davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00
Det här med att köra bana är för många förenat med höga kostnader både i inköp av potent bil och service och därtill en massa mods som är ett ”måste”. Det där retar mig då det avskräcker många. Min devis är att allt i gott skick går att ha kul med på bana. Med gott skick menar jag fullt funktionellt och i bra skick. Man kör efter egen förmåga och takt. Och jag anser att 10.000kr kan vara lika roligt som 500.000kr på banan
Så...
Jag har länge funderat på en konbanecup som motbevisar devisen att det ska vara dyrt och special; SUB 10K Challenge. Valfri besiktigad och skattad gatbil, kostnad max 10.000kr inkl inköp av bil.
Jag fick nys om en Ford Fiesta 16V Sport -00 eller Zetec S som de kallas i bla England. Åkte och tittade och slog till. De få jag sett har alla varit riktigt tagna av rost. Denna är hyfsad, har klarat sig riktigt bra under och i det bärande men skärmkanterna ska bytas och nån blämma. Avgassystemet hade hål och vänster krängningshämmarbussning fram var slut. Utrustad med AC, fin invändigt, kamrem bytt och nya skivor och belägg fram. Besiktigad och 14200mil. Endast 38st registrerade i Sverige. Ingen raket men kul som fasen när det svänger.
Org Spec:
103Hk/145Nm
0-100km/h 10,2 s
Toppfart 185 km/h.
Vikt 976kg
MOTOR
4-cyl tvärställd Zetec S eller Sigma radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 11:1. Borrning/slag 76/81 mm, volym 1596 cm3. Max effekt 103 hk (75 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 145 Nm vid 4000 r/min.
Växellåda
5-växlad IB5
Avgassystem
Standard med kromat ändrör
Chassie
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak.
Fram fjäderben och undre triangellänkar.
Bak halvstel axel i bakåtriktade bärarmar.
FÄLGAR/DÄCK
Sommar Orginal 6x15 Aluminiumfälgar, 195/50-15
Vinter Plåtfälg 175/65-14 & 165/65-14 dubbdäck, navkapslar
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) 258mm och trummor bak delat med Ford Puma.
Interiör delad med Ford Puma. Röd/svarta stolar och baksäte i textil.
Röd/svart ratt
Vita mätartavlor
Silverfärgade paneler i mittkonsollen
Orginal Stereo
M&K-värmare
Sportstötfångare fram och bak.
Blankt nät i grillen
Sidokjolar
Det som ska göras är:
Ny halvsats avgassystem [KLART]
Ny bussning krängningshämmare [KLART]
Service [KLART]
Se över bilen (hjullager, bussningar)[KLART]
R-däck[KLART]
Hjulvinklar [KLART]
Åka bana[KLART]
Byta stötdämpare och fjädrar [KLART]
Skärmlister bak [KLART]
Lätta
Sittastillstol
Åtgärda estetiska defekter
Sen får vi se vad det mer blir. Engelsmännen får bra fart i dom med grejer från Puma 1,7 och Focus ST170. Bromsar från Focus ST170 ska passa bra.
Så...
Jag har länge funderat på en konbanecup som motbevisar devisen att det ska vara dyrt och special; SUB 10K Challenge. Valfri besiktigad och skattad gatbil, kostnad max 10.000kr inkl inköp av bil.
Jag fick nys om en Ford Fiesta 16V Sport -00 eller Zetec S som de kallas i bla England. Åkte och tittade och slog till. De få jag sett har alla varit riktigt tagna av rost. Denna är hyfsad, har klarat sig riktigt bra under och i det bärande men skärmkanterna ska bytas och nån blämma. Avgassystemet hade hål och vänster krängningshämmarbussning fram var slut. Utrustad med AC, fin invändigt, kamrem bytt och nya skivor och belägg fram. Besiktigad och 14200mil. Endast 38st registrerade i Sverige. Ingen raket men kul som fasen när det svänger.
Org Spec:
103Hk/145Nm
0-100km/h 10,2 s
Toppfart 185 km/h.
Vikt 976kg
MOTOR
4-cyl tvärställd Zetec S eller Sigma radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 11:1. Borrning/slag 76/81 mm, volym 1596 cm3. Max effekt 103 hk (75 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 145 Nm vid 4000 r/min.
Växellåda
5-växlad IB5
Avgassystem
Standard med kromat ändrör
Chassie
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak.
Fram fjäderben och undre triangellänkar.
Bak halvstel axel i bakåtriktade bärarmar.
FÄLGAR/DÄCK
Sommar Orginal 6x15 Aluminiumfälgar, 195/50-15
Vinter Plåtfälg 175/65-14 & 165/65-14 dubbdäck, navkapslar
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) 258mm och trummor bak delat med Ford Puma.
Interiör delad med Ford Puma. Röd/svarta stolar och baksäte i textil.
Röd/svart ratt
Vita mätartavlor
Silverfärgade paneler i mittkonsollen
Orginal Stereo
M&K-värmare
Sportstötfångare fram och bak.
Blankt nät i grillen
Sidokjolar
Det som ska göras är:
Ny halvsats avgassystem [KLART]
Ny bussning krängningshämmare [KLART]
Service [KLART]
Se över bilen (hjullager, bussningar)[KLART]
R-däck[KLART]
Hjulvinklar [KLART]
Åka bana[KLART]
Byta stötdämpare och fjädrar [KLART]
Skärmlister bak [KLART]
Lätta
Sittastillstol
Åtgärda estetiska defekter
Sen får vi se vad det mer blir. Engelsmännen får bra fart i dom med grejer från Puma 1,7 och Focus ST170. Bromsar från Focus ST170 ska passa bra.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
Tags:
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Kul Klart till i vår. Ska bli kul att skruva lite igen, blir inte så mycket med RS:n förutom att byta belägg och R-däck. Särskilt kul att grabben kan vara med. Nånstans måste man ju så ett fröRickardEM skrev:Ska bli kul att följa.
\Rickard
Kommer bilder till dig imorgon, det har varit riktigt spöregn hela dagen
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Top Gear Testdrive för 19 är sen
En till engelsk provkörning:
En till engelsk provkörning:
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- MalZon
- Legend
- Inlägg: 7336
- Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Ort: Rottne
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Känner mig redan frånåkt..
Mvh Jonas
Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Hahaha, känslan sitter väl kvar sen i lördagsMalZon skrev:Känner mig redan frånåkt..
Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Kul!
Är konbanecupen något etablerat, något som är på gång eller en dröm? ;-)
Som konbaneräser, speciellt i en lite tajtare bana, har du bra förutsättningar. Min Focus MkI Flexifuel var kul och kunde hänga med eller hänga av betydligt potentare bilar med rätt hantering. Satsar du på lite vettiga däck och det andra du planerat så kommer du långt. Sedan skulle jag vara sugen på ett GAZ-kit för att få till fjädringen. Eventuellt laborera med kränghämmare och drop-stops bak.
Gustaf
Är konbanecupen något etablerat, något som är på gång eller en dröm? ;-)
Som konbaneräser, speciellt i en lite tajtare bana, har du bra förutsättningar. Min Focus MkI Flexifuel var kul och kunde hänga med eller hänga av betydligt potentare bilar med rätt hantering. Satsar du på lite vettiga däck och det andra du planerat så kommer du långt. Sedan skulle jag vara sugen på ett GAZ-kit för att få till fjädringen. Eventuellt laborera med kränghämmare och drop-stops bak.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Kul med intresse och inputtherealpinto skrev:Kul!
Är konbanecupen något etablerat, något som är på gång eller en dröm? ;-)
Som konbaneräser, speciellt i en lite tajtare bana, har du bra förutsättningar. Min Focus MkI Flexifuel var kul och kunde hänga med eller hänga av betydligt potentare bilar med rätt hantering. Satsar du på lite vettiga däck och det andra du planerat så kommer du långt. Sedan skulle jag vara sugen på ett GAZ-kit för att få till fjädringen. Eventuellt laborera med kränghämmare och drop-stops bak.
Gustaf
Vi får se hur många som accepterar en challenge, finns det underlag är inte jag sen att arrangera på Lunda som ligger nära. Har hyrt flygfältet privat ett gäng gånger. Alltså inget etablerat men en dröm som är genomförbar
Focus blir på tight konbana med mycket svänga. Ska prova ut en uppsättning AR-1 16” som jag hoppas går fritt. Sen får vi se när taket är nått på 10.000kr. Så blir det i sommar. Version 1.2 blir fjädring och tighta till chassiet men det är än så länge på drömstadie
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Kul projekt! Den där kan säkert vara fantastiskt kul att sladda runt med. Dessutom förmodar jag att detta blir en mer dedikerad banbil. Då kan man ju tumma på komfort och annat som man kanske inte gör i bruksbilen. Ang din däckfundering kan jag starkt rekommendera Nankangen om du inte kört på dom innan. Billiga däck som är lättkörda och fint grepp i.
// Jimmy
// Jimmy
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Det gäller att fylla vardagen med så mkt kul det bara gårJimmy86 skrev:Kul projekt! Den där kan säkert vara fantastiskt kul att sladda runt med. Dessutom förmodar jag att detta blir en mer dedikerad banbil. Då kan man ju tumma på komfort och annat som man kanske inte gör i bruksbilen. Ang din däckfundering kan jag starkt rekommendera Nankangen om du inte kört på dom innan. Billiga däck som är lättkörda och fint grepp i.
// Jimmy
Trots sin ringa effekt på hela 103hk så är den riktigt kul att köra på småvägar. De har vi gott om här i Roslagen och jag och sonen tog en längre tur igår. Han var lika nöjd som efter en tur i RS:n
Version 1.0 blir att lägga max 10.000kr inkl inköp av bil och göra de kontroller och justeringar för att det ska lira bra. Sen bara njuta på banan. Har kört nått varv i konbanan med AR-1:orna på en 330 kittad Sierra Cosworth 4x4 och tyckte de fungerade bra så på en lättare och mindre bil lär de knappast fungera sämre så jag hoppas de hjulen passar
Sen vad version 1.2 blir får vi se säsong 2021. Vore kul att göra som engelsmännen och lyfta i en 2.0 Zetec och ta bromsar från Focus ST170 och få på vettiga grejer i hjulupphängningen samt styva upp det som går samt halvbur och lättning. Men det ska vara inom gränsen att det är är besiktigat och godkänt för gata. Pumor och Focus ST170 kan man få för småpengar när rosten tagit över så något sånt håller jag koll efter.
Kul att projektet uppskattas
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Håller med Gustaf där ang effekten. Ska man svänga så är min åsikt att effekt är det minst väsentliga. Dina 100hk kommer räcka gått å väl i den där lilla lådbilen Sortera ut bilen så den känns bra och balanserad och sen se till att få så mycket körtid som möjligt. Man behöver köra mycket och ofta för att utvecklas som förare. Se på min egen resa med Sierran. Första (2016?) året körde jag 1.34.60 på Emmaboda Superstage sen har det krypit neråt varje år med nån sekund. I höstas åkte jag 1.28.50 med exakt samma effekt som första året.therealpinto skrev:En ST170 som donator skulle väl sitta fint, motor, låda och bromsar, då är det både reggningsbart och du bör få fin funktion. Men börja med 100 hk och lär dig få med dig farten så blir du oslagbar senare :-)
Gustaf
// Jimmy
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Jag tror med på det receptet framledes men först ska jag ha kul med en sub 10k biltherealpinto skrev:En ST170 som donator skulle väl sitta fint, motor, låda och bromsar, då är det både reggningsbart och du bör få fin funktion. Men börja med 100 hk och lär dig få med dig farten så blir du oslagbar senare :-)
Gustaf
Håller med till 100% och det får visa sig om jag samlat på mig nån erfarenhet av banåka sen 2006Jimmy86 skrev:Håller med Gustaf där ang effekten. Ska man svänga så är min åsikt att effekt är det minst väsentliga. Dina 100hk kommer räcka gått å väl i den där lilla lådbilen Sortera ut bilen så den känns bra och balanserad och sen se till att få så mycket körtid som möjligt. Man behöver köra mycket och ofta för att utvecklas som förare. Se på min egen resa med Sierran. Första (2016?) året körde jag 1.34.60 på Emmaboda Superstage sen har det krypit neråt varje år med nån sekund. I höstas åkte jag 1.28.50 med exakt samma effekt som första året.
// Jimmy
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Inga bilder men nu är alla filter och olja bytt samt krängningshämmarbussning och fästet. Oljudet när k-staget slår i drivaxeln var inte allt för angenämt Har man mer tid och lyft rekommenderar jag att man släpper på framvagnsbryggan ist för att byta bussningen från sidan. Det var ett jäkla pillergöra.
Den var riktigt skitig i lacken så jag passade på att tvätta av hela bilen ordentligt när jag ändå var i gds-hallen och sprutade på keramisk quickcoat för lite glans Även interiören fick sig en genomgång. Kanon så man får en helhets bild av bilen.
Kändes som när man nyss tagis körkort och hängde i gds-hallen och skruvade och putsade på de bilar man hade då
Och idag utanför lokala reservdelskedjan stod det en likadan bredvid när jag kom ut!? Och jag som trodde 1 av 48 st var unikt i en kommun med strax under 60.000 invånare
Den var riktigt skitig i lacken så jag passade på att tvätta av hela bilen ordentligt när jag ändå var i gds-hallen och sprutade på keramisk quickcoat för lite glans Även interiören fick sig en genomgång. Kanon så man får en helhets bild av bilen.
Kändes som när man nyss tagis körkort och hängde i gds-hallen och skruvade och putsade på de bilar man hade då
Och idag utanför lokala reservdelskedjan stod det en likadan bredvid när jag kom ut!? Och jag som trodde 1 av 48 st var unikt i en kommun med strax under 60.000 invånare
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- cossiepatrick
- Legend
- Inlägg: 2472
- Blev medlem: tor apr 08, 2004 1:27 pm
- Namn: Patrick T
- Kör: Cosworth
- Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 109