davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3726
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Inlägg av davve d »

I söndags var det Challengebanan med VWklubben på Lunda. En avslappnad och välarrangerad dag precis som vi brukar ha det :thumbsup: Blandad kompott i linen: VW, Skoda, Locost, Opel, Ford, Porsche, Audi, WARP, Toyota.

Just challenge är en bana jag tidigare inte varit allt för förtjust i. Tight med många konor att köra på samt ett krondike man inte vill gå ner i. Och det gäller att få till den tighta slalomen lika mycket som de längre svepande partierna samt vändningen. Samma bana riggas varje körtillfälle och man kör uppvärmning, tidtagning och avkylning i ett svep.

Det blev första gången med nya budget chassiesatsen på banan med. Helnöjd! Följsamt men ändå stumt och inga problem för sena turn-ins om föraren varit sen på bromsen ;)

Hade vibrationer efter fjäder och stötdämparbyte som jag inte hittade orsak till. Efter en dag i banan med R-däck är de borta även med sommardäcken på. Märkligt.

Det jag behöver jobba på är bromstekniken utan ABS. Jag är ju van i de andra bilarna jag kört på banan att bromsa sent och hårt och där ABS:en hjälper till. Nu låser jag ju upp bromsarna och riskerar bromsplattor på R-däcken om det blir tokigt så jag åker och mysbromsar för mkt. Måste hitta läget precis innan det låser så det går att bromsa senare och därmed få till flytet bättre. Men kul och nyttigt och förhoppningsvis har jag nytta av det i vinterhalkan för Fiestan brukas även på dubbdäck :checkered

Tider då, alltid kul och något att förhålla sig till nästa gång. Tiduret stannade på 1.31,94. Hade som mål under 1.33,00 så jag är nöjd med dagen. Lite kul att inte hamna sist tidsmässigt för dagen heller trots hiskeliga 103hk. Chassie och däck gör mkt.

Nu är vi redo för Kinnekulle 20e september :checkered
99B06D42-3555-404E-90C1-06033EF59934.jpeg
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5505
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Inlägg av RickardEM »

Verkar ha varit en bra dag. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3726
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Inlägg av davve d »

RickardEM skrev:
tis sep 08, 2020 2:05 pm
Verkar ha varit en bra dag. :)

\Rickard
Riktig toppendag!

Saknades lite Fordar bara ;)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 585
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Inlägg av Jimmy86 »

Nice att det verkar funka och du är nöjd med dämpare osv. Folk stirrar sig ofta blinda på effekten men det är det sista man ska lösa när man ska svänga är ju min åsikt. Ang bromsteknik så kommer ju det med mer körning. Så det kommer ju lösa sig framöver. Men förstår att det kan vara lite bökigt om man åkt bilar med abs och är van vid det. Jag har själv aldrig kört bana med en bil med abs men man utvecklar ju nån form av muskelminne i benet. Låser i stort sett aldrig upp utan har lärt mig som du beskriver vart gränsen går.

Kan dock hända om det är studsigt i bromszonen. Typ i svackan på Gelleråsen hoppar det ju en del.

Vad blir nästa steg med bilen? För jag är övertygad om att det finns nått du vill förbättra/ändra :)

// Jimmy

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3726
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Inlägg av davve d »

Jimmy86 skrev:
ons sep 09, 2020 8:16 am
Nice att det verkar funka och du är nöjd med dämpare osv. Folk stirrar sig ofta blinda på effekten men det är det sista man ska lösa när man ska svänga är ju min åsikt. Ang bromsteknik så kommer ju det med mer körning. Så det kommer ju lösa sig framöver. Men förstår att det kan vara lite bökigt om man åkt bilar med abs och är van vid det. Jag har själv aldrig kört bana med en bil med abs men man utvecklar ju nån form av muskelminne i benet. Låser i stort sett aldrig upp utan har lärt mig som du beskriver vart gränsen går.

Kan dock hända om det är studsigt i bromszonen. Typ i svackan på Gelleråsen hoppar det ju en del.

Vad blir nästa steg med bilen? För jag är övertygad om att det finns nått du vill förbättra/ändra :)

// Jimmy
Riktigt nice! Min devis är att det mesta i gott skick håller för några inspirerande körningar per år :checkered

Effekthysterin verkar vara värre att bli av med än rådande pandemi. Chassie, bromsar och däck måste följa med hela tiden för att få en bra balans och slippa sandfållan ;)

Precis som du skriver så är det nöta på som gäller så kommer tekniken. Ges ett par tillfällen till i år för det. Hur är din pedal? Hur känns motståndet precis innan det låser?

Nästa steg blir av kosmetisk art.

Men fnular lite på bromsar och sitta still stol. Belägg och backar finns i hårdare utförande vilket nästan är nästa steg när de som sitter på är slut.

Sen passar bromsgrejer från både Mondeo och Focus nästan bolt on och då går det även att få skivor bak och lite större bromsyta. Ingen större kostnad heller på skroten.

Idag låser jag bältet och drar åt ordentligt och åker fram lite till med stolen så jag sitter fast men skulle vilja att det smiter åt mer ändå runt lår och rygg för känslans skull.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
Daniel666
Legend
Inlägg: 1372
Blev medlem: tor okt 05, 2006 3:42 pm
Namn: Daniel Schöneman
Kör: Fiesta ST200 -17
Ort: Partille
Medlemsnummer: 29

Re: davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Inlägg av Daniel666 »

Jag har extra såna här skivor liggandes på hyllan ;)
https://pumaspeed.co.uk/product-Pumaspe ... _17960.jsp
Fiesta ST200 -17
Fiesta Xr4 -06
Mondeo Ghia -96
Fiesta 1,1 -81

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3726
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Inlägg av davve d »

Daniel666 skrev:
ons sep 09, 2020 3:41 pm
Jag har extra såna här skivor liggandes på hyllan ;)
https://pumaspeed.co.uk/product-Pumaspe ... _17960.jsp
Fattas bara resten då ;)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 585
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Inlägg av Jimmy86 »

Tyvärr är det ganska dålig känsla i pedalen på min bil. Den är rätt stum och man får ta i för att det ska bromsa ordentligt. Nu har ju jag vant mig men tyckte det var lite jobbigt i början. Vi byggde en långloppsbil på jobbet som var helt fantastisk känsla i, så hade jag velat ha min. Men det funkar som det är nu.

Stol hade jag satsat på direkt, är ju hemskt att behöva sitta å hålla i sig å inte kunna slappna av när man kör.

Du har bara kört konbana med bilen än så länge va? Å du åker väl r-däck? Jag undrar hur länge dina bromsar är glada när det börjar pressas varv :) Så en bromsuppgradering kanske inte är fel, men det märker du säkert efter kullen om det behövs. Är ju smidigt om det går att få dit "originalgrejer" hyfsat smidigt med nån adapter eller nått.

Har varit med om bromsfade första året på Mantorp med min bil när jag hade original 4x4 cosworthbromsar fram med yellowstuffbelägg. Andra varvet fanns det knappt nån broms kvar i slutet på rakan. Det vill jag aldrig vara med om igen. Veckorna efter sattes fyrkolvsok och stora skivor dit med riktiga belägg och har aldrig haft problem sen dess.

// Jimmy

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3726
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Inlägg av davve d »

Jimmy86 skrev:
ons sep 09, 2020 7:01 pm
Tyvärr är det ganska dålig känsla i pedalen på min bil. Den är rätt stum och man får ta i för att det ska bromsa ordentligt. Nu har ju jag vant mig men tyckte det var lite jobbigt i början. Vi byggde en långloppsbil på jobbet som var helt fantastisk känsla i, så hade jag velat ha min. Men det funkar som det är nu.

Stol hade jag satsat på direkt, är ju hemskt att behöva sitta å hålla i sig å inte kunna slappna av när man kör.

Du har bara kört konbana med bilen än så länge va? Å du åker väl r-däck? Jag undrar hur länge dina bromsar är glada när det börjar pressas varv :) Så en bromsuppgradering kanske inte är fel, men det märker du säkert efter kullen om det behövs. Är ju smidigt om det går att få dit "originalgrejer" hyfsat smidigt med nån adapter eller nått.

Har varit med om bromsfade första året på Mantorp med min bil när jag hade original 4x4 cosworthbromsar fram med yellowstuffbelägg. Andra varvet fanns det knappt nån broms kvar i slutet på rakan. Det vill jag aldrig vara med om igen. Veckorna efter sattes fyrkolvsok och stora skivor dit med riktiga belägg och har aldrig haft problem sen dess.

// Jimmy
Låter som i Fiestan. Den är också stum och man får bromsa rejält för att det ska ta och det är lätt där att ta i för mkt. Helt övertygad att det tar sig med mer banmil i ryggen.

Stolen i Fiestan är likadana som i Puman. Hyffsat skålade om svanken så man sitter still med bältet låst. Det är positionen med benen som jag är ute efter. Tänk ”manspread” som var ett fult otyg bland männen på tunnelbanan i sociala medier för nått år sen jag vill få bukt på :)

Bara kört konbana än så länge och på R-däck. Primärt var tanken konbana men Kinnekulle känner jag att kan funka för Fiestan. Bromsarna är genomgångna och har funkat i konbana så det blir lite av ett eldprov och lirar det inte så måste det bli förbättring :thumbsup:

Bromsfade är aldrig kul och har aldrig (peppar, peppar) upplevt riktig fade. CD-skivorna till bromsar som satt på min Escort Cosworth lämnade en hel del att önska efter ett par varv så det gick inte att nöta varv efter varv utan avkylning.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3726
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Inlägg av davve d »

Sluttampen på vab här hemma och eftersom det ska vara två symtomfria dagar innan de kan gå tillbaka till förskolan gäller det att hitta på saker när tristessen tar över.

Så det fick bli Motorhistoriska Sällskapets (MHS) Webrally som pågår fram till 20:e september. Vi valde Upplandsturen på strax över 20 mil här på Upplänska landsbygden. Riktigt härliga lantbruksmiljöer och slingriga vägar som bjuder in till kul åkning :checkered:

Man skriver ut rallyskylt, karta och qr-koder för google maps. 7 kontroller där man hittar ett lösenord man knappar in digitalt och kommer till några frågor man ska svara på. Som en tipspromenad i bil ;) Frågorna handlar till stor del om fordon, vissa väldig kluriga.

Riktigt kul och även uppskattat av sonen på 5år :thumbsup:
48429B79-1797-463C-A605-8BCCC4B34C78.jpeg
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Inlägg av therealpinto »

Kul att det funkade bra i Challenge!

När det gäller bromsar är det kanske smart att planera för framtida bruk. Större skivor är en klar fördel på bana (du kan köra snällare belägg utan överhettning) men kanske inte i konbana. Det kan faktiskt vara värt att ha olika uppsättningar belägg att växla mellan (om du inte är så nojig över "transferfilm" på skivorna).

En bra stol är värt mycket, även om man fortsätter köra 3-punktsbälte.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3726
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Inlägg av davve d »

therealpinto skrev:
tor sep 10, 2020 2:13 pm
Kul att det funkade bra i Challenge!

När det gäller bromsar är det kanske smart att planera för framtida bruk. Större skivor är en klar fördel på bana (du kan köra snällare belägg utan överhettning) men kanske inte i konbana. Det kan faktiskt vara värt att ha olika uppsättningar belägg att växla mellan (om du inte är så nojig över "transferfilm" på skivorna).

En bra stol är värt mycket, även om man fortsätter köra 3-punktsbälte.

Gustaf
Rikigt kul att funkar bra :)

Planen på bromsar baserat på hur de upplevs på kullen är att ta ok och skivor fram från Mondeo MK3 eller Focus ST170 som mäter 280mm. Mondeoskivorna behöver en spacer på 3mm medans Focusgrejerna är bolt on. Endast ökning av fästhål till 12mm. Bak känns tveksamt om det behövs men det är alltid trevligt med skivor även bak.

Ang stol så blir det till att mäta lite och se vad som finns tillgängligt. Fiestan är inte stor invändigt och som det är nu där jag även använder bilen till vardags så är det riktigt trevligt med en fällbar stol så även barnen kan ta sig i och ur smidigt. Fällbara sportstolar brukar ofta vara dåliga kompromisser för en acceptabel peng tyvärr.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Inlägg av therealpinto »

Det låter vettigt men Mondeo MkIII och ST170 är 300 mm...du bör nog uppgradera även bak med ett sådant byte. Risken annars är att framhjulen låser upp för tidigt, innan bakhjulen hinner "hjälpa till" och då har du egentligen inte bättre bromsar än innan...

En hyfsad kompromiss är fast stol på förarsidan och fällbar på passagerarsidan :-) Alternativt, om man vill, kolla vilka andra originalstolar som finns fällbara och med bra stöd. Suzuki Ignis har fina Recarostolar i vissa modeller...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3726
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Inlägg av davve d »

therealpinto skrev:
fre sep 11, 2020 5:23 am
Det låter vettigt men Mondeo MkIII och ST170 är 300 mm...du bör nog uppgradera även bak med ett sådant byte. Risken annars är att framhjulen låser upp för tidigt, innan bakhjulen hinner "hjälpa till" och då har du egentligen inte bättre bromsar än innan...

En hyfsad kompromiss är fast stol på förarsidan och fällbar på passagerarsidan :-) Alternativt, om man vill, kolla vilka andra originalstolar som finns fällbara och med bra stöd. Suzuki Ignis har fina Recarostolar i vissa modeller...

Gustaf
Se där, slarvigt av mig :) Jag vill fortätta köra på 15” så då blir det kika på nån annan skiva. Tror Fiesta ST150 är i 280-regionen.

Måste bli bra bromsbalans så det är väl egentligen bara dumsnålt att inte byta bak med när man håller på. Får se vad jag kommer över.

Där sa du nått. Någon annan orginalmonterad stol duger ju lika bra.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00

Inlägg av therealpinto »

Mondeo MkI V6 är också 280 mm, det kanske är samma som Fiesta ST150.

En tur på en självplockskrot för att leta bra stolar kan vara lite skoj :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar