Sierra GT 1992 A-traktor

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10064
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav therealpinto » tis mar 17, 2020 6:44 am

För att provköra mitt i vintern behövdes ju vinterdäck, och eftersom jag fått ditt 280 mm skivor funkar knappast de 14" plåtfälgarna som följde med bilen. Några 15" vinterdäck hade jag inte kvar...så jag fick ta upp en av mina favoritsysslor, shoppa begagnade hjul.

Vi ville matcha rullomkretsen på sommardäcken (225/45-17) och så gärna ha liknande lågt ET för att fylla ut skärmarna lagom. Alltså var Peugeot/Citroën huvudkandidaterna. Jag missade några som såg vettiga ut men skulle till slut lyckas matcha en säljare i Luleåtrakten när jag ändå var i närheten. Lite struligt men till slut låg hjulen i Kugan för transport hem.

Bild

Kanske lite sämre än jag önskat, kanske lite onödigt breda men rätt stuk och i 30 km/h bör de vara okej.

Kajsa vill ha vita fälgar och kisar man lite ser de ju ut som Speedline rallyfälgar :-)

Bild

Medan hon lackade så började jag plåta igen lite hål.

Bild

Så var det bromsar då, för att kunna provköra. De funkade som sagt tveksamt i höstas men tog litegrann. Nu skulle vi lufta ur ordentligt och se om felindikeringarna ville försvinna. Men det gick inte alls. Vänster fram kom det inget alls ur, höger litegrann, bak ville inte heller lira. Jag har ju luftat de här systemen tidigare och vet att de kan vara lite tjuriga, och att man ska lufta bak med tändning på osv.

Nu började jag ana att det egentligen var ett annat grundfel som gjort att pumpmotorn bränt. Dags att bestämma sig, ska vi fortsätta felsöka ABS-systemet eller lösa saken på annat sätt? Jag hade en vanlig huvudcylinder och servo liggande (se där, igen!) från en 2.9 rwd som jag köpte för att ta motor till min XR4x4 från (och vars rwd 2.9 MT-75 jag skickade till England, för att byta mot en nyrenoverad, preppad, heavy duty typ 9 som är den enda växellådan jag rasat...doh!). Om de grejerna passade på torpedväggen...då vore bytet enkelt.

Det passade fint så bilen blev snabbt konverterad till "låsningsbara" bromsar och då funkade allt. Jag hade - klokt nog - också sparat den retardationskännande reduceringsventilen från samma bil.

Nu var det vara lämpligt väder för provkörning kvar att invänta.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10064
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav therealpinto » tor mar 19, 2020 6:37 am

När det närmade sig provkörning så tyckte jag också att det skulle vara en bra idé att väga bilen igen. Jag försökte lasta in luftfjädringsgrejerna, dragkrok och annat som inte är monterat. Det gav lätt besvikna 51% på bakaxeln.

Bild

Med lite mer grejer för att simulera en baslåda fick jag 52%. Visserligen med "tom" tank men det är ju bara kanske 40 kg. Mitt omprogrammerade excelark sade att det skulle behövas ytterligare 130 kg bak för att nå 60% över bakhjulen, som alltså krävs för att slippa barlastflaket.

Det skulle underlätta om det gick att lätta framdelen och jag har några idéer att jobba med. Problemet med att bara öka vikten bak är att man också behöver ha koll på godkända axeltryck. Jag har lite idéer där också men inget som är helt klart.

Uppsidan var ju i alla fall att vi fick testa själva luftfjädringen bak!

Bild

Upp...

Bild

... och ned.

Svårt att få perspektiv i garaget men den är ganska låg nedsläppt, med maxhöjd (den som jag får till med garagekompressorn) är den en bit över tänkt "åkhöjd" så det ser rätt bra ut tycker jag.

Vill man ha perfekt fitment med vinterhjul behövs spacers men annars får man väl kalla det lite WRC-stuk :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 548
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav Jimmy86 » tor mar 19, 2020 7:08 am

Vilket meck att bygga en traktor alltså :)

Ang vikten så måste ju enklast vara som du säger flytta vikt från framaxeln. Om det finns så mycket vikt att flytta dvs. Batteriet i skuffen ger ju ca 20 kg mindre på framaxeln och 20 till bak. vindrutespolningen kan man ju också placera bak. Är inte scorpioaxeln godkänd för mer vikt än sierra axeln?

// Jimmy

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10064
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav therealpinto » tor mar 19, 2020 8:45 am

Jo, batteri, spolarvätskebehållare är ju de "enkla" bitarna. Jag tänker mig också att det går att plocka isoleringen under huven, luftrenarburken...vi har plockat bort torkarna till framlysena. Combatfronten är väl knappast lättare än original (värt att väga och kolla vilken vi ska ha på). Sedan börjar jag ha lite ont om idéer. Plasthuv finns i typ Polen för 100 € men frakten blir dyr, RP Glasfiber har för 3500 eller nåt. Lite mycket pengar... Om någon hade en kass plåthuv över, skulle man ju kunna rensa den på all förstärkning och köra med huvlås. Alternativt en fräsch huv så kan vi sabba denna - den är rätt bucklig.

Både Scorpio och Sierra kombi har högre godkänt axeltryck så det är ett huvudspår, att kunna nyttja det.

I värsta fall blir det till att bygga nån form av flak, det bör funka att ta bort bakrutan och göra ett där. Men det kommer ta en hel del tid...

Därför är planen nu att få ihop bilen så nära "klar" som möjligt, dvs med luftfjädringen installerad, billjud på plats, full tank osv. så vi får ett säkrare värde på vikten.

Det är en del meck att bygga A-traktor, ja, i alla fall på detta sätt. Det finns ju enklare vägar, men inte lika utvecklande :-)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1594
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Ort: Skepplanda
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Medlemsnummer: 188

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav Nemesis_se » tor mar 19, 2020 1:49 pm

Jag är mest förvånad att vi fortfarande tillåter den här typen av ombyggnader.
Man "förstör" en riktig bil och begränsar den till 30km/h och släpper ut en 16 åring efter bara ett skriftligt prov (?)...

Tycker lite att om det ser ut som en bil så skall det vara en bil. Vi har en hel del traktorer i området och det blir en hel del farliga situationer på våra 70-80 vägar när dessa är ute och åker...
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10064
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav therealpinto » tor mar 19, 2020 3:32 pm

För att ta AM-kort (som de flesta som kör A-traktor idag använder, istället för traktorkort) så är det skriftligt prov, körprov i körgård och i trafik - visserligen på moped men det är ändå en form av "uppkörning".

Så länge man har LGF-skylten tydligt synlig så tycker jag inte det spelar så stor roll om det ser ut som en vanlig bil eller om den är kapad/ombyggd - det ser man ändå inte på håll. Men det vilar ett rätt stort ansvar på den som kör ett långsamtgående fordon att ha uppsikt bakåt och sköta sig.

Jag skulle önska att Transportstyrelsen vågade ta fram regler som tillät A-traktor eller en "ungdomsbil" att gå 45 km/h, som en mopedbil eller EU-moppe, men det är en massa politik med runt det och man är generellt sett ganska respektfull för vad andra länder tycker om sånt - det finns ganska stark lobby från tillverkare av mopedbilar som nog inte gärna ser sin marknad försvinna.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 199
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Ort: trollhättan
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav Generalflash » tor mar 19, 2020 5:12 pm

Nemesis_se skrev:Jag är mest förvånad att vi fortfarande tillåter den här typen av ombyggnader.
Man "förstör" en riktig bil och begränsar den till 30km/h och släpper ut en 16 åring efter bara ett skriftligt prov (?)...

Tycker lite att om det ser ut som en bil så skall det vara en bil. Vi har en hel del traktorer i området och det blir en hel del farliga situationer på våra 70-80 vägar när dessa är ute och åker...



Kan inte påstå att 16åringar är farligare i trafiken än någon "vuxen", Vet hur det var när man hade moppe och höll hastigheten som var på vägen man körde på och endå blåste folk om så man nästan for ner i diket :D

A-traktorer är ju ett väldigt bra transportmedel för ungdomar och dem lär sig trafikvett och får ett vettigt intresse tidigt, Bara dumt att låta dem stackars a-traktorerna plågas i 30km/h....

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3282
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav Släggmek » tor mar 19, 2020 10:24 pm

Även om det bara är ett tonårstraktorbygge så fascinerar det raffinerade skrotklurandet :D och
den höga tekniska ambitionen med luftfjädring. Det där med hur bultmönstren matchar mellan olika medbringare känns ju som nåt man borde utreda vidare, närmsta jag kommit är att Fords ligger så pass nära Volvo att det ska gå att göra om så de passar ihop men att nån variant stämmer på mönstret var en nyhet. 3 olika för (Dana-)Spicer? Och en som matchar Ford Sierra etc? Nu vaknade skrotnörden i mig :D. Alltid intressant när man kan hitta saker från oiika håll som kan skruvas ihop utan att bearbetas :). Detta med att Volvos ytterdiameter på axelröret slinker in i Fords tenderar sätta igång idégeneratorn, en annan har ju också eget skrotlager och objekt att välja på.

Bergis nämnt förr men tål att upprepa: Volvos standardknutkors är samma som GM:s lilla från 60-70-tal och jag vet inte hur långt bakåt/framåt därifrån, men det går att slå upp. Däremot har Ford lite svårighet där om Sierra har samma som Taunus-Cortina, Granada m fl - verkar som att deras mått är Ford-unikt för de europeiska som har det och nytillverkat är svårt att finna. Man får söka efter "German Ford" eller nåt liknande för att finna exakt matchning utan att börja mäta på universalkors.

Håller f ö med om det sunda i en höjning till 45 km/h likt EU-moppar, jag tror det skulle kunna fungera bättre då det skulle minska antalet omkörningar som vad jag sett ofta sker i frustration på olämpliga ställen. Däremot syns den aktuella körutbildningen lite summarisk då en EU-moppe knappast kan jämföras i framförande i trafiken med en fullstor bil. Varför det skulle vara bättre om alla "traktorerna" vore kapade förstår jag inte alls. Det är ju som sagt på ett sätt att "förstöra" en befintlig bil på flera sätt och viktigast då hur den sen kan klara en frontalkrock eller rundslagning (den designmässigt Sierra-liknande VW Passat av 00-talsmodell är byggd för att låta kollisionskraften ebba ut genom att kanaliseras genom hela karossen, iofs knappast ett vanligt byggämne). Det beror ju helt på hur väl ombyggaren tänkt ut och genomfört bygget och det är ju triangeln man kollar efter oavsett hur den ser ut. Visserligen är det ovanligt att bygga om personbilar till lastbilsreggade pickups numera men det finns en del sen gammalt i trafik som förstås rullar i normalfarter. Numera köper ju ofta ungarna en pickup och växlar ner så då faller ju hela den delen av resonemanget.

Förresten måste det ju vara knappt inget bättre att krocka i 30 knyck med en rambyggd, tung Chevrolet 1500-serie pickup jämfört med t ex en Volvo 740 i 45 med tanke på krockkrafterna sett till viktskillnad och hur respektive fordon tar upp eller skjuter ifrån sig dessa (okay, 700/900-serien är iofs inte bästa alternativet med sin liknande gammaldags konstruktion med ganska veka innerskärmar ovanpå stumma spjut till ramskenor och bottenplattan är inte den starkaste i skarven vid baksätet, men ändå).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6053
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav nextuz » fre mar 20, 2020 2:57 am

Är det luftfjädring både bak och fram? :D

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10064
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav therealpinto » fre mar 20, 2020 6:49 am

nextuz skrev:Är det luftfjädring både bak och fram? :D


Inte nu, inte i det läge som byggtråden är i - men det blir så. "If a job's worth doing..." :-)

Grejen med knutkorsen är ju precis som med drivknutar att de oftast görs av standardleverantörer, Volvo valde ju Spicer och då blev det standard både på knutkors och bultcirklar till yoken. Väldigt praktiskt och det är bara synd att det inte finns mer korsreferenslistor att jobba med.

Motsvarande gäller förresten bromsok. De 4-kolvs Brembo-ok som blev superpoppis på alla "heta" bilar runt 1999/2000 (S60R, Fiat Coupé, Alfa mm) finns i 3-4 varianter på fästen - de som Alfa använde har samma hålavstånd som de klassiska M16-oken vilket betyder att de är bolt-on på Taunus/Granada/Escort MkI/II och Capri, till exempel. Visserligen krävs trix med skivan...men :-)

Så, rapport från provkörningen då, till slut. Den gjordes några dagar innan jul, vilket kändes lite som en milstolpe. Tanken med provkörningen var att se om mina beräkningar av varvtal verkade rimliga, att kolla om drivlinan verkade fungera acceptabelt och helst också grundställa hastighetsregulatorn.

Vi fyllde 7-8 liter bensin (soppamätaren rör sig knappt, antingen är det väldigt tomt eller så funkar den inte), och rullade ut lite försiktigt. Det första som blev tydligt var att medbringaren till framhjulsdrivningen på lådan inte riktigt gick fritt från kardantunneln - jag visste att det var trångt men nu fick vi kvittot... Nåja, det går att ordna.

Med GPS som hastighetsmätare kunde vi utvärdera högväxeln först - i 30 km/h kändes det helt okej, treans växel verkade rätt lagom. Nästa test var lågväxeln, för att se att beräkningen om 10 km/h vid 2/3 av maxvarv stämde - det verkade också okej, skönt. I med högväxeln igen och så försökte jag hålla 30 + några procent för att sätta det som brythastighet - det verkade också fungera.

Sista testet var förstås att se om det gick att sladda lite. Check även på det!

Med detta i ryggen kunde vi ta julledigt.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4929
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav RickardEM » fre mar 20, 2020 8:10 am

therealpinto skrev:Så, rapport från provkörningen då, till slut. Den gjordes några dagar innan jul, vilket kändes lite som en milstolpe. Tanken med provkörningen var att se om mina beräkningar av varvtal verkade rimliga, att kolla om drivlinan verkade fungera acceptabelt och helst också grundställa hastighetsregulatorn.

Vi fyllde 7-8 liter bensin (soppamätaren rör sig knappt, antingen är det väldigt tomt eller så funkar den inte), och rullade ut lite försiktigt. Det första som blev tydligt var att medbringaren till framhjulsdrivningen på lådan inte riktigt gick fritt från kardantunneln - jag visste att det var trångt men nu fick vi kvittot... Nåja, det går att ordna.

Med GPS som hastighetsmätare kunde vi utvärdera högväxeln först - i 30 km/h kändes det helt okej, treans växel verkade rätt lagom. Nästa test var lågväxeln, för att se att beräkningen om 10 km/h vid 2/3 av maxvarv stämde - det verkade också okej, skönt. I med högväxeln igen och så försökte jag hålla 30 + några procent för att sätta det som brythastighet - det verkade också fungera.

Sista testet var förstås att se om det gick att sladda lite. Check även på det!

Med detta i ryggen kunde vi ta julledigt.

Gustaf

Måste ha varit en riktigt skön känsla när allt jobb och beräkningar visade sig fungera som tänkt. :D

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Inlägg: 2319
Blev medlem: tor apr 08, 2004 1:27 pm
Namn: Patrick T
Ort: Norrtälje
Kör: Cosworth
Medlemsnummer: 109

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav cossiepatrick » fre mar 20, 2020 10:11 am

Nemesis_se skrev:Jag är mest förvånad att vi fortfarande tillåter den här typen av ombyggnader.
Man "förstör" en riktig bil och begränsar den till 30km/h och släpper ut en 16 åring efter bara ett skriftligt prov (?)...

Tycker lite att om det ser ut som en bil så skall det vara en bil. Vi har en hel del traktorer i området och det blir en hel del farliga situationer på våra 70-80 vägar när dessa är ute och åker...



Det är väll jättebra att ungdomar som har motorintresse har möjlighet att kunna ta kortet å därefter kunna nyttja en EPA om dom har tillgång till det.
Farliga situationer vettja ja inte om ja håller med om, det är väll upp dig som förare som i vilket fordon du än kör att ha koll på din omgivning.
Jag tycker det är kul att eporna finns, ungdomarna är ju vår framtid, så har dom motorintresserade är det väll bara en bonus så vi kan forsätta ha bilintresserade i framtiden.
FORD CLUB SWEDEN – Moderator.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10064
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav therealpinto » lör mar 21, 2020 4:19 pm

Med provkörningen avklarad och jullovet passerat så var det bara att grotta vidare. Det kändes logiskt att ta motor och växellåda som nästa steg - nu visste vi ju att konceptet verkade sunt.

Med tanke på blåröken och det låga oljetrycket var det rätt givet att motorn skulle ur bilen, tillsammans med lådan (för spärrning). Senast jag plockade ur en växellåda ur en Sierra DOHC var 2002, när jag bytte växellåda på dåvarande bruksbilen. Jag minns det som trångt och bökigt...

Vi funderade lite på alternativa sätt, det är inte massor av plats i garaget, och det skulle vara skönt att slippa plocka av huven. Så, vi landade till slut i att ta allting nedåt - motor, låda och framvagnsbalk komplett med styrväxel. Jag hade mätt att det borde vara tillräckligt med plats på höjden - bilen står ju på mina Quickjacks.

Självklart visade det sig att jag missat några centimeter, så med motor och låda på golvet fick vi trassla lite för att höja karossen lite extra. Men det gick.

Ut kom förmodligen den grisigaste motor jag jobbat med på länge...

Bild

Bild

Bild

Vi gjorde ett snabbt leakdowntest som visade 5% på ettans cylinder men 35-40% på de andra... Det gick att höra läckage runt några ventiler men också ned i vevhuset. Så det var ju rätt uppenbart att motorn skulle isär helt och hållet.

Toppen såg fin ut i övrigt. När jag lossade transmissionskåpan blev en sak tydlig...

Bild

Bild

Nu vet jag varför oljetrycket var lågt!

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6053
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav nextuz » lör mar 21, 2020 6:14 pm

Behöver lådan spärras när det sitter en hastighetsregulator på? :O

Greger
Veteran
Inlägg: 270
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Ort: Varberg
Kör: Escort mkIV

Re: Sierra GT 1992 A-traktor

Inläggav Greger » lör mar 21, 2020 6:54 pm

:bowdown: Shoutout för dotter och far i ett fantastiskt projekt!

En kompis försöker något motsvarande med sin son,
( BMW 316 kompakt)

Och min farsa lärde mej för livet med bygget av min första moppe (Mcb compact, i lådor..) där mina nävar fick riva och sätta ihop allt, med pappas stöd och närvaro.

När jag sålde denna nyrenoverade Compact och släpade hem två Dakota i lådor lärde han mej ännu mer:
-nä, nu får klara dej själv!

Nu är jag snart 50, men detta är fanimej oslagbar utbildning :513: