Sierra GT 1992 A-traktor

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10132
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

På allmän (?) begäran så drar jag igång en tråd om detta projekt. Vi får väl se i vilken takt jag hinner fylla den, det kommer till att börja med att vara en form av återblick.

Den återblicken börjar våren 2018. Min dotter Kajsa var då 13 år, på väg mot 14 (född 2004). Hon har hängt med mig på bilgrejer sedan hon var i sort sett nyfödd. 2005 kröp hon runt på några wellpappskivor i garaget när vi byggde elsystem i Mavericks dubbelturbo-Capri MkI. Något år senare var hon med på vårträffen i Piteå, och skulle få åka hem med mamma på kvällen medan jag åkte på lagligt streetrace. Halvvägs hem insåg hon att hon skulle missa rejset, och storgrät tills bilen vände om åt rätt håll igen...

Så har det fortsatt och därför var det rätt naturligt att hon också var sugen på A-traktor. Lite lätt påverkad av omgivningen var hon också fast besluten i att det skulle vara en Ford. Så våren 2018 började vi planera och resonera. Vad skulle vara ett lämpligt objekt?

Jag ville så långt möjligt hitta på något som skulle minimera karossjobb - det är inte min starkaste sida, och det drar ofta ut på tiden. En vanlig "kapad" traktor var inte första prioritet. Jag spanade på någon Sierra P100 i Finland, men det blev för komplext. Vi hade en Fox Mustang (med 2.3 liters Lima) på gång i Alingsås, men den föll på dragvikten (minst 1000 kg är krav för reggning). Jag hade ögonen på ett par 1990-tals Thunderbird och ganska länge kändes de som huvudalternativ. Billiga, 3.8-literssexan är extremt lågvarvig och de hade också vettiga dragvikter.

Men Kajsa hade ett starkt önskemål till. Helst av allt, skulle vi bygga på hennes drömbil, Sierra. Eller...drömbilen nummer 1 är GT40 men även hon har viss verklighetsförankring.

Jag tror att grunden till hennes faiblesse för Sierra är den XR4x4 jag hade som bruksbil hennes första år. Se bild...en av de bilar jag saknar mest av de jag haft. På senare tid har vår lokale driftinghjälte, BasMange, som kör Sierra, säkert också bidragit.

Grejen med Sierra var bara att jag inte ville "förstöra" en fin bil, och de som inte var fina tenderade att vara rätt dåliga utan att vara så fantastiskt billiga.

Men så dök Jörgen, Granadadr, upp, som en enabler av rang. Han hade fått fatt på en Sierra under våren, som han var redo att skiljas från - med en mycket bra deal. Vi åkte ut till skogen för att titta på om den kändes som ett rimligt utgångsobjekt i juni 2018.

Vem kan motstå det vi hittade bland barr och löv?

Gustaf
Bilagor
20180617_104128 (Medium).jpg
20180617_103559 (Medium).jpg
Sierra_vitafälgar0001.JPG
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3667
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Kul story med dottern, gör samma resa med äldste sonen på 5 år. Det gäller att så ett frö som de sakta men säkert får vårda själva.

Kul med a-traktor. Ska följas :thumbsup:
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10132
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vi gjorde väl ingen speciellt djup analys av objektet därute i skogen. Jag försökte konstatera att det mesta i form av trösklar och rambalkar fanns kvar, och det såg relativt okej ut. Gott om små bucklor på bilen, bubbliga skärmkanter bak och tydliga tecken på att någon mekat med ABS-ecu eller möjligen motorns styrbox. Men en hyfsad inredning och totalt sett kändes det hanterbart.

Jörgen hade varnat om att bilen inte var fräsch alls, men nu är ju hans standard rätt hög :-) Kajsa gillade den, speciellt att det är en GT - som sagt, GT40 är hennes absoluta dröm och hon kallar sig kajsagt på Instagram.

Så vi meddelade Jörgen att ja, vi vill ha bilen, men kan inte hämta den just precis "nu" - vi var på väg på olika former av resor.

Men vi kunde ju ändå smida lite planer. Om man ändå åker på att bygga om karossen på en Sierra, så man får flak, hur ska det då se ut? Är det "P100"-stuk som gäller eller kan man hitta något annat?

Mina skills i bildbehandlingsprogram är inte direkt strålande men jag kan tillräckligt mycket för att ställa till lite oreda.

Bild

Bild

(testar att länka bilder från en annan plats, hoppas det funkar)

Jag gillar mer flytet i alternativ två även om det förmodligen skulle kräva lite trix för att placeringen av flaket ska vara okej. Det finns bestämmelser som uttrycker att det ska vara centrerat över axeln, och inte vara täckt.

Här kan ju en annan kommentar angående att bygga A-traktor vara på sin plats. Till viss del så skjuter man så att säga mot en rörlig måltavla. Transportstyrelsens formella regler för A-traktor är rätt statiska men besiktningsorganens tolkningar av reglerna är minst sagt flytande - något som eskalerar i takt med att fler och fler olika besiktningsorgan kommer in på marknaden och gör regbesiktningar.

Gamla Bilprovningens i vissa fall väldigt strikta tolkningar som "kräver" kapade karosser, svetsade mellanväggar och liknande har sedan vi började planera för bygget luckrats upp mer och mer. Detsamma gäller metoderna att begränsa hastighet, och nå rätt utväxlingar.

Det här kände jag av redan 2018 och därför så bestämde vi oss för att när objektet väl kom hem, så skulle vi börja med att se till att allt mekaniskt som vi hade behov av fungerade, innan vi började kapa i karossen. Det är alldeles för många A-traktorprojekt som blir stående med sönderkapad kaross...

Medan vi var i Lycksele på Motorveckan, så erbjöd sig Jörgen att dra hem bilen till oss, mycket vänligt!

Steg ett blev en välbehövlig tvätt och städning.

Bild

Bild

Därefter skulle vi försöka gå igenom bilen för att se vad vi egentligen hade att arbeta med.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1645
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Ort: Skepplanda
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Kul projekt !!
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7364
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Riktigt kul projekt!

Får man fråga hur planen ser ut med nedväxling och hastighetsbegränsning?
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5355
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Kul att du la upp det här projektet också, ska följas. :thumbsup: :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10132
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag kommer till tankarna om själva ombyggnaden, i sinom tid :-)

Med bilen ren utvändigt och invändigt kunde vi etablera en grundstatus. Alla varningslampor för bromssystemet (ABS-bil) lös ilsket, och det var solklart att vi inte hade någon servoverkan. På tomgång tändes oljetryckslampan och det blårök duktigt. Det fanns ett gäng tomma oljeburkar i bilen, en klar indikation på att något kanske inte var klockrent i maskinen. Den halvt demonterade inredningen runt ABS-boxen var också en indikation, förmodligen det som parkerade bilen. Kopplingen var också väldigt okänslig och tog högt upp.

I övrigt var väl det mesta rätt okej, visst hittade vi kanske lite mer rost och nötta prylar men det var egentligen ingenting som överraskade, med tanke på vad vi fått veta om bilen av Jörgen.

Att motorn var tveksam kändes som ett litet bekymmer - jag har några Pinto på lager och att fixa en motor är ändå rätt enkelt.

Bromssystemet var väl kanske lite mer spännande och det var där vi valde att börja. Jag rotade upp lite olika TEVES-manualer och gav Kajsa en grundkurs i att leta elfel. Det mesta verkade OK tills vi mätte upp pumpmotorn - kortslutning vilket tyder på en skuren motor.

För länge sedan hade jag en idé om att använda elektriskt bromsservo av den här typen i Caprin, så jag hade samlat på mig lite grejer. När planerna ändrades försökte jag sälja av lite men några delar ville ingen ha så de hamnade i lådan för grejer som ska till metallåtervinning. Som tur är, ibland, är jag ganska långsam på att faktiskt åka iväg med sånt. Så där fanns ett ventilblock och ABS-pumpenhet.

Vi bytte själva pumpmotorn, och då började vi få mer liv i systemet. Servoverkan kom tillbaka även om det fortfarande indikerades för mer fel.

Med bromsar så gjorde vi klart för lite provkörning.

På med ett däck som håller luft ett tag...

Bild

Bild

Bild

...och så ny olja och oljefilter. Jag körde i en mix av slattar, 20-50, 15-40 och 10-30, mest för att se om lampan skulle slockna och för att minska risken att motorn skulle skadas mer när vi flyttade runt bilen. Det funkade för att släcka oljetryckslampan så då vågade vi provköra runt kvarteret.

Bromsarna var väl fortfarande oklara, som sagt, och blåröken ville inte ge sig. Vi hade det typiska DOHC-slurpandet i värmepaketet, och så en slapp koppling. Men det kändes i alla fall som tillräckligt underlag för att fortsätta med objektet.

Så då var det dags för en plan för det mekaniska. Reglerna om A-traktor innehåller några olika delar som man behöver ta hänsyn till. På lägsta växeln får den gå max 10 km/h vid 2/3 av motorns maxvarv. Texten säger "ursprungsmotorns" maxvarv men det brukar man slira på om man byter motor. Det kan alltså finnas fördelar med att välja en motor med lågt maxvarv.

Hastigheten ska vara begränsad till 30 km/h (på plan väg), och numera accepteras en elektronisk hastighetsregulator, som slår av tändning eller motsvarande. Det gör att man kan köra på vettiga varvtal men man måste ändå ha ett sätt att klara det första kravet, med en riktigt låg lägsta växel.

De flesta bygger med dubbla växellådor, det är ju ett klassiskt sätt. På en bil med delad bakaxel, som Sierra, blir det ju rätt enkelt då bakaxeln inte ska fjädra. En nackdel är att den bakre lådan belastas hårt, ingående vridmomentet blir ju mycket högre tack vare första lådans nedväxling. Så det är rätt vanligt att man rasar den.

Här dök en idé upp från rock crawlers, terrängbilar. Det förekommer att man bygger sådana genom att ta ett paket med motor och växellåda från en framhjulsdriven bil med tvärställd motor. Paketet vrids 90 grader, och monteras längs bilen, så man får en drivaxel framåt och en bakåt. Drivaxlarna kopplas sedan till en differential fram och en bak - så har man en fyrhjulsdriven sak med dubbel nedväxling (det är ju en slutväxel även i växellådan).

Samma koncept men med svetsad diff skulle kanske funka?

Jag räknade på en MTX-75 från Mondeo (till exempel), och visst, där gick det att klara 10 km/h på lägsta växeln. Problemet var att för att hålla 30 km/h, skulle man behöva ligga på runt 3000 varv på femman. Kanske inte hopplöst men inte heller önskvärt.

I samma veva så kom jag på en annan sak. Barlastflak behövs, men bara på fordon där man inte har minst 60% av tjänstevikten på drivhjulen. En fyrhjulsdriven Sierra klarar ju automatiskt det kravet. Alltså behövs inget flak!

Även om en fwd-låda inte var rätt, så kanske en fyrhjulsdriven Sierra med en växellåda från en pickup med hög/lågväxel skulle funka?

Jag räknade på olika alternativ och kom fram till att om lågväxeln är tillräckligt låg, och man kör med runt 4.3:1 i diffarna så skulle det funka. Som av en händelse finns ju Scorpio med 4.27 i bakaxeln och Mazda B2600 finns med 4.3:1 i framdiffen - tillräckligt nära!

Så då var ju frågan, ska vi leta ett annat objekt, en Sierra 4x4? Några veckor tidigare hade det funnits en lämplig sådan i Lycksele men den var förstås såld. Jag började lägga ut krokar om Sierra 4x4 men det var svårt att hitta objekt - jag ville ju fortfarande inte förstöra en "fin" bil.

Till slut fick jag korn på en bil, alldeles nära, i "rätt" skick och till "rätt" peng. Men Kajsa vägrade. Det var ingen GT, den var inte blå... Så nej, det blev inget med den.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Inlägg: 2325
Blev medlem: tor apr 08, 2004 1:27 pm
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 109

Inlägg av cossiepatrick »

Riktigt kul läsning
FORD CLUB SWEDEN – Moderator.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10132
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag tänkte ändå att fyrhjulsdrift skulle vara bra, och att det inte är så bökigt att konvertera en sen Sierra. Alla ska ju ha kardantunnel som rymmer fördelningslådan. Jag började leta grejer för att bygga 4x4, fjäderben fram, framvagnsbalk och eventuellt oljetråg.

Det var ju klart att det skulle behövas en annan framdiff och frågan var vilken motor som skulle användas. Kajsa krävde en Ford-motor, och det borde ju vara lättare med en som finns med oljetråg för 4x4. Alltså kunde vi i praktiken välja mellan Pinto med YB 4x4 oljetråg, V6 (2.8-2.9) eller behålla DOHC. Att behålla DOHC lät enklast men samtidigt hade vi ju en troligt dålig motor så ett byte skulle knappast vara så stor affär.

Länge var det tomt på uppslag om delar. Jag budade på grejerna från en skrot som hade allt men de ville ha 10000 kr vilket jag nekade till. Den hela bilen vi hade på gång skulle kostat typ 5000... Men så hörde någon av sig, som visste att en av våra lokala dragracingåkare länge kört Sierra 4x4 som vinterbil. Kanske han hade något?

Jodå, ungefär allt vi behövde. Utspritt i tre olika uthus, och en bottendel med oljetråg och diff som låg i trädgården. Men rätt pris och nära så det var bara att handla.

Då gällde det att hitta en växellåda eller fördelningslåda med rätt lågväxel. Jag hade räknat ut att runt 3:1 nånstans skulle vara lämpligt utväxlingsförhållande på lägväxeln för att behålla MT-75. Alternativt en komplett låda med låg etta...

De flesta pickuper och liknande har lågväxel runt 2,2-2,5:1. Lada Niva kan ganska enkelt byggas om med lägre lågväxel - om man har massa obskyra delar. Suzuki Samurai finns det kit att köpa till...men det blir fort tusenlappar.

Här kom en bra funktion på Bildelsbasen in. Det går att söka "oberoende av fabrikat" dvs man kan söka fram alla fördelningslådor som är inlagda. Det blir förstås en massa ointressanta vinkelväxlar från vanliga asfaltssuvar men också en hel del intressanta saker.

Parallellt lade jag ut krokar på 4x4-forum - kände nån till en låda med rätt utväxling?

Ganska snart kom flera svar som pekade åt samma håll. Land Rover Discovery har en låda som heter LT-230. 3.32:1 på lågväxeln normalt sett. Visserligen byggd för att sitta direkt bakom en Rover-låda, men det fanns både kit och DIY-lösningar för att separera dem, och få en mer normal kardanfläns som ingående axel.

Det bästa av allt? Lådorna var vanliga (relativt sett) på Bildelsbasen. Närmaste fanns i Lycksele, och jag har haft lite kontakt med ägaren tidigare genom åren. Det blev en bra deal där han ordnade transport av lådan nästan hem till mig.

En liten detalj dock. På bilderna såg lådan extremt smidig ut, ungefär som fördelningslådan på en vanlig MT-75, bara lite större.

I realiteten? En ganska brutal best på över 45 kilo... Jag skulle anat något när folk pratade om att lådan pallar 1000 Nm!

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10132
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Någon undrade också om hastighetsregleringen. Eftersom det inte blir utväxling/maxvarv som begränsar till 30 km/h så krävs en annan lösning. Det som blivit populärt är en kombinerad hastighets- och varvtalsregulator från LOH Electronics. Den har en hastighetsgivare (på hjul eller kardan eller drivaxel eller så) som via LOH-boxen kan styra ett relä eller liknande. På en bensinbil brukar man styra spänningen till tändspolen, så den bryter just över 30 km/h. För att man inte ska kunna lura boxen genom att koppla ur hastighetsgivaren, så har den en "fail safe" som innebär ett fast varvtalsstopp om man inte får signal från givaren. Det stoppet sätts på det varvtal som ger 30 km/h på högsta användbara växeln.

En nackdel med att bryta tändningen är att det funkar precis som ett vanligt varvstopp, med misständningar/avgassmällar.

Jag började titta på andra sätt och skissade ihop ett system med E-gas. Det blir mycket snyggare reglering om man istället drar ned gasspjället. Nu är en sådan grej inte helt trivial. De flesta lite nyare eftermarknadssprut kan styra E-gas och MaxxEcu har också halvfärdiga (nu kanske helfärdiga) lösningar för att använda det för att begränsa hastighet. Kanske mer tänkt som pitlane speed limiter dock. Det mesta av prylarna som behövs för en sån grej ligger nu hemma...

...men, parallellt med allt detta mekaniska/elektroniska dribblande, så var vi tvungna att jobba på motivationen också, utseende.

Det dök upp en annons på Compomotive MO, 8x17 med ET15. Jag är lite av en fälg-hoarder, och har länge velat testa den stilen av hjul, på Caprin då. Men den hade ju nyss fått nya skor... Nu blev det här ett lysande tillfälle att få lite piff på Sierran istället :-)

Bild

Bild

Bild

Jag hade aldrig någon riktig illusion om att de skulle rymmas innanför original skärmkanter. Bak skulle det nog funkat med lite lätt rullning kanske, men fram...nja. Dessutom gillar jag breddade bilar och det har väl smittat av sig.

Vi hittade lite bilder på Sierra med "JDM-breddare" (skumt namn, "japanese domestic market", nåja) och det såg ju faktiskt rätt skoj ut. Så vi köpte likadana.

Bild

Bild

Lite sänkning på det där så blir det fint!

I samband med att vi började preppa för breddarna kunde vi studera karossen närmare också. Det var tydliga nyansskillnader mellan dörrar och resten av karossen, och när vi borrade i framskärmarna så blev det klart att det är en del spackel där. Säga vad man vill om Fords byggkvalitet men inte spacklade de bilarna...

Någon gång i livstiden är bilen omlackad och någon har lagt ned en hel del jobb på att spackla både här och där. Mest vänstersidan. Jag ser inga andra spår av en krock, så kanske är det bara någon mindre viltolycka, eller ett räcke eller så.

Jobbet har hållt ihop bra, men det är ju ytterligare en sak som gör att jag inte behöver ha speciellt dåligt samvete för att kapa lite i bilen. Det finns finare GT att utgå från för den som vill originalrenovera...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8905
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Ort: Sjöbo
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Kul projekt :)
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6115
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

therealpinto skrev:
En nackdel med att bryta tändningen är att det funkar precis som ett vanligt varvstopp, med misständningar/avgassmällar.

Det dök upp en annons på Compomotive MO, 8x17 med ET15. Jag är lite av en fälg-hoarder...
Borde man inte kunna bryta både tändspole och spridare samtidigt? =)


Känner igen det där med fälghoarder.
Ska vi skapa en stödgrupp på facebook?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3337
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Kul projekt med mycket sidoinformation i tråden som bergis blir till nytta för fler :). Du har verkligen en förmåga att skriva så det blir både informativt, lättläst och medryckande :thumb:, Gustaf. Detta måste man ju följa bara för att få se hur det går :516::jobbar5:.

Det där med transmissioner är förstås en djungel men nystar man i familjelinjerna mellan producenterna finns det rätt mycket som kan kopplas ihop för att slippa tillverka en massa adapters osv. Dana-Spicer, Salisbury (deras axlar hittas i många rwd euro-Fordar och många engelska märken), Atlas (...jämte Salisbury i Ford) och Hotchkiss är eller iaf var de dominerande fabrikanterna i EU/USA på biten drivande axlar men biltillverkarna har ogärna skyltat med ursprunget och ibland döljs det bakom bilmärkets egna produktnummer. Kan man knäcka koderna så kan man finna matchningar på annat håll.

Av designutkasten tycker jag att ni bör utgå från nr 2 "coupé"-konceptet och fila på det, kanske dra det mer mot en kortare coupé med fyra sidorutor i stället för sex för att göra pickup-antydningen tydligare men snygg vinkel du gjort på bakrutan :). Annars verkar det ju vara ganska fritt fram att inte kapa i karossen numera, jag ser många Volvo 740 häromkring som rullar som LGF med nåt slags gallerväggar på baksätets plats som villkor för att inte behöva skära ner karossen, sällan ens med "blomlåda" :D i bagageluckan men den kanske bytts till en hel när de passerat besiktningen. Nåt jag skulle överväga vid fullt ombygge vore att uppgradera nosen med armaturer och grill från Mondeo, 00- eller 10-tals alltså, för att göra den lite vassare.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Inlägg av Greger »

Intressant, informativt och en fröjd att läsa 🤓,
Gissar att traktorn redan rattas runt av lycklig ägarinna.

Mvh Greger.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10132
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

nextuz skrev:Borde man inte kunna bryta både tändspole och spridare samtidigt? =)


Känner igen det där med fälghoarder.
Ska vi skapa en stödgrupp på facebook?
Det kanske funkar att bryta spridarna också men baserat på mina erfarenheter av launch control så smäller det nog en del ändå.

Fälghoardergruppen, det vore nåt! Jag har provat att i omgångar låna ut lite hjul åt andra, det är ett sätt att maskera beroendet lite... :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar