Sida 9 av 13

Postat: sön jan 05, 2020 7:14 am
av MalZon
Ska väl inte förespråka något annat än Klubbens samarbetspartner MHRF, Davved eller RickardEM ska du prata med.
Själv har jag Bilsport&MC sedan 15år.

Detta är då Entusiastförsäkring.

Mvh Jonas

Postat: sön jan 05, 2020 7:58 am
av Martin
Jag har Trygg Hansa på alla mina bilar. dels pga rabatten man får vid flera försäkringar sen bor jag i lgh och har då inte möjlighet att uppfylla kriterierna för en "entusiast försäkring"

Postat: sön jan 05, 2020 8:32 pm
av Fiesk
Hittar inte dokumentationen på ARP-bultarna..
Någon som har koll på momentet?

Postat: sön jan 05, 2020 9:03 pm
av Generalflash
Fiesk skrev:Hittar inte dokumentationen på ARP-bultarna..
Någon som har koll på momentet?
Vilka moment undrar du över?

Ramlager ska dras 108nm dvs 80 ft/lbs
vev ska dras 60nm
svänghjul 70nm
topplocksbultar 108nm

Är det jag hittar, Sen är det väl olika moment beroende om man kör arp fett eller olja...¨
Sen ska det väl även stegdras,

Postat: sön jan 05, 2020 9:38 pm
av Fiesk
Motorbyggaren har dragit momenten efter schemat i 3 steg.
Det jag ska göra nu när motorn är kall efter första uppstarten är att lossa en och en, och dra till 90ft lbs.

Jag har förstått det rätt va? :)
Bifogar bilder

Vilken sekvens ska de dras i?

Postat: mån jan 06, 2020 1:19 am
av Generalflash
Fiesk skrev:Motorbyggaren har dragit momenten efter schemat i 3 steg.
Det jag ska göra nu när motorn är kall efter första uppstarten är att lossa en och en, och dra till 90ft lbs.

Jag har förstått det rätt va? :)
Bifogar bilder

Vilken sekvens ska de dras i?
30 60 90ft lbs om det ska vara tre jämna steg, Ta nu inte mitt ord på det bara :D

Du släpper en, Drar åt den och så går du vidare på nästa

Postat: mån jan 06, 2020 11:46 am
av Fiesk
Ja, men tänkte mest i vilken ordning? Börjar i mitten och arbetar framåt och bakåt? :)
Kanske inte spelar någon roll när de faktiskt redan är dragna hos motorbyggaren.

Postat: fre jan 10, 2020 4:05 pm
av Fiesk
Fick justera kåpan lite för att inte vevens små givar'pinnar skulle gå fritt.
Och så är kåporna på plats!

Postat: fre jan 10, 2020 4:09 pm
av Generalflash
Fiesk skrev:Fick justera kåpan lite för att inte vevens små givar'pinnar skulle gå fritt.
Och så är kåporna på plats!
Såg ju rätt fräsigt ut med kåpan på, Kanske får montera mina med fast då syns ju inte dem fräcka kamdreven:rolleyes:

Postat: lör jan 11, 2020 9:43 am
av Fiesk
Fick skaplig panik här i förrgår.
Ställde ner bilen från pallbockarna, startade den (startmotorn gick ett varv extra vad den brukar göra hörde jag tydligt).
Körde ut den på parkeringen, växlingen och kopplingen fungerade som den skulle.
Och efter en stund började den bluddra och till sist dog.
Startmotorn lät trögt som attan och gick bara ett varv innan den inte orkade mer.

Konstaterade att batteriet var urladdat.
Och efter att ha laddat upp det lite igen (upp till 12,5), så noterade jag med multimetern att det går ner till 11,4 eller så när bilen står på tomgång, ingen skillnad heller vid lite gaspåslag.

Vad brukar vara det vanligaste felet när generatorn inte laddar?
Greja med kontakterna? Kontaktsprej? Kolen?

Vart ska jag börja? :)

Postat: lör jan 11, 2020 11:26 am
av Generalflash
Fiesk skrev:Fick skaplig panik här i förrgår.
Ställde ner bilen från pallbockarna, startade den (startmotorn gick ett varv extra vad den brukar göra hörde jag tydligt).
Körde ut den på parkeringen, växlingen och kopplingen fungerade som den skulle.
Och efter en stund började den bluddra och till sist dog.
Startmotorn lät trögt som attan och gick bara ett varv innan den inte orkade mer.

Konstaterade att batteriet var urladdat.
Och efter att ha laddat upp det lite igen (upp till 12,5), så noterade jag med multimetern att det går ner till 11,4 eller så när bilen står på tomgång, ingen skillnad heller vid lite gaspåslag.

Vad brukar vara det vanligaste felet när generatorn inte laddar?
Greja med kontakterna? Kontaktsprej? Kolen?

Vart ska jag börja? :)
Kolla kolen i generatorn.
Mätt även direkt på generatorn när bilen går

Postat: lör jan 11, 2020 2:42 pm
av Fiesk
Generalflash skrev:Kolla kolen i generatorn.
Mätt även direkt på generatorn när bilen går
Vet du vad generatorn ska ge på tomgång ungefär?
Vart mäter jag?

Postat: lör jan 11, 2020 2:54 pm
av Järnkaminen
Fiesk skrev:Vet du vad generatorn ska ge på tomgång ungefär?

Vart mäter jag?
Minst 13,8 volt.

Mät plus på matarkabeln som går till batteriet.

Postat: lör jan 11, 2020 11:44 pm
av Fiesk
Generatorn laddar inte batteriet när bilen är igång.
Lampan som indikerar att batteriet inte laddas är släckt hela tiden.
Lampan är hel, säkringen är hel.
När vi lossar på laddningslampan på baksidan av instrumentenpanelen så klickar ett brunt "relä" längst in vid säkringsboxen (i motorutrymmet). Även ett relä klickar likadant nere vid säkringarna vid passagerarsidan.

Vi kliar oss fortfarande i huvudet.
Några idéer någon?

Postat: mån jan 13, 2020 10:04 pm
av CruelCosworth
Ett litet bond tips som funkar på lite äldre bilar.
Ha bilen avstängd, Lossa D+ (den tunna kabeln på generatorn) från generatorn slå på tändningen. Jorda sen D+ tänds då laddlampan så är vet du att både kabel och lampa är hel. Gör den inte det och du ju redan konstatera att lampan är hel så har du troligen kabelbrott på den kabeln.