therealpinto - GT 1992 A-traktor (såld feb 2023)
-
- Veteran
- Inlägg: 620
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Mmm maskinbearbetade prylar är nice! En annan är förpassad till vinkelslip och svets.
Kommer ni måla bilen själva eller lämnar ni bort lackjobbet? Finns ju mycket att lära sig om man gör det själv, vilket det känns som att hela bygget handlar om i viss mån. Dottern din lär ju ha lärt sig en hel del redan om att skruva och hur saker fungerar ihop osv.
Dock får man ju absolut inte lägga ribban för högt och förvänta sig en showlack hemma i garaget.
// Jimmy
Kommer ni måla bilen själva eller lämnar ni bort lackjobbet? Finns ju mycket att lära sig om man gör det själv, vilket det känns som att hela bygget handlar om i viss mån. Dottern din lär ju ha lärt sig en hel del redan om att skruva och hur saker fungerar ihop osv.
Dock får man ju absolut inte lägga ribban för högt och förvänta sig en showlack hemma i garaget.
// Jimmy
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Som det ser ut nu så kommer själva lackeringen göras av en person som kan och som har tillgång till lackbox. Det mesta underarbetet och lite slipgrund planerar vi att lägga själva.
Mitt garage är för litet för att det ska gå att göra en hellack vettigt. Jag lade slipgrunden på Caprins kaross (och dörrar/skärmar etc. separat) och det var för trångt.
Hade jag haft enkel tillgång till ett större utrymme skulle vi nog lackat själva. Jag har visserligen lite sådana öppningar på gång men det känns ändå som det kanske är läge att låta en riktig lackerare fixa detta. Jag skulle gärna lära mig men det får bli på ett annat projekt tror jag :-)
Gustaf
Mitt garage är för litet för att det ska gå att göra en hellack vettigt. Jag lade slipgrunden på Caprins kaross (och dörrar/skärmar etc. separat) och det var för trångt.
Hade jag haft enkel tillgång till ett större utrymme skulle vi nog lackat själva. Jag har visserligen lite sådana öppningar på gång men det känns ändå som det kanske är läge att låta en riktig lackerare fixa detta. Jag skulle gärna lära mig men det får bli på ett annat projekt tror jag :-)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Tack, Transportstyrelsen...nu 15 juli kommer ändringar i reglerna om A-traktor så dubbla lådor inte längre behövs. Det skulle ju gärna fått komma ett år tidigare! Det ligger några timmar i min superlösning med Land Rover fördelningslåda...
Som tur är går det nog rätt fort att återställa till enkel låda. Jag behöver sätta tillbaka ett fäste för stödlagret, fästena för handbromsvajern och så rätt längd på kardan igen. Tur att jag inte kapade originalkardanen (tror jag.).
En tröst är att det inte verkar krävas en ny regbesiktning med enkel låda i alla fall. För enkel låda blir det...om inte annat för andrahandsvärdet. Men jag tror det funkar bättre också.
Senaste dagarna har det varit hårdkörning inför lack. Jag är rätt kass på att spackla så det tar evigheter...men ikväll lade jag slipgrunden på plastdelarna. Det gick väl kanske inte lysande men det är i alla fall ett lager färg på grejerna...
Gustaf
Som tur är går det nog rätt fort att återställa till enkel låda. Jag behöver sätta tillbaka ett fäste för stödlagret, fästena för handbromsvajern och så rätt längd på kardan igen. Tur att jag inte kapade originalkardanen (tror jag.).
En tröst är att det inte verkar krävas en ny regbesiktning med enkel låda i alla fall. För enkel låda blir det...om inte annat för andrahandsvärdet. Men jag tror det funkar bättre också.
Senaste dagarna har det varit hårdkörning inför lack. Jag är rätt kass på att spackla så det tar evigheter...men ikväll lade jag slipgrunden på plastdelarna. Det gick väl kanske inte lysande men det är i alla fall ett lager färg på grejerna...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7065
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Surt angående dubbla lådor, är det hastighetsbegränsat utan inblandning av varvtalet nu?therealpinto skrev: ↑tor jul 02, 2020 8:11 pmTack, Transportstyrelsen...nu 15 juli kommer ändringar i reglerna om A-traktor så dubbla lådor inte längre behövs. Det skulle ju gärna fått komma ett år tidigare! Det ligger några timmar i min superlösning med Land Rover fördelningslåda...
Som tur är går det nog rätt fort att återställa till enkel låda. Jag behöver sätta tillbaka ett fäste för stödlagret, fästena för handbromsvajern och så rätt längd på kardan igen. Tur att jag inte kapade originalkardanen (tror jag.).
En tröst är att det inte verkar krävas en ny regbesiktning med enkel låda i alla fall. För enkel låda blir det...om inte annat för andrahandsvärdet. Men jag tror det funkar bättre också.
Senaste dagarna har det varit hårdkörning inför lack. Jag är rätt kass på att spackla så det tar evigheter...men ikväll lade jag slipgrunden på plastdelarna. Det gick väl kanske inte lysande men det är i alla fall ett lager färg på grejerna...
20200702_210413 (Medium).jpg
20200702_210416 (Medium).jpg
Gustaf
Går väl att lägga hur mycket tid som helst på slippning och förberedelser inför lack. Kul att det går framåt.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Det är bara kravet på "krypväxel" som tagits bort men det gör ju att man enkelt kan bygga med hastighetsregulator på de flesta bilar. Eftersom kravet på barlastflak är kvar (alternativt 60% av tjänstevikten på drivhjulen, alternativt mer än 2000 kg tjänstevikt) så gynnar detta framförallt framtunga framhjulsdrivna bilar. De blir riktigt enkla att bygga.
Jag är ganska dålig på den här typen av finisharbete inför lack men det ska ju göras...och ska man leja folk till det som gör det bättre behöver de få redigt betalt :-)
Gustaf
Jag är ganska dålig på den här typen av finisharbete inför lack men det ska ju göras...och ska man leja folk till det som gör det bättre behöver de få redigt betalt :-)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Det var förstås jobb in i det sista men i lördags rullade jag iväg mot en lackbox.
Självklart så hade vi missat en del saker i underarbetet, en del rättades till innan lack men tidsschemat var tajt och vi försökte lägga en rimlig ambitionsnivå. Min lackerare lade ned ett enormt jobb på att få till det så bra som möjligt med det utgångsläge som han hade och Kajsa är nöjd, vilket är viktigast.
Om jag jämför med när jag förberedde Caprin för lack, så tror jag att jag höll på med den i 3-4 månader, nu gjorde vi det mesta på en vecka. Det syns förstås.
Nu är det i alla fall den härliga tiden av montering!
Gustaf
Självklart så hade vi missat en del saker i underarbetet, en del rättades till innan lack men tidsschemat var tajt och vi försökte lägga en rimlig ambitionsnivå. Min lackerare lade ned ett enormt jobb på att få till det så bra som möjligt med det utgångsläge som han hade och Kajsa är nöjd, vilket är viktigast.
Om jag jämför med när jag förberedde Caprin för lack, så tror jag att jag höll på med den i 3-4 månader, nu gjorde vi det mesta på en vecka. Det syns förstås.
Nu är det i alla fall den härliga tiden av montering!
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7065
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Snyggt! Ser bra ut på bilderna iallafall.
\Rickard
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- Knez
- Veteran
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
- Namn: Theo Knez
- Kör: Capri 2.0S Turbo -80
- Ort: Gävle
- Medlemsnummer: 469
- Kontakt:
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Otroligt vackert!
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Ni som hänger med på Facebook eller Instagram har kanske sett foton där... Men det är enklare att skriva mer här. Slutmonteringen är inledd, och nästan klar. Det ska väl dit några detaljer till, lite städning och polering, och justering. Men, det är verkligen nära nu!
Jag tycker att det ser rätt bra ut, stuket är nog rätt nära det vi ville åstadkomma - lite av en hommage eller hyllning till sent 1990-tal/tidigt 2000-tal. Visst är det mer stilrent med RS-kit eller Cosworthstyling, men vill man ha de grejerna är det ju bara att byta stötfångare och kjolar - skärmbreddarna får man dock leva med.
Gustaf
Jag tycker att det ser rätt bra ut, stuket är nog rätt nära det vi ville åstadkomma - lite av en hommage eller hyllning till sent 1990-tal/tidigt 2000-tal. Visst är det mer stilrent med RS-kit eller Cosworthstyling, men vill man ha de grejerna är det ju bara att byta stötfångare och kjolar - skärmbreddarna får man dock leva med.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5455
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Fasen så läcker
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Imponerande stiligt! Tänk om alla A-traktorer kunde hållit den här nivån, istället för några enstaka .
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Tack :-)
Nu hoppas vi på lite bra väder och mer tid att faktiskt åka ut och köra lite också. Grejerna ska ju faktiskt användas, det är tanken...
Gustaf
Nu hoppas vi på lite bra väder och mer tid att faktiskt åka ut och köra lite också. Grejerna ska ju faktiskt användas, det är tanken...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Re: Sierra GT 1992 A-traktor
Grymt snygg och inspirerande!