Gregers Fiesta -99 (Irrvägar)

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Gregers Fiesta -99 (Irrvägar)

Inlägg av Greger »

Precis hemkommen med en Fiesta JBS 1999 med dragkrok och strax över 11-tusen mil på mätaren, synbart kexig vid hjulhus samt kasst avgassystem och anliggande broms vf. Bilen ser ut att blivit skrubbad med grus och piasavakvast men det känns ändå okej, för den gick genom besiktning ganska nyligen och planen är att...öh, offra den?!

Eller nja, se om det går att med små medel att bygga och sedan bruka en motorsvag framhjulsdriven A-traktor.

I "värsta" fall blir det bara en tvåsitsig hundtransport/vinterbil för mej eller hustrun.


Bild
Bilagor
IMG_20200716_211601_088.jpg
Senast redigerad av 1 Greger, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av davve d »

Kul med mer Fiesta MK4 :)

Riktigt nöjd med min -00. Lättskruvat och billiga reservdelar.

Styrelseledamot Stanisa ”Despot” har en i delar om du saknar något.

Ska bli kul att följa :thumbsup:
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av RickardEM »

Greger skrev:
fre jul 17, 2020 1:33 pm
Precis hemkommen med en Fiesta JBS 1999 med dragkrok och strax över 11-tusen mil på mätaren, synbart kexig vid hjulhus samt kasst avgassystem och anliggande broms vf. Bilen ser ut att blivit skrubbad med grus och piasavakvast men det känns ändå okej, för den gick genom besiktning ganska nyligen och planen är att...öh, offra den?!

Eller nja, se om det går att med små medel att bygga och sedan bruka en motorsvag framhjulsdriven A-traktor.

I "värsta" fall blir det bara en tvåsitsig hundtransport/vinterbil för mej eller hustrun.


Bild
Kul att det blev ett a-traktorprojekt. :)
Ska följas. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Jag har tidigare lagat en del rost på löjligt värdelösa fordon, bara för jag kunnat och för att jag velat ha just detta fordon av någon outgrundlig anledning.

Denna gången får jag skärpa mej, men det första jag petade på släppte från sej en halvliter ler-blandad plåt. Gäller att inte peta! :rolleyes:

Bild


Bromsarna verkar ganska oslitna fram trots problemen under hemfärden, får börja med att lea upp dem och motstå impulsen att handla allt nytt bara för det går...

Preliminär budget för Fiesta A-traktor är tänkt att vara ca 15k så det nog bäst att hejda sej.
Bilagor
IMG_20200717_222254_384.jpg

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Cabben, det är ju det som är själva grejen. Att en lätt, snål, billig bil med 60% av vikten på drivhjulen nu sannolikt är helt möjlig att regga som traktor!

Tidigare sket det sej på max 10 km/h på lägsta växeln, en regel som verkar vara generell dispens på nu, när jag tänkt "framhjulsdrivet?!"

Som sidnote kan nämnas att Volvo C70 också verkar ha 60% på drivhjulen, men är törstigare och får bli "take two" :banana:
Gudarna ska veta att just Fiestan inte har mycket att städa bort bakom center of gravity, till skillnad från många Volvo, men nu var det ju ekonomi som stod i fokus...

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Startskott!
Screenshot_20200716-210409.png
Screenshot_20200716-210305.png
Bilagor
Screenshot_20200716-210401.png

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Forskning på plats ger att ventilerade skivor med tillhörande ok från -88 xr3i inte passar Bolt on på Fiesta -99 spindlar för solid skiva... Inte helt oväntat, säkert inte helt ok heller men nu blev det inget med det.

Men ur mitt perspektiv är varje extra kg på eller framför framaxeln önskvärt.
IMG_20200717_231917_464.jpg

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

"42 § A-traktor skall ha kopplingsanordning och i övrigt vara
lämplig som dragfordon. Kopplingsanordning skall uppfylla
kraven i 43 – 45 §§.
A-traktor är lämplig som dragfordon om
1. tjänstevikten är 2 000 kg eller högre eller
2. ursprungsfordonet är konstruerat för en släp-
vagnsvikt av minst 1 000 kg."

Hmm...

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av therealpinto »

Ja, jag skulle just komma till det med dragvikten.

Bilen på bild har ingen dragvikt alls i papperen, märkligt, eftersom det sitter drag på den?

Men om en vanlig Fiesta är typgodkänd för 600 eller 900 kg, så kan det stupa där. Är ni "sålda" på Fiestan så rekommenderar jag att ni pratar med "er" regbesiktare på närmsta besiktningsorgan om hur han ser på saken. Vissa kan acceptera lite flex på dragvikterna men det är inte så vanligt.

Personligen har jag tyckt att en Mondeo V6 eller kanske Cougar skulle vara lämpliga objekt. De klarar dragvikterna och borde vara åtminstone i närheten av tillräckligt framtunga.

C70 kan ni också stryka eftersom en A-traktor ska vara byggd på en bil med täckt kaross (dvs inte en cab).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

therealpinto skrev:
lör jul 18, 2020 9:06 am
Ja, jag skulle just komma till det med dragvikten.

Bilen på bild har ingen dragvikt alls i papperen, märkligt, eftersom det sitter drag på den?

Men om en vanlig Fiesta är typgodkänd för 600 eller 900 kg, så kan det stupa där. Är ni "sålda" på Fiestan så rekommenderar jag att ni pratar med "er" regbesiktare på närmsta besiktningsorgan om hur han ser på saken. Vissa kan acceptera lite flex på dragvikterna men det är inte så vanligt.

Personligen har jag tyckt att en Mondeo V6 eller kanske Cougar skulle vara lämpliga objekt. De klarar dragvikterna och borde vara åtminstone i närheten av tillräckligt framtunga.

C70 kan ni också stryka eftersom en A-traktor ska vara byggd på en bil med täckt kaross (dvs inte en cab).

Gustaf

Jo detta "projekt" dog tyvärr i sin linda :rolleyes:
I alla fall A-traktor kan av lämplig moderator strykas i rubriken. Så går det när man är dåligt påläst.

Ingen är så såld på just Fiesta, eller Ford över huvud taget när det gäller val av traktor-objekt.

Volvo C70 avser coupé-modellen, och eftersom jag är motvals något jävulskt får jag väl forska i andra möjliga kandidater...

Som sagt, tanken var att bygga något billigt att driva för en relativt låg summa och slippa turbo femmor och v-sexor.

Men nu skiter vi i det....


Nu råkar jag stå här med en Fiesta med lite rosthål, antagligen oreggat drag och kasst avgassystem, och se på fanken! Är det inte lite glapp i växellådans utgående Vä. axel också :banghead:

Förslag på fortsättning?

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Släggmek »

Busbyggekandidat helt uppenbart :D, in med en CVT, Zetec eller Duratec 1,8 och ta det därifrån :). Med viktskillnaden neråt från en Mondeo borde det flyga rätt gott med nån av de senare även utan några stora triminsatser. Sök engelska Fiesta-byggen på webben och/eller i deras Ford-tidningar så finns massor av idéer och lösningar att gå på.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Släggmek, var just hos grannarna där det spelades ett rattstyrt rallyspel på tv'n och den hemmabyggda anordningen med stol, ratt och pedaler var lite ranglig.
Tror dom kan ha plats för 1/3 Fiesta i vardagsrummet...

Nej, det ska nog inte krånglas med fler hästar i något som startat livet med minsta möjliga bromsar.
(Och skulle det, får det vara galnare än någon 1,8.
Jaguar/Yamaha/Ford vinkel vanske?)

G.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av therealpinto »

Ah, självklart, den C70. Det funkar ju bra.

Konbaneräser kan ju vara ett alternativ, kul även med standard motor.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Släggmek »

Alla förslagen låter vettiga tycker jag, utom det där med att slakta den för att göra bilsoffa till spelhörnan - vore väl synd då den inte är tvärslut? :(

Roadster har jag sett nån byggd på en mk I nån gång, riktigt fräckt :cool:, men där uppstår väl frågan om den är intakt nog för att passera besiktningen även om rostreparationerna utförs professionellt, har för mig SBP har en hård policy om att man bör inte utgå från nåt som är upplagat om man ska bygga cab/roadster om man ska vara säker på att de ska släppa igenom bilen, men Gustaf kanske har närmare info på det.

Annars låter väl konbaneracer kul - Valencia är ju en variant av Kent-motorn och även om knappt nåt matchar emellan så måste väl de flesta tricken som funkar på Kent vara överförbara på Fiestans motor? Eller hitta en Wankel-motor från Mazda, ytterst liten och lätt och varvar ju vansinnigt så om bara reglementet tillåter borde den gå i enkelt. Jag minns en lokal kille som tog bort varvstoppen i sin Rx-3 och testade dra till 11.000 rpm utan att spränga den, påstod iaf brorsan hanses :D. Bromsarna kan knappast vara något stort problem med tanke på att varenda bil idag har McPherson-ben att måtta på. Inspiration här kanske :starter:

-

Den koreanska 3-pipen låter ju riktigt ruppig förresten.

Volvo C70 borde vara perfekt kandidat för en 30-maxad glidare då den ändå byggdes som en posörbil men risken är väl att Hisinge-raggarna närmar sig däcken med högafflar vid korvkiosken inför denna skymf mot sin tids flaggskeppsmodell :p... Förresten Greger, har du skeppat iväg den där ruffiga Rollsen? ;) Skulle väl vara den ultimata traktorn :biggrinki, ställ karossen på en japansk pickup-ram för ekonomisk teknik under skalet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Jo, tack för förslagen, och kapa ner var inte helt seriöst menat.

Bromsarna ligger inte längre på, olja och filter är bytt och avgassystem är beställt.

Test med uttagen sittdyna och plant baksäte med boxer surfande på värdens tunnaste och minst fästa bagagerumsmatta ger att det krävs typ "kassett" med golv/vägg för att det ska bli drägligt för någon av oss. Med baksätet uppfällt får man förvisso in hunden men han ser levande begravd ut, i en glassarkofag, å SÅ gör jag inte med en kompis.

Konbaneracer ligger närmare nästa lilla test!
Jag ska prova ha den till jobbet någon vecka
Får se/höra om den duger till detta men då gäller det att den är hyffsat snål på motorväg också.

Hittade ett tilltalande stuk btw...(lånad från nätet)

Bild

Jo Hasse, Rollsen är tyvärr kvar.... :uhoh:
Den fan e ju högerstyrd och saknar drag...orkar inte...

Roadster...som en motorsvagare street ka utan möjlighet till tak :confused:
Gjorde något liknande på en Volvo 244 för massa år sedan, regbessad med öppningsbara dörrar men utan suflett, finns tydligen kvar fortfarande...sommaren den var färdig regnade oavbrutet tills det blev minusgrader! :mad:
(Har ju två xr3i cabbar nu, öppet är tillgängligt ;) )

Sneglar på Fiat coupén och Marean med...hm, Noll till trettio på 1,5 sekund. :whistling
Men VILKET slöseri.
Bilagor
Screenshot_20200720-092040.png
Senast redigerad av 1 Greger, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar