Gregers Fiesta -99 (Irrvägar)

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

[Släggmek] Händer å händer... Jag tittade just sönder några hjulhuskanter och beställde ny handbroms-vajer och bromsslangar, ifall bakaxeln skulle råka...öh..
Lossna!?

Ska försöka att inte köpa massa färdig plåt dock, utan knacka till det jag har sönder själv.

Ska försöka förebygga så denna Fiesta klarar några besiktningar till, för om JAG vart besiktningsman skulle den få någon liten anmärkning, tror jag.

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Jaha, var detta nödvändigt Eriksson!?


IMG_20200724_181441_944.jpg

Nä...men det kunde vart värre.
Bilagor
IMG_20200724_181510_301.jpg

Cabben
Veteran
Inlägg: 123
Blev medlem: lör mar 21, 2020 12:34 am
Namn: Carol Lilja
Kör: Escort XR3i Cabriolet 1986, Ford Fiesta XR2i 1990, Sedan lite bastarder: Chrysler Concorde 1995 (flyttgods), husvagn Adria 305-80, en Selco -68 motorbåt med Evinrude 60 hk (1978-84) på, och ett gäng släp.
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Cabben »

Greger skrev:
fre jul 24, 2020 4:18 pm
Jaha, var detta nödvändigt Eriksson!?



IMG_20200724_181441_944.jpg


Nä...men det kunde vart värre.
Har rostmasken haft en brakfest?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5642
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av RickardEM »

Ser ut att ha klarat sig hyffsat ändå. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

RickardEM skrev:
sön jul 26, 2020 4:43 pm
Ser ut att ha klarat sig hyffsat ändå. :)

\Rickard
Ja faktiskt, en halvmeter höger-töskel (motsvarande vänster är bytt sedan tidigare) och några decimeter kex nedan tanklocket, in och utv.

Samt tröskelände v/h. Framskärmarna behöver plåstras om lite med.

Jag är hopplös när det kommer till tankebanor;
Avgassystemet ska ner, lika bra att tectyla underredet...bäst att laga rosten innan det blir klibbigt...lättare att komma åt om allt som är monterat tas bort...tänk om jag skadar en kabel stam? Lika bra att ta ur inredningen -då tar inget fyr när man svetsar. Snyggast att måla till någon kant, som råkar vara listerna på taket...lika bra att lacka taket och huven med, dom var ju repiga....osv.

Allt för ett hål i ljuddämparen på en besiktigad bil! :rolleyes:

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Greger skrev:
sön jul 26, 2020 5:18 pm
RickardEM skrev:
sön jul 26, 2020 4:43 pm
Ser ut att ha klarat sig hyffsat ändå. :)

\Rickard
Ja faktiskt, en halvmeter höger-töskel (motsvarande vänster är bytt sedan tidigare) och några decimeter kex nedan tanklocket, in och utv.

Samt tröskelände v/h. Framskärmarna behöver plåstras om lite med.

Jag är hopplös när det kommer till tankebanor;
Avgassystemet ska ner, lika bra att tectyla underredet...bäst att laga rosten innan det blir klibbigt...lättare att komma åt om allt som är monterat tas bort...tänk om jag skadar en kabel stam? Lika bra att ta ur inredningen -då tar inget fyr när man svetsar. Snyggast att måla till någon kant, som råkar vara listerna på taket...lika bra att lacka taket och huven med, dom var ju repiga....osv.

Allt för ett hål i ljuddämparen på en besiktigad bil! :rolleyes:

Tittat sönder lite mer, det skulle inte skada med nya bakvagnsbussningar.

Den bra framskärmen! Jag börjar minsann bli trött innan jag startat.

IMG_20200727_231920_263.jpg
Bilagor
IMG_20200727_231832_624.jpg

Cabben
Veteran
Inlägg: 123
Blev medlem: lör mar 21, 2020 12:34 am
Namn: Carol Lilja
Kör: Escort XR3i Cabriolet 1986, Ford Fiesta XR2i 1990, Sedan lite bastarder: Chrysler Concorde 1995 (flyttgods), husvagn Adria 305-80, en Selco -68 motorbåt med Evinrude 60 hk (1978-84) på, och ett gäng släp.
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Gregers Fiesta -99 (Irrvägar)

Inlägg av Cabben »

Och rostmasken har haft ett jätteparty, tillsammans med måånga kompisar

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Gregers Fiesta -99 (Irrvägar)

Inlägg av Greger »

Cabben skrev:
tis jul 28, 2020 7:03 pm
Och rostmasken har haft ett jätteparty, tillsammans med måånga kompisar

Äsch, i vissa kretsar bygger folk bil av en torpedvägg och ett par b-stolpar...

Det är faktiskt ny plåt under glasfiber spacklet btw.

IMG_20200728_235502_298.jpg

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3358
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Gregers Fiesta -99 (Irrvägar)

Inlägg av Släggmek »

Nåååja, för att vara en gammal Ford, eller för den delen nästan vad som helst med så många år på sig så är det ganska normala angrepp av plåtkaries. Ber att få påminna om att jag en gång bytte ut ca 2,5 kvm plåt i en av de första månaderna tillverkade Taunus TC1 (rena provexemplaren hela årgången) som skulle antagligen måst backas ut :D från besiktningen om jag kört in den bara för att kolla om de ansåg den värdig som projekt - det där är ju en "kakbit" med lite krispiga kanter i jämförelse. Mjo, jag höll på att bli utsparkad ändå när jag väl dök upp med all plåt fixad och de insåg att WTF... "Har du bytt halva bilen, eller?!?" tyckte beskitaren och gick efter regelboken och en kollega som var mera välvillig och tyckte det viktiga var att jobbet var korrekt gjort, inte hur mycket plåt som var bytt.

Större urtag ger bättre åtkomst och det är lättare att byta stora ytor än att försöka lapplaga i punktvis malätna dubbelvikta kanter som man aldrig vet riktig hur mycket det gömmer sig i :). Förutsatt förstås att man kan finna eller tillverka en stor bit att sätta dit. Ofta kan man ta genvägar genom att kika på skrotbilar efter lämpliga kurvor och kanter på friska ytor och kapa ut det som stämmer någorlunda, det sista brukar gå att klämma till så att det matchar men viktigt då att driva ut spänningarna ur plåten så att man inte bygger in dom i konstruktionen. Lite kuriosa som hotrodders ogärna hintar mot är att VW "skalbaggen" ofta får släppa till sina kurvor när 30-tals Fordar behöver skarvas i kanterna, bara som exempel.

Just skärmkanter kan vara läge att smida i nån 30 till max 45-graders radie av böjda bitar och svetsa ihop till en hel båge eller "tårtbita" en tunn L-profil med saxen likt de där prefabricerade man kan köpa hos allbilshandlare på nätet, om man måste bända till egna. Eller som en bekant gjorde en gång, tog ett 3 mm plattjärn och krökte till rätt radie och svetsade en kurvskuren plåt i mellanrummet men det handlade om en Saab 99 som ju har lite annan styling med fogen vänd utåt. Att forma en skärmkant i ett stycke fordrar proffskunnande om hur kraften vandrar i tunnplåten (reaktion och motreaktion), iaf min erfarenhet som amatörplåtslagare. Länge sen jag gav mig på nåt så stort jobb men det blev en del sjukt stora arbetsinsatser i objekt andra redan förkastat som det bar iväg med när jag "tittat sönder" dom (bra beskrivning, Greger :D) och liksom fortsatte med för nyfikenhets skull tills ändrade spelregler för bedömning hos SBP (centralisering av beslut till några få utvalda stationer och bedömare i varje län, ofta inte så glada i omfattande hemsnickrande insåg jag) fungerade likt tractor pulling på tålamodet mer än motivationen,

Fiestan borde dock inte stöta på problem, möjligen om det är några fästen som måste bytas men är bara svetsarna snygga, inte nerslipade och inte överslabbade med tjockt av underredsmassa som försvårar bedömningen brukar det gå bra. En overall sa åt mig nån gång att det var bara bra att jag inte hunnit mer än grunda i brådskan att besikta, för då blev det lätt att granska jobbet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Cabben
Veteran
Inlägg: 123
Blev medlem: lör mar 21, 2020 12:34 am
Namn: Carol Lilja
Kör: Escort XR3i Cabriolet 1986, Ford Fiesta XR2i 1990, Sedan lite bastarder: Chrysler Concorde 1995 (flyttgods), husvagn Adria 305-80, en Selco -68 motorbåt med Evinrude 60 hk (1978-84) på, och ett gäng släp.
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Gregers Fiesta -99 (Irrvägar)

Inlägg av Cabben »

Greger skrev:
tis jul 28, 2020 10:00 pm
Cabben skrev:
tis jul 28, 2020 7:03 pm
Och rostmasken har haft ett jätteparty, tillsammans med måånga kompisar

Äsch, i vissa kretsar bygger folk bil av en torpedvägg och ett par b-stolpar...

Det är faktiskt ny plåt under glasfiber spacklet btw.


IMG_20200728_235502_298.jpg
Vet om ett sådant bygge, de hade ram med gamla regplåtar och delar av en kaross som fragmenterade sig på vägen från platsen, samt ett foto hur bilen sett ut.

Skriv svar