Sierra GT 1992 A-traktor

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10167
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

I folkmun så kallas det fortfarande Epa, även av de som kör A-traktor, men visst är det felaktigt i sak. Jag har lärt mig genom några år av mediaträning, kontakt med journalister, skribenter och andra som producerar text till olika former av media att det är ganska lönlöst att försöka korrigera varenda litet fel. 95% av de som läser märker ändå inte skillnaden... ;-)

När jag skrev själv i till exempel Bilsport försökte jag vara noga för jag ville tillfredställa den där sista 5% också. Men jobbar man så får man ingen ekonomi i skrivandet på sikt...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Cabben
Veteran
Inlägg: 123
Blev medlem: lör mar 21, 2020 12:34 am
Namn: Carol Lilja
Kör: Escort XR3i Cabriolet 1986, Ford Fiesta XR2i 1990, Sedan lite bastarder: Chrysler Concorde 1995 (flyttgods), husvagn Adria 305-80, en Selco -68 motorbåt med Evinrude 60 hk (1978-84) på, och ett gäng släp.
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Cabben »

therealpinto skrev:
tor aug 13, 2020 12:55 pm
I folkmun så kallas det fortfarande Epa, även av de som kör A-traktor, men visst är det felaktigt i sak. Jag har lärt mig genom några år av mediaträning, kontakt med journalister, skribenter och andra som producerar text till olika former av media att det är ganska lönlöst att försöka korrigera varenda litet fel. 95% av de som läser märker ändå inte skillnaden... ;-)

När jag skrev själv i till exempel Bilsport försökte jag vara noga för jag ville tillfredställa den där sista 5% också. Men jobbar man så får man ingen ekonomi i skrivandet på sikt...

Gustaf
Känner igen det där, är författare och skriver inom militär action, och när man läser vad vissa kollegor skrivit, så är det värre barnsagor än vad Walt Disney lyckades med. PS: hatar allt vad rambo och carl hamilton-fasoner heter. Hade de funnits i verkligheten så hade de inte överlevt fem minuter på ett modernt slagfält. Var är källkritiken liksom?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Släggmek »

Kul att Sierran fått ett gott mottagande, tumme upp :thumbsup: från mig med - ett snyggt bygge ni gjort och den dan vanliga Sierra möjligen når kultgalna prisnivåer, då är den ju ändå möjlig att snickra om till PB igen även om det kanske kräver papper som Ombyggt och vitala delar bytta mot annat än original. Kan ju bli mycket roligare än det och let´s face it, hade den inte blivit uppsnappad till traktorbygget skulle den förmodligen slutat som pendlarbil för att nötas ner på några år om ingen spikat in den i en lada för kommande 20 år och hoppats inte bilar med förbränningsmotor totalförbjuds under tiden. Klart mer originellt än Volvo 700/900 också, lär nog inte bli några problem att sälja vidare men det vore ju nästan synd på den. Syns ju som ett bra ämne för en egen tolkning av Cossie-arvet med modernare drivlina/chassie, kanske BMW-bitar under för bättre precision och någon Duratec under huven så blir den både besiktningsvänlig och skarpare i köregenskaperna.

Om alla som skriver om 16-årsbilar av olika klassningar kunde enas om att sätta citationstecken kring slangordet "epa" - så där alltså :D - eller "EPA-traktor" så skulle begreppsförvirringen kanske minska något. Ja, regelverket som medgav och definierade uppbyggnaden av en sån manick försvann väl bra nära samtidigt med att butikskedjan EPA (EnhetsPrisAffären) gick omkull så termen är ju hur vilse som helst idag. Verkar ju som att det finns en radda olika klassningar idag då man kan se LGF-triangel på t o m en slammad S70 med elektronisk fartbegränsning och galler på baksätets plats, syns ju som en betydligt bättre idé än att kapa ner en frisk kaross och tvingas nöta ner drivlinan för att halta runt korvkioskvarvet i mer än krypfart. Avgasutsläppen och bullerstörningen hos de antikverade äkta "eporna" går ju inte hem hos alla heller idag. Ett par argument mindre att fäkta med för de som hellre ser att ungarna far runt i EU-moppar med karosser som knappt håller för att krocka mot en blomsterlåda.

Re. OT om att skriva: Vill ni locka fram de där 5 %:arna som läser kritiskt föreslår jag att prova på att skriva om lokalhistoria :D, så kommer eventuella faktafel att konstateras :wild: blixtsnabbt vid publicering av artiklar etc av spontana uppgiftslämnare :znaika: man önskar gett sig till känna när man efterfrågade information i inledningsskedet och sedan får man försöka medla mellan granskaren och källan (om det är en ännu levande person som var med vid händelserna men kanske fått lite suddigt minne med tiden) tills tvisten retts ut :D. Men i slutänden är det förstås positivt då bristfälliga fakta är viktiga att korrigera för att inte spridas som faktoider och över tid accepteras som fakta när de riktiga uppgifterna blir allt svårare att finna - även om några kanske blivit gramse på varandra i tröskandet, sånt händer :p. Och nej, det är absolut inget att syssla med för en stadig inkomst, bara intressant och lärorikt. Ja, för läsarna också, även om de tillhör de andra 95 procenten :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Cabben
Veteran
Inlägg: 123
Blev medlem: lör mar 21, 2020 12:34 am
Namn: Carol Lilja
Kör: Escort XR3i Cabriolet 1986, Ford Fiesta XR2i 1990, Sedan lite bastarder: Chrysler Concorde 1995 (flyttgods), husvagn Adria 305-80, en Selco -68 motorbåt med Evinrude 60 hk (1978-84) på, och ett gäng släp.
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Cabben »

Släggmek skrev:
fre aug 14, 2020 1:08 am
Kul att Sierran fått ett gott mottagande, tumme upp :thumbsup: från mig med - ett snyggt bygge ni gjort och den dan vanliga Sierra möjligen når kultgalna prisnivåer, då är den ju ändå möjlig att snickra om till PB igen även om det kanske kräver papper som Ombyggt och vitala delar bytta mot annat än original. Kan ju bli mycket roligare än det och let´s face it, hade den inte blivit uppsnappad till traktorbygget skulle den förmodligen slutat som pendlarbil för att nötas ner på några år om ingen spikat in den i en lada för kommande 20 år och hoppats inte bilar med förbränningsmotor totalförbjuds under tiden. Klart mer originellt än Volvo 700/900 också, lär nog inte bli några problem att sälja vidare men det vore ju nästan synd på den. Syns ju som ett bra ämne för en egen tolkning av Cossie-arvet med modernare drivlina/chassie, kanske BMW-bitar under för bättre precision och någon Duratec under huven så blir den både besiktningsvänlig och skarpare i köregenskaperna.

Om alla som skriver om 16-årsbilar av olika klassningar kunde enas om att sätta citationstecken kring slangordet "epa" - så där alltså :D - eller "EPA-traktor" så skulle begreppsförvirringen kanske minska något. Ja, regelverket som medgav och definierade uppbyggnaden av en sån manick försvann väl bra nära samtidigt med att butikskedjan EPA (EnhetsPrisAffären) gick omkull så termen är ju hur vilse som helst idag. Verkar ju som att det finns en radda olika klassningar idag då man kan se LGF-triangel på t o m en slammad S70 med elektronisk fartbegränsning och galler på baksätets plats, syns ju som en betydligt bättre idé än att kapa ner en frisk kaross och tvingas nöta ner drivlinan för att halta runt korvkioskvarvet i mer än krypfart. Avgasutsläppen och bullerstörningen hos de antikverade äkta "eporna" går ju inte hem hos alla heller idag. Ett par argument mindre att fäkta med för de som hellre ser att ungarna far runt i EU-moppar med karosser som knappt håller för att krocka mot en blomsterlåda.

Re. OT om att skriva: Vill ni locka fram de där 5 %:arna som läser kritiskt föreslår jag att prova på att skriva om lokalhistoria :D, så kommer eventuella faktafel att konstateras :wild: blixtsnabbt vid publicering av artiklar etc av spontana uppgiftslämnare :znaika: man önskar gett sig till känna när man efterfrågade information i inledningsskedet och sedan får man försöka medla mellan granskaren och källan (om det är en ännu levande person som var med vid händelserna men kanske fått lite suddigt minne med tiden) tills tvisten retts ut :D. Men i slutänden är det förstås positivt då bristfälliga fakta är viktiga att korrigera för att inte spridas som faktoider och över tid accepteras som fakta när de riktiga uppgifterna blir allt svårare att finna - även om några kanske blivit gramse på varandra i tröskandet, sånt händer :p. Och nej, det är absolut inget att syssla med för en stadig inkomst, bara intressant och lärorikt. Ja, för läsarna också, även om de tillhör de andra 95 procenten :).
Åsyftas miljömupparna och dem som det går för när man säger elbil?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3355
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Släggmek »

:oopsx: Vi får ju inte dra in politik i trådarna annat än om det handlar om trafikfrågor så jag nöjer mig som svar med att konstatera att ibland tar annat än rena trafikfrågor prioritet i politiken omkring trafik och fordon.

Jag tycker positiva fördelar som krocksäkerhet och sånt som den förberedande körvanan och kännedomen om fordonen inför att ta ett B-körkort som en "epa" ger föraren bör gå före den eventuella skillnaden i miljöaspekter och ljudnivå till de mindre fordonens fördel (mopedscooters och mopedbilar som bägge mest bara är utvecklade för solvarma sydliga stadsmiljöer snarare än körning som värst på en snömoddig landsväg i nordiskt vintermörker med en oerfaren förare), vilket egentligen inte är så mycket om man jämför en varvreglerad 16-årsbil med de utsläpp och buller som de andra tekniskt mindre utvecklade fordonen ger.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6141
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av nextuz »

Cabben skrev:
fre aug 14, 2020 9:10 am

Åsyftas miljömupparna och dem som det går för när man säger elbil?
Det är nog inte långt kvar tills vi ser en Leaf, E-Golf, E-up!, BMW i3, etc med en röd triangel bak. det kan ju egentligen inte bli bättre. helt vansinnig räckvid på el och tyst och lugnt dessutom :)

Ser fram emot o kunna köpa vår första elbil inom ett år hoppas jag :)

Cabben
Veteran
Inlägg: 123
Blev medlem: lör mar 21, 2020 12:34 am
Namn: Carol Lilja
Kör: Escort XR3i Cabriolet 1986, Ford Fiesta XR2i 1990, Sedan lite bastarder: Chrysler Concorde 1995 (flyttgods), husvagn Adria 305-80, en Selco -68 motorbåt med Evinrude 60 hk (1978-84) på, och ett gäng släp.
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Cabben »

nextuz skrev:
sön aug 16, 2020 10:05 pm
Cabben skrev:
fre aug 14, 2020 9:10 am

Åsyftas miljömupparna och dem som det går för när man säger elbil?
Det är nog inte långt kvar tills vi ser en Leaf, E-Golf, E-up!, BMW i3, etc med en röd triangel bak. det kan ju egentligen inte bli bättre. helt vansinnig räckvid på el och tyst och lugnt dessutom :)

Ser fram emot o kunna köpa vår första elbil inom ett år hoppas jag :)
Huga! Vågar inte tänka tanken ens!

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 188
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Knez »

nextuz skrev:
sön aug 16, 2020 10:05 pm
Ser fram emot o kunna köpa vår första elbil inom ett år hoppas jag :)
Kört elbil som bruks i ett år och plug in-hybrid i två år innan dess.
Helt underbart att inte behöva stå vid pumpen till vardags och att "tanka" gratis på jobbet.
Det gör ju dessutom att det inte spelar så stor roll vad rekreationsbilarna drar i bensin/etanolväg, eftersom det ändå blir en rätt så försumbar summa ;).

Men åter till tråden. Otroligt trevligt bygge! Vill också ge mig på nåt liknande, men det är rätt långt kvar innan äldsta grabben uppnår EPA-ålder.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 211
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: Vänersborg

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Generalflash »

Knez skrev:
mån aug 17, 2020 7:55 pm
nextuz skrev:
sön aug 16, 2020 10:05 pm
Ser fram emot o kunna köpa vår första elbil inom ett år hoppas jag :)
Kört elbil som bruks i ett år och plug in-hybrid i två år innan dess.
Helt underbart att inte behöva stå vid pumpen till vardags och att "tanka" gratis på jobbet.
Det gör ju dessutom att det inte spelar så stor roll vad rekreationsbilarna drar i bensin/etanolväg, eftersom det ändå blir en rätt så försumbar summa ;).

Men åter till tråden. Otroligt trevligt bygge! Vill också ge mig på nåt liknande, men det är rätt långt kvar innan äldsta grabben uppnår EPA-ålder.
Saknar du inte att stå vid pumpen och lukta på dem goa ångorna? :biglaugh:

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 188
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Knez »

Generalflash skrev:
mån aug 17, 2020 8:07 pm
Saknar du inte att stå vid pumpen och lukta på dem goa ångorna? :biglaugh:
Tankar ju Jeepen innan skogskörning och Caprin innan bus, så nog minns jag ångorna allt ;).
Skönt att slippa till vardags bara. Både momentet att tanka rent praktiskt, men även ekonomiskt så klart.
Bilen är ju ständigt fulladdad/tankad eftersom den laddas/tankas när jag ändå har den parkerad liksom.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10167
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Sierran rullar på, centrallåset beter sig fortfarande som det brukar på Sierra men vi har inte hunnit felsöka mer än.

Häromnatten kom Kajsa hem och rapporterade att hastighetsregulatorn slutat funka. Hon höll ändå 30 km/h men var orolig för vad som skulle hända om polisen stoppade henne. Jag provkörde morgonen efter och konstaterade att när jag körde så gick det liksom att "köra igenom" spärren, dvs den började bryta på 30 km/h men misstände bara lätt så det gick att fortsätta accelerera.

Den bröt fortfarande ordentligt stillastående så jag misstänkte hastighetsgivaren. Mycket riktigt så läste den inte alla punkter längre, istället för 8 per hjulvarv var det 5-6 blinkningar. Det har alltid varit på gränsen att den läser rätt (för mycket metall i närheten som "stör"). Jag gissar att lite rostflagor/bromsdamm räckte för att det skulle bli problem. Den enkla lösningen nu blev att slipa till de punkter som var lite "långa" (brickor svetsade på baksidan av hjulnavet fram) och då verkade det funka igen.

Samtidigt inspekterade jag drivlinan och bestämde mig raskt för att dagen då fördelningslådan ska bort var kommen. Hardykopplingen mellan diff och fördelningslåda är skruvad på ett sådant sätt att det inte går att dra åt utan att dela på allt, och några skruvar hade börjat glappa. Med de nya reglerna behövs ju inte lågväxeln längre så det var ju bara en tidsfråga tills vi skulle fixa detta.

Det gick nästan oväntat bra att få ned klumpen till fördelningslåda och så var det bara att svetsa dit ett fäste till stödlagret. Som tur var hade jag sparat både det, och fästena till handbomsvajern som kapats bort så det gick fint att få dit dem igen.

Med enkellåda är den trevligare att köra, det är ju mycket mindre glapp i drivlinan och inga vibrationer längre. Nu känns den som en bil, och tack vare 4.27-diffen är den riktigt rapp upp till 30 :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5625
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av RickardEM »

Skönt att bli av med fördelningslådan då. :)
Börjar den bli färdig eller är det några fler saker som ska fixas (förutom centrallåset) nu när den har fått rulla ett tag? :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10167
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Det finns ju alltid småfix, vi ska ordna med grillnät i stötfångarna, lite uppsnyggning av inredning och motorrum. Men det kanske blir efter vintern så allt sånt är fräscht till sommarsäsongen, kan jag tänka mig.

Jag har fortfarande ett lite irriterande oljeläckage från främre packboxen till vevaxeln också. jag trodde bytet av remskiva skulle räcka men icke. Det krävs kanske en ny packbox från en premiumleverantör där.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar