Fiesk - Sierra Cosworth 4x4 -90
- Henke P
- Veteran
- Inlägg: 742
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
- Namn: Henrik Persson
- Kör: Escort Cosworth 93:a, Mondeo 2.2 TDCI 2008
- Ort: Torsås
- Medlemsnummer: 521
Du kommer säkerligen få lite olika svar på detta.. mitt svar är följande..
Om du bestämmer dej för att för att köra 330 kit, så mitt råd är, Skaffa ett chip ifrån någon känd firma som jag länkade till för ett tagsen..seriösa/stora firmor har har provat ut dom i bänk, samt du får full spec på vad som krävs för att det ska lira ihop.. Har du gröna spridare som är begagnade och har legat ett tag..skicka iväg dom på spridarservice..vore snöpligt om du brände tex en kolv pga att en spridare var täppt.. vet att Peter på bjp race gör bra jobb med spridare https://bjprace.se/spridarservice/
Vill minnas att Streetpower kan man mappa weber marelli sprut, Jonas som jobbar där har mappat en hel del cossie's genom åren
/Henke P..
Om du bestämmer dej för att för att köra 330 kit, så mitt råd är, Skaffa ett chip ifrån någon känd firma som jag länkade till för ett tagsen..seriösa/stora firmor har har provat ut dom i bänk, samt du får full spec på vad som krävs för att det ska lira ihop.. Har du gröna spridare som är begagnade och har legat ett tag..skicka iväg dom på spridarservice..vore snöpligt om du brände tex en kolv pga att en spridare var täppt.. vet att Peter på bjp race gör bra jobb med spridare https://bjprace.se/spridarservice/
Vill minnas att Streetpower kan man mappa weber marelli sprut, Jonas som jobbar där har mappat en hel del cossie's genom åren
/Henke P..
Det var bättre förr...
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus var en krukväxt
Tack till!
Bilpedanten.com
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus var en krukväxt
Tack till!
Bilpedanten.com
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Mappa! Jag kommer nog aldrig rekommendera att kitta, inte idag.
Mappa orginalsystemet går absolut, dock inte många som faktiskt löser det. Kar en känning här hemikring.
Byta sprut och mappa går ju oxå, fördelen är ju att du själv kan gå in och pilla lite om du nu skulle vilja. Och att så ånga fler kan hjälpa när det väl är dags.
Mvh Jonas
Mappa orginalsystemet går absolut, dock inte många som faktiskt löser det. Kar en känning här hemikring.
Byta sprut och mappa går ju oxå, fördelen är ju att du själv kan gå in och pilla lite om du nu skulle vilja. Och att så ånga fler kan hjälpa när det väl är dags.
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- saabchef
- Legend
- Inlägg: 1191
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
- Namn: Pelle Svensson
- Kör: Chippad Sierra 4X4
- Ort: stockholm
- Medlemsnummer: 328
Ring "rimbo martin" han har svar på dina frågor, han har ju hållt på i 25 år med dom här bilarna.
Ang originalstyrsystemet så kan du ha lika mycket effekt som med vilket annat styrsystem som helst. Går bra med 1000hk också. Helt onödigt o byta styrsystem, lägg dom pengarna på bättre väghållning istället.
Ang originalstyrsystemet så kan du ha lika mycket effekt som med vilket annat styrsystem som helst. Går bra med 1000hk också. Helt onödigt o byta styrsystem, lägg dom pengarna på bättre väghållning istället.
NPC Crew
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
- Johansson
- Legend
- Inlägg: 1750
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
- Namn: Linus Johansson
- Kör: Sierra Cosworth RWD
- Ort: Nybro
- Medlemsnummer: 67
Vad har du för mål med bilen? Vad ska den användas till? Ska du bara ha en hyfsat snabb sommarbil så ser inte jag någon större anledning till att byta sprut, ska du köra bana eller stripp så finns det lite mer fördelar kanske. Om du väljer att åka chip, kolla så att allt lira ihop, chip,spridare och mapsensor. Sen som saabchef skev lägg några slantar på väghållning och bromsar istället.Fiesk skrev:Hur skulle ni göra?
Blocket kommer alltså vara uppborrad någon millimeter.
Det sitter ett 330-kit på, gröna spridare och chipp (vet inte exakt, kan ta reda på om det behövs).
Men jag får olika tips från olika håll, någon säger: "ändra inte mer, testa spridarna så de är okej"
Någon säger: "Motorn kommer ju ha en annan volym, du borde mappa den"
Eller: "Det går inte mappa originalsystemet, så du måste skaffa ny "dator".."
osv
olika bud från olika håll dvs.
Vad säger Cossie-delen av Fordforumet?
// Linus
FORD CLUB SWEDEN
- Fiesk
- Veteran
- Inlägg: 144
- Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
- Namn: Tobias Ivarsson
- Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
- Ort: Kisa
- Medlemsnummer: 529
Ska inte köra bana, ingen drifting eller racing utan bara ha en rolig potent bil, som är väldigt unik och fin i skicket.
Enligt förra ägaren så gick bilen otroligt bra i motor, drivlina osv fram till raset.
Så den biten borde vara helt okej.
Det jag mest undrar över är väl om det går?
Kommer bilen starta och gå som den ska med uppborrat block tillsammans med 330-kitet (spridare (efter flödeskontroll) chipp, stort avgassystem)?
Det är väl det jag är mest orolig över just nu.
Jag är inte intresserad av att pressa ut så mycket häst som möjligt osv.
Jag vill att den ska fungera och gå bra
Enligt förra ägaren så gick bilen otroligt bra i motor, drivlina osv fram till raset.
Så den biten borde vara helt okej.
Det jag mest undrar över är väl om det går?
Kommer bilen starta och gå som den ska med uppborrat block tillsammans med 330-kitet (spridare (efter flödeskontroll) chipp, stort avgassystem)?
Det är väl det jag är mest orolig över just nu.
Jag är inte intresserad av att pressa ut så mycket häst som möjligt osv.
Jag vill att den ska fungera och gå bra
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
Har du rätt spridare och mapsensor till chippet kommer den starta och gå helt okej.
Jag hade dock inte chansat med nybyggd motor att åka runt med 330-kit. Men uppstart och provkörning är inget jag hade nojjat för.
I det sammanhanget är mappning en billig investering. Det finns fortfarande de som mappar originalsprut.
Jonas (Malzon) kanske skriver själv här. Men han sa att det blev grym skillnad när han monterade Maxx ecu mot mappat original.
Jag hade dock inte chansat med nybyggd motor att åka runt med 330-kit. Men uppstart och provkörning är inget jag hade nojjat för.
I det sammanhanget är mappning en billig investering. Det finns fortfarande de som mappar originalsprut.
Jonas (Malzon) kanske skriver själv här. Men han sa att det blev grym skillnad när han monterade Maxx ecu mot mappat original.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
- Johansson
- Legend
- Inlägg: 1750
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
- Namn: Linus Johansson
- Kör: Sierra Cosworth RWD
- Ort: Nybro
- Medlemsnummer: 67
Mitt tips, kör original alternativt 330 så du för köra lite med bilen och lära dig den, det kommer funka även om den är ny renoverad. Sen kan du byta sprut när du har tröttnat.Fiesk skrev:Jag har ägt en Cosworth i några månader och än så länge inte kört en meter, än mindre startat den. Jag är verkligen inte insatt i allt detta.
Du pratar grekiska, Maxx ecu?
Men det innebär alltså att jag skulle försöka införskaffa originalspridare och originalchipp?
//Linus
FORD CLUB SWEDEN
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Kör med orginalsystemet, starta med chippet men rekommenderar att mappa sen I vilket fall.
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Ja, starta med det. kör lite söndagsåkning så du ser att maskinen lirar som den ska, men sen skulle jag ha mappat innan jag vågat gasa.Fiesk skrev:Originalsystemet med 330-kit chippet?
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"