Gregers Fiesta -99 (Irrvägar)

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3358
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Släggmek »

Busbyggekandidat helt uppenbart :D, in med en CVT, Zetec eller Duratec 1,8 och ta det därifrån :). Med viktskillnaden neråt från en Mondeo borde det flyga rätt gott med nån av de senare även utan några stora triminsatser. Sök engelska Fiesta-byggen på webben och/eller i deras Ford-tidningar så finns massor av idéer och lösningar att gå på.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Släggmek, var just hos grannarna där det spelades ett rattstyrt rallyspel på tv'n och den hemmabyggda anordningen med stol, ratt och pedaler var lite ranglig.
Tror dom kan ha plats för 1/3 Fiesta i vardagsrummet...

Nej, det ska nog inte krånglas med fler hästar i något som startat livet med minsta möjliga bromsar.
(Och skulle det, får det vara galnare än någon 1,8.
Jaguar/Yamaha/Ford vinkel vanske?)

G.

Cabben
Veteran
Inlägg: 123
Blev medlem: lör mar 21, 2020 12:34 am
Namn: Carol Lilja
Kör: Escort XR3i Cabriolet 1986, Ford Fiesta XR2i 1990, Sedan lite bastarder: Chrysler Concorde 1995 (flyttgods), husvagn Adria 305-80, en Selco -68 motorbåt med Evinrude 60 hk (1978-84) på, och ett gäng släp.
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Cabben »

Greger skrev:
lör jul 18, 2020 12:31 pm
therealpinto skrev:
lör jul 18, 2020 9:06 am
Ja, jag skulle just komma till det med dragvikten.

Bilen på bild har ingen dragvikt alls i papperen, märkligt, eftersom det sitter drag på den?

Men om en vanlig Fiesta är typgodkänd för 600 eller 900 kg, så kan det stupa där. Är ni "sålda" på Fiestan så rekommenderar jag att ni pratar med "er" regbesiktare på närmsta besiktningsorgan om hur han ser på saken. Vissa kan acceptera lite flex på dragvikterna men det är inte så vanligt.

Personligen har jag tyckt att en Mondeo V6 eller kanske Cougar skulle vara lämpliga objekt. De klarar dragvikterna och borde vara åtminstone i närheten av tillräckligt framtunga.

C70 kan ni också stryka eftersom en A-traktor ska vara byggd på en bil med täckt kaross (dvs inte en cab).

Gustaf

Jo detta "projekt" dog tyvärr i sin linda :rolleyes:
I alla fall A-traktor kan av lämplig moderator strykas i rubriken. Så går det när man är dåligt påläst.

Ingen är så såld på just Fiesta, eller Ford över huvud taget när det gäller val av traktor-objekt.

Volvo C70 avser coupé-modellen, och eftersom jag är motvals något jävulskt får jag väl forska i andra möjliga kandidater...

Som sagt, tanken var att bygga något billigt att driva för en relativt låg summa och slippa turbo femmor och v-sexor.

Men nu skiter vi i det....


Nu råkar jag stå här med en Fiesta med lite rosthål, antagligen oreggat drag och kasst avgassystem, och se på fanken! Är det inte lite glapp i växellådans utgående Vä. axel också :banghead:

Förslag på fortsättning?
Som du sa: sätt in hundgaller i den och ha hundarna med i den, fixa bara rosten och den är en mycket smidig sådan, eller ha den att lasta i. Eller: om du är vågad, gör en roadster av den. Korta sagt förstärk karossen och väck med taket.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10170
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av therealpinto »

Ah, självklart, den C70. Det funkar ju bra.

Konbaneräser kan ju vara ett alternativ, kul även med standard motor.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3358
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Släggmek »

Alla förslagen låter vettiga tycker jag, utom det där med att slakta den för att göra bilsoffa till spelhörnan - vore väl synd då den inte är tvärslut? :(

Roadster har jag sett nån byggd på en mk I nån gång, riktigt fräckt :cool:, men där uppstår väl frågan om den är intakt nog för att passera besiktningen även om rostreparationerna utförs professionellt, har för mig SBP har en hård policy om att man bör inte utgå från nåt som är upplagat om man ska bygga cab/roadster om man ska vara säker på att de ska släppa igenom bilen, men Gustaf kanske har närmare info på det.

Annars låter väl konbaneracer kul - Valencia är ju en variant av Kent-motorn och även om knappt nåt matchar emellan så måste väl de flesta tricken som funkar på Kent vara överförbara på Fiestans motor? Eller hitta en Wankel-motor från Mazda, ytterst liten och lätt och varvar ju vansinnigt så om bara reglementet tillåter borde den gå i enkelt. Jag minns en lokal kille som tog bort varvstoppen i sin Rx-3 och testade dra till 11.000 rpm utan att spränga den, påstod iaf brorsan hanses :D. Bromsarna kan knappast vara något stort problem med tanke på att varenda bil idag har McPherson-ben att måtta på. Inspiration här kanske :starter:

-

Den koreanska 3-pipen låter ju riktigt ruppig förresten.

Volvo C70 borde vara perfekt kandidat för en 30-maxad glidare då den ändå byggdes som en posörbil men risken är väl att Hisinge-raggarna närmar sig däcken med högafflar vid korvkiosken inför denna skymf mot sin tids flaggskeppsmodell :p... Förresten Greger, har du skeppat iväg den där ruffiga Rollsen? ;) Skulle väl vara den ultimata traktorn :biggrinki, ställ karossen på en japansk pickup-ram för ekonomisk teknik under skalet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Jo, tack för förslagen, och kapa ner var inte helt seriöst menat.

Bromsarna ligger inte längre på, olja och filter är bytt och avgassystem är beställt.

Test med uttagen sittdyna och plant baksäte med boxer surfande på värdens tunnaste och minst fästa bagagerumsmatta ger att det krävs typ "kassett" med golv/vägg för att det ska bli drägligt för någon av oss. Med baksätet uppfällt får man förvisso in hunden men han ser levande begravd ut, i en glassarkofag, å SÅ gör jag inte med en kompis.

Konbaneracer ligger närmare nästa lilla test!
Jag ska prova ha den till jobbet någon vecka
Får se/höra om den duger till detta men då gäller det att den är hyffsat snål på motorväg också.

Hittade ett tilltalande stuk btw...(lånad från nätet)

Bild

Jo Hasse, Rollsen är tyvärr kvar.... :uhoh:
Den fan e ju högerstyrd och saknar drag...orkar inte...

Roadster...som en motorsvagare street ka utan möjlighet till tak :confused:
Gjorde något liknande på en Volvo 244 för massa år sedan, regbessad med öppningsbara dörrar men utan suflett, finns tydligen kvar fortfarande...sommaren den var färdig regnade oavbrutet tills det blev minusgrader! :mad:
(Har ju två xr3i cabbar nu, öppet är tillgängligt ;) )

Sneglar på Fiat coupén och Marean med...hm, Noll till trettio på 1,5 sekund. :whistling
Men VILKET slöseri.
Bilagor
Screenshot_20200720-092040.png
Senast redigerad av 1 Greger, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3795
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av davve d »

Gör konbaneracer av den :checkered

Skitkul bil att köra när det svänger :)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Kan ju inte låta bli att krångla, och provade att sota lyktorna.

[
IMG_20200721_183809_260.jpg
IMG_20200721_183818_376.jpg
Vad dumt! Olagligt och sämre ljus men kanske lite fräckare.
Original e' för gubbjävlar heter det ju, så jag fick fundera på vem jag är en stund innan jag slet bort skiten och siktar på varsamt bevarande av Fiestan i stället(?).
Bilagor
IMG_20200721_144734_397.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3358
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Släggmek »

Annars skulle den ju se ut lite som nån filmbil ur en 80-tals sci-fi med det där svarta över lamporna :D, ungefär som ögonen på rymdvarelserna i såna filmer :516: ... Men seriöst så tycker jag den där lätt röktonade plasten över vänstersidans glas skulle göra nåt för utseendet, fast som du säger är väl (även) det olagligt. Iofs tror jag att rent tekniskt skulle det gå att kompensera ljusbortfallet av det med att byta glödlampor till nån effektivare sort (tror de hette Osram Megalight, en sort jag hade i nån bil som gav nån 5% extra ljus från standard Watt-tal med hjälp av annan gas än Halogen, bra men dyra) eller 5 Watt starkare vilket är förstås lika olagligt att köra med som tejpen. Men det är ju mest en akademisk fråga, iaf om man vill slippa riskera böter.'

Nää, det vore ju hemskt att strypa Fiat coupén :eek: för att smyga på gatorna ett par år, spar den tills hon fyller 18 ifall du ska släppa till den. Men du Greger... en jag mejlat med som byggt om en sån Rolls (också den en utdömd skabbhäck) placerade karossen på en Chevy Caprice ram inklusive drivlinan utan att korta ramen och utifrån vad jag själv noterade när jag stökade med att skrota om dagarna så är det väl ingen större skillnad utom möjligen axelavstånd mellan Chevy Caprice/Cadillac Seville(/Olds Omega?) och Blazer eller Chevy/GMC-pickuperna med kort flak i den storleken. Tänkbart att även den något mindre S10-serien kan vara lagom. Enklare att korta/stretcha den ramen har det skrivits nånstans, eftersom den är byggd av fyrkantprofil i metervara likt japanska pickisars. Kan vara svårare att hitta en i användbart skick däremot, då kondens stannar i rören. Annars borde en sån gå att finna inom budgeten, häruppe brukar trafikdugliga S10 med hantverkarhistoria gå för mellan 5-10K med en del att fixa och är liksom storebror därför ganska vanliga som A-traktorer.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Cabben
Veteran
Inlägg: 123
Blev medlem: lör mar 21, 2020 12:34 am
Namn: Carol Lilja
Kör: Escort XR3i Cabriolet 1986, Ford Fiesta XR2i 1990, Sedan lite bastarder: Chrysler Concorde 1995 (flyttgods), husvagn Adria 305-80, en Selco -68 motorbåt med Evinrude 60 hk (1978-84) på, och ett gäng släp.
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Cabben »

Släggmek skrev:
ons jul 22, 2020 12:15 am
Annars skulle den ju se ut lite som nån filmbil ur en 80-tals sci-fi med det där svarta över lamporna :D, ungefär som ögonen på rymdvarelserna i såna filmer :516: ... Men seriöst så tycker jag den där lätt röktonade plasten över vänstersidans glas skulle göra nåt för utseendet, fast som du säger är väl (även) det olagligt. Iofs tror jag att rent tekniskt skulle det gå att kompensera ljusbortfallet av det med att byta glödlampor till nån effektivare sort (tror de hette Osram Megalight, en sort jag hade i nån bil som gav nån 5% extra ljus från standard Watt-tal med hjälp av annan gas än Halogen, bra men dyra) eller 5 Watt starkare vilket är förstås lika olagligt att köra med som tejpen. Men det är ju mest en akademisk fråga, iaf om man vill slippa riskera böter.'

Nää, det vore ju hemskt att strypa Fiat coupén :eek: för att smyga på gatorna ett par år, spar den tills hon fyller 18 ifall du ska släppa till den. Men du Greger... en jag mejlat med som byggt om en sån Rolls (också den en utdömd skabbhäck) placerade karossen på en Chevy Caprice ram inklusive drivlinan utan att korta ramen och utifrån vad jag själv noterade när jag stökade med att skrota om dagarna så är det väl ingen större skillnad utom möjligen axelavstånd mellan Chevy Caprice/Cadillac Seville(/Olds Omega?) och Blazer eller Chevy/GMC-pickuperna med kort flak i den storleken. Tänkbart att även den något mindre S10-serien kan vara lagom. Enklare att korta/stretcha den ramen har det skrivits nånstans, eftersom den är byggd av fyrkantprofil i metervara likt japanska pickisars. Kan vara svårare att hitta en i användbart skick däremot, då kondens stannar i rören. Annars borde en sån gå att finna inom budgeten, häruppe brukar trafikdugliga S10 med hantverkarhistoria gå för mellan 5-10K med en del att fixa och är liksom storebror därför ganska vanliga som A-traktorer.
Det dräller av S-10 som trallor....

Cabben
Veteran
Inlägg: 123
Blev medlem: lör mar 21, 2020 12:34 am
Namn: Carol Lilja
Kör: Escort XR3i Cabriolet 1986, Ford Fiesta XR2i 1990, Sedan lite bastarder: Chrysler Concorde 1995 (flyttgods), husvagn Adria 305-80, en Selco -68 motorbåt med Evinrude 60 hk (1978-84) på, och ett gäng släp.
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Cabben »

Släggmek skrev:
mån jul 20, 2020 2:12 am
Alla förslagen låter vettiga tycker jag, utom det där med att slakta den för att göra bilsoffa till spelhörnan - vore väl synd då den inte är tvärslut? :(

Roadster har jag sett nån byggd på en mk I nån gång, riktigt fräckt :cool:, men där uppstår väl frågan om den är intakt nog för att passera besiktningen även om rostreparationerna utförs professionellt, har för mig SBP har en hård policy om att man bör inte utgå från nåt som är upplagat om man ska bygga cab/roadster om man ska vara säker på att de ska släppa igenom bilen, men Gustaf kanske har närmare info på det.

Annars låter väl konbaneracer kul - Valencia är ju en variant av Kent-motorn och även om knappt nåt matchar emellan så måste väl de flesta tricken som funkar på Kent vara överförbara på Fiestans motor? Eller hitta en Wankel-motor från Mazda, ytterst liten och lätt och varvar ju vansinnigt så om bara reglementet tillåter borde den gå i enkelt. Jag minns en lokal kille som tog bort varvstoppen i sin Rx-3 och testade dra till 11.000 rpm utan att spränga den, påstod iaf brorsan hanses :D. Bromsarna kan knappast vara något stort problem med tanke på att varenda bil idag har McPherson-ben att måtta på. Inspiration här kanske :starter:

-

Den koreanska 3-pipen låter ju riktigt ruppig förresten.

Volvo C70 borde vara perfekt kandidat för en 30-maxad glidare då den ändå byggdes som en posörbil men risken är väl att Hisinge-raggarna närmar sig däcken med högafflar vid korvkiosken inför denna skymf mot sin tids flaggskeppsmodell :p... Förresten Greger, har du skeppat iväg den där ruffiga Rollsen? ;) Skulle väl vara den ultimata traktorn :biggrinki, ställ karossen på en japansk pickup-ram för ekonomisk teknik under skalet.
50x50 mm balk vid dörröppning istället för dörr, mm, det blir stenstumt.

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Ska hunden begravas i glas-sarkofag slipper jag i alla fall se honom nu, tre rutor är numera mörktonade.

Krånglade med att löda in kablar för 3,5mm anslutning till mobilen i 6000 CD radio enheten (har anslutning för cd-växlare)...funkade inte.
Krånglade med att få in en 2-DIN DVD spelare i hålet för original enheten (till synes 2-DIN) , funka dåligt.

Satte en FM-sändare i cigg-urtaget...funkade!

Fick en fullständigt onödig idé om att sätta separat system med steg, sub och högtalare i bagaget, med snabbkopplingar och fm-mottagning. Sätts i facket "Senare i livet" tills vidare.

Har hittat Morette strålkastare o grill för flera tusen som ser fräcka ut men är avsedda för vänstertrafik....försöker låta bli!

Har hunnit beställa en uppsättning std.strålkastare + grill från England för att svärta ner ordentligt, vet att ljusbilden är fel, men tror det går lätt ordna. Onödigt, javisst :p men för ett pund..wtf.

Måttade lite för strut-brace bak. Lättilverkat men sabbar ju flexibiliteten i bagaget fullständigt. (Note to self, ROSTLAGA FÖRST!)

Nu ska jag försöka att inte mejsla sönder underredet inför byte av avgassystem, men det kommer nog inte att lyckas...

Ps! Kom nu på att jag latent vill skaffa en mk5 med största motorn och bak-datera den till en -99;a, det bör vara enklare än jaga hästar i en 60 hästare även om Rikard-EM:s Ka visar att det är möjligt. (Tror inte det var Bolt on trots relativt få poster i tråden.)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3358
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Släggmek »

Låter som det händer saker, Greger. :cool:

Jo, man får ta en bit i taget och hoppas nå dit man vill även om det tar tid - en bra tumregel brukar ju vara att göra en skattning av arbetet som krävs och multiplicera med 3 för en någorlunda verklig tidskalkyl - om inget skiter sig mer än vanligt :D. Moretti-lysen och mk 5:ans motor låter som en bra utgångspunkt, ja och så rostlagning innan strut brace åker på plats i bak.

Cabben - samma häromkring med S-10 som A-traktor, det rullar ett par 2nd gen pickups i det tillståndet runt byn men skulle bergis vara fler om utbudet av överlevare var större. Rosten är förödande här nära Norrlandskusten med oftast fuktig luft och vägsaltet verkar vara gratis...:p
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6147
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av nextuz »

Greger skrev:
ons jul 22, 2020 8:03 pm
Ska hunden begravas i glas-sarkofag slipper jag i alla fall se honom nu, tre rutor är numera mörktonade.

Krånglade med att löda in kablar för 3,5mm anslutning till mobilen i 6000 CD radio enheten (har anslutning för cd-växlare)...funkade inte.
Krånglade med att få in en 2-DIN DVD spelare i hålet för original enheten (till synes 2-DIN) , funka dåligt.

Satte en FM-sändare i cigg-urtaget...funkade!

Fick en fullständigt onödig idé om att sätta separat system med steg, sub och högtalare i bagaget, med snabbkopplingar och fm-mottagning. Sätts i facket "Senare i livet" tills vidare.

Har hittat Morette strålkastare o grill för flera tusen som ser fräcka ut men är avsedda för vänstertrafik....försöker låta bli!

Har hunnit beställa en uppsättning std.strålkastare + grill från England för att svärta ner ordentligt, vet att ljusbilden är fel, men tror det går lätt ordna. Onödigt, javisst :p men för ett pund..wtf.

Måttade lite för strut-brace bak. Lättilverkat men sabbar ju flexibiliteten i bagaget fullständigt. (Note to self, ROSTLAGA FÖRST!)

Nu ska jag försöka att inte mejsla sönder underredet inför byte av avgassystem, men det kommer nog inte att lyckas...

Ps! Kom nu på att jag latent vill skaffa en mk5 med största motorn och bak-datera den till en -99;a, det bör vara enklare än jaga hästar i en 60 hästare även om Rikard-EM:s Ka visar att det är möjligt. (Tror inte det var Bolt on trots relativt få poster i tråden.)
Jag skulle kört på Morettegrillen och lyktorna, bara att byta insatser för halvljuset.
Morette gjorde Aldrig några egna lyktor utan bara själv kåporna runt omkring osv.

Det är mycket svårare med originallyktorna att få dem för högertrafik tyvärr :/ brytningen för detta sitter i glaset :/
Kan gå om man är förjävulsk med dremeln :banghead:

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Jag skulle kört på Morettegrillen och lyktorna, bara att byta insatser för halvljuset.
Morette gjorde Aldrig några egna lyktor utan bara själv kåporna runt omkring osv.

Det är mycket svårare med originallyktorna att få dem för högertrafik tyvärr :/ brytningen för detta sitter i glaset :/
Kan gå om man är förjävulsk med dremeln :banghead:
Ånej, nu blev det tokigt igen :516: :rolleyes:

Strunt samma, ska ändå ha dem att måla på. Tänkte köpt en extra grill på skroten men beställde detta för samma pengar som en tripp dit kostat.
Screenshot_2020-07-23-10-32-16-593.jpeg

Skriv svar