Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Capri Tobbe
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
Namn: Tobias B
Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
Ort: Blomstermåla

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Capri Tobbe »

Del 8: Curre och jag bli ovänner och jag klurar på bromsar.

Förra helgen var jag sjukt taggad. Nu skulle här skruvas. Klockan ringde snuskigt tidigt och jag var ute i garaget medans resten av familjen fortfarande sov. Det hade varit bättre om jag gjort det samma... Vevade igång garagestereon med lite schysst kängpunk och drog igång. 4 timmar senare var jag på rysligt dåligt humör och allt hade gått åt fanders. Dagens mål var att rensa i maskinrummet för fortsatt rostkrafsande/målande och att börja plocka ner instrumentpanelen för att förbereda för byte av huvudbromscylinder och rostlagning av torpedväggen. Hitintills hade jag inte stött på en enda fastrostad skruv eller bult, nu kom dom allihop på en gång. Jag drog slutsatsen att Curre var missnöjd med helgens musikval (Avskum -in the spirit of mass destruction) och därför blev tjurig. Jag spenderade resten av helgen med familjen och hobbybil nummer 2 och ignorerade Curre.

Den här helgen så tänkte jag över musikvalet ordentligt. Med en uppenbart lättstött Engelsman född på 70-talet som objekt så testade jag Jethro Tull istället och se nu flöt det på. Med hjälp av en kinesisk Dremel-kopia som vibrerade något alldeles otroligt och lite övertalande med hammare så var allt fixat på en halvtimme. Så nu är en bit till av maskinrummet målat/rensat från rost och instrumentpanelen är lite närmare utflyttning.

Senaste tidens bryderier har rört bromsar. Det började med att jag för ett tag sedan läste om att standard förgasarinsug passade dåligt på bränsleinsprutade Pintos med läckage som följd. Med full tilltro till den Engelsman vars inlägg jag just läst och helt utan källkritik och vidare efterforskning kring det hela så beslutade jag att skrota planen att förgasarkonvertera och köra på insprutning istället. Köpte en Catchtank och en bränslepump och tänkte inte mer på det förrän jag läste Gustaf Ulanders kommentar på Capri Klubbens Facebooksida att EFI sprutet inte går fritt från bromsservot... Jag valde den här metoden som lösning på problemet:

Bild

Med tanken att köra med antingen två Remote brake servos för enkrets, alternativt en avsedd för tvåkrets, dom senare är dock dyra så vi får se. Mitt bromsservo är tokslut så jag gråter inte oavsett vilken väg jag går. Det här är en lösning där delar finns att beställa, vilket inte är fallet med original bromsservot.

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av therealpinto »

Vi körde utan servo på slutet i "Mavericks" dubbelturbo, det funkade helt OK men jag minns inte om vi ändrade utväxlingen på pedalen. Där var det ju Sierra-ok också så lite annat koncept totalt sett.

Jag skulle nog ta höjd för att öka utväxlingen lite när du ändå bygger om, då är chansen stor att du klarar dig bra utan servo. I min bil med bromsvåg utan servo är ju pedaltrycket helt OK.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Capri Tobbe
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
Namn: Tobias B
Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
Ort: Blomstermåla

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Capri Tobbe »

therealpinto skrev:
sön mar 28, 2021 7:42 pm
Vi körde utan servo på slutet i "Mavericks" dubbelturbo, det funkade helt OK men jag minns inte om vi ändrade utväxlingen på pedalen. Där var det ju Sierra-ok också så lite annat koncept totalt sett.

Jag skulle nog ta höjd för att öka utväxlingen lite när du ändå bygger om, då är chansen stor att du klarar dig bra utan servo. I min bil med bromsvåg utan servo är ju pedaltrycket helt OK.

Gustaf
Jag har starka ben :D så tusan om man inte skulle testa utan servo först. Så får det bli. Men du som har stenkoll på det mesta, vad säger Bilprovningen?

Bromsvåg kommer det nog inte bli. Finns det något enkelt sätt att få längre hävarm?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av therealpinto »

Vad som sägs vid en kontrollbesiktning är ett lotteri, men om pedaltrycket blir för högt så kommer det bli anmärkning - men det är en subjektiv bedömning speciellt på en gammal bil vid kontrollbesiktning.

Det räcker att flytta upp hålet för tryckstången 10 mm på pedalen för att få betydligt mer kraft, jag tror det finns utrymme att borra ett till hål bara och bygger man fästet för huvudcylindern smart går den förmodligen att flytta upp det som krävs utan att göra nya hål.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Capri Tobbe
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
Namn: Tobias B
Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
Ort: Blomstermåla

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Capri Tobbe »

Tackar för bra tips som alltid Gustaf!

Skulle man få anmärkning på högt pedaltryck så går det ju att sätta dit ett remote servo i efterhand.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av therealpinto »

Absolut, det kan man göra, eller titta på en annan lösning (ändrad utväxling på pedalen, litet vakuumservo).

Som alltid är det ju bra att provköra och bedöma läget själv också, servo eller annan kraftförstärkning kan ju vara något du vill ha för att trivas med bilen.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Capri Tobbe
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
Namn: Tobias B
Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
Ort: Blomstermåla

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Capri Tobbe »

Covid-19... Fy vilken vidrig upplevelse. Men nu är jag på benen igen. Körde första passet i garaget igår och det kändes riktigt trevligt.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av RickardEM »

Capri Tobbe skrev:
mån apr 26, 2021 5:50 pm
Covid-19... Fy vilken vidrig upplevelse. Men nu är jag på benen igen. Körde första passet i garaget igår och det kändes riktigt trevligt.
Usch, usch, bra att du har klarat dig igenom det iallafall. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Capri Tobbe
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
Namn: Tobias B
Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
Ort: Blomstermåla

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Capri Tobbe »

Haha, jag är tillbaks! Efter min dust med Covid har jag jobbat på med motorrummet. Hobbybil #2 har dock pockat på rejält med uppmärksamhet så jag ligger lite efter i Caprins tidsschema. Den är av ett märke som vi inte ska nämna på detta forum. Men kanske den här bilden kan ge en ledtråd...

Bild

Citronsyran hittade en del små hål runtomkring utrymmet där säkringsdosan sitter, bara att ta fram den kinesiska Dremel-kopian och skära ut det sjuka. I helgen så ska vi se om inte vi kan transplantera in lite ny plåt.

Bild

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1755
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Ort: Trollhättan
Medlemsnummer: 188

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av Nemesis_se »

Projektbilar är roliga, oavsett märke :saythat:
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)

Inlägg av RickardEM »

:thumbsup: Skoj med en uppdatering. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar