Sierra GT 1992 A-traktor

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10344
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Tack, kul med Puma men får den dra 1000 kg? Jag tar för givet att ni kollat upp det innan nu bygger.

Jag är tveksam till om det finns någon som vet att de kan programmera ECU i äldre Ford överhuvudtaget och har man inte en bil med elektroniskt gasspjäll funkar en vanlig H-reg som bryter tändningen ungefär lika bra. Puman har väl fördelarlös EDIS-tändning, i så fall går det bra att bryta matningen antingen till spolen, eller till tändmodulen om den är separat.

Men först gäller det ju att ta reda på att en Puma överhuvudtaget kan funka som A-traktor, förstås.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6234
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av nextuz »

Är det inte bättre o bryta bränslet? :O
Blir en del soppa ner i katalysatorn annars?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10344
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Jo förmodligen men då behöver man bryta matningen till spridarna om den ska reglera ordentligt (bryter man soppapump tror jag trycket faller för sakta och tar tid på sig att komma igen). Det är förstås möjligt men rätt bökigt att bygga på ett sätt som inte går att manipulera.

Ska man bryta jordningen (signalen) till spridarna är det i och för sig enklare att skydda mot manipulation men då krävs ju två eller fyra reläer (beroende på om sprutet kör i batch eller inte).

Normalt sett ska man undvika att "köra på spärren" eftersom det alltid blir lite ryckigt om man inte har E-gas - vilket man absolut bör välja om man kan... En hyfsad Focus MkII Flexifuel borde vara en ypperlig kandidat till ett relativt enkelt bygge (kanske behöver viktas fram dock).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Puma123
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 29, 2021 7:04 am
Namn: Christoffer Hjorter
Kör: Ford Puma -98
Ort: Nybro

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Puma123 »

Jag var helt säker på att den fick dra det den skulle men blev osäker igår när jag pratade med lite andra Ford gurus. Kollade ju reg beviset först och där står:

Släppts maximala totalvikt vid
Körkortsbehörighet B, kg: 2100

Jag tänkte inte mer på det då gränsen för ombyggnation går vid 1000 kg så tänkte jag de va lugnt men dom menar att detta kan absolut inte stämma på en Ford Puma.

Så nu måste jag forska i detta innan vi bygger vidare. Kollade även detta med ECU spärr och verkar inte vara någon som kan programmera så gammal bil så får bli en extern box istället

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10344
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Den vikten som du har där är bara en teoretisk totalvikt för släpvagn, som är kopplad till att du med B-kort får dra en kombination där sammanlagda totalvikterna är max 3500 kg. Många missuppfattar det tyvärr men den är irrelevant i det här sammanhanget.

Det du ska leta efter är "Max släpvagnsvikt" - finns inte den uppgiften och bilen är helfordonsgodkänd så är den inte typgodkänd alls för drag. Om bilen inte är helfordonsgodkänd kan det finnas vissa möjligheter men med tanke på att Puma är baserad på Fiesta så är det tveksamt om man kommer upp i 1000 kg. Nyare Fiesta med drag hittar jag bara med 900 kg släpvagnsvikt.

Tyvärr brukar inte besiktningsorganen vilja göra speciallösningar för dragvikterna när det gäller A-traktor. Jag hade en Mustang Fox body på gång, som skulle varit perfekt att bygga A-traktor av, men den är godkänt för 1000 lbs eller runt 450 kg. Trots att man kan visa att Ford Fairmont som är byggd på samma platta har högre dragvikt gick min BI inte med på att godkänna den som A-traktor.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Puma123
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 29, 2021 7:04 am
Namn: Christoffer Hjorter
Kör: Ford Puma -98
Ort: Nybro

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Puma123 »

Så det är kört med andra ord...

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10344
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Som A-traktor, ja, det bedömer jag nog tyvärr.

Kul 18-årsbil eller banräcer? ;-)

Som sagt, med dagens regler är det absolut enklast att bygga A-traktor av en framtung, framhjulsdriven bil gärna med automatlåda - som har dragkrok för minst 1000 kg monterad.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Puma123
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån mar 29, 2021 7:04 am
Namn: Christoffer Hjorter
Kör: Ford Puma -98
Ort: Nybro

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Puma123 »

Får leta V70....

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6234
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av nextuz »

therealpinto skrev:
ons mar 31, 2021 7:36 am
Som A-traktor, ja, det bedömer jag nog tyvärr.

Kul 18-årsbil eller banräcer? ;-)

Som sagt, med dagens regler är det absolut enklast att bygga A-traktor av en framtung, framhjulsdriven bil gärna med automatlåda - som har dragkrok för minst 1000 kg monterad.

Gustaf
Vi behöver snart ha en A-traktortråd :D

Skriv svar