therealpinto - GT 1992 A-traktor (såld feb 2023)
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6237
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Tycker att kombatkitet klär mycket bra i den färgen
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Tack!
Nu har vi hunnit gå över bilen en sväng till justerat lite småsaker och trixat. Så det var dags för en riktig fotosession :-)
Kajsa har också bygget digitalt utställt på Motorveckans Epaträff, gå gärna in på länken och gilla hennes inlägg/bilder för att rösta på den.
Gustaf
Nu har vi hunnit gå över bilen en sväng till justerat lite småsaker och trixat. Så det var dags för en riktig fotosession :-)
Kajsa har också bygget digitalt utställt på Motorveckans Epaträff, gå gärna in på länken och gilla hennes inlägg/bilder för att rösta på den.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6237
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Alltså... Det är ju nästan så att ni lär regga tillbaka denna skönhet till bil sen, så hon får fortsätta köra den
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Tanken har slagit mig men...tja, vi får se. Grejen är väl lite att det enklaste sättet att "regga tillbaka" en A-traktor är att se till att den blir ombyggt fordon. Jag har inga "tekniska" problem med att byta motor, låda, bakaxel och bromsar (igen...), och det finns ju lite spännande alternativ. Men frågan är om det är rätt väg att gå. Ett annat sätt att se på saken är att som A-traktor får den chansen att ge en annan 15-åring upplevelsen av att köra Sierra :-)
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Fast det beror också på hur man byggt. Har man kapat karossen så det blir en pickup så är den ändringen i sig tillräcklig för att det ska klassas som ombyggt fordon, dvs man egentligen bara återställa drivlinan och besikta som ombyggt fordon. Vi har gjort flera sådana i SFRO.
Vill man återställa det till originalbil så kan det absolut köra ihop sig. Det är därför jag skrev att OM vi skulle gå den vägen med den här så skulle det bytas så mycket grejer att bilen klassas som ombyggt fordon. Men det är ju fortfarande en bil då...
Jag valde ju också utgångsobjekt just med tanke på detta - jag ville inte bygga på en bil som var för fin, för ovanlig. Det skulle ha sparat massor med tid att utgå från den fräschaste Sierra som gick att köpa men en sådan har jag inte hjärta att bygga om till A-traktor. Den här hade rost i alla skärmkanter, rost i golv, omlackad en gång tidigare, icke fungerande ABS, motor som blårök och läckte olja. Visst hade bilen gått att originalrenovera för den som vill men om det är målet, så finns det bättre utgångsobjekt.
Gustaf
Vill man återställa det till originalbil så kan det absolut köra ihop sig. Det är därför jag skrev att OM vi skulle gå den vägen med den här så skulle det bytas så mycket grejer att bilen klassas som ombyggt fordon. Men det är ju fortfarande en bil då...
Jag valde ju också utgångsobjekt just med tanke på detta - jag ville inte bygga på en bil som var för fin, för ovanlig. Det skulle ha sparat massor med tid att utgå från den fräschaste Sierra som gick att köpa men en sådan har jag inte hjärta att bygga om till A-traktor. Den här hade rost i alla skärmkanter, rost i golv, omlackad en gång tidigare, icke fungerande ABS, motor som blårök och läckte olja. Visst hade bilen gått att originalrenovera för den som vill men om det är målet, så finns det bättre utgångsobjekt.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Nu har jag ingen koll alls på traktorer men gör man inte en ekonomisk vinst(mindre förlust) av att ev sälja den som traktor och köpa en annan Sierra om man nu skulle vilja ha en Sierra?therealpinto skrev: ↑sön jul 19, 2020 10:34 amFast det beror också på hur man byggt. Har man kapat karossen så det blir en pickup så är den ändringen i sig tillräcklig för att det ska klassas som ombyggt fordon, dvs man egentligen bara återställa drivlinan och besikta som ombyggt fordon. Vi har gjort flera sådana i SFRO.
Vill man återställa det till originalbil så kan det absolut köra ihop sig. Det är därför jag skrev att OM vi skulle gå den vägen med den här så skulle det bytas så mycket grejer att bilen klassas som ombyggt fordon. Men det är ju fortfarande en bil då...
Jag valde ju också utgångsobjekt just med tanke på detta - jag ville inte bygga på en bil som var för fin, för ovanlig. Det skulle ha sparat massor med tid att utgå från den fräschaste Sierra som gick att köpa men en sådan har jag inte hjärta att bygga om till A-traktor. Den här hade rost i alla skärmkanter, rost i golv, omlackad en gång tidigare, icke fungerande ABS, motor som blårök och läckte olja. Visst hade bilen gått att originalrenovera för den som vill men om det är målet, så finns det bättre utgångsobjekt.
Gustaf
För traktorer brukar ju ligga ute för i min värld fantasisummor. Så mina tankar är att det är värd mer som traktor än som vanlig bil.
Bilen blev ju kanon med tanke på utgångsobjektet! Det har ni gjort bra. Dottern måste ju vara toknöjd
// Jimmy
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Förhoppningsvis så går det att få ut en hyfsad slant för den men det vet vi ju inte innan vi försöker sälja. En 740/940 har ju betydligt större marknad och med regeländringarna nu kan man ju tänka sig att det kommer att finnas fler nyare traktorer till salu om 2 år.
För vår del handlar det nog om att ha lite tur att hitta nån som antingen vill ha just en Sierra eller bara något annorlunda. Vi får helt enkelt se, jag räknar aldrig med att kunna sälja något av det jag bygger med vinst eller ens "nollresultat".
Tack för det positiva omdömet :-)
Gustaf
För vår del handlar det nog om att ha lite tur att hitta nån som antingen vill ha just en Sierra eller bara något annorlunda. Vi får helt enkelt se, jag räknar aldrig med att kunna sälja något av det jag bygger med vinst eller ens "nollresultat".
Tack för det positiva omdömet :-)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Det var prisutdelning för träffen igår och det blev ett hedrande andrapris. Volvon som vann hade lite mer dramatiska bildet (tur med vädret?) men jag anar också att för den breda massan är det så "en fräck Epatraktor ska se ut" dvs en kapad 940 med USA-ljus och Poppys i framrutan. Dare to be different kostar ibland :-)
Kajsa blev intervjuad live i P4 Västerbotten, vill ni lyssna på det går det nog att leta upp programmet från 21 juli i SR Play-appen, runt kl 15.45.
Gustaf
Kajsa blev intervjuad live i P4 Västerbotten, vill ni lyssna på det går det nog att leta upp programmet från 21 juli i SR Play-appen, runt kl 15.45.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
therealpinto skrev: ↑ons jul 22, 2020 7:19 amDet var prisutdelning för träffen igår och det blev ett hedrande andrapris. Volvon som vann hade lite mer dramatiska bildet (tur med vädret?) men jag anar också att för den breda massan är det så "en fräck Epatraktor ska se ut" dvs en kapad 940 med USA-ljus och Poppys i framrutan. Dare to be different kostar ibland :-)
Kajsa blev intervjuad live i P4 Västerbotten, vill ni lyssna på det går det nog att leta upp programmet från 21 juli i SR Play-appen, runt kl 15.45.
Gustaf
Grattis till priset
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7065
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Skoj med pris iallafall efter allt slit.therealpinto skrev: ↑ons jul 22, 2020 7:19 amDet var prisutdelning för träffen igår och det blev ett hedrande andrapris. Volvon som vann hade lite mer dramatiska bildet (tur med vädret?) men jag anar också att för den breda massan är det så "en fräck Epatraktor ska se ut" dvs en kapad 940 med USA-ljus och Poppys i framrutan. Dare to be different kostar ibland :-)
Kajsa blev intervjuad live i P4 Västerbotten, vill ni lyssna på det går det nog att leta upp programmet från 21 juli i SR Play-appen, runt kl 15.45.
Gustaf
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Jag ligger lite efter med uppdateringarna, känner jag. Strax efter att P4 gjort sin intervju hörde också lokaltidningen av sig och var sugna på att göra något.
Det blev en förstasida och ett helt uppslag
Lite större än vad jag kanske trott...
Jag har bytt luftbälgar bak igen och nu har jag hittat "rätt" för den här bilen, skönt att det funkar som det ska. Skärmbreddare och sånt är trimmade så det går att släppa luften helt med raka hjul, ambitionen var att det skulle gå att styra också men då kan den inte vara riktigt så låg...
I övrigt så jobbar vi mest med körningen, att Kajsa ska känna sig trygg att köra själv. Det är väldigt nära nu.
Igår så installerade vi också fjärrstyrning till centrallåset. Som på alla Sierra jag haft är det lite "temperamentsfullt", ibland cyklar det mellan låsa/låsa upp, allt från 3-4 gånger till "oändligt" (slutar när man öppnar dörren). Är det någon som vet mer om vad som faktiskt brukar fela?
Gustaf
Det blev en förstasida och ett helt uppslag
Lite större än vad jag kanske trott...
Jag har bytt luftbälgar bak igen och nu har jag hittat "rätt" för den här bilen, skönt att det funkar som det ska. Skärmbreddare och sånt är trimmade så det går att släppa luften helt med raka hjul, ambitionen var att det skulle gå att styra också men då kan den inte vara riktigt så låg...
I övrigt så jobbar vi mest med körningen, att Kajsa ska känna sig trygg att köra själv. Det är väldigt nära nu.
Igår så installerade vi också fjärrstyrning till centrallåset. Som på alla Sierra jag haft är det lite "temperamentsfullt", ibland cyklar det mellan låsa/låsa upp, allt från 3-4 gånger till "oändligt" (slutar när man öppnar dörren). Är det någon som vet mer om vad som faktiskt brukar fela?
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
I folkmun så kallas det fortfarande Epa, även av de som kör A-traktor, men visst är det felaktigt i sak. Jag har lärt mig genom några år av mediaträning, kontakt med journalister, skribenter och andra som producerar text till olika former av media att det är ganska lönlöst att försöka korrigera varenda litet fel. 95% av de som läser märker ändå inte skillnaden... ;-)
När jag skrev själv i till exempel Bilsport försökte jag vara noga för jag ville tillfredställa den där sista 5% också. Men jobbar man så får man ingen ekonomi i skrivandet på sikt...
Gustaf
När jag skrev själv i till exempel Bilsport försökte jag vara noga för jag ville tillfredställa den där sista 5% också. Men jobbar man så får man ingen ekonomi i skrivandet på sikt...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Kul att Sierran fått ett gott mottagande, tumme upp från mig med - ett snyggt bygge ni gjort och den dan vanliga Sierra möjligen når kultgalna prisnivåer, då är den ju ändå möjlig att snickra om till PB igen även om det kanske kräver papper som Ombyggt och vitala delar bytta mot annat än original. Kan ju bli mycket roligare än det och let´s face it, hade den inte blivit uppsnappad till traktorbygget skulle den förmodligen slutat som pendlarbil för att nötas ner på några år om ingen spikat in den i en lada för kommande 20 år och hoppats inte bilar med förbränningsmotor totalförbjuds under tiden. Klart mer originellt än Volvo 700/900 också, lär nog inte bli några problem att sälja vidare men det vore ju nästan synd på den. Syns ju som ett bra ämne för en egen tolkning av Cossie-arvet med modernare drivlina/chassie, kanske BMW-bitar under för bättre precision och någon Duratec under huven så blir den både besiktningsvänlig och skarpare i köregenskaperna.
Om alla som skriver om 16-årsbilar av olika klassningar kunde enas om att sätta citationstecken kring slangordet "epa" - så där alltså - eller "EPA-traktor" så skulle begreppsförvirringen kanske minska något. Ja, regelverket som medgav och definierade uppbyggnaden av en sån manick försvann väl bra nära samtidigt med att butikskedjan EPA (EnhetsPrisAffären) gick omkull så termen är ju hur vilse som helst idag. Verkar ju som att det finns en radda olika klassningar idag då man kan se LGF-triangel på t o m en slammad S70 med elektronisk fartbegränsning och galler på baksätets plats, syns ju som en betydligt bättre idé än att kapa ner en frisk kaross och tvingas nöta ner drivlinan för att halta runt korvkioskvarvet i mer än krypfart. Avgasutsläppen och bullerstörningen hos de antikverade äkta "eporna" går ju inte hem hos alla heller idag. Ett par argument mindre att fäkta med för de som hellre ser att ungarna far runt i EU-moppar med karosser som knappt håller för att krocka mot en blomsterlåda.
Re. OT om att skriva: Vill ni locka fram de där 5 %:arna som läser kritiskt föreslår jag att prova på att skriva om lokalhistoria , så kommer eventuella faktafel att konstateras blixtsnabbt vid publicering av artiklar etc av spontana uppgiftslämnare man önskar gett sig till känna när man efterfrågade information i inledningsskedet och sedan får man försöka medla mellan granskaren och källan (om det är en ännu levande person som var med vid händelserna men kanske fått lite suddigt minne med tiden) tills tvisten retts ut . Men i slutänden är det förstås positivt då bristfälliga fakta är viktiga att korrigera för att inte spridas som faktoider och över tid accepteras som fakta när de riktiga uppgifterna blir allt svårare att finna - även om några kanske blivit gramse på varandra i tröskandet, sånt händer . Och nej, det är absolut inget att syssla med för en stadig inkomst, bara intressant och lärorikt. Ja, för läsarna också, även om de tillhör de andra 95 procenten .
Om alla som skriver om 16-årsbilar av olika klassningar kunde enas om att sätta citationstecken kring slangordet "epa" - så där alltså - eller "EPA-traktor" så skulle begreppsförvirringen kanske minska något. Ja, regelverket som medgav och definierade uppbyggnaden av en sån manick försvann väl bra nära samtidigt med att butikskedjan EPA (EnhetsPrisAffären) gick omkull så termen är ju hur vilse som helst idag. Verkar ju som att det finns en radda olika klassningar idag då man kan se LGF-triangel på t o m en slammad S70 med elektronisk fartbegränsning och galler på baksätets plats, syns ju som en betydligt bättre idé än att kapa ner en frisk kaross och tvingas nöta ner drivlinan för att halta runt korvkioskvarvet i mer än krypfart. Avgasutsläppen och bullerstörningen hos de antikverade äkta "eporna" går ju inte hem hos alla heller idag. Ett par argument mindre att fäkta med för de som hellre ser att ungarna far runt i EU-moppar med karosser som knappt håller för att krocka mot en blomsterlåda.
Re. OT om att skriva: Vill ni locka fram de där 5 %:arna som läser kritiskt föreslår jag att prova på att skriva om lokalhistoria , så kommer eventuella faktafel att konstateras blixtsnabbt vid publicering av artiklar etc av spontana uppgiftslämnare man önskar gett sig till känna när man efterfrågade information i inledningsskedet och sedan får man försöka medla mellan granskaren och källan (om det är en ännu levande person som var med vid händelserna men kanske fått lite suddigt minne med tiden) tills tvisten retts ut . Men i slutänden är det förstås positivt då bristfälliga fakta är viktiga att korrigera för att inte spridas som faktoider och över tid accepteras som fakta när de riktiga uppgifterna blir allt svårare att finna - även om några kanske blivit gramse på varandra i tröskandet, sånt händer . Och nej, det är absolut inget att syssla med för en stadig inkomst, bara intressant och lärorikt. Ja, för läsarna också, även om de tillhör de andra 95 procenten .
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Vi får ju inte dra in politik i trådarna annat än om det handlar om trafikfrågor så jag nöjer mig som svar med att konstatera att ibland tar annat än rena trafikfrågor prioritet i politiken omkring trafik och fordon.
Jag tycker positiva fördelar som krocksäkerhet och sånt som den förberedande körvanan och kännedomen om fordonen inför att ta ett B-körkort som en "epa" ger föraren bör gå före den eventuella skillnaden i miljöaspekter och ljudnivå till de mindre fordonens fördel (mopedscooters och mopedbilar som bägge mest bara är utvecklade för solvarma sydliga stadsmiljöer snarare än körning som värst på en snömoddig landsväg i nordiskt vintermörker med en oerfaren förare), vilket egentligen inte är så mycket om man jämför en varvreglerad 16-årsbil med de utsläpp och buller som de andra tekniskt mindre utvecklade fordonen ger.
Jag tycker positiva fördelar som krocksäkerhet och sånt som den förberedande körvanan och kännedomen om fordonen inför att ta ett B-körkort som en "epa" ger föraren bör gå före den eventuella skillnaden i miljöaspekter och ljudnivå till de mindre fordonens fördel (mopedscooters och mopedbilar som bägge mest bara är utvecklade för solvarma sydliga stadsmiljöer snarare än körning som värst på en snömoddig landsväg i nordiskt vintermörker med en oerfaren förare), vilket egentligen inte är så mycket om man jämför en varvreglerad 16-årsbil med de utsläpp och buller som de andra tekniskt mindre utvecklade fordonen ger.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6237
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Det är nog inte långt kvar tills vi ser en Leaf, E-Golf, E-up!, BMW i3, etc med en röd triangel bak. det kan ju egentligen inte bli bättre. helt vansinnig räckvid på el och tyst och lugnt dessutom
Ser fram emot o kunna köpa vår första elbil inom ett år hoppas jag