robert.kaneby - 1996 Fiesta

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: robert.kaneby - 1996 Fiesta

Inlägg av Släggmek »

Gamla Fiesta ser man iofs sällan på skrotarna (öht har det väl allt mer gått mot nära tioårsgräns för vad som inte pressas kvickt) men åtminstone förr brukade avgassystemen sparas på hög om de var fräscha. Det kan vara lönt att ringa runt och höra efter bland småskrotarna. Tätningslisterna brukar vara standardprofiler som går att finna på löpmeter, kan vara lite snårigt att finna rätt mått och ibland får man leta bland andra bilmärken för att finna vad man söker men det bör finnas nya att köpa. Klart, samma där att ibland kan man finna dugliga prylar på skrot där nyare modeller använt samma typ.

Oxiderade/solbrända avbärarlister, stötsköldar och dylikt i halvhård plast kan ofta fräschas upp med billiga hushållsrengöringsmedel typ grön krämgucka för mild allrengöring av lackerade ytor och kakel etc (obs. inte sånt som innehåller klor eller ammoniak som kan skada eller bleka plasten, dessa medel ska absolut inte heller blandas) i stället för dyra mirakelmedel i små flaskor märkta för bilbruk. Där får man prova sig fram på nåt man inte är rädd om, eller testa på baksidan så det inte syns om det blir fult. Är lacken solid utan klarlack över så brukar den gå att fräscha upp ganska bra med enkla medel och tålamod. Beror lite på lacktypen (jag är dålig på kemin hos nyare "miljövänliga") så har jag iaf fått tillbaka ytan på synbart hopplösa ytor med en varsam polering med Autosol-pasta på en trasa blött med Varnolen (en svag lacknafta för industritvätt som var vanlig för lackrengöring fram t o m 70-talet cirka - använd skyddshandskar och tänk på brandfaran!) och sedan polera upp med gammaldags hårdvax typ Simoniz, inte så lättjobbat som moderna medel men funkar utmärkt. Som sagt, testa där det inte riskerar sabba - Autosol etc kan göra klarlack mjölkig så där går det bort. Var också extra försiktig på kanter så att det inte nöter igenom.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5212
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: robert.kaneby - 1996 Fiesta

Inlägg av RickardEM »

robert.kaneby skrev:
RickardEM skrev:Skoj att du har börjat planera lite mer med bilen. :)

Synd att du bor en bit bort, skulle inte ta lång tid att fixa ihop avgassystemet. :(

Ford Ka och Puma-stolar passar, tror dock att du har bältessträckare i stolarna fram så då passar nog bara stolarna från Puman.

Högtalare brukar vara en bra uppgradering, lätt att byta också. :)

Har listerna blivit blekta eller är de trasiga också?

Det är nackdelen med en röd bil, blir lätt solblekt. Fast det blir riktigt bra när man har fått polera upp lacken ordentligt. :)

\Rickard
Gyttorp verkar inte så farligt långt. Har mina föräldrar som bor utanför Eskilstuna (alla avstånd är visserligen relativa). Hade absolut kunnat tänka mig en liten sommarutflykt... ;)

Listerna är ganska torra, växer lite mossa (eller något annat grönt) på några ställen.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Bara att du hör av dig om du har vägarna förbi. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: robert.kaneby - 1996 Fiesta

Inlägg av Släggmek »

Gummilister brukar vara standardprofiler som förekommer på många märken och över lång tid. Du bör kunna hitta vad du behöver på någon skrotad eurojaps, eller gör ett "potatistryck" ;) av änden på listen du har och sök metervara hos någon välsorterad eftermarknadshandlare.

Ska du ha mera svetsat än avgassystemet tycker jag du bör överväga att köpa en hobbysvets, behövs det reparationer i golv/hjulhus/trösklar som vanligt är på allt gammalt så betalar sig den snabbt.

En enkel MIG/MAG i klassen 100 Ampére 1-fas (brukar i praktiken innebära en maxeffekt av 80 ampére, det är lite som med bilstereosiffror :D) för några tusenlappar (+ friköpt 20 liters skyddsgasflaska) räcker långt för ett litet projekt där slantarna kan rinna iväg fort om man måste leja ut plåtlagning. Vill man snika kan man köra med kolsyra i stället för blandgas, inte optimalt men bättre kompromiss än att köra dyr rörtråd med fluss - det ger lätt lite kackiga fogar, det sprätter en massa och röken blir giftigare. En 100 ampére från byggmarknaden kan duga ganska långt för småjobben men lägg gärna på nån tusing och köp en 140 ampére med fläktkylning så får du både längre arbetspass innan den måste få vila/kyla av och längre livslängd på grejerna. Och marginal för lite tjockare material också. Laga bilplåt är mycket en träningsfråga, lätt att komma igång även om man måste öva för att få in stilen men sen sitter det där (gör inte som jag gör utan gör som jag säger :D ;) ). Det och en hyfsad handbok räcker långt, se även instruktionsfilmer på Youtube etc för mer konkreta instruktioner.

Det finns iofs hur mycket som helst att lära för den som vill bli riktigt bra på det, men man klarar sig ganska väl i garaget med sunt förnuft, tålamod och några enkla tumregler. T ex använd falstång om det ska göras enkelt med lapp på lapp så blir det åtminstone plant, men använd hellre spalt vid helsöm (glipan ska vara samma bredd som plåtens tjocklek). När inställningen är rätt hörs det, det låter från fogen som om man steker bacon :D. Inte längre än 3 cm mellan punktsvetsar och se alltid till att göra arbetsytan så ren som möjligt - men använd ALDRIG bromsrengöringsmedel till detta! Det ombildas till senapsgas när elsvetsningen avger UV-ljus! Men annars så...:)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar