Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Del 1. Bakgrund:
Jag köpte min första Capri som 19-åring år 1997 men viljan hade funnits mycket längre än så. Runt 1988 läste jag en artikel i Classic motor och blev såld. Första Caprin var en 3000 GXL -73, snabbt följt av en 1600 GT -73. Sen spårade det ur och när jag 2005 sålde GXL´n och GT´n hade jag haft sammanlagt 7 Ford Capri. Några år senare gjorde jag något jag verkligen ångrar nu, jag sålde av alla delar jag samlat på mig. Massor av bra grejer till både Mk1, Mk2 och Mk.3.
Köpet:
Sommaren 2019 fick min vän Axel upp ett spår på en 1600 GT -74. Jag vill minnas att han från början var intresserad av att köpa bilen men fokus skiftade snabbt till att jag blev intressenten. Vi fick bilder skickade och jag la ett bud på bilen som ratades. Jag höjde budet men även denna gång ratades det. Det fanns en intressent till som vid mitt tredje bud bjöd över med 5000 kronor. Misstaget han gjorde var att säga att han ville ha bilen bara för inredningen. Därmed accepterades vårt tredje bud! Budet var inte bindande, utan vi hade möjlighet att åka hem om bilen befanns sämre än befarat. Den 3 Augusti 2019 bar det iväg med hyrt biltransportsläp bakom Hondan.
Bilen:
En mycket sent tillverkad beige Mk1a med brun inredning. Så sent tillverkad att den hade lykttorkare monterat. En ägare sedan ny och med lite drygt 8000 mil på mätaren. Nästan helt oskruvad och avställd sedan 1988. Ägaren hade gjort tre saker som räddat bilen. 1. vad jag tror har den inte körts vintertid. 2. Rostskyddat den något alldeles kopiöst. 3. Tagit bort vinyltaket. Jag knackade på underredet och insåg att den var rätt sund under. Allt fanns kvar och första bedömningen var att den behövde en tröskel, kylarbalk och ny frontplåt. Motorn visade sig tyvärr sitta fast. Den otroligt sympatiske ägaren såg rätt medtagen ut när jag meddelade att bilen fick följa med hem till Småland. För att få bilen att röra sig ur fläcken fick vi slå av bromsoken från skivorna med en slägghammare.
Hemma!
Jag köpte min första Capri som 19-åring år 1997 men viljan hade funnits mycket längre än så. Runt 1988 läste jag en artikel i Classic motor och blev såld. Första Caprin var en 3000 GXL -73, snabbt följt av en 1600 GT -73. Sen spårade det ur och när jag 2005 sålde GXL´n och GT´n hade jag haft sammanlagt 7 Ford Capri. Några år senare gjorde jag något jag verkligen ångrar nu, jag sålde av alla delar jag samlat på mig. Massor av bra grejer till både Mk1, Mk2 och Mk.3.
Köpet:
Sommaren 2019 fick min vän Axel upp ett spår på en 1600 GT -74. Jag vill minnas att han från början var intresserad av att köpa bilen men fokus skiftade snabbt till att jag blev intressenten. Vi fick bilder skickade och jag la ett bud på bilen som ratades. Jag höjde budet men även denna gång ratades det. Det fanns en intressent till som vid mitt tredje bud bjöd över med 5000 kronor. Misstaget han gjorde var att säga att han ville ha bilen bara för inredningen. Därmed accepterades vårt tredje bud! Budet var inte bindande, utan vi hade möjlighet att åka hem om bilen befanns sämre än befarat. Den 3 Augusti 2019 bar det iväg med hyrt biltransportsläp bakom Hondan.
Bilen:
En mycket sent tillverkad beige Mk1a med brun inredning. Så sent tillverkad att den hade lykttorkare monterat. En ägare sedan ny och med lite drygt 8000 mil på mätaren. Nästan helt oskruvad och avställd sedan 1988. Ägaren hade gjort tre saker som räddat bilen. 1. vad jag tror har den inte körts vintertid. 2. Rostskyddat den något alldeles kopiöst. 3. Tagit bort vinyltaket. Jag knackade på underredet och insåg att den var rätt sund under. Allt fanns kvar och första bedömningen var att den behövde en tröskel, kylarbalk och ny frontplåt. Motorn visade sig tyvärr sitta fast. Den otroligt sympatiske ägaren såg rätt medtagen ut när jag meddelade att bilen fick följa med hem till Småland. För att få bilen att röra sig ur fläcken fick vi slå av bromsoken från skivorna med en slägghammare.
Hemma!
Senast redigerad av 1 Capri Tobbe, redigerad totalt 0 gånger.
Tags:
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
Re: Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Ska bli väldigt intressant att följa detta projekt .
Vad är målet med renoveringen?
Vad är målet med renoveringen?
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
Re: Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Först att få den i trafik, sen att göra en rullande renovering.Järnkaminen skrev: ↑sön mar 07, 2021 7:31 amSka bli väldigt intressant att följa detta projekt .
Vad är målet med renoveringen?
-
- Erfaren
- Inlägg: 83
- Blev medlem: ons jun 06, 2012 1:09 pm
- Namn: Axel V
- Kör: Granada m.fl.
- Ort: Höganäs
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Och det är jag som är Axel som nämns ovan. Även jag följer detta projekt med intresse.
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Del 2- Aj aj aj...
Väl hemma så blev bilen stående i garaget i ett halvår. Jag jobbade heltid samtidigt som jag pluggade heltid så det fanns minimalt med tid. Jag var dock ute i garaget vid några tillfällen och tog mig en närmare titt på motorn. Att den satt fast visste jag men hur illa det verkligen var ställt med motorn kom som en chock. Kamremmen hade vittrat sönder, det var rosthål i sumpen och värst av allt. Det stod vatten i förgasaren. Hur vattnet tagit sig dit i sådana mängder är en gåta. Kanske kondens, kanske någon illvillig människa med en vattenslang. Allt var rostigt och fult och jag kände att den här järnklumpen vill jag inte lägga tid och energi på. Så jag satt ut ett par annonser. Fick svar från en snubbe på västkusten som hade en komplett EFI Pinto från en Sierra -87 till salu billigt så den fick det bli och Hondan fick ge sig ut på långtur igen.
Under vintern planerades projektet och en arbetsordning bestämdes. 1. Ut med motor och ner med framvagn. 2. Renovera framvagnen 3. Rostlaga och lackera motorrummet när det ändå var tomt. En inre målbild började växa fram i mitt huvud och jag såg framför mig en något sänkt bil med RS-stuk. D.v.s. ankstjärt, mattsvart motorhuv, inget vinyltak och RS-fälgar. Därmed bestämdes det att motortrummet fick bli mattsvart för att matcha huv och ovansidan på skärmarna. Datum för lyftet sattes till den 2 Maj 2020 och med hjälp av dom stadiga vännerna Anton och Eskil gick allt väldigt smidigt.
Några timmar senare var vi färdiga och kunde packa in allt i mitt alldeles för lilla garage.
Väl hemma så blev bilen stående i garaget i ett halvår. Jag jobbade heltid samtidigt som jag pluggade heltid så det fanns minimalt med tid. Jag var dock ute i garaget vid några tillfällen och tog mig en närmare titt på motorn. Att den satt fast visste jag men hur illa det verkligen var ställt med motorn kom som en chock. Kamremmen hade vittrat sönder, det var rosthål i sumpen och värst av allt. Det stod vatten i förgasaren. Hur vattnet tagit sig dit i sådana mängder är en gåta. Kanske kondens, kanske någon illvillig människa med en vattenslang. Allt var rostigt och fult och jag kände att den här järnklumpen vill jag inte lägga tid och energi på. Så jag satt ut ett par annonser. Fick svar från en snubbe på västkusten som hade en komplett EFI Pinto från en Sierra -87 till salu billigt så den fick det bli och Hondan fick ge sig ut på långtur igen.
Under vintern planerades projektet och en arbetsordning bestämdes. 1. Ut med motor och ner med framvagn. 2. Renovera framvagnen 3. Rostlaga och lackera motorrummet när det ändå var tomt. En inre målbild började växa fram i mitt huvud och jag såg framför mig en något sänkt bil med RS-stuk. D.v.s. ankstjärt, mattsvart motorhuv, inget vinyltak och RS-fälgar. Därmed bestämdes det att motortrummet fick bli mattsvart för att matcha huv och ovansidan på skärmarna. Datum för lyftet sattes till den 2 Maj 2020 och med hjälp av dom stadiga vännerna Anton och Eskil gick allt väldigt smidigt.
Några timmar senare var vi färdiga och kunde packa in allt i mitt alldeles för lilla garage.
Senast redigerad av 1 Capri Tobbe, redigerad totalt 0 gånger.
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Kul!
Som gammal Capri-ägare har du kanske koll på att toppen, fördelaren, och eventuellt insug/förgasare från 1600 GT har ett visst värde? Om du inte slängt prylarna...
Även om motorn ser hemsk ut brukar det gå att rädda toppen (en äkta 1600 GT har ju de små förbränningsrummen men större ventiler än en vanlig 1600).
Gustaf
Som gammal Capri-ägare har du kanske koll på att toppen, fördelaren, och eventuellt insug/förgasare från 1600 GT har ett visst värde? Om du inte slängt prylarna...
Även om motorn ser hemsk ut brukar det gå att rädda toppen (en äkta 1600 GT har ju de små förbränningsrummen men större ventiler än en vanlig 1600).
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Japp, det har jag koll på. Allt sparas, inget slängs. Motorn står undanställd på ett torrt ställe. Gillar verkligen 1600 GT motorn, den sportigare karaktären passar bra i Capri. En sak till som är lite special är kopplingen, mer om den senare.therealpinto skrev: ↑sön mar 07, 2021 11:35 amKul!
Som gammal Capri-ägare har du kanske koll på att toppen, fördelaren, och eventuellt insug/förgasare från 1600 GT har ett visst värde? Om du inte slängt prylarna...
Även om motorn ser hemsk ut brukar det gå att rädda toppen (en äkta 1600 GT har ju de små förbränningsrummen men större ventiler än en vanlig 1600).
Gustaf
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Gott, då är jag lugn :-)
De gamla tidernas GT-motorer är verkligen roliga, detsamma gäller 125-hästarsversionen av 2.3-literssexan.
Gustaf
De gamla tidernas GT-motorer är verkligen roliga, detsamma gäller 125-hästarsversionen av 2.3-literssexan.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Veteran
- Inlägg: 978
- Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
- Namn: Fredrik H
- Ort: Motala
- Medlemsnummer: 406
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Kul med en Capri till (dussinbil här snart? )!
Jag får nog sluta gnälla över mitt garage också, men väggar och tak är inte att underskatta
Jag får nog sluta gnälla över mitt garage också, men väggar och tak är inte att underskatta
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Bra :-)therealpinto skrev: ↑sön mar 07, 2021 12:30 pmGott, då är jag lugn :-)
De gamla tidernas GT-motorer är verkligen roliga, detsamma gäller 125-hästarsversionen av 2.3-literssexan.
Gustaf
Aha, motorn i Capri 2300 GT. Det låter som en pärla till motor. Finns det någon sådan i Sverige? Jag har bara testat 2,3 liters Cologne-spisen i Granada, då förstås i 108 hästars utförande. Parad med en C3 Automat har jag för mig att vi klockade den Granadan till 19 sekunder från stillastående till 100 km/h, så den motorn var nog inte helt frisk.
Senast redigerad av 1 Capri Tobbe, redigerad totalt 0 gånger.
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Mitt garage kommer nog få sitt eget kapitel... Vi kan väl säga som så att framåt hösten 2020 var jag gruvligt trött på att ligga där i gruset och sprattla :-)
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Det finns några 2300 GT i Sverige, men de är ju inte vanliga. Motorn fanns också i några Taunus RS under en tid.
Jag har haft en Granada Coupé med 108-hästarsvarianten, och det är en helt annan "upplevelse" ;-)
Gustaf
Jag har haft en Granada Coupé med 108-hästarsvarianten, och det är en helt annan "upplevelse" ;-)
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Del 3: Jag och Caprin testar syra och dessutom en historia om magnetfiske.
Tid växer ju inte på träd, så jag beslutade mig för att börja med syra. Då menar jag förstås citronsyra.
Sagt och gjort, en stor burk beställdes på nätet och ett första experiment gjordes. Metoden är ju välbeprövad och det finns massor om det på internet. På diskbänken ställdes en liten skål innehållande batterihållaren och dess bult. Resultatet blev så bra och rostfritt så jag beslutade att fortsätta i stor skala. Ett hundraliters plastfat släpades fram och däri sänktes sedan precis allt som fick plats. Alltifrån smådelar (mer om det längre ner...) till fjäderben. Vidare så gjorde jag experiment på bilen med citronsyra blandat med tapetklister och senare även med trasselsudd och gladpack. Bland annat fyllde jag upp batterihållaren med citronsyra, tapetklister och trasselsudd. Täckte hopkoket med gladpack och åkte på semester. Resultatet var fantastiskt.
Första försöket på diskbänken.
Här ligger GT grenröret och fjäderbenen och gottar till sig.
Efter ett tag började det mögla i plastfatet och jag tog beslutet att avveckla det stora fatet. Beslutade att hälla ut blandningen som är ofarlig och inte giftig direkt i trekammarbrunnen. När sedan framvagnen skulle tillbaks på bilen så saknades ena krängningshämmarhållaren. Jag letade, letade och letade tills en dag då jag fick en uppenbarelse. TREKAMMARBRUNNEN!
Magnetfiske i trekammarbrunn! Väl marinerat :-)
Fjäderben innan citronsyra.
Fjäderben efter citronsyra och med färg på sig. Tyvärr har jag inga bilder på fjäderbenen när dom kom direkt ur badet.
Tid växer ju inte på träd, så jag beslutade mig för att börja med syra. Då menar jag förstås citronsyra.
Sagt och gjort, en stor burk beställdes på nätet och ett första experiment gjordes. Metoden är ju välbeprövad och det finns massor om det på internet. På diskbänken ställdes en liten skål innehållande batterihållaren och dess bult. Resultatet blev så bra och rostfritt så jag beslutade att fortsätta i stor skala. Ett hundraliters plastfat släpades fram och däri sänktes sedan precis allt som fick plats. Alltifrån smådelar (mer om det längre ner...) till fjäderben. Vidare så gjorde jag experiment på bilen med citronsyra blandat med tapetklister och senare även med trasselsudd och gladpack. Bland annat fyllde jag upp batterihållaren med citronsyra, tapetklister och trasselsudd. Täckte hopkoket med gladpack och åkte på semester. Resultatet var fantastiskt.
Första försöket på diskbänken.
Här ligger GT grenröret och fjäderbenen och gottar till sig.
Efter ett tag började det mögla i plastfatet och jag tog beslutet att avveckla det stora fatet. Beslutade att hälla ut blandningen som är ofarlig och inte giftig direkt i trekammarbrunnen. När sedan framvagnen skulle tillbaks på bilen så saknades ena krängningshämmarhållaren. Jag letade, letade och letade tills en dag då jag fick en uppenbarelse. TREKAMMARBRUNNEN!
Magnetfiske i trekammarbrunn! Väl marinerat :-)
Fjäderben innan citronsyra.
Fjäderben efter citronsyra och med färg på sig. Tyvärr har jag inga bilder på fjäderbenen när dom kom direkt ur badet.
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10695
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Jag har ju kört elektrolys tidigare med gott resultat men numera blir det mest citronsyra, det är så mycket enklare och jag slipper hålla på med "finplåt" som elektrod.
Intressanta bromssköldar, de ser inte alls ut som på de bilar jag jobbat med, MkI US-version och MkII/III. Förutom att pressningarna skiljer verkar diametern vara större också.
Gustaf
Intressanta bromssköldar, de ser inte alls ut som på de bilar jag jobbat med, MkI US-version och MkII/III. Förutom att pressningarna skiljer verkar diametern vara större också.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Detta kommer att följas.
\Rickard
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande