Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Capri Tobbe
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
Namn: Tobias B
Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
Ort: Blomstermåla

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Capri Tobbe »

Del 4: Framvagn och Boris Johnson.

Framvagnen var en baggis. Tog isär, doppade i citronsyra. Satt ihop igen.

Ingen gick på den... bra då tar vi den sanna historien. Problemen som uppstod var dock inte jättestora. Ett rosthål i framvagnsbalken som min far fick hjälpa till att svetsa igen. Min 86-årige Fader skulle göra mig arvlös om han visste att jag köpt en Capri igen, så jag sa att det var framvagnsbalken till min kompis Antons Volvo PV. Jag hade vid den tidpunkten inte köpt en egen svets så jag var tvungen att blanda in honom... Han är Saab-fantast ska tilläggas, dessutom tror jag inte riktigt han köpte Volvo historien.
Andra problemet var krängningshämmaren. Vet inte var anti-roll bar SLEEVE heter på Svenska. Tillverkade helt enkelt en ny av ett rör i lämplig dimension. Hoppas det funkar. Redigering: hylsa borde det kanske heta?

Det som är gjort är nya stötdämpare av mellanklass. Fjädrar från Burtons som ska sänka 1 tum. Nya övre lagringar från Capri Club International av standardtyp. Burtons fick också leverera polyuretan bussningar och track control arm. Styrleder kom från Skruvat.se
Allt gick ihop smidigt.

Bild

Pappa svetsar Volvo framvagnsbalk :-)

Bild

Barnarbete!

Bild

Världens längsta tum! Börjar misstänka att nya fjädrarna är en aning hårdare än originalen.

Tack vare, eller kanske mer korrekt på grund av Boris och hans Brexit så såldes under första halvåret 2020 2 mopeder, 4 motorcyklar och en massa andra saker för att finansiera inköp av delar. Här följer lite exempel på vad som dök upp i brevlådan.

Bild

Ny kylare och lite plåt från CCI. Originalkylaren var sopslut.

Bild

RS-fälgar. Numera skodda med Maxxis 205/60-13 för att fylla ut hjulhusen.

Bild

Glasfiber från CCI.

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av therealpinto »

Fina delar :-)

Originalfjädrarna är onödigt långa, jag begriper faktiskt inte varför Ford konstant använder så mycket inspänning. Förmodligen något sadistiskt inslag mot oss som ska skruva i dem...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Capri Tobbe
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
Namn: Tobias B
Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
Ort: Blomstermåla

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Capri Tobbe »

therealpinto skrev:
tis mar 09, 2021 6:05 am
Fina delar :-)

Originalfjädrarna är onödigt långa, jag begriper faktiskt inte varför Ford konstant använder så mycket inspänning. Förmodligen något sadistiskt inslag mot oss som ska skruva i dem...

Gustaf
Haha, så är det säkert. Ren sadism :-)

Capri Tobbe
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
Namn: Tobias B
Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
Ort: Blomstermåla

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Capri Tobbe »

Del 5. Curre är på semester så Let´s make garaget great again!

Allteftersom tiden gick så blev det uppenbart att garaget inte funkade. Mörkt, ingen fast elektricitet och lika inbjudande som en jäkla jordkula. Golvet bestod av grus och dessutom när det kom skyfall så rann vattnet rakt in i garaget. Stackars Curre, men framförallt stackars mig. Det dög alldeles utmärkt till att parkera bruksbilen i, men till det jag hade börjat använda det var det helt uselt.

Så när Curre åkte på semester passade jag på. Min sambo styrde först upp en födelsedagspresent som hette duga. Ett riktigt golv! Grannen är anläggare och han la in ett stadigt golv på en dag. Jag målade alla väggar som inte var målade med slamfärg vita och köpte en billig arbetsbänk på Biltema. In med en lagerhylla och en rejäl upprensning ibland alla hyllor och skåp som satt överallt. Det visade sig att det gick utmärkt att måla med oljefärg i 12 minusgrader. Curres lilla gryt har också blivit ihopkopplat med hemlarmet. Det här lilla sidoprojektet är nu i sista fasen, (pun intended) nämligen elektrifiering. Långt ifrån optimalt, men det är exakt 274 gånger bättre än det var innan. Små medel, men stor skillnad. Kanske kan det inspirera någon.

Bild

axelvic
Erfaren
Inlägg: 83
Blev medlem: ons jun 06, 2012 1:09 pm
Namn: Axel V
Kör: Granada m.fl.
Ort: Höganäs

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av axelvic »

Snyggt!

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av RickardEM »

:thumbsup: Så mycket roligare att hålla på med bättre förutsättningar. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Capri Tobbe
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
Namn: Tobias B
Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
Ort: Blomstermåla

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Capri Tobbe »

axelvic skrev:
ons mar 10, 2021 7:03 am
Snyggt!
Tackar!

Capri Tobbe
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
Namn: Tobias B
Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
Ort: Blomstermåla

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Capri Tobbe »

RickardEM skrev:
ons mar 10, 2021 7:10 am
:thumbsup: Så mycket roligare att hålla på med bättre förutsättningar. :)

\Rickard
Japp, nu vill man ju ut och skruva. Fortfarande primitivt och trångt men att ha ett stadigt golv är underbart!

Capri Tobbe
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
Namn: Tobias B
Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
Ort: Blomstermåla

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Capri Tobbe »

Del 6: Curre får färg på sig och jag fick ont i tummen.

Jag har ett starkt minne från när jag fick tillbaka min 3000 GXL från lack och skulle nu panikmeka den färdigt till Jubileumsträffen 1999. Helt utan strategi blir jag stående stirrande på dörrhandtaget i en timme efter att ha stimmat runt och försökt göra allt samtidigt under en veckas tid med ca 3 timmars sömn per dygn. Det blev ingen GXL till Strömstad... Min hjärna funkar inte så bra i sådana lägen, jag blir för överväldigad. En sak stod därmed klar när jag 20 år senare drog igång det här projektet. Koncentrera dig på en sak åt gången för att hela tiden se framsteg. Skit i att allt annat förutom det pågående projektet när du är i garaget.

Så efter att framvagnen var klar tog jag tag i motorrummet. Att visionen är en liten RS look alike var då ganska klar. Men då jag än idag inte har bestämt mig för orange, daytona yellow eller sebring red så blev det så att motorrummet fick bli svart. Med tanken att det matchar motorhuv och ovansidan på skärmarna. Strategin är en liten bit åt gången, gör den klar och se framstegen. Motorrummet såg jäkligt ut, men innehöll mest ytrost. Till och med fjäderbensfästena och batterihyllan var friska. Oftast har det räckt med roterande stålborste och där det inte räckt har jag använt syra. Har möjlighet att blästra också. Rosthål fanns i den vänstra längsgående balken, mer om det i framtiden.

Allt gick bra tills jag en dag tog bort färg och lös rost med roterande stålborste i lykthuset för att förbereda för citronsyra. Plötsligt högg borrmaskinen, roterade ett halvt varv och klämde fast tummen mellan borrmaskin och lykthusets överdel. Smärtan var fruktansvärd och jag fick slita mig loss skrikande av smärta :-) Nageln var intryckt in i tummen.

Motorrummet är nu klart till 75% och innan sommaren vill jag ha det avslutat.

Bild

Första partiet som fick färg på sig.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av therealpinto »

Jag förstår vad du menar om en sak i taget. Samtidigt har jag insett att det är viktigt för mig att ha en målbild. Under tiden 2009-2014 när jag gjorde "stor-renoveringen" hade jag bilder på en röd X-pack på anslagstavlan vid skrivbordet. Det var en bra visuell påminnelse om var jag var på väg.

Strömstad var en kul träff, om än lite blöt... Att Roland och jag kom fram med varsin hel svart turbo-Capri efter irrfärderna mellan Karlstad och Strömstad i mörkret är ett under!

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Capri Tobbe
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
Namn: Tobias B
Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
Ort: Blomstermåla

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Capri Tobbe »

therealpinto skrev:
lör mar 13, 2021 8:10 am
Jag förstår vad du menar om en sak i taget. Samtidigt har jag insett att det är viktigt för mig att ha en målbild. Under tiden 2009-2014 när jag gjorde "stor-renoveringen" hade jag bilder på en röd X-pack på anslagstavlan vid skrivbordet. Det var en bra visuell påminnelse om var jag var på väg.

Strömstad var en kul träff, om än lite blöt... Att Roland och jag kom fram med varsin hel svart turbo-Capri efter irrfärderna mellan Karlstad och Strömstad i mörkret är ett under!

Gustaf
Jag minns regnet... vi tältade dessutom. Jag sov tydligen som en stock hela natten, utmattad som jag var efter sömnlöst GXL skruvande.
Måste leta upp mitt Capri-fotoalbum. Tog en del bilder vill jag minnas.

Jag kör också med målbild, dock gillar jag inte att frontplåtens skarv är spacklad.

Bild

Capri Tobbe
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
Namn: Tobias B
Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
Ort: Blomstermåla

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Capri Tobbe »

Del 7: Curre träffar Bengt och jag klantar mig...

Den 6 Januari 2021 var det äntligen dags för Curre att åka till svets. Med hade jag alla plåtdelar som behövdes och allt var frid och fröjd. Jag skulle fixa garaget och Curre skulle få smaka MIG-svets under tiden. Efter ett par dagar ringer Bengt som är den man som har fått äran att hålla i svetsen. -Hrrrmmm... det är nått mystiskt med kylarbalken... jag tror inte du beställt allt som behövs... Mycket riktigt. Jag hade insett att balken är sopslut, men att den var så sopslut att ett stycke helt hade upplösts och gått tillbaka till moder jord fattade jag inte. Bengt som antagligen är smartare än jag fattade det direkt när han började såga i frontplåten. Kylarbalken är den enda del som inte blivit dränkt i rostskydd och hade närmast förintats. Den del som Ex-pressed steel kallar closing panel fanns inte mycket kvar av och nu började en cirkus att försöka beställa en ny. Dom Engelska trollen på tidigare nämnda företag svarade mig inte. Efter tre veckors härjande fick jag en genialisk ide och testade en annan mailadress. En ide jag förstår borde fått 2,5 vecka tidigare... Bingo, svar direkt och nu väntar jag på att den ska anlända i brevlådan. Bengt lagade under tiden längsgående balken på vänstersidan och något litet hål i torpedens nedkant. Annars ser den rätt frisk ut under, rostskyddet är fortfarande mjukt och kladdigt och har gjort jobbet bra. I väntan på den saknade biten så tog jag hem bilen och har fortsatt med arbetet med motorrummet. Har lyft ner växellådan också, då den behöver ett par nya tätningar. Sådan är status just nu.

Bild

Renovera en bil sa dom... det är kul sa dom... allt finns till dom där gamla Fordarna sa dom...
Min plan är att i framtiden här redovisa kostnaderna så långt. Alltid kan det avskräcka någon :-)

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 8331
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Järnkaminen »


Capri Tobbe skrev: Min plan är att i framtiden här redovisa kostnaderna så långt. Alltid kan det avskräcka någon :-)
Gör inte det, då kanske vi får se färre projekttrådar av denna sort Bild.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Capri Tobbe
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
Namn: Tobias B
Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
Ort: Blomstermåla

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Capri Tobbe »

Järnkaminen skrev:
ons mar 17, 2021 8:24 pm
Capri Tobbe skrev: Min plan är att i framtiden här redovisa kostnaderna så långt. Alltid kan det avskräcka någon :-)
Gör inte det, då kanske vi får se färre projekttrådar av denna sort Bild.
Good point! Ska fundera på det :)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av RickardEM »

Capri Tobbe skrev:
ons mar 17, 2021 7:48 pm
Del 7: Curre träffar Bengt och jag klantar mig...

Den 6 Januari 2021 var det äntligen dags för Curre att åka till svets. Med hade jag alla plåtdelar som behövdes och allt var frid och fröjd. Jag skulle fixa garaget och Curre skulle få smaka MIG-svets under tiden. Efter ett par dagar ringer Bengt som är den man som har fått äran att hålla i svetsen. -Hrrrmmm... det är nått mystiskt med kylarbalken... jag tror inte du beställt allt som behövs... Mycket riktigt. Jag hade insett att balken är sopslut, men att den var så sopslut att ett stycke helt hade upplösts och gått tillbaka till moder jord fattade jag inte. Bengt som antagligen är smartare än jag fattade det direkt när han började såga i frontplåten. Kylarbalken är den enda del som inte blivit dränkt i rostskydd och hade närmast förintats. Den del som Ex-pressed steel kallar closing panel fanns inte mycket kvar av och nu började en cirkus att försöka beställa en ny. Dom Engelska trollen på tidigare nämnda företag svarade mig inte. Efter tre veckors härjande fick jag en genialisk ide och testade en annan mailadress. En ide jag förstår borde fått 2,5 vecka tidigare... Bingo, svar direkt och nu väntar jag på att den ska anlända i brevlådan. Bengt lagade under tiden längsgående balken på vänstersidan och något litet hål i torpedens nedkant. Annars ser den rätt frisk ut under, rostskyddet är fortfarande mjukt och kladdigt och har gjort jobbet bra. I väntan på den saknade biten så tog jag hem bilen och har fortsatt med arbetet med motorrummet. Har lyft ner växellådan också, då den behöver ett par nya tätningar. Sådan är status just nu.

Bild

Renovera en bil sa dom... det är kul sa dom... allt finns till dom där gamla Fordarna sa dom...
Min plan är att i framtiden här redovisa kostnaderna så långt. Alltid kan det avskräcka någon :-)
Inte lätt att veta hur det ska se ut när det mesta är bortrostat. :)
Bilprojekt är inga spargrisar direkt. :Odd:

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar