davve d - Ford Fiesta Zetec S 16V Sport Sub 10k-ish Challenge -00
Postat: tor nov 28, 2019 8:36 pm
Det här med att köra bana är för många förenat med höga kostnader både i inköp av potent bil och service och därtill en massa mods som är ett ”måste”. Det där retar mig då det avskräcker många. Min devis är att allt i gott skick går att ha kul med på bana. Med gott skick menar jag fullt funktionellt och i bra skick. Man kör efter egen förmåga och takt. Och jag anser att 10.000kr kan vara lika roligt som 500.000kr på banan 
Så...
Jag har länge funderat på en konbanecup som motbevisar devisen att det ska vara dyrt och special; SUB 10K Challenge. Valfri besiktigad och skattad gatbil, kostnad max 10.000kr inkl inköp av bil.
Jag fick nys om en Ford Fiesta 16V Sport -00 eller Zetec S som de kallas i bla England. Åkte och tittade och slog till. De få jag sett har alla varit riktigt tagna av rost. Denna är hyfsad, har klarat sig riktigt bra under och i det bärande men skärmkanterna ska bytas och nån blämma. Avgassystemet hade hål och vänster krängningshämmarbussning fram var slut. Utrustad med AC, fin invändigt, kamrem bytt och nya skivor och belägg fram. Besiktigad och 14200mil. Endast 38st registrerade i Sverige. Ingen raket men kul som fasen när det svänger.
Org Spec:
103Hk/145Nm
0-100km/h 10,2 s
Toppfart 185 km/h.
Vikt 976kg
MOTOR
4-cyl tvärställd Zetec S eller Sigma radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 11:1. Borrning/slag 76/81 mm, volym 1596 cm3. Max effekt 103 hk (75 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 145 Nm vid 4000 r/min.
Växellåda
5-växlad IB5
Avgassystem
Standard med kromat ändrör
Chassie
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak.
Fram fjäderben och undre triangellänkar.
Bak halvstel axel i bakåtriktade bärarmar.
FÄLGAR/DÄCK
Sommar Orginal 6x15 Aluminiumfälgar, 195/50-15
Vinter Plåtfälg 175/65-14 & 165/65-14 dubbdäck, navkapslar
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) 258mm och trummor bak delat med Ford Puma.
Interiör delad med Ford Puma. Röd/svarta stolar och baksäte i textil.
Röd/svart ratt
Vita mätartavlor
Silverfärgade paneler i mittkonsollen
Orginal Stereo
M&K-värmare
Sportstötfångare fram och bak.
Blankt nät i grillen
Sidokjolar
Det som ska göras är:
Ny halvsats avgassystem [KLART]
Ny bussning krängningshämmare [KLART]
Service [KLART]
Se över bilen (hjullager, bussningar)[KLART]
R-däck[KLART]
Hjulvinklar [KLART]
Åka bana[KLART]
Byta stötdämpare och fjädrar [KLART]
Skärmlister bak [KLART]
Lätta
Sittastillstol
Åtgärda estetiska defekter
Sen får vi se vad det mer blir. Engelsmännen får bra fart i dom med grejer från Puma 1,7 och Focus ST170. Bromsar från Focus ST170 ska passa bra.

Så...
Jag har länge funderat på en konbanecup som motbevisar devisen att det ska vara dyrt och special; SUB 10K Challenge. Valfri besiktigad och skattad gatbil, kostnad max 10.000kr inkl inköp av bil.
Jag fick nys om en Ford Fiesta 16V Sport -00 eller Zetec S som de kallas i bla England. Åkte och tittade och slog till. De få jag sett har alla varit riktigt tagna av rost. Denna är hyfsad, har klarat sig riktigt bra under och i det bärande men skärmkanterna ska bytas och nån blämma. Avgassystemet hade hål och vänster krängningshämmarbussning fram var slut. Utrustad med AC, fin invändigt, kamrem bytt och nya skivor och belägg fram. Besiktigad och 14200mil. Endast 38st registrerade i Sverige. Ingen raket men kul som fasen när det svänger.
Org Spec:
103Hk/145Nm
0-100km/h 10,2 s
Toppfart 185 km/h.
Vikt 976kg
MOTOR
4-cyl tvärställd Zetec S eller Sigma radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 11:1. Borrning/slag 76/81 mm, volym 1596 cm3. Max effekt 103 hk (75 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 145 Nm vid 4000 r/min.
Växellåda
5-växlad IB5
Avgassystem
Standard med kromat ändrör
Chassie
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak.
Fram fjäderben och undre triangellänkar.
Bak halvstel axel i bakåtriktade bärarmar.
FÄLGAR/DÄCK
Sommar Orginal 6x15 Aluminiumfälgar, 195/50-15
Vinter Plåtfälg 175/65-14 & 165/65-14 dubbdäck, navkapslar
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) 258mm och trummor bak delat med Ford Puma.
Interiör delad med Ford Puma. Röd/svarta stolar och baksäte i textil.
Röd/svart ratt
Vita mätartavlor
Silverfärgade paneler i mittkonsollen
Orginal Stereo
M&K-värmare
Sportstötfångare fram och bak.
Blankt nät i grillen
Sidokjolar
Det som ska göras är:
Ny halvsats avgassystem [KLART]
Ny bussning krängningshämmare [KLART]
Service [KLART]
Se över bilen (hjullager, bussningar)[KLART]
R-däck[KLART]
Hjulvinklar [KLART]
Åka bana[KLART]
Byta stötdämpare och fjädrar [KLART]
Skärmlister bak [KLART]
Lätta
Sittastillstol
Åtgärda estetiska defekter
Sen får vi se vad det mer blir. Engelsmännen får bra fart i dom med grejer från Puma 1,7 och Focus ST170. Bromsar från Focus ST170 ska passa bra.