therealpinto - GT 1992 A-traktor (såld feb 2023)

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 289
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S Turbo -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Knez »

nextuz skrev:
sön aug 16, 2020 10:05 pm
Ser fram emot o kunna köpa vår första elbil inom ett år hoppas jag :)
Kört elbil som bruks i ett år och plug in-hybrid i två år innan dess.
Helt underbart att inte behöva stå vid pumpen till vardags och att "tanka" gratis på jobbet.
Det gör ju dessutom att det inte spelar så stor roll vad rekreationsbilarna drar i bensin/etanolväg, eftersom det ändå blir en rätt så försumbar summa ;).

Men åter till tråden. Otroligt trevligt bygge! Vill också ge mig på nåt liknande, men det är rätt långt kvar innan äldsta grabben uppnår EPA-ålder.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 234
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: Vänersborg

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Generalflash »

Knez skrev:
mån aug 17, 2020 7:55 pm
nextuz skrev:
sön aug 16, 2020 10:05 pm
Ser fram emot o kunna köpa vår första elbil inom ett år hoppas jag :)
Kört elbil som bruks i ett år och plug in-hybrid i två år innan dess.
Helt underbart att inte behöva stå vid pumpen till vardags och att "tanka" gratis på jobbet.
Det gör ju dessutom att det inte spelar så stor roll vad rekreationsbilarna drar i bensin/etanolväg, eftersom det ändå blir en rätt så försumbar summa ;).

Men åter till tråden. Otroligt trevligt bygge! Vill också ge mig på nåt liknande, men det är rätt långt kvar innan äldsta grabben uppnår EPA-ålder.
Saknar du inte att stå vid pumpen och lukta på dem goa ångorna? :biglaugh:

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 289
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S Turbo -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Knez »

Generalflash skrev:
mån aug 17, 2020 8:07 pm
Saknar du inte att stå vid pumpen och lukta på dem goa ångorna? :biglaugh:
Tankar ju Jeepen innan skogskörning och Caprin innan bus, så nog minns jag ångorna allt ;).
Skönt att slippa till vardags bara. Både momentet att tanka rent praktiskt, men även ekonomiskt så klart.
Bilen är ju ständigt fulladdad/tankad eftersom den laddas/tankas när jag ändå har den parkerad liksom.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Sierran rullar på, centrallåset beter sig fortfarande som det brukar på Sierra men vi har inte hunnit felsöka mer än.

Häromnatten kom Kajsa hem och rapporterade att hastighetsregulatorn slutat funka. Hon höll ändå 30 km/h men var orolig för vad som skulle hända om polisen stoppade henne. Jag provkörde morgonen efter och konstaterade att när jag körde så gick det liksom att "köra igenom" spärren, dvs den började bryta på 30 km/h men misstände bara lätt så det gick att fortsätta accelerera.

Den bröt fortfarande ordentligt stillastående så jag misstänkte hastighetsgivaren. Mycket riktigt så läste den inte alla punkter längre, istället för 8 per hjulvarv var det 5-6 blinkningar. Det har alltid varit på gränsen att den läser rätt (för mycket metall i närheten som "stör"). Jag gissar att lite rostflagor/bromsdamm räckte för att det skulle bli problem. Den enkla lösningen nu blev att slipa till de punkter som var lite "långa" (brickor svetsade på baksidan av hjulnavet fram) och då verkade det funka igen.

Samtidigt inspekterade jag drivlinan och bestämde mig raskt för att dagen då fördelningslådan ska bort var kommen. Hardykopplingen mellan diff och fördelningslåda är skruvad på ett sådant sätt att det inte går att dra åt utan att dela på allt, och några skruvar hade börjat glappa. Med de nya reglerna behövs ju inte lågväxeln längre så det var ju bara en tidsfråga tills vi skulle fixa detta.

Det gick nästan oväntat bra att få ned klumpen till fördelningslåda och så var det bara att svetsa dit ett fäste till stödlagret. Som tur var hade jag sparat både det, och fästena till handbomsvajern som kapats bort så det gick fint att få dit dem igen.

Med enkellåda är den trevligare att köra, det är ju mycket mindre glapp i drivlinan och inga vibrationer längre. Nu känns den som en bil, och tack vare 4.27-diffen är den riktigt rapp upp till 30 :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av RickardEM »

Skönt att bli av med fördelningslådan då. :)
Börjar den bli färdig eller är det några fler saker som ska fixas (förutom centrallåset) nu när den har fått rulla ett tag? :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Det finns ju alltid småfix, vi ska ordna med grillnät i stötfångarna, lite uppsnyggning av inredning och motorrum. Men det kanske blir efter vintern så allt sånt är fräscht till sommarsäsongen, kan jag tänka mig.

Jag har fortfarande ett lite irriterande oljeläckage från främre packboxen till vevaxeln också. jag trodde bytet av remskiva skulle räcka men icke. Det krävs kanske en ny packbox från en premiumleverantör där.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Det har inte hänt så värst mycket under vintern, vi har haft in den i garaget några gånger för småfix. Det senaste var oljeläckage, ny packbox till vevaxeln (Pinto passar...), och klistrad ventilkåpa har i alla fall bromsat problemen.

När det är kallt på riktigt orkar kompressorn till luftfjädringen inte riktigt bygga tryck, jag anar att det är en ventil i själva kompressorn som inte gillar kylan. Men själva systemet är tätt så det är inte så kritiskt. Vi har fått ladda på batteriet nån gång också, en del korta körningar i kombination med att motorn alltid går på låga varv påverkar säkert i kylan. Men hon är rätt nöjd med att den drar ungefär hälften så mycket soppa som kompisens 940 :-)

Annars så tycker Kajsa att det är hög tid att vi köper en bil, det är 1,5 år till körkort och det tog ju så lång tid (minst...) att få igång denna, så dags att börja i tid menar hon. Vi har faktiskt försökt köpa en bil redan, en Sierra GLS men säljaren gick under jorden. Jag har väl nån mer krok ute, förhoppningen är en lagom fräsch manuell Sierra eller Scorpio, helst 2.9 och Kajsa vägrar kombi. Av praktiska skäl skulle en Scorpio 2.9 som får dra 1600 kg på B-kort vara bäst men Sierra är väl lite roligare egentligen.

I jobba-hemma-pandemi-tider så har behovet av två bruksbilar minskat så om stjärnorna står rätt skulle faktiskt en sådan kunna ersätta Focusen under en period, kanske...kunde vara ett intressant skifte :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Puma123
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 29, 2021 7:04 am
Namn: Christoffer Hjorter
Kör: Ford Puma -98
Ort: Nybro

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Puma123 »

Blev helt tagen av detta bygge. Vilket jobb ni lagt ner. Håller själv på att bygga traktor med min son han är 13 så vi har 2 år på oss. Hittade en Ford Puma -98. Avställd sedan 2014. Känner killen som hade den så ställdes helt fungerande och besiktigad. Tyvärr utomhus men på asfalt. Hemdragen på fyrkantiga hjul :crazy: och i garaget så kärvar startmotorn så byta den. Bensinpumpen har lagt av vilket på en puma betyder att tanken ska ner :uhoh: ytterst lite rost finns så den ska fixas och bygga igen lite i bilen så klart. Men sedan kommer problemet med H-reggen. Jag är helt grön på sådant. Går de programmera ECU:n i denna bil kanske?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Tack, kul med Puma men får den dra 1000 kg? Jag tar för givet att ni kollat upp det innan nu bygger.

Jag är tveksam till om det finns någon som vet att de kan programmera ECU i äldre Ford överhuvudtaget och har man inte en bil med elektroniskt gasspjäll funkar en vanlig H-reg som bryter tändningen ungefär lika bra. Puman har väl fördelarlös EDIS-tändning, i så fall går det bra att bryta matningen antingen till spolen, eller till tändmodulen om den är separat.

Men först gäller det ju att ta reda på att en Puma överhuvudtaget kan funka som A-traktor, förstås.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6237
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av nextuz »

Är det inte bättre o bryta bränslet? :O
Blir en del soppa ner i katalysatorn annars?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Jo förmodligen men då behöver man bryta matningen till spridarna om den ska reglera ordentligt (bryter man soppapump tror jag trycket faller för sakta och tar tid på sig att komma igen). Det är förstås möjligt men rätt bökigt att bygga på ett sätt som inte går att manipulera.

Ska man bryta jordningen (signalen) till spridarna är det i och för sig enklare att skydda mot manipulation men då krävs ju två eller fyra reläer (beroende på om sprutet kör i batch eller inte).

Normalt sett ska man undvika att "köra på spärren" eftersom det alltid blir lite ryckigt om man inte har E-gas - vilket man absolut bör välja om man kan... En hyfsad Focus MkII Flexifuel borde vara en ypperlig kandidat till ett relativt enkelt bygge (kanske behöver viktas fram dock).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Puma123
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 29, 2021 7:04 am
Namn: Christoffer Hjorter
Kör: Ford Puma -98
Ort: Nybro

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Puma123 »

Jag var helt säker på att den fick dra det den skulle men blev osäker igår när jag pratade med lite andra Ford gurus. Kollade ju reg beviset först och där står:

Släppts maximala totalvikt vid
Körkortsbehörighet B, kg: 2100

Jag tänkte inte mer på det då gränsen för ombyggnation går vid 1000 kg så tänkte jag de va lugnt men dom menar att detta kan absolut inte stämma på en Ford Puma.

Så nu måste jag forska i detta innan vi bygger vidare. Kollade även detta med ECU spärr och verkar inte vara någon som kan programmera så gammal bil så får bli en extern box istället

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Den vikten som du har där är bara en teoretisk totalvikt för släpvagn, som är kopplad till att du med B-kort får dra en kombination där sammanlagda totalvikterna är max 3500 kg. Många missuppfattar det tyvärr men den är irrelevant i det här sammanhanget.

Det du ska leta efter är "Max släpvagnsvikt" - finns inte den uppgiften och bilen är helfordonsgodkänd så är den inte typgodkänd alls för drag. Om bilen inte är helfordonsgodkänd kan det finnas vissa möjligheter men med tanke på att Puma är baserad på Fiesta så är det tveksamt om man kommer upp i 1000 kg. Nyare Fiesta med drag hittar jag bara med 900 kg släpvagnsvikt.

Tyvärr brukar inte besiktningsorganen vilja göra speciallösningar för dragvikterna när det gäller A-traktor. Jag hade en Mustang Fox body på gång, som skulle varit perfekt att bygga A-traktor av, men den är godkänt för 1000 lbs eller runt 450 kg. Trots att man kan visa att Ford Fairmont som är byggd på samma platta har högre dragvikt gick min BI inte med på att godkänna den som A-traktor.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Puma123
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 29, 2021 7:04 am
Namn: Christoffer Hjorter
Kör: Ford Puma -98
Ort: Nybro

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Puma123 »

Så det är kört med andra ord...

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Som A-traktor, ja, det bedömer jag nog tyvärr.

Kul 18-årsbil eller banräcer? ;-)

Som sagt, med dagens regler är det absolut enklast att bygga A-traktor av en framtung, framhjulsdriven bil gärna med automatlåda - som har dragkrok för minst 1000 kg monterad.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar