robert.kaneby - 1996 Fiesta

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5212
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Orange/Svart - Konstant 12V
Blå/Svart - 12V med tändning på
Svart/Grön - Jord
Vit/Röd- Vänster högtalare
Gul/Röd- Vänster högtalare
Vit/Svart - Höger högtalare
Gul/Svart- Höger högtalare

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Greger
Veteran
Inlägg: 300
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Nu blev jag skeptisk.
Högtalarna brukar ha samma färg på kablarna till respektive högtalare, där en svart rand indikerar "minus".

Detta är ganska intressant att hålla reda på, och att koppla ihop detta fel redan i sockerbiten ger resultatet noll motstånd (typ kortsluten högtalare)

Att vända på + och - till någon högtalare resulterar i att den "sväljer" någon annan högtalares ljud ::(

Och att klippa alla kablar kan vara helt onödigt då flera tillverkate använder en gemensam kontakt...

robert.kaneby
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor nov 14, 2019 7:36 pm
Namn: Robert Kaneby
Kör: Ford Fiesta 1.3 1996
Ort: Malmö

Inlägg av robert.kaneby »

Järnkaminen skrev:Hade jag varit du hade jag köpt mig en multimeter och själv mätt fram kablarna.

Det enda du behöver utöver högtalarkablar är väl minus, plus från batteriet och plussignal från steg ett på tändningslåset :).

Angående baslåda, finns ju rätt schysta aktiva baslådor som får plats i reservhjulsbaljan. Typ en sån här: https://www.brl.se/sv/artiklar/ts-wx610 ... lsbas.html .
Tack för tipset! Lär behöva en vettig sådan ändå om jag ska bli än mer "självfixare" med bilar. :D

robert.kaneby
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor nov 14, 2019 7:36 pm
Namn: Robert Kaneby
Kör: Ford Fiesta 1.3 1996
Ort: Malmö

Inlägg av robert.kaneby »

RickardEM skrev:Orange/Svart - Konstant 12V
Blå/Svart - 12V med tändning på
Svart/Grön - Jord
Vit/Röd- Vänster högtalare
Gul/Röd- Vänster högtalare
Vit/Svart - Höger högtalare
Gul/Svart- Höger högtalare

\Rickard
Tack så mycket! Ska prova koppla igen nästa gång jag har "biltid" :)

De oreange/svarta, kan man koppla ihop båda på samma "sockerbit" och därifrån vidare till rätt kabel till den nya stereon?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5212
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

robert.kaneby skrev:Tack så mycket! Ska prova koppla igen nästa gång jag har "biltid" :)

De oreange/svarta, kan man koppla ihop båda på samma "sockerbit" och därifrån vidare till rätt kabel till den nya stereon?
Kollade igen och märkte att jag hade läst elchemat lite snabbt, den ena Orange/Svarta är till instrumentbelysningen. Den kabeln är Orange/Gul en bit in på kabelstammen och byter sedan färg till Orange/Svart innan den kommer fram till stereon.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

robert.kaneby
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor nov 14, 2019 7:36 pm
Namn: Robert Kaneby
Kör: Ford Fiesta 1.3 1996
Ort: Malmö

Inlägg av robert.kaneby »

RickardEM skrev:Kollade igen och märkte att jag hade läst elchemat lite snabbt, den ena Orange/Svarta är till instrumentbelysningen. Den kabeln är Orange/Gul en bit in på kabelstammen och byter sedan färg till Orange/Svart innan den kommer fram till stereon.



\Rickard
Tack för korrigering!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

robert.kaneby
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor nov 14, 2019 7:36 pm
Namn: Robert Kaneby
Kör: Ford Fiesta 1.3 1996
Ort: Malmö

Inlägg av robert.kaneby »

Stereon är igång och ljud kommer från högtalarna! Första lilla projektet med vilen är nästan avslutad. Ska bara ordna ett bättre sätt att fästa stereon än synlig tejp :)Bild

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

robert.kaneby
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor nov 14, 2019 7:36 pm
Namn: Robert Kaneby
Kör: Ford Fiesta 1.3 1996
Ort: Malmö

Inlägg av robert.kaneby »

Hjälp!

Avgasröret är av vid ljuddämparen. Syns att där är någon form av lagning sedan tidigare. Vad är det bästa sättet att göra åt det här?
Det viktigaste just nu är att inget ramlar , det lilla extra ljudet kan jag leva med.Bild

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

robert.kaneby
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor nov 14, 2019 7:36 pm
Namn: Robert Kaneby
Kör: Ford Fiesta 1.3 1996
Ort: Malmö

Inlägg av robert.kaneby »

Måste också få sagt att pojken med tummen mitt i handen självständigt lyckats genomföra ett olje- och oljefilterbyte! Bild

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5212
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re:

Inlägg av RickardEM »

robert.kaneby skrev:Hjälp!

Avgasröret är av vid ljuddämparen. Syns att där är någon form av lagning sedan tidigare. Vad är det bästa sättet att göra åt det här?
Det viktigaste just nu är att inget ramlar , det lilla extra ljudet kan jag leva med.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Det är nog svets som gäller där om du vill laga det tyvärr, svårt att få till det annars när det har gått av så nära ljuddämparen. :(
robert.kaneby skrev:Måste också få sagt att pojken med tummen mitt i handen självständigt lyckats genomföra ett olje- och oljefilterbyte!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
:thumbsup: Bra jobbat där, skönt med en nyservad bil. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3328
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: robert.kaneby - 1996 Fiesta

Inlägg av Släggmek »

Dämparen går nog att svetsa om man lägger en krans av plåt (eller klipper upp och viker ut ändarna på röret) omkring ingången så att kanten flyttas lite utanför den gamla svetsfogen, jag minns en sån lagning på slutdämparen på en Saab som höll tills det var dags att byta hela systemet. Att svetsa direkt ovanpå den gamla lagningen brukar bara funka som tillfällig lösning kan jag säga av erfarenhet. Svårt att få nog rent för en bra fog och miggar man så blir skarven hård och bryts lätt av intill p g a stark brytning/utmattningsvibrationer i den minimala ytan som dessutom redan fått det mesta kolet i stålet utbränt då det blir tredje gången den svetsas på inräknat i tillverkningen. Tänk på att vid hög värme kan isoleringen i dämparen börja kola så att man får dränka den för att den inte ska brännas ur (sportigare ljud som resultat :D). Gäller särskilt vid gassvetsning men kör man hårt med MIG/MAG kan det inträffa då också eftersom det brukar samlas oförbrända bensinrester i mineralullen.

Ser skojig ut den där :), designen påminner om de små konceptbilarna från tidiga 70-talet :cool: innan trenden tvärvände mot konservativ kantighet, som om den ritats då och väntat i skissarkivet på att runda former skulle trenda igen. Inte vacker ;) men en stark designkaraktär man känner igen på håll i trafikmyllret av generiska eurojapskoreaner. Väl värd att spara, den lär säkert nå samma veteranstatus som ur-Fiestan när bilvärldens 90-tal ska summeras. Jag läste i januari-numret av engelska tidskriften Practical Classics att bilmuseerna börjar lätt förvånade få höra av besökare att de vill se mer av 80-90-talsbilar bland allt från 70-talet och tidigare. Förstås logiskt, för den som är född på 80-talet är ju 90-talarna sånt deras föräldrar körde och därmed nostalgibilar. Såg en på rull för några månader sedan, säger EN och då var det nog ett halvår sen jag såg en annan - redan rariteter :cool:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

robert.kaneby
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor nov 14, 2019 7:36 pm
Namn: Robert Kaneby
Kör: Ford Fiesta 1.3 1996
Ort: Malmö

Re: robert.kaneby - 1996 Fiesta

Inlägg av robert.kaneby »

Hej och tack för era svar!

Här kommer ett inlägg med lite funderingar till framtida projekt. Har helt klart ett begynnande stort bilintresse.

1: Jag blir allt mer sugen att göra bilen till ett "riktigt" projekt, åtminstone ett sommarprojekt, försöka få upp den i så bra skick som möjligt. Den är i väldigt bra skick redan nu, dock är det många detaljer att jobba med.

2: Angående svetsningen av avgasröret, är där någon av er som läser det här som som kan svetsa och vill hjälpa mig med det här?

3: Har en del idéer för ett mer långsiktigt projekt. Är där någon med intresse/kunskap i den här modellen som skulle kunna hjälpa mig med planering och idéer? Tänker främst ett sommarprojekt, med vissa förberedelser fram till sommarledigheten.

De idéer jag har nu kring ett projekt är att få en snygg originalkänsla, men med ev lite komfortökande tillägg.

A) Byta ut stolarna till fräscha varianter. Vilka säten kan man sätta i den, förutom originalstolar till Ford Fiesta mk4? Planerar i så fall att leta runt lite på skroter för att hitta något bra inbyte.

B) Byta högtalare i sidodörrarna, ev. bygga in ett ordentligt ljudpaket i bilen som helhet. Kommer behöva göras steg för steg, pengar växer tyvärr inte på träd.

C) Gummilisterna runt alla fasta fönster är väldigt tråkiga. Kan man byta ut dem på något bra sätt?

D) Lacken, om jag orkat gå igenom allt ovan + andra delar, så är det nog dags att snygga till lacken. Här behöver jag någon kunnig som kan hjälpa mig med plats och utrustning. Vill dock gärna lära mig själv också samtidigt.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

robert.kaneby
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor nov 14, 2019 7:36 pm
Namn: Robert Kaneby
Kör: Ford Fiesta 1.3 1996
Ort: Malmö

Re: robert.kaneby - 1996 Fiesta

Inlägg av robert.kaneby »

Släggmek skrev:Dämparen går nog att svetsa om man lägger en krans av plåt (eller klipper upp och viker ut ändarna på röret) omkring ingången så att kanten flyttas lite utanför den gamla svetsfogen, jag minns en sån lagning på slutdämparen på en Saab som höll tills det var dags att byta hela systemet. Att svetsa direkt ovanpå den gamla lagningen brukar bara funka som tillfällig lösning kan jag säga av erfarenhet. Svårt att få nog rent för en bra fog och miggar man så blir skarven hård och bryts lätt av intill p g a stark brytning/utmattningsvibrationer i den minimala ytan som dessutom redan fått det mesta kolet i stålet utbränt då det blir tredje gången den svetsas på inräknat i tillverkningen. Tänk på att vid hög värme kan isoleringen i dämparen börja kola så att man får dränka den för att den inte ska brännas ur (sportigare ljud som resultat :D). Gäller särskilt vid gassvetsning men kör man hårt med MIG/MAG kan det inträffa då också eftersom det brukar samlas oförbrända bensinrester i mineralullen.

Ser skojig ut den där :), designen påminner om de små konceptbilarna från tidiga 70-talet :cool: innan trenden tvärvände mot konservativ kantighet, som om den ritats då och väntat i skissarkivet på att runda former skulle trenda igen. Inte vacker ;) men en stark designkaraktär man känner igen på håll i trafikmyllret av generiska eurojapskoreaner. Väl värd att spara, den lär säkert nå samma veteranstatus som ur-Fiestan när bilvärldens 90-tal ska summeras. Jag läste i januari-numret av engelska tidskriften Practical Classics att bilmuseerna börjar lätt förvånade få höra av besökare att de vill se mer av 80-90-talsbilar bland allt från 70-talet och tidigare. Förstås logiskt, för den som är född på 80-talet är ju 90-talarna sånt deras föräldrar körde och därmed nostalgibilar. Såg en på rull för några månader sedan, säger EN och då var det nog ett halvår sen jag såg en annan - redan rariteter :cool:.
Hej och tack för svar!

Jag kan absolut inte svetsa, försöker (lågintensivt) få tag i någon som kan hjälpa mig med det.

Jag har sett ett par stycken, men har varit något nyare (de nyare lyktorna). Det här är ändå en relativt ny kaross men fortfarande gammal teknik, exempelvis ingen servostyrning. Den är i relativt gott skick, särskilt funktionellt. Är väldigt sugen att förbättra skicket, se tidigare inlägg.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5212
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: robert.kaneby - 1996 Fiesta

Inlägg av RickardEM »

robert.kaneby skrev:Hej och tack för era svar!

Här kommer ett inlägg med lite funderingar till framtida projekt. Har helt klart ett begynnande stort bilintresse.

1: Jag blir allt mer sugen att göra bilen till ett "riktigt" projekt, åtminstone ett sommarprojekt, försöka få upp den i så bra skick som möjligt. Den är i väldigt bra skick redan nu, dock är det många detaljer att jobba med.

2: Angående svetsningen av avgasröret, är där någon av er som läser det här som som kan svetsa och vill hjälpa mig med det här?

3: Har en del idéer för ett mer långsiktigt projekt. Är där någon med intresse/kunskap i den här modellen som skulle kunna hjälpa mig med planering och idéer? Tänker främst ett sommarprojekt, med vissa förberedelser fram till sommarledigheten.

De idéer jag har nu kring ett projekt är att få en snygg originalkänsla, men med ev lite komfortökande tillägg.

A) Byta ut stolarna till fräscha varianter. Vilka säten kan man sätta i den, förutom originalstolar till Ford Fiesta mk4? Planerar i så fall att leta runt lite på skroter för att hitta något bra inbyte.

B) Byta högtalare i sidodörrarna, ev. bygga in ett ordentligt ljudpaket i bilen som helhet. Kommer behöva göras steg för steg, pengar växer tyvärr inte på träd.

C) Gummilisterna runt alla fasta fönster är väldigt tråkiga. Kan man byta ut dem på något bra sätt?

D) Lacken, om jag orkat gå igenom allt ovan + andra delar, så är det nog dags att snygga till lacken. Här behöver jag någon kunnig som kan hjälpa mig med plats och utrustning. Vill dock gärna lära mig själv också samtidigt.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Skoj att du har börjat planera lite mer med bilen. :)

Synd att du bor en bit bort, skulle inte ta lång tid att fixa ihop avgassystemet. :(

Ford Ka och Puma-stolar passar, tror dock att du har bältessträckare i stolarna fram så då passar nog bara stolarna från Puman.

Högtalare brukar vara en bra uppgradering, lätt att byta också. :)

Har listerna blivit blekta eller är de trasiga också?

Det är nackdelen med en röd bil, blir lätt solblekt. Fast det blir riktigt bra när man har fått polera upp lacken ordentligt. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

robert.kaneby
Nybörjare
Inlägg: 17
Blev medlem: tor nov 14, 2019 7:36 pm
Namn: Robert Kaneby
Kör: Ford Fiesta 1.3 1996
Ort: Malmö

Re: robert.kaneby - 1996 Fiesta

Inlägg av robert.kaneby »

RickardEM skrev:
robert.kaneby skrev:Hej och tack för era svar!

Här kommer ett inlägg med lite funderingar till framtida projekt. Har helt klart ett begynnande stort bilintresse.

1: Jag blir allt mer sugen att göra bilen till ett "riktigt" projekt, åtminstone ett sommarprojekt, försöka få upp den i så bra skick som möjligt. Den är i väldigt bra skick redan nu, dock är det många detaljer att jobba med.

2: Angående svetsningen av avgasröret, är där någon av er som läser det här som som kan svetsa och vill hjälpa mig med det här?

3: Har en del idéer för ett mer långsiktigt projekt. Är där någon med intresse/kunskap i den här modellen som skulle kunna hjälpa mig med planering och idéer? Tänker främst ett sommarprojekt, med vissa förberedelser fram till sommarledigheten.

De idéer jag har nu kring ett projekt är att få en snygg originalkänsla, men med ev lite komfortökande tillägg.

A) Byta ut stolarna till fräscha varianter. Vilka säten kan man sätta i den, förutom originalstolar till Ford Fiesta mk4? Planerar i så fall att leta runt lite på skroter för att hitta något bra inbyte.

B) Byta högtalare i sidodörrarna, ev. bygga in ett ordentligt ljudpaket i bilen som helhet. Kommer behöva göras steg för steg, pengar växer tyvärr inte på träd.

C) Gummilisterna runt alla fasta fönster är väldigt tråkiga. Kan man byta ut dem på något bra sätt?

D) Lacken, om jag orkat gå igenom allt ovan + andra delar, så är det nog dags att snygga till lacken. Här behöver jag någon kunnig som kan hjälpa mig med plats och utrustning. Vill dock gärna lära mig själv också samtidigt.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Skoj att du har börjat planera lite mer med bilen. :)

Synd att du bor en bit bort, skulle inte ta lång tid att fixa ihop avgassystemet. :(

Ford Ka och Puma-stolar passar, tror dock att du har bältessträckare i stolarna fram så då passar nog bara stolarna från Puman.

Högtalare brukar vara en bra uppgradering, lätt att byta också. :)

Har listerna blivit blekta eller är de trasiga också?

Det är nackdelen med en röd bil, blir lätt solblekt. Fast det blir riktigt bra när man har fått polera upp lacken ordentligt. :)

\Rickard
Gyttorp verkar inte så farligt långt. Har mina föräldrar som bor utanför Eskilstuna (alla avstånd är visserligen relativa). Hade absolut kunnat tänka mig en liten sommarutflykt... ;)

Listerna är ganska torra, växer lite mossa (eller något annat grönt) på några ställen.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Skriv svar