Sida 3 av 15

Postat: lör sep 14, 2019 12:57 pm
av Fiesk
RBN Motorsport hörde av sig och förklarade att block och topp såg ut att vara i bra skick.
Det mesta såg ut som förväntat. Cyliderborrning, nya kolvar, nya ventiler, byte av alla packningar, skruvar osv. Ny högtrycksoljepump mm. Vevstakar också.
Han ställde dock frågan om portning och byte av kammarna var av intresse.
Han skulle mäta upp kammarna så de inte fått sig någon smäll, men de såg onekligen fina ut.
Jag tror det lutar åt att inte göra ett sådant ingrepp.

Postat: lör sep 14, 2019 1:34 pm
av cossiepatrick
Va skönt att det inte va ”värre” än så :)

Postat: tis sep 17, 2019 7:12 am
av Fiesk
cossiepatrick skrev:Va skönt att det inte va ”värre” än så :)
Helt sant! :)

Postat: tis sep 17, 2019 7:54 pm
av Fiesk
Eftersom motorn rasade med spridarna och trimchippet (heter det så?) som nu sitter på.
Så vore det skönt att byta det också. Men vad är det man ska ha? och vart får man tag på sådant egentligen? :D

Postat: fre sep 20, 2019 5:18 pm
av Henke P
Tjena :)

Angående chip&tillbehör..

Har du en 3bars mapsensor samt dom gröna "803" spridarna liggandes? även ett 3 tums avgassystem är att föredra.. Vet att Motorsport Developments i England har bra fungerande chip till L8 styrboxen..Såg att dom finns även på ebay att handla av..

https://www.ebay.com/itm/Cosworth-4wd-L ... xyqKVRhiNK


/Henke P..

Postat: sön sep 22, 2019 1:39 pm
av Fiesk
Henke P skrev:Tjena :)
Såg att dom finns även på ebay att handla av..

https://www.ebay.com/itm/Cosworth-4wd-L ... xyqKVRhiNK


/Henke P..
Borde väl gå att köpa spridare över ebay också?
Fått flera råd om att låta elektroniken/chip vara kvar, har ju nytt 330-kit sittandes, med 3,5" avgas. Så råden låter vara gällandes att skaffa nya spridare bara :)

Postat: sön sep 22, 2019 1:44 pm
av Fiesk
Offerten på alla reservdelar till motorn är tillhanda och betalad.
Nu inväntar RBN Motorsport att få alla delar levererade.
Inväntar med spänning :)

Postat: fre okt 04, 2019 9:30 pm
av Fiesk
Läste runt lite, denna plåt mellan motor och låda (sprängkåpa) har inget annat syfte än att hindra skräp från att komma in.
Så att beställa en ny verkar overkill när den jag redan har är i hyfsat skick.

Postat: fre okt 04, 2019 9:42 pm
av Fiesk
Var inget direkt fel på generatorn, bara att den såg lite trälig ut..
Och eftersom allt ändå är nedplockat så tog jag med grejerna till jobbet.
Blästrade stag och förstärkningar och satte lite färg på det.
Har påbörjat att fixa ett nytt "lock" då det som sitter på är lite uppbränt. Det verkar vara glasfiber.

Postat: sön okt 06, 2019 12:05 pm
av RickardEM
Blir snyggt med lite ny färg, gör mycket för helhetsintrycket. :)

\Rickard

Postat: lör okt 12, 2019 10:40 pm
av Fiesk
Färdigställt nya rostfria kåpan.
Första gången jag leker "smed" och bygger något liknande.
Ganska nöjd med resultatet faktiskt :)

Postat: lör okt 12, 2019 10:47 pm
av Fiesk
Ska få lite färg på med :)

Postat: lör okt 12, 2019 10:51 pm
av Fiesk
Leverans av alla reservdelar till motorrenoveringen har anlänt :)

Postat: sön okt 13, 2019 7:04 pm
av RickardEM
Fiesk skrev:Leverans av alla reservdelar till motorrenoveringen har anlänt :)
Alltid roligt med nya delar. :D

\Rickard

Postat: tis okt 15, 2019 6:06 pm
av Fiesk
Hur skulle ni göra?
Blocket kommer alltså vara uppborrad någon millimeter.
Det sitter ett 330-kit på, gröna spridare och chipp (vet inte exakt, kan ta reda på om det behövs).
Men jag får olika tips från olika håll, någon säger: "ändra inte mer, testa spridarna så de är okej"
Någon säger: "Motorn kommer ju ha en annan volym, du borde mappa den"
Eller: "Det går inte mappa originalsystemet, så du måste skaffa ny "dator".."
osv

olika bud från olika håll dvs.

Vad säger Cossie-delen av Fordforumet? :)