Fiesk - Sierra Cosworth 4x4 -90

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Henke P
Veteran
Inlägg: 742
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
Namn: Henrik Persson
Kör: Escort Cosworth 93:a, Mondeo 2.2 TDCI 2008
Ort: Torsås
Medlemsnummer: 521

Inlägg av Henke P »

Du kommer säkerligen få lite olika svar på detta.. mitt svar är följande..

Om du bestämmer dej för att för att köra 330 kit, så mitt råd är, Skaffa ett chip ifrån någon känd firma som jag länkade till för ett tagsen..seriösa/stora firmor har har provat ut dom i bänk, samt du får full spec på vad som krävs för att det ska lira ihop.. Har du gröna spridare som är begagnade och har legat ett tag..skicka iväg dom på spridarservice..vore snöpligt om du brände tex en kolv pga att en spridare var täppt.. vet att Peter på bjp race gör bra jobb med spridare https://bjprace.se/spridarservice/ :)

Vill minnas att Streetpower kan man mappa weber marelli sprut, Jonas som jobbar där har mappat en hel del cossie's genom åren :)

/Henke P..
Det var bättre förr...
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus var en krukväxt
Tack till!
Bilpedanten.com

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Mappa! Jag kommer nog aldrig rekommendera att kitta, inte idag.

Mappa orginalsystemet går absolut, dock inte många som faktiskt löser det. Kar en känning här hemikring.
Byta sprut och mappa går ju oxå, fördelen är ju att du själv kan gå in och pilla lite om du nu skulle vilja. Och att så ånga fler kan hjälpa när det väl är dags.

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
saabchef
Legend
Inlägg: 1191
Blev medlem: tor aug 07, 2003 7:24 pm
Namn: Pelle Svensson
Kör: Chippad Sierra 4X4
Ort: stockholm
Medlemsnummer: 328

Inlägg av saabchef »

Ring "rimbo martin" han har svar på dina frågor, han har ju hållt på i 25 år med dom här bilarna.

Ang originalstyrsystemet så kan du ha lika mycket effekt som med vilket annat styrsystem som helst. Går bra med 1000hk också. Helt onödigt o byta styrsystem, lägg dom pengarna på bättre väghållning istället.
NPC Crew

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda :( 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1750
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Ort: Nybro
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

Fiesk skrev:Hur skulle ni göra?
Blocket kommer alltså vara uppborrad någon millimeter.
Det sitter ett 330-kit på, gröna spridare och chipp (vet inte exakt, kan ta reda på om det behövs).
Men jag får olika tips från olika håll, någon säger: "ändra inte mer, testa spridarna så de är okej"
Någon säger: "Motorn kommer ju ha en annan volym, du borde mappa den"
Eller: "Det går inte mappa originalsystemet, så du måste skaffa ny "dator".."
osv

olika bud från olika håll dvs.

Vad säger Cossie-delen av Fordforumet? :)
Vad har du för mål med bilen? Vad ska den användas till? Ska du bara ha en hyfsat snabb sommarbil så ser inte jag någon större anledning till att byta sprut, ska du köra bana eller stripp så finns det lite mer fördelar kanske. Om du väljer att åka chip, kolla så att allt lira ihop, chip,spridare och mapsensor. Sen som saabchef skev lägg några slantar på väghållning och bromsar istället.

// Linus
FORD CLUB SWEDEN

Användarvisningsbild
Fiesk
Veteran
Inlägg: 144
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
Ort: Kisa
Medlemsnummer: 529

Inlägg av Fiesk »

Ska inte köra bana, ingen drifting eller racing utan bara ha en rolig potent bil, som är väldigt unik och fin i skicket.

Enligt förra ägaren så gick bilen otroligt bra i motor, drivlina osv fram till raset.
Så den biten borde vara helt okej.
Det jag mest undrar över är väl om det går?
Kommer bilen starta och gå som den ska med uppborrat block tillsammans med 330-kitet (spridare (efter flödeskontroll) chipp, stort avgassystem)?
Det är väl det jag är mest orolig över just nu.

Jag är inte intresserad av att pressa ut så mycket häst som möjligt osv.
Jag vill att den ska fungera och gå bra :)

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 8331
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Har du rätt spridare och mapsensor till chippet kommer den starta och gå helt okej.

Jag hade dock inte chansat med nybyggd motor att åka runt med 330-kit. Men uppstart och provkörning är inget jag hade nojjat för.

I det sammanhanget är mappning en billig investering. Det finns fortfarande de som mappar originalsprut.

Jonas (Malzon) kanske skriver själv här. Men han sa att det blev grym skillnad när han monterade Maxx ecu mot mappat original.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Fiesk
Veteran
Inlägg: 144
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
Ort: Kisa
Medlemsnummer: 529

Inlägg av Fiesk »

Jag har ägt en Cosworth i några månader och än så länge inte kört en meter, än mindre startat den. Jag är verkligen inte insatt i allt detta. :)
Du pratar grekiska, Maxx ecu? :D
Men det innebär alltså att jag skulle försöka införskaffa originalspridare och originalchipp?

Användarvisningsbild
Johansson
Legend
Inlägg: 1750
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:00 am
Namn: Linus Johansson
Kör: Sierra Cosworth RWD
Ort: Nybro
Medlemsnummer: 67

Inlägg av Johansson »

Fiesk skrev:Jag har ägt en Cosworth i några månader och än så länge inte kört en meter, än mindre startat den. Jag är verkligen inte insatt i allt detta. :)
Du pratar grekiska, Maxx ecu? :D
Men det innebär alltså att jag skulle försöka införskaffa originalspridare och originalchipp?
Mitt tips, kör original alternativt 330 så du för köra lite med bilen och lära dig den, det kommer funka även om den är ny renoverad. Sen kan du byta sprut när du har tröttnat.

//Linus
FORD CLUB SWEDEN

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5658
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Jag har haft cosworth i snart 20 år. och jag skulle med säga.. se över din motorhärva kör med 330 chip från känd aktör( EJ Rimbo). Se till att din mapsensor och spridare är fräscht bara. så ska du se bilen går fint

Användarvisningsbild
Fiesk
Veteran
Inlägg: 144
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
Ort: Kisa
Medlemsnummer: 529

Inlägg av Fiesk »

Låter verkligen uppmuntrande! :)
Ser fram emot att få tillbaka motorn :D

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Kör med orginalsystemet, starta med chippet men rekommenderar att mappa sen I vilket fall.

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
Fiesk
Veteran
Inlägg: 144
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
Ort: Kisa
Medlemsnummer: 529

Inlägg av Fiesk »

MalZon skrev:Kör med orginalsystemet, starta med chippet men rekommenderar att mappa sen I vilket fall.
Originalsystemet med 330-kit chippet? :)

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Fiesk skrev:Originalsystemet med 330-kit chippet? :)
Ja, starta med det. kör lite söndagsåkning så du ser att maskinen lirar som den ska, men sen skulle jag ha mappat innan jag vågat gasa.

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
Fiesk
Veteran
Inlägg: 144
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
Ort: Kisa
Medlemsnummer: 529

Inlägg av Fiesk »

Får lite uppdateringar från RBN.
Cylindern borras nu och toppen är så gott som klar.
Balansering och slipning av vev är också på gång :)

Användarvisningsbild
Fiesk
Veteran
Inlägg: 144
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
Ort: Kisa
Medlemsnummer: 529

Inlägg av Fiesk »

Arbetet fortsätter :)
Bilagor
74268835_555469658537099_540062338988900352_n.jpg
73388404_729726494174945_1580797949204496384_n.jpg

Skriv svar