färdig invändigt, sista rören i buren, bältesöglor, kardan svetsad, växellåda på plats, handbroms på plats.
Nästa blir att få på bromsar samt rattstång. Blir en Opel corsa el-servo.