Gregers Fiesta -99 (Irrvägar)
- davve d
- Legend
- Inlägg: 5447
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
- Namn: David W
- Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment
Gör konbaneracer av den
Skitkul bil att köra när det svänger
Skitkul bil att köra när det svänger
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator
Ford Focus RS Edition 2018
Ford Focus RS Edition 2018
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment
Kan ju inte låta bli att krångla, och provade att sota lyktorna.
[ Vad dumt! Olagligt och sämre ljus men kanske lite fräckare.
Original e' för gubbjävlar heter det ju, så jag fick fundera på vem jag är en stund innan jag slet bort skiten och siktar på varsamt bevarande av Fiestan i stället(?).
[ Vad dumt! Olagligt och sämre ljus men kanske lite fräckare.
Original e' för gubbjävlar heter det ju, så jag fick fundera på vem jag är en stund innan jag slet bort skiten och siktar på varsamt bevarande av Fiestan i stället(?).
- Bilagor
-
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment
Annars skulle den ju se ut lite som nån filmbil ur en 80-tals sci-fi med det där svarta över lamporna , ungefär som ögonen på rymdvarelserna i såna filmer ... Men seriöst så tycker jag den där lätt röktonade plasten över vänstersidans glas skulle göra nåt för utseendet, fast som du säger är väl (även) det olagligt. Iofs tror jag att rent tekniskt skulle det gå att kompensera ljusbortfallet av det med att byta glödlampor till nån effektivare sort (tror de hette Osram Megalight, en sort jag hade i nån bil som gav nån 5% extra ljus från standard Watt-tal med hjälp av annan gas än Halogen, bra men dyra) eller 5 Watt starkare vilket är förstås lika olagligt att köra med som tejpen. Men det är ju mest en akademisk fråga, iaf om man vill slippa riskera böter.'
Nää, det vore ju hemskt att strypa Fiat coupén för att smyga på gatorna ett par år, spar den tills hon fyller 18 ifall du ska släppa till den. Men du Greger... en jag mejlat med som byggt om en sån Rolls (också den en utdömd skabbhäck) placerade karossen på en Chevy Caprice ram inklusive drivlinan utan att korta ramen och utifrån vad jag själv noterade när jag stökade med att skrota om dagarna så är det väl ingen större skillnad utom möjligen axelavstånd mellan Chevy Caprice/Cadillac Seville(/Olds Omega?) och Blazer eller Chevy/GMC-pickuperna med kort flak i den storleken. Tänkbart att även den något mindre S10-serien kan vara lagom. Enklare att korta/stretcha den ramen har det skrivits nånstans, eftersom den är byggd av fyrkantprofil i metervara likt japanska pickisars. Kan vara svårare att hitta en i användbart skick däremot, då kondens stannar i rören. Annars borde en sån gå att finna inom budgeten, häruppe brukar trafikdugliga S10 med hantverkarhistoria gå för mellan 5-10K med en del att fixa och är liksom storebror därför ganska vanliga som A-traktorer.
Nää, det vore ju hemskt att strypa Fiat coupén för att smyga på gatorna ett par år, spar den tills hon fyller 18 ifall du ska släppa till den. Men du Greger... en jag mejlat med som byggt om en sån Rolls (också den en utdömd skabbhäck) placerade karossen på en Chevy Caprice ram inklusive drivlinan utan att korta ramen och utifrån vad jag själv noterade när jag stökade med att skrota om dagarna så är det väl ingen större skillnad utom möjligen axelavstånd mellan Chevy Caprice/Cadillac Seville(/Olds Omega?) och Blazer eller Chevy/GMC-pickuperna med kort flak i den storleken. Tänkbart att även den något mindre S10-serien kan vara lagom. Enklare att korta/stretcha den ramen har det skrivits nånstans, eftersom den är byggd av fyrkantprofil i metervara likt japanska pickisars. Kan vara svårare att hitta en i användbart skick däremot, då kondens stannar i rören. Annars borde en sån gå att finna inom budgeten, häruppe brukar trafikdugliga S10 med hantverkarhistoria gå för mellan 5-10K med en del att fixa och är liksom storebror därför ganska vanliga som A-traktorer.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment
Ska hunden begravas i glas-sarkofag slipper jag i alla fall se honom nu, tre rutor är numera mörktonade.
Krånglade med att löda in kablar för 3,5mm anslutning till mobilen i 6000 CD radio enheten (har anslutning för cd-växlare)...funkade inte.
Krånglade med att få in en 2-DIN DVD spelare i hålet för original enheten (till synes 2-DIN) , funka dåligt.
Satte en FM-sändare i cigg-urtaget...funkade!
Fick en fullständigt onödig idé om att sätta separat system med steg, sub och högtalare i bagaget, med snabbkopplingar och fm-mottagning. Sätts i facket "Senare i livet" tills vidare.
Har hittat Morette strålkastare o grill för flera tusen som ser fräcka ut men är avsedda för vänstertrafik....försöker låta bli!
Har hunnit beställa en uppsättning std.strålkastare + grill från England för att svärta ner ordentligt, vet att ljusbilden är fel, men tror det går lätt ordna. Onödigt, javisst men för ett pund..wtf.
Måttade lite för strut-brace bak. Lättilverkat men sabbar ju flexibiliteten i bagaget fullständigt. (Note to self, ROSTLAGA FÖRST!)
Nu ska jag försöka att inte mejsla sönder underredet inför byte av avgassystem, men det kommer nog inte att lyckas...
Ps! Kom nu på att jag latent vill skaffa en mk5 med största motorn och bak-datera den till en -99;a, det bör vara enklare än jaga hästar i en 60 hästare även om Rikard-EM:s Ka visar att det är möjligt. (Tror inte det var Bolt on trots relativt få poster i tråden.)
Krånglade med att löda in kablar för 3,5mm anslutning till mobilen i 6000 CD radio enheten (har anslutning för cd-växlare)...funkade inte.
Krånglade med att få in en 2-DIN DVD spelare i hålet för original enheten (till synes 2-DIN) , funka dåligt.
Satte en FM-sändare i cigg-urtaget...funkade!
Fick en fullständigt onödig idé om att sätta separat system med steg, sub och högtalare i bagaget, med snabbkopplingar och fm-mottagning. Sätts i facket "Senare i livet" tills vidare.
Har hittat Morette strålkastare o grill för flera tusen som ser fräcka ut men är avsedda för vänstertrafik....försöker låta bli!
Har hunnit beställa en uppsättning std.strålkastare + grill från England för att svärta ner ordentligt, vet att ljusbilden är fel, men tror det går lätt ordna. Onödigt, javisst men för ett pund..wtf.
Måttade lite för strut-brace bak. Lättilverkat men sabbar ju flexibiliteten i bagaget fullständigt. (Note to self, ROSTLAGA FÖRST!)
Nu ska jag försöka att inte mejsla sönder underredet inför byte av avgassystem, men det kommer nog inte att lyckas...
Ps! Kom nu på att jag latent vill skaffa en mk5 med största motorn och bak-datera den till en -99;a, det bör vara enklare än jaga hästar i en 60 hästare även om Rikard-EM:s Ka visar att det är möjligt. (Tror inte det var Bolt on trots relativt få poster i tråden.)
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment
Låter som det händer saker, Greger.
Jo, man får ta en bit i taget och hoppas nå dit man vill även om det tar tid - en bra tumregel brukar ju vara att göra en skattning av arbetet som krävs och multiplicera med 3 för en någorlunda verklig tidskalkyl - om inget skiter sig mer än vanligt . Moretti-lysen och mk 5:ans motor låter som en bra utgångspunkt, ja och så rostlagning innan strut brace åker på plats i bak.
Cabben - samma häromkring med S-10 som A-traktor, det rullar ett par 2nd gen pickups i det tillståndet runt byn men skulle bergis vara fler om utbudet av överlevare var större. Rosten är förödande här nära Norrlandskusten med oftast fuktig luft och vägsaltet verkar vara gratis...
Jo, man får ta en bit i taget och hoppas nå dit man vill även om det tar tid - en bra tumregel brukar ju vara att göra en skattning av arbetet som krävs och multiplicera med 3 för en någorlunda verklig tidskalkyl - om inget skiter sig mer än vanligt . Moretti-lysen och mk 5:ans motor låter som en bra utgångspunkt, ja och så rostlagning innan strut brace åker på plats i bak.
Cabben - samma häromkring med S-10 som A-traktor, det rullar ett par 2nd gen pickups i det tillståndet runt byn men skulle bergis vara fler om utbudet av överlevare var större. Rosten är förödande här nära Norrlandskusten med oftast fuktig luft och vägsaltet verkar vara gratis...
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6237
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment
Jag skulle kört på Morettegrillen och lyktorna, bara att byta insatser för halvljuset.Greger skrev: ↑ons jul 22, 2020 8:03 pmSka hunden begravas i glas-sarkofag slipper jag i alla fall se honom nu, tre rutor är numera mörktonade.
Krånglade med att löda in kablar för 3,5mm anslutning till mobilen i 6000 CD radio enheten (har anslutning för cd-växlare)...funkade inte.
Krånglade med att få in en 2-DIN DVD spelare i hålet för original enheten (till synes 2-DIN) , funka dåligt.
Satte en FM-sändare i cigg-urtaget...funkade!
Fick en fullständigt onödig idé om att sätta separat system med steg, sub och högtalare i bagaget, med snabbkopplingar och fm-mottagning. Sätts i facket "Senare i livet" tills vidare.
Har hittat Morette strålkastare o grill för flera tusen som ser fräcka ut men är avsedda för vänstertrafik....försöker låta bli!
Har hunnit beställa en uppsättning std.strålkastare + grill från England för att svärta ner ordentligt, vet att ljusbilden är fel, men tror det går lätt ordna. Onödigt, javisst men för ett pund..wtf.
Måttade lite för strut-brace bak. Lättilverkat men sabbar ju flexibiliteten i bagaget fullständigt. (Note to self, ROSTLAGA FÖRST!)
Nu ska jag försöka att inte mejsla sönder underredet inför byte av avgassystem, men det kommer nog inte att lyckas...
Ps! Kom nu på att jag latent vill skaffa en mk5 med största motorn och bak-datera den till en -99;a, det bör vara enklare än jaga hästar i en 60 hästare även om Rikard-EM:s Ka visar att det är möjligt. (Tror inte det var Bolt on trots relativt få poster i tråden.)
Morette gjorde Aldrig några egna lyktor utan bara själv kåporna runt omkring osv.
Det är mycket svårare med originallyktorna att få dem för högertrafik tyvärr :/ brytningen för detta sitter i glaset :/
Kan gå om man är förjävulsk med dremeln
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment
Ånej, nu blev det tokigt igenJag skulle kört på Morettegrillen och lyktorna, bara att byta insatser för halvljuset.
Morette gjorde Aldrig några egna lyktor utan bara själv kåporna runt omkring osv.
Det är mycket svårare med originallyktorna att få dem för högertrafik tyvärr :/ brytningen för detta sitter i glaset :/
Kan gå om man är förjävulsk med dremeln
Strunt samma, ska ändå ha dem att måla på. Tänkte köpt en extra grill på skroten men beställde detta för samma pengar som en tripp dit kostat.
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment
[Släggmek] Händer å händer... Jag tittade just sönder några hjulhuskanter och beställde ny handbroms-vajer och bromsslangar, ifall bakaxeln skulle råka...öh..
Lossna!?
Ska försöka att inte köpa massa färdig plåt dock, utan knacka till det jag har sönder själv.
Ska försöka förebygga så denna Fiesta klarar några besiktningar till, för om JAG vart besiktningsman skulle den få någon liten anmärkning, tror jag.
Lossna!?
Ska försöka att inte köpa massa färdig plåt dock, utan knacka till det jag har sönder själv.
Ska försöka förebygga så denna Fiesta klarar några besiktningar till, för om JAG vart besiktningsman skulle den få någon liten anmärkning, tror jag.
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment
Jaha, var detta nödvändigt Eriksson!?
Nä...men det kunde vart värre.
Nä...men det kunde vart värre.
- Bilagor
-
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment
Ser ut att ha klarat sig hyffsat ändå.
\Rickard
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment
Ja faktiskt, en halvmeter höger-töskel (motsvarande vänster är bytt sedan tidigare) och några decimeter kex nedan tanklocket, in och utv.
Samt tröskelände v/h. Framskärmarna behöver plåstras om lite med.
Jag är hopplös när det kommer till tankebanor;
Avgassystemet ska ner, lika bra att tectyla underredet...bäst att laga rosten innan det blir klibbigt...lättare att komma åt om allt som är monterat tas bort...tänk om jag skadar en kabel stam? Lika bra att ta ur inredningen -då tar inget fyr när man svetsar. Snyggast att måla till någon kant, som råkar vara listerna på taket...lika bra att lacka taket och huven med, dom var ju repiga....osv.
Allt för ett hål i ljuddämparen på en besiktigad bil!
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment
Greger skrev: ↑sön jul 26, 2020 5:18 pmJa faktiskt, en halvmeter höger-töskel (motsvarande vänster är bytt sedan tidigare) och några decimeter kex nedan tanklocket, in och utv.
Samt tröskelände v/h. Framskärmarna behöver plåstras om lite med.
Jag är hopplös när det kommer till tankebanor;
Avgassystemet ska ner, lika bra att tectyla underredet...bäst att laga rosten innan det blir klibbigt...lättare att komma åt om allt som är monterat tas bort...tänk om jag skadar en kabel stam? Lika bra att ta ur inredningen -då tar inget fyr när man svetsar. Snyggast att måla till någon kant, som råkar vara listerna på taket...lika bra att lacka taket och huven med, dom var ju repiga....osv.
Allt för ett hål i ljuddämparen på en besiktigad bil!
Tittat sönder lite mer, det skulle inte skada med nya bakvagnsbussningar.
Den bra framskärmen! Jag börjar minsann bli trött innan jag startat.
- Bilagor
-
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Re: Gregers Fiesta -99 (Irrvägar)
Äsch, i vissa kretsar bygger folk bil av en torpedvägg och ett par b-stolpar...
Det är faktiskt ny plåt under glasfiber spacklet btw.
Det är faktiskt ny plåt under glasfiber spacklet btw.
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Gregers Fiesta -99 (Irrvägar)
Nåååja, för att vara en gammal Ford, eller för den delen nästan vad som helst med så många år på sig så är det ganska normala angrepp av plåtkaries. Ber att få påminna om att jag en gång bytte ut ca 2,5 kvm plåt i en av de första månaderna tillverkade Taunus TC1 (rena provexemplaren hela årgången) som skulle antagligen måst backas ut från besiktningen om jag kört in den bara för att kolla om de ansåg den värdig som projekt - det där är ju en "kakbit" med lite krispiga kanter i jämförelse. Mjo, jag höll på att bli utsparkad ändå när jag väl dök upp med all plåt fixad och de insåg att WTF... "Har du bytt halva bilen, eller?!?" tyckte beskitaren och gick efter regelboken och en kollega som var mera välvillig och tyckte det viktiga var att jobbet var korrekt gjort, inte hur mycket plåt som var bytt.
Större urtag ger bättre åtkomst och det är lättare att byta stora ytor än att försöka lapplaga i punktvis malätna dubbelvikta kanter som man aldrig vet riktig hur mycket det gömmer sig i . Förutsatt förstås att man kan finna eller tillverka en stor bit att sätta dit. Ofta kan man ta genvägar genom att kika på skrotbilar efter lämpliga kurvor och kanter på friska ytor och kapa ut det som stämmer någorlunda, det sista brukar gå att klämma till så att det matchar men viktigt då att driva ut spänningarna ur plåten så att man inte bygger in dom i konstruktionen. Lite kuriosa som hotrodders ogärna hintar mot är att VW "skalbaggen" ofta får släppa till sina kurvor när 30-tals Fordar behöver skarvas i kanterna, bara som exempel.
Just skärmkanter kan vara läge att smida i nån 30 till max 45-graders radie av böjda bitar och svetsa ihop till en hel båge eller "tårtbita" en tunn L-profil med saxen likt de där prefabricerade man kan köpa hos allbilshandlare på nätet, om man måste bända till egna. Eller som en bekant gjorde en gång, tog ett 3 mm plattjärn och krökte till rätt radie och svetsade en kurvskuren plåt i mellanrummet men det handlade om en Saab 99 som ju har lite annan styling med fogen vänd utåt. Att forma en skärmkant i ett stycke fordrar proffskunnande om hur kraften vandrar i tunnplåten (reaktion och motreaktion), iaf min erfarenhet som amatörplåtslagare. Länge sen jag gav mig på nåt så stort jobb men det blev en del sjukt stora arbetsinsatser i objekt andra redan förkastat som det bar iväg med när jag "tittat sönder" dom (bra beskrivning, Greger ) och liksom fortsatte med för nyfikenhets skull tills ändrade spelregler för bedömning hos SBP (centralisering av beslut till några få utvalda stationer och bedömare i varje län, ofta inte så glada i omfattande hemsnickrande insåg jag) fungerade likt tractor pulling på tålamodet mer än motivationen,
Fiestan borde dock inte stöta på problem, möjligen om det är några fästen som måste bytas men är bara svetsarna snygga, inte nerslipade och inte överslabbade med tjockt av underredsmassa som försvårar bedömningen brukar det gå bra. En overall sa åt mig nån gång att det var bara bra att jag inte hunnit mer än grunda i brådskan att besikta, för då blev det lätt att granska jobbet.
Större urtag ger bättre åtkomst och det är lättare att byta stora ytor än att försöka lapplaga i punktvis malätna dubbelvikta kanter som man aldrig vet riktig hur mycket det gömmer sig i . Förutsatt förstås att man kan finna eller tillverka en stor bit att sätta dit. Ofta kan man ta genvägar genom att kika på skrotbilar efter lämpliga kurvor och kanter på friska ytor och kapa ut det som stämmer någorlunda, det sista brukar gå att klämma till så att det matchar men viktigt då att driva ut spänningarna ur plåten så att man inte bygger in dom i konstruktionen. Lite kuriosa som hotrodders ogärna hintar mot är att VW "skalbaggen" ofta får släppa till sina kurvor när 30-tals Fordar behöver skarvas i kanterna, bara som exempel.
Just skärmkanter kan vara läge att smida i nån 30 till max 45-graders radie av böjda bitar och svetsa ihop till en hel båge eller "tårtbita" en tunn L-profil med saxen likt de där prefabricerade man kan köpa hos allbilshandlare på nätet, om man måste bända till egna. Eller som en bekant gjorde en gång, tog ett 3 mm plattjärn och krökte till rätt radie och svetsade en kurvskuren plåt i mellanrummet men det handlade om en Saab 99 som ju har lite annan styling med fogen vänd utåt. Att forma en skärmkant i ett stycke fordrar proffskunnande om hur kraften vandrar i tunnplåten (reaktion och motreaktion), iaf min erfarenhet som amatörplåtslagare. Länge sen jag gav mig på nåt så stort jobb men det blev en del sjukt stora arbetsinsatser i objekt andra redan förkastat som det bar iväg med när jag "tittat sönder" dom (bra beskrivning, Greger ) och liksom fortsatte med för nyfikenhets skull tills ändrade spelregler för bedömning hos SBP (centralisering av beslut till några få utvalda stationer och bedömare i varje län, ofta inte så glada i omfattande hemsnickrande insåg jag) fungerade likt tractor pulling på tålamodet mer än motivationen,
Fiestan borde dock inte stöta på problem, möjligen om det är några fästen som måste bytas men är bara svetsarna snygga, inte nerslipade och inte överslabbade med tjockt av underredsmassa som försvårar bedömningen brukar det gå bra. En overall sa åt mig nån gång att det var bara bra att jag inte hunnit mer än grunda i brådskan att besikta, för då blev det lätt att granska jobbet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Re: Gregers Fiesta -99 (Irrvägar)
Åååååh, vad det är svårt att inte flippa ut med halvgamla bilar....till just detta exemplar av småbil har jag nu samlat på mej nog med delar för en plåt och chassi renovering...och så behövs den inte! Bilen alltså.
Jag som just börjat vänja mej vid dess utseende.
Jag som just börjat vänja mej vid dess utseende.