Fiesk - Sierra Cosworth 4x4 -90

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6233
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Ort: Växjö
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inläggav MalZon » sön jan 05, 2020 7:14 am

Ska väl inte förespråka något annat än Klubbens samarbetspartner MHRF, Davved eller RickardEM ska du prata med.
Själv har jag Bilsport&MC sedan 15år.

Detta är då Entusiastförsäkring.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5649
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Ort: Halmstad
Kör: Cosworth
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inläggav Martin » sön jan 05, 2020 7:58 am

Jag har Trygg Hansa på alla mina bilar. dels pga rabatten man får vid flera försäkringar sen bor jag i lgh och har då inte möjlighet att uppfylla kriterierna för en "entusiast försäkring"

Fiesk
Veteran
Inlägg: 118
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Ort: Kisa
Kör: Sierra Cosworth 4x4

Inläggav Fiesk » sön jan 05, 2020 8:32 pm

Hittar inte dokumentationen på ARP-bultarna..
Någon som har koll på momentet?

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 199
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Ort: trollhättan
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90

Inläggav Generalflash » sön jan 05, 2020 9:03 pm

Fiesk skrev:Hittar inte dokumentationen på ARP-bultarna..
Någon som har koll på momentet?


Vilka moment undrar du över?

Ramlager ska dras 108nm dvs 80 ft/lbs
vev ska dras 60nm
svänghjul 70nm
topplocksbultar 108nm

Är det jag hittar, Sen är det väl olika moment beroende om man kör arp fett eller olja...¨
Sen ska det väl även stegdras,

Fiesk
Veteran
Inlägg: 118
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Ort: Kisa
Kör: Sierra Cosworth 4x4

Inläggav Fiesk » sön jan 05, 2020 9:38 pm

Motorbyggaren har dragit momenten efter schemat i 3 steg.
Det jag ska göra nu när motorn är kall efter första uppstarten är att lossa en och en, och dra till 90ft lbs.

Jag har förstått det rätt va? :)
Bifogar bilder

Vilken sekvens ska de dras i?
Bilagor
konvertera.png
arpbultar.png

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 199
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Ort: trollhättan
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90

Inläggav Generalflash » mån jan 06, 2020 1:19 am

Fiesk skrev:Motorbyggaren har dragit momenten efter schemat i 3 steg.
Det jag ska göra nu när motorn är kall efter första uppstarten är att lossa en och en, och dra till 90ft lbs.

Jag har förstått det rätt va? :)
Bifogar bilder

Vilken sekvens ska de dras i?


30 60 90ft lbs om det ska vara tre jämna steg, Ta nu inte mitt ord på det bara :D

Du släpper en, Drar åt den och så går du vidare på nästa

Fiesk
Veteran
Inlägg: 118
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Ort: Kisa
Kör: Sierra Cosworth 4x4

Inläggav Fiesk » mån jan 06, 2020 11:46 am

Ja, men tänkte mest i vilken ordning? Börjar i mitten och arbetar framåt och bakåt? :)
Kanske inte spelar någon roll när de faktiskt redan är dragna hos motorbyggaren.

Fiesk
Veteran
Inlägg: 118
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Ort: Kisa
Kör: Sierra Cosworth 4x4

Inläggav Fiesk » fre jan 10, 2020 4:05 pm

Fick justera kåpan lite för att inte vevens små givar'pinnar skulle gå fritt.
Och så är kåporna på plats!
Bilagor
morette.png
kåpan på plats.png
kåpan.png

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 199
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Ort: trollhättan
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90

Inläggav Generalflash » fre jan 10, 2020 4:09 pm

Fiesk skrev:Fick justera kåpan lite för att inte vevens små givar'pinnar skulle gå fritt.
Och så är kåporna på plats!


Såg ju rätt fräsigt ut med kåpan på, Kanske får montera mina med fast då syns ju inte dem fräcka kamdreven:rolleyes:

Fiesk
Veteran
Inlägg: 118
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Ort: Kisa
Kör: Sierra Cosworth 4x4

Inläggav Fiesk » lör jan 11, 2020 9:43 am

Fick skaplig panik här i förrgår.
Ställde ner bilen från pallbockarna, startade den (startmotorn gick ett varv extra vad den brukar göra hörde jag tydligt).
Körde ut den på parkeringen, växlingen och kopplingen fungerade som den skulle.
Och efter en stund började den bluddra och till sist dog.
Startmotorn lät trögt som attan och gick bara ett varv innan den inte orkade mer.

Konstaterade att batteriet var urladdat.
Och efter att ha laddat upp det lite igen (upp till 12,5), så noterade jag med multimetern att det går ner till 11,4 eller så när bilen står på tomgång, ingen skillnad heller vid lite gaspåslag.

Vad brukar vara det vanligaste felet när generatorn inte laddar?
Greja med kontakterna? Kontaktsprej? Kolen?

Vart ska jag börja? :)

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 199
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Ort: trollhättan
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90

Inläggav Generalflash » lör jan 11, 2020 11:26 am

Fiesk skrev:Fick skaplig panik här i förrgår.
Ställde ner bilen från pallbockarna, startade den (startmotorn gick ett varv extra vad den brukar göra hörde jag tydligt).
Körde ut den på parkeringen, växlingen och kopplingen fungerade som den skulle.
Och efter en stund började den bluddra och till sist dog.
Startmotorn lät trögt som attan och gick bara ett varv innan den inte orkade mer.

Konstaterade att batteriet var urladdat.
Och efter att ha laddat upp det lite igen (upp till 12,5), så noterade jag med multimetern att det går ner till 11,4 eller så när bilen står på tomgång, ingen skillnad heller vid lite gaspåslag.

Vad brukar vara det vanligaste felet när generatorn inte laddar?
Greja med kontakterna? Kontaktsprej? Kolen?

Vart ska jag börja? :)


Kolla kolen i generatorn.
Mätt även direkt på generatorn när bilen går

Fiesk
Veteran
Inlägg: 118
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Ort: Kisa
Kör: Sierra Cosworth 4x4

Inläggav Fiesk » lör jan 11, 2020 2:42 pm

Generalflash skrev:Kolla kolen i generatorn.
Mätt även direkt på generatorn när bilen går


Vet du vad generatorn ska ge på tomgång ungefär?
Vart mäter jag?

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7236
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Ort: Gnosjö
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Medlemsnummer: 295

Inläggav Järnkaminen » lör jan 11, 2020 2:54 pm

Fiesk skrev:Vet du vad generatorn ska ge på tomgång ungefär?

Vart mäter jag?
Minst 13,8 volt.

Mät plus på matarkabeln som går till batteriet.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Fiesta ST180

Fiesk
Veteran
Inlägg: 118
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Ort: Kisa
Kör: Sierra Cosworth 4x4

Inläggav Fiesk » lör jan 11, 2020 11:44 pm

Generatorn laddar inte batteriet när bilen är igång.
Lampan som indikerar att batteriet inte laddas är släckt hela tiden.
Lampan är hel, säkringen är hel.
När vi lossar på laddningslampan på baksidan av instrumentenpanelen så klickar ett brunt "relä" längst in vid säkringsboxen (i motorutrymmet). Även ett relä klickar likadant nere vid säkringarna vid passagerarsidan.

Vi kliar oss fortfarande i huvudet.
Några idéer någon?
Bilagor
IMG_20200112_002806.jpg

Användarvisningsbild
CruelCosworth
Veteran
Inlägg: 484
Blev medlem: lör feb 16, 2008 2:27 pm
Namn: Marcus A
Ort: Uppland
Kör: Sierra Cosworth 4*4, Focus RS mk3, Transit Connect L2
Medlemsnummer: 151

Inläggav CruelCosworth » mån jan 13, 2020 10:04 pm

Ett litet bond tips som funkar på lite äldre bilar.
Ha bilen avstängd, Lossa D+ (den tunna kabeln på generatorn) från generatorn slå på tändningen. Jorda sen D+ tänds då laddlampan så är vet du att både kabel och lampa är hel. Gör den inte det och du ju redan konstatera att lampan är hel så har du troligen kabelbrott på den kabeln.
Tack till TG Racing,Turbocenter,Jrm-racing och Tomas Svets & Mekaniska