Sierra GT 1992 A-traktor

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nästa lunchuppdatering då... Det här är som sagt en återblick och arbetstakten har varit varierande. Vi ska minnas att jag sommartid haft Caprin igång men framförallt att jag också kör banracing med en Nissan Primera, som emellanåt kräver sin tid också.

Testet med breddarna var bra för att kunna avgöra hur vi skulle jobba med rostlagningen av bakskärmarna. Jag hade tagit hem skärmkanter i förväg men nu täcks ju det mesta av breddningen. Så själva skärmkanten behövde mest bara kapas upp lite.

Men "hundbenet" och en del av tröskeln på högersidan behövde ändå bytas.

Markering för kapning...

Bild

Övningskörning med vinkelslip!

Bild

Bild

En del till tröskeln fick vi bocka till själva, och Kajsa gillade det där med att forma plåt. Jag tycker det är svårt...

Bild

Bild

Vi lappade ihop det där ganska vettigt, Kajsa provade att svetsa lite också men bilplåt är inte så enkelt att börja med. Lite mer övning i grövre material står på tur.

Framskärmen behövde också lite kärlek, och det krävs lite mer spackel.

Bild

Vi grejade också vidare med planerna runt drivlinan här. Mitt koncept byggde på att behålla MT-75, och koppla på LT-230 fördelningslådan bakom. Det skulle kräva lite mer utrymme än jag tänkte från början men det verkade ändå hanterbart. Men en sak som är lite bökig är placeringen av startmotorn.

Den sitter ju på höger sida på en rwd MT-75. Där kommer det en kardan och diff med fyrhjulsdrift.

Det skulle ju gå att fixa en 4x4-växellåda, och ta främre huset från den för att få ordning på detta. Det skulle kanske gå att svetsa om en låda för att få startmotorn rätt.

Jag lade ut några krokar, helst på rasade eller dåliga 4x4-lådor men fick inga napp.

Av en händelse ställde vi ned bilen på mina vågar.

Bild

Hmm...49% bak, med tom tank. Lite skrot i bagaget men inte så mycket.

Så jag började räkna på vad som skulle krävas för att nå 60% över bakhjulen, så man kan slippa flak med bakhjulsdrift.

Jag kröp också under bilen igen och slogs av de stora "lådorna" för ljuddämpare framför bakaxeln. Borde man inte kunna klämma in fördelningslådan där? I så fall skulle det ju vara nästan 50 kg till på bakaxeln?

Fördelningslådans främsta uppgift är ju nedväxlingen, och eftersom det går att spärra mittdiffen funkar det ju att bara använda utgången för bakhjulen.

Det här kändes som en plan värd att jobba mer på.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jo, angående design på kaross-ombyggnad...så var tanken att om det skulle göras, så skulle det vara så enkelt som möjligt.

Jag tror man kan få mer flyt genom att kanske använda bakruta och bakruteram från en sedan, och även basera "flaket" på sådana delar. Men då ska man i praktiken ha en skrotad kaross att kapa plåtbitar från.

Vår huvudprioritet nu är att klara oss utan kapning.

En "spoiler alert" är kanske att idag, 20200228, så är projektet inte klart... Om någon inte allt för långt från Skellefteå har motorhuv till Sierra MkII (helst korta huven) kan det vara intressant. Allra helst en plasthuv, men en plåthuv skulle också kunna vara till nytta. Antingen en som är fräschare än vår (dvs utan små bucklor), eller en som är riktigt dålig...men billig :-) Jag har en plan...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 585
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Kul och ett kanske ett unikt projekt? Rullar mycket traktorer här på Öland men jag har då aldrig sett en Sierra!

Men jösses vilket jobb att bygga en traktor från grunden. Kan tänka mig att det ligger åtskilliga timmar research bakom innan bil ens köptes. Bara det här med att sitta å leta utväxlingar och lämplig fördelningslåda lär ju tagit en stund.

Följer tråden!

// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det har faktiskt varit ett par Sierra A-traktor ute på annons sedan vi började, alla har varit kapade och har väl sett lite trista ut kanske.

Jag tycker ju att en del av det roliga är att göra researchen med utväxlingar och annat. Dessutom är ju Sierran tacksam eftersom det finns sådan mängd utväxlingsvarianter och just nu är ju diffar från grod-Scorpio också rätt lätt att hitta.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Jimmie-E
Veteran
Inlägg: 183
Blev medlem: fre okt 27, 2017 11:56 am
Namn: Jimmie Eriksson
Kör: Granada coupè
Ort: Skellefteå

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Jimmie-E »

Smällrätt det där! Jag har ett par uppsättningar hjul liggandes om du skulle vilja låna för att prova stuk eller så.. Kul tråd! Kajsa verkar ha helt rätt motivation dessutom.

Användarvisningsbild
Fiesk
Veteran
Inlägg: 139
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth RS 4x4
Ort: Kisa
Medlemsnummer: 529

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Fiesk »

Underbart projekt!
Så jäkla kul med dottern också!
Sånt här får mina ögon att vattnas lite.. Satan vad blödig jag blivit på senaste. Haha :)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Tack :-)

Ja, det är en förmån att få chansen att göra saker tillsammans med en femtonåring, det är inte så självklart. Jag tycker det är viktigt att hon får en ärlig chans att känna på vad motorhobbyn innebär, och får en chans att lära sig skruva. Så får vi se om det är ett intresse som fortsätter, eller inte.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Som alltid med projekt så är det jobb eller utveckling på flera fronter samtidigt.

Bilen kom till oss med ganska typiskt spruckna stötfångare och det fanns tidigt en klar ambition om "styling". Kajsa gillar drifting, och så är det något som lockar med stilen från sent 1990-tal/tidigt 2000-tal. Så vi började leta kit, antingen Ford RS-kit eller Combat.

Jag minns ju rätt intensivt när Combatkitten var populära på riktigt och det med lite skräckblandad förtjusning... Men få saker är ju så enkla att ändra i efterhand som stötfångare så självklart stöttade jag hennes målbild.

Till slut fick vi tag i ett begagnat kit, och Granadadr var återigen räddare i nöden genom att ordna frakt av det från Mälardalen. Det var inte jättefint, och saknade kjolar men hade en rejäl vinge. Med tanke på prislapp helt okej.

Bild

Provmonterat kit med alla skärmkanter fixade, så en obligatorisk motivationshöjare är förstås att rulla ut och få perspektiv!

Innan vi kunde få dit bakre stötfångaren skulle draget plockas bort (även för att komma åt bakaxeln). Bilen hade en besiktningstvåa på rostigt drag men det jag sett såg rätt okej ut. Tills...

Bild

Öh, nej, de bitarna är körda. Nya drag är inte så dyra längre men Granadadr hade förstås ett hyfsat begagnat liggande. Till hovleverantören igen :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5485
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av RickardEM »

Kul att se hur bygget tar sig. ☺️
Ja, det där draget hade gjort sitt. :eek:

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Något som ändå var helt avgörande var ju att få ordning på nedväxling och få dit fördelningslådan.

Jag började med att kolla närmare på mittdifferentialen. Nyare Land Rover har officiellt sett inte spärrbar mittdiff men det handlar bara om att Land Rover inte monterar reglaget för att spärra. Allt är färdigt i lådan så det var bara att vrida om en pinne så var diffen spärrad. Bra för att kunna köra rwd alltså.

Nackdelen var det stora glappet i drivningen. Spärrningen funkar enkelt uttryckt genom att man låser ihop en utgående axel med själva differentialen, genom en skjutbar hylsa. Hylsan har grova splines invändigt och diffen samt axeln har "kuggar" som hylsan greppar i. Eftersom allt är osynkat har man gjort kuggarna på ena delen halva bredden av den andra. Jag gillade inte det så jag tillverkade en form av insatser som minskar spelet. Nu går det inte att "ospärra" mittdiffen men det spelar ingen roll om vi ska köra rwd. Skulle man ändra sig går det att öppna och plocka bort insatserna igen.

Eftersom jag praktiskt nog hade en extra bakaxelbalk och några diffar från Scorpio liggande var det rätt enkelt att börja kika på hur det skulle funka att sätta fördelningslådan direkt i bakvagnen. Det såg hoppfullt ut!

För att koppla drivningen mot diffen så kändes det som en hardyskiva skulle vara lämplig. Det blir rätt kompakt, men till skillnad från att bulta medbringarna direkt i varandra behöver det inte linjera till 100% - något som jag av erfarenhet vet är rätt svårt. Jag vet också sedan tidigare att Sierra/Scorpiodiffen inte bara har Fords eget bultmönster för kardan borrat, utan att det också finns ett standardmönster bredvid - samma Spicermönster som Volvo använder.

Varför spelar det roll?

Jo, för att till exempel LMR säljer färdiga adapters från Volvokardan till hardyskiva (som är ganska standard).

Visst skulle jag kunna rita upp och få saker skurna men det gäller att välja lite hur man utnyttjar sina kontakter...

Sedan tidigare hade jag också kommit fram till att Land Rover även de använder Spicer-mönstret på sina flänsar. Så det här skulle vara en ren bulta-ihoplösning.

Ja, förutom att jag förstås glömt att Volvo skojat till det genom att använda alla tre storlekar av Spicermönster. Eftersom LMRs adapter är tänkt för att funka med gamla Volvolådor var den förstås borrad för det minsta mönstret - jag behövde mellanstorleken.

För att lösa det borrade och gängade jag ytterligare ett mönster i flänsarna. Så nu har jag kanse världens mest universalanpassade 7,5"-diffar :-)

Bild

Bild

Med det klart gick det att testa att skruva ihop delarna med varandra.

Bild

Det ser inte alls illa ut... En fördel med att använda Scorpios bakaxelbalk är också att u-profilerna som knyter ihop fästena mot karossen med själva bananen sitter bra till för att bygga fästen. Tvärbalken vid pinjongen är perfekt för att fästa fördelningslådans utgående axelhus på.

Tanken är att lådan får sitta i bakvagnsbalken, så blir den gummiupphängd och rör sig inte i förhållande till diffen.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 188
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av Knez »

Förbannat häftigt projekt och jag tycker verkligen om lösningen för fördelningslådan. Sugen på att prova på att bygga a-traktor själv, men det är i alla fall 10 år kvar innan äldsta är i närheten av traktorålder så det kanske är dumt att börja nu ;)
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Beräkningen av utväxling och hastighet byggde på en 4.27-diff som sagt, vilket alltså fanns i min lilla hög av diffar. Jag hade väl kanske klantat mig lite i uppmärkningen av vad som var vad, så jag bytte stubbaxlar fram och tillbaka några gånger innan jag hade en kombination som blev rätt.

Samtidigt som vi satte ihop fördelningslåda och bakaxel så gjorde vi också lite research och test på hastighetsbegränsningen. Det blir en så kallad H-reg från LOH Electronics som sagt. Den behöver en hastighetssignal och varvtalssignal, och funktionen bygger på att man normalt sett stryper motorn när hastighetsgivaren säger att det går en viss hastighet (30 km/h +10% normalt sett). Men för att man inte ska kunna lura systemet genom att bara rycka hastighetsgivaren, så finns en fail safe där motorn bryts på ett visst varvtal om hastighetsgivaren inte ger signal. Det varvtalet är alltså det som man når 33 km/h på med högsta användbara växel.

Kutym är att ta varvtalssignalen från generatorn (det går ju inte att ta från minus på tändspolen eftersom den signalen försvinner om man bryter spänningen). Men det är ju meckigt att löda in sig där...

Jag tyckte att det skulle vara smartare att ta signalen som ECU skickar till tändmodulen, den finns ju "alltid" så att säga. Lite test och regulatorn tog utmärkt fint emot den. Mycket bra.

Hastighetsgivaren monteras oftast på en kardanaxelknut eller liknande. I detta fall kan vi ju inte ta den signalen före fördelningslådan (eftersom hög/lågväxel i fördelningslådan ger olika hastighet vid ett givet varvtal på kardanen). En drivaxelknut eller pinjongaxel skulle funka bra.

En effekt av att mäta hastigheten på drivande hjul är att det även blir en form av traction control kan man säga - drivhjulen tillåts ju inte gå fortare än 33 km/h. Det är kanske bra, men också lite begränsande om man ska lära sig att köra på sladd?

Därför siktade vi in oss på att ta signalen från ett framhjul istället. Det finns lösningar att jobba med ABS-givare men huvudspåret är en separat induktiv givare som läser på ett hjulnav.

Vi hade ju byggt ihop en extra bakaxelbalk med lådan vid sidan av bilen, och då var det dags att prova om det passar i bilen också. Den gamla bakvagnen var lite bråkig att få ned men till slut släppte den taget så vi kunde testa. Och då blev det klart att det behövs en del kapande i plåten...

Bild

Stort hål, och det är en sak jag lärde mig från att stoppa i Sierra bakvagn i Caprin. Det är oftast lika enkelt att kapa ett stort hål direkt så man kommer åt. En massa småbitar blir bara jobbigt och det är inte svårare att svetsa ihop ett stort hål ;-)

Bilden visar att det behövs mer kapning...och så blev det ganska klart att den stora offseten på axlarna - ingående axel på fördelningslådan är ju till vänster i bilen - kräver en ganska "sned" kardan. Tur att baksätet inte ska användas kan man kanske säga...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Det blev förstås en del kapande innan det gick att skruva fast låda och bakvagn på rätt plats. Men till slut så satt den på plats.

Nästa steg blev att titta på lösning med kardan. Jag hade sedan tidigare hittat en bit gammal Volvokardan i garaget - jag har ingen aning om vad den kommer från, eftersom jag aldrig ägt en Volvo, och aldrig skruvat i nån heller direkt. Men den hade rätt fläns för att passa fördelningslådans ingående axel.

För att klara vinklarna insåg jag att det inte skulle räcka att vinkla om en Sierrakardan efter stödlagret. Det måste flyttas framåt en bra bit. Nästa "strike of luck" - från en Scorpio hade jag en bit superkort främre kardan till MT-75. Jag hade också sparat lite andra kardanbitar från gamla byggen så det gick bra att pussla ihop delar. Volvokardanens yttre diameter var perfekt för att pressas in i en kapad bakre del till Ford. Smidigt!

Nu kunde vi testa drivningen genom att rulla in och ut ur garaget lite försiktigt. Försiktigt, eftersom det bara fanns nån sorts bromsar fram och inga fjädrar bak...

Vi började lite lätt lägga tillbaka plåt:
Bild

Tanken var att få ihop så mycket att det skulle gå att provköra lådan ordentligt, och samtidigt testa hastighetsgivaren. För att göra det ville jag ha bromsar på båda framhjulen, fjädrar bak och så skulle det gärna vara vettigt väder.

Bromsarna fram blev också lite av en följetong eller vad man ska säga. Kajsa ville ha röda bromsok (viktigt) och istället för att renovera upp rostklumparna på bilen tyckte jag hon kunde använda ett par ok jag hade liggande, som var fräscha (körda i elektrolys och lackade silver). Hon målade och fixade så de blev fina. En natt vaknade jag med en känsla av att det var något jag glömt...visst var det Mondeo-ok för 280 mm skivor hon fixat till? Passar de med vanliga små skivor?

Nej, det funkar ju inte. Renovera mer ok? Nej, det blir enklare att hon tar hela kittet med 280 mm skivor som blev över när jag gick upp till 300 mm på Caprin. Overkill?

Bild

Bild

Med dem på plats fick vi också justera hastighetsgivaren lite.

Fjädringen då, det är ju apjobbigt att sätta dit och ta bort fjädrar på Sierra bakvagn, speciellt originalfjädrar som är så långa. En coiloverlösning är mycket enklare att skruva med. Det finns rätt gott om billiga lösningar men nästan alla till Sierra bygger på en knölig adapter för att ha fjädern på originalplats. Det bryter ofta i fästena och blir rätt osnyggt.

Ungefär här dök TA Technix upp via olika kontakter och jag fick en chans att ta hem lite delar därifrån till grossistpris. De har billiga coilovers men också luftfädringskit...hm. Jag har SFRO-besiktat rätt många bilar med luftfjädring som alla har funkat rätt risigt, med mina mått mätt. OK för gatbruk men inte som jag skulle vilja ha det. Plötsligt blev det här ett bra tillfälle att lära sig mer om luftfjädring (visst är jag bra på att argumentera för mig själv?).

TA Technix är budgetgrejer i grunden, det ska man ha klart för sig. Men på en traktor kan det väl vara okej och det kompletta kittet blev hanterbart i pris.

Provmontering bak blev då förstås första steget för att kunna provköra bilen.

Bild

Bild

Bälgarna passar fint med "struten" till genomslagsgummit borttagen - man får se till att det finns genomslagsgummin på andra ställen.

Provkörningen närmar sig....

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5485
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av RickardEM »

Kluriga och intressanta lösningar. :)
Ibland (alltid?) är det bra att spara på bra-att-ha-saker. :D

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inlägg av therealpinto »

Haha...ja...det finns väl lite av en ambition också att "göra av med" lite grejer som blivit liggande till detta projekt.

Jag har svårt att kasta saker men ont om plats.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar