Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Del 4: Framvagn och Boris Johnson.
Framvagnen var en baggis. Tog isär, doppade i citronsyra. Satt ihop igen.
Ingen gick på den... bra då tar vi den sanna historien. Problemen som uppstod var dock inte jättestora. Ett rosthål i framvagnsbalken som min far fick hjälpa till att svetsa igen. Min 86-årige Fader skulle göra mig arvlös om han visste att jag köpt en Capri igen, så jag sa att det var framvagnsbalken till min kompis Antons Volvo PV. Jag hade vid den tidpunkten inte köpt en egen svets så jag var tvungen att blanda in honom... Han är Saab-fantast ska tilläggas, dessutom tror jag inte riktigt han köpte Volvo historien.
Andra problemet var krängningshämmaren. Vet inte var anti-roll bar SLEEVE heter på Svenska. Tillverkade helt enkelt en ny av ett rör i lämplig dimension. Hoppas det funkar. Redigering: hylsa borde det kanske heta?
Det som är gjort är nya stötdämpare av mellanklass. Fjädrar från Burtons som ska sänka 1 tum. Nya övre lagringar från Capri Club International av standardtyp. Burtons fick också leverera polyuretan bussningar och track control arm. Styrleder kom från Skruvat.se
Allt gick ihop smidigt.
Pappa svetsar Volvo framvagnsbalk :-)
Barnarbete!
Världens längsta tum! Börjar misstänka att nya fjädrarna är en aning hårdare än originalen.
Tack vare, eller kanske mer korrekt på grund av Boris och hans Brexit så såldes under första halvåret 2020 2 mopeder, 4 motorcyklar och en massa andra saker för att finansiera inköp av delar. Här följer lite exempel på vad som dök upp i brevlådan.
Ny kylare och lite plåt från CCI. Originalkylaren var sopslut.
RS-fälgar. Numera skodda med Maxxis 205/60-13 för att fylla ut hjulhusen.
Glasfiber från CCI.
Framvagnen var en baggis. Tog isär, doppade i citronsyra. Satt ihop igen.
Ingen gick på den... bra då tar vi den sanna historien. Problemen som uppstod var dock inte jättestora. Ett rosthål i framvagnsbalken som min far fick hjälpa till att svetsa igen. Min 86-årige Fader skulle göra mig arvlös om han visste att jag köpt en Capri igen, så jag sa att det var framvagnsbalken till min kompis Antons Volvo PV. Jag hade vid den tidpunkten inte köpt en egen svets så jag var tvungen att blanda in honom... Han är Saab-fantast ska tilläggas, dessutom tror jag inte riktigt han köpte Volvo historien.
Andra problemet var krängningshämmaren. Vet inte var anti-roll bar SLEEVE heter på Svenska. Tillverkade helt enkelt en ny av ett rör i lämplig dimension. Hoppas det funkar. Redigering: hylsa borde det kanske heta?
Det som är gjort är nya stötdämpare av mellanklass. Fjädrar från Burtons som ska sänka 1 tum. Nya övre lagringar från Capri Club International av standardtyp. Burtons fick också leverera polyuretan bussningar och track control arm. Styrleder kom från Skruvat.se
Allt gick ihop smidigt.
Pappa svetsar Volvo framvagnsbalk :-)
Barnarbete!
Världens längsta tum! Börjar misstänka att nya fjädrarna är en aning hårdare än originalen.
Tack vare, eller kanske mer korrekt på grund av Boris och hans Brexit så såldes under första halvåret 2020 2 mopeder, 4 motorcyklar och en massa andra saker för att finansiera inköp av delar. Här följer lite exempel på vad som dök upp i brevlådan.
Ny kylare och lite plåt från CCI. Originalkylaren var sopslut.
RS-fälgar. Numera skodda med Maxxis 205/60-13 för att fylla ut hjulhusen.
Glasfiber från CCI.
Tags:
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Fina delar :-)
Originalfjädrarna är onödigt långa, jag begriper faktiskt inte varför Ford konstant använder så mycket inspänning. Förmodligen något sadistiskt inslag mot oss som ska skruva i dem...
Gustaf
Originalfjädrarna är onödigt långa, jag begriper faktiskt inte varför Ford konstant använder så mycket inspänning. Förmodligen något sadistiskt inslag mot oss som ska skruva i dem...
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Haha, så är det säkert. Ren sadism :-)therealpinto skrev: ↑tis mar 09, 2021 6:05 amFina delar :-)
Originalfjädrarna är onödigt långa, jag begriper faktiskt inte varför Ford konstant använder så mycket inspänning. Förmodligen något sadistiskt inslag mot oss som ska skruva i dem...
Gustaf
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Del 5. Curre är på semester så Let´s make garaget great again!
Allteftersom tiden gick så blev det uppenbart att garaget inte funkade. Mörkt, ingen fast elektricitet och lika inbjudande som en jäkla jordkula. Golvet bestod av grus och dessutom när det kom skyfall så rann vattnet rakt in i garaget. Stackars Curre, men framförallt stackars mig. Det dög alldeles utmärkt till att parkera bruksbilen i, men till det jag hade börjat använda det var det helt uselt.
Så när Curre åkte på semester passade jag på. Min sambo styrde först upp en födelsedagspresent som hette duga. Ett riktigt golv! Grannen är anläggare och han la in ett stadigt golv på en dag. Jag målade alla väggar som inte var målade med slamfärg vita och köpte en billig arbetsbänk på Biltema. In med en lagerhylla och en rejäl upprensning ibland alla hyllor och skåp som satt överallt. Det visade sig att det gick utmärkt att måla med oljefärg i 12 minusgrader. Curres lilla gryt har också blivit ihopkopplat med hemlarmet. Det här lilla sidoprojektet är nu i sista fasen, (pun intended) nämligen elektrifiering. Långt ifrån optimalt, men det är exakt 274 gånger bättre än det var innan. Små medel, men stor skillnad. Kanske kan det inspirera någon.
Allteftersom tiden gick så blev det uppenbart att garaget inte funkade. Mörkt, ingen fast elektricitet och lika inbjudande som en jäkla jordkula. Golvet bestod av grus och dessutom när det kom skyfall så rann vattnet rakt in i garaget. Stackars Curre, men framförallt stackars mig. Det dög alldeles utmärkt till att parkera bruksbilen i, men till det jag hade börjat använda det var det helt uselt.
Så när Curre åkte på semester passade jag på. Min sambo styrde först upp en födelsedagspresent som hette duga. Ett riktigt golv! Grannen är anläggare och han la in ett stadigt golv på en dag. Jag målade alla väggar som inte var målade med slamfärg vita och köpte en billig arbetsbänk på Biltema. In med en lagerhylla och en rejäl upprensning ibland alla hyllor och skåp som satt överallt. Det visade sig att det gick utmärkt att måla med oljefärg i 12 minusgrader. Curres lilla gryt har också blivit ihopkopplat med hemlarmet. Det här lilla sidoprojektet är nu i sista fasen, (pun intended) nämligen elektrifiering. Långt ifrån optimalt, men det är exakt 274 gånger bättre än det var innan. Små medel, men stor skillnad. Kanske kan det inspirera någon.
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7065
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Så mycket roligare att hålla på med bättre förutsättningar.
\Rickard
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Del 6: Curre får färg på sig och jag fick ont i tummen.
Jag har ett starkt minne från när jag fick tillbaka min 3000 GXL från lack och skulle nu panikmeka den färdigt till Jubileumsträffen 1999. Helt utan strategi blir jag stående stirrande på dörrhandtaget i en timme efter att ha stimmat runt och försökt göra allt samtidigt under en veckas tid med ca 3 timmars sömn per dygn. Det blev ingen GXL till Strömstad... Min hjärna funkar inte så bra i sådana lägen, jag blir för överväldigad. En sak stod därmed klar när jag 20 år senare drog igång det här projektet. Koncentrera dig på en sak åt gången för att hela tiden se framsteg. Skit i att allt annat förutom det pågående projektet när du är i garaget.
Så efter att framvagnen var klar tog jag tag i motorrummet. Att visionen är en liten RS look alike var då ganska klar. Men då jag än idag inte har bestämt mig för orange, daytona yellow eller sebring red så blev det så att motorrummet fick bli svart. Med tanken att det matchar motorhuv och ovansidan på skärmarna. Strategin är en liten bit åt gången, gör den klar och se framstegen. Motorrummet såg jäkligt ut, men innehöll mest ytrost. Till och med fjäderbensfästena och batterihyllan var friska. Oftast har det räckt med roterande stålborste och där det inte räckt har jag använt syra. Har möjlighet att blästra också. Rosthål fanns i den vänstra längsgående balken, mer om det i framtiden.
Allt gick bra tills jag en dag tog bort färg och lös rost med roterande stålborste i lykthuset för att förbereda för citronsyra. Plötsligt högg borrmaskinen, roterade ett halvt varv och klämde fast tummen mellan borrmaskin och lykthusets överdel. Smärtan var fruktansvärd och jag fick slita mig loss skrikande av smärta :-) Nageln var intryckt in i tummen.
Motorrummet är nu klart till 75% och innan sommaren vill jag ha det avslutat.
Första partiet som fick färg på sig.
Jag har ett starkt minne från när jag fick tillbaka min 3000 GXL från lack och skulle nu panikmeka den färdigt till Jubileumsträffen 1999. Helt utan strategi blir jag stående stirrande på dörrhandtaget i en timme efter att ha stimmat runt och försökt göra allt samtidigt under en veckas tid med ca 3 timmars sömn per dygn. Det blev ingen GXL till Strömstad... Min hjärna funkar inte så bra i sådana lägen, jag blir för överväldigad. En sak stod därmed klar när jag 20 år senare drog igång det här projektet. Koncentrera dig på en sak åt gången för att hela tiden se framsteg. Skit i att allt annat förutom det pågående projektet när du är i garaget.
Så efter att framvagnen var klar tog jag tag i motorrummet. Att visionen är en liten RS look alike var då ganska klar. Men då jag än idag inte har bestämt mig för orange, daytona yellow eller sebring red så blev det så att motorrummet fick bli svart. Med tanken att det matchar motorhuv och ovansidan på skärmarna. Strategin är en liten bit åt gången, gör den klar och se framstegen. Motorrummet såg jäkligt ut, men innehöll mest ytrost. Till och med fjäderbensfästena och batterihyllan var friska. Oftast har det räckt med roterande stålborste och där det inte räckt har jag använt syra. Har möjlighet att blästra också. Rosthål fanns i den vänstra längsgående balken, mer om det i framtiden.
Allt gick bra tills jag en dag tog bort färg och lös rost med roterande stålborste i lykthuset för att förbereda för citronsyra. Plötsligt högg borrmaskinen, roterade ett halvt varv och klämde fast tummen mellan borrmaskin och lykthusets överdel. Smärtan var fruktansvärd och jag fick slita mig loss skrikande av smärta :-) Nageln var intryckt in i tummen.
Motorrummet är nu klart till 75% och innan sommaren vill jag ha det avslutat.
Första partiet som fick färg på sig.
- therealpinto
- Legend
- Inlägg: 10699
- Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Ort: Kåge, Norrland
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Jag förstår vad du menar om en sak i taget. Samtidigt har jag insett att det är viktigt för mig att ha en målbild. Under tiden 2009-2014 när jag gjorde "stor-renoveringen" hade jag bilder på en röd X-pack på anslagstavlan vid skrivbordet. Det var en bra visuell påminnelse om var jag var på väg.
Strömstad var en kul träff, om än lite blöt... Att Roland och jag kom fram med varsin hel svart turbo-Capri efter irrfärderna mellan Karlstad och Strömstad i mörkret är ett under!
Gustaf
Strömstad var en kul träff, om än lite blöt... Att Roland och jag kom fram med varsin hel svart turbo-Capri efter irrfärderna mellan Karlstad och Strömstad i mörkret är ett under!
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Jag minns regnet... vi tältade dessutom. Jag sov tydligen som en stock hela natten, utmattad som jag var efter sömnlöst GXL skruvande.therealpinto skrev: ↑lör mar 13, 2021 8:10 amJag förstår vad du menar om en sak i taget. Samtidigt har jag insett att det är viktigt för mig att ha en målbild. Under tiden 2009-2014 när jag gjorde "stor-renoveringen" hade jag bilder på en röd X-pack på anslagstavlan vid skrivbordet. Det var en bra visuell påminnelse om var jag var på väg.
Strömstad var en kul träff, om än lite blöt... Att Roland och jag kom fram med varsin hel svart turbo-Capri efter irrfärderna mellan Karlstad och Strömstad i mörkret är ett under!
Gustaf
Måste leta upp mitt Capri-fotoalbum. Tog en del bilder vill jag minnas.
Jag kör också med målbild, dock gillar jag inte att frontplåtens skarv är spacklad.
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Del 7: Curre träffar Bengt och jag klantar mig...
Den 6 Januari 2021 var det äntligen dags för Curre att åka till svets. Med hade jag alla plåtdelar som behövdes och allt var frid och fröjd. Jag skulle fixa garaget och Curre skulle få smaka MIG-svets under tiden. Efter ett par dagar ringer Bengt som är den man som har fått äran att hålla i svetsen. -Hrrrmmm... det är nått mystiskt med kylarbalken... jag tror inte du beställt allt som behövs... Mycket riktigt. Jag hade insett att balken är sopslut, men att den var så sopslut att ett stycke helt hade upplösts och gått tillbaka till moder jord fattade jag inte. Bengt som antagligen är smartare än jag fattade det direkt när han började såga i frontplåten. Kylarbalken är den enda del som inte blivit dränkt i rostskydd och hade närmast förintats. Den del som Ex-pressed steel kallar closing panel fanns inte mycket kvar av och nu började en cirkus att försöka beställa en ny. Dom Engelska trollen på tidigare nämnda företag svarade mig inte. Efter tre veckors härjande fick jag en genialisk ide och testade en annan mailadress. En ide jag förstår borde fått 2,5 vecka tidigare... Bingo, svar direkt och nu väntar jag på att den ska anlända i brevlådan. Bengt lagade under tiden längsgående balken på vänstersidan och något litet hål i torpedens nedkant. Annars ser den rätt frisk ut under, rostskyddet är fortfarande mjukt och kladdigt och har gjort jobbet bra. I väntan på den saknade biten så tog jag hem bilen och har fortsatt med arbetet med motorrummet. Har lyft ner växellådan också, då den behöver ett par nya tätningar. Sådan är status just nu.
Renovera en bil sa dom... det är kul sa dom... allt finns till dom där gamla Fordarna sa dom...
Min plan är att i framtiden här redovisa kostnaderna så långt. Alltid kan det avskräcka någon :-)
Den 6 Januari 2021 var det äntligen dags för Curre att åka till svets. Med hade jag alla plåtdelar som behövdes och allt var frid och fröjd. Jag skulle fixa garaget och Curre skulle få smaka MIG-svets under tiden. Efter ett par dagar ringer Bengt som är den man som har fått äran att hålla i svetsen. -Hrrrmmm... det är nått mystiskt med kylarbalken... jag tror inte du beställt allt som behövs... Mycket riktigt. Jag hade insett att balken är sopslut, men att den var så sopslut att ett stycke helt hade upplösts och gått tillbaka till moder jord fattade jag inte. Bengt som antagligen är smartare än jag fattade det direkt när han började såga i frontplåten. Kylarbalken är den enda del som inte blivit dränkt i rostskydd och hade närmast förintats. Den del som Ex-pressed steel kallar closing panel fanns inte mycket kvar av och nu började en cirkus att försöka beställa en ny. Dom Engelska trollen på tidigare nämnda företag svarade mig inte. Efter tre veckors härjande fick jag en genialisk ide och testade en annan mailadress. En ide jag förstår borde fått 2,5 vecka tidigare... Bingo, svar direkt och nu väntar jag på att den ska anlända i brevlådan. Bengt lagade under tiden längsgående balken på vänstersidan och något litet hål i torpedens nedkant. Annars ser den rätt frisk ut under, rostskyddet är fortfarande mjukt och kladdigt och har gjort jobbet bra. I väntan på den saknade biten så tog jag hem bilen och har fortsatt med arbetet med motorrummet. Har lyft ner växellådan också, då den behöver ett par nya tätningar. Sådan är status just nu.
Renovera en bil sa dom... det är kul sa dom... allt finns till dom där gamla Fordarna sa dom...
Min plan är att i framtiden här redovisa kostnaderna så långt. Alltid kan det avskräcka någon :-)
- Järnkaminen
- Legend
- Inlägg: 8331
- Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Ort: Gnosjö
- Medlemsnummer: 295
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Gör inte det, då kanske vi får se färre projekttrådar av denna sort .Capri Tobbe skrev: Min plan är att i framtiden här redovisa kostnaderna så långt. Alltid kan det avskräcka någon :-)
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
-
- Erfaren
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tor mar 04, 2021 6:11 pm
- Namn: Tobias B
- Kör: Ford Capri 1600 GT -74 (Mk.1)
- Ort: Blomstermåla
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Good point! Ska fundera på detJärnkaminen skrev: ↑ons mar 17, 2021 8:24 pmGör inte det, då kanske vi får se färre projekttrådar av denna sort .Capri Tobbe skrev: Min plan är att i framtiden här redovisa kostnaderna så långt. Alltid kan det avskräcka någon :-)
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7065
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Capri Tobbe - Projekt Curre Capri (1600 GT MK1 -74)
Inte lätt att veta hur det ska se ut när det mesta är bortrostat.Capri Tobbe skrev: ↑ons mar 17, 2021 7:48 pmDel 7: Curre träffar Bengt och jag klantar mig...
Den 6 Januari 2021 var det äntligen dags för Curre att åka till svets. Med hade jag alla plåtdelar som behövdes och allt var frid och fröjd. Jag skulle fixa garaget och Curre skulle få smaka MIG-svets under tiden. Efter ett par dagar ringer Bengt som är den man som har fått äran att hålla i svetsen. -Hrrrmmm... det är nått mystiskt med kylarbalken... jag tror inte du beställt allt som behövs... Mycket riktigt. Jag hade insett att balken är sopslut, men att den var så sopslut att ett stycke helt hade upplösts och gått tillbaka till moder jord fattade jag inte. Bengt som antagligen är smartare än jag fattade det direkt när han började såga i frontplåten. Kylarbalken är den enda del som inte blivit dränkt i rostskydd och hade närmast förintats. Den del som Ex-pressed steel kallar closing panel fanns inte mycket kvar av och nu började en cirkus att försöka beställa en ny. Dom Engelska trollen på tidigare nämnda företag svarade mig inte. Efter tre veckors härjande fick jag en genialisk ide och testade en annan mailadress. En ide jag förstår borde fått 2,5 vecka tidigare... Bingo, svar direkt och nu väntar jag på att den ska anlända i brevlådan. Bengt lagade under tiden längsgående balken på vänstersidan och något litet hål i torpedens nedkant. Annars ser den rätt frisk ut under, rostskyddet är fortfarande mjukt och kladdigt och har gjort jobbet bra. I väntan på den saknade biten så tog jag hem bilen och har fortsatt med arbetet med motorrummet. Har lyft ner växellådan också, då den behöver ett par nya tätningar. Sådan är status just nu.
Renovera en bil sa dom... det är kul sa dom... allt finns till dom där gamla Fordarna sa dom...
Min plan är att i framtiden här redovisa kostnaderna så långt. Alltid kan det avskräcka någon :-)
Bilprojekt är inga spargrisar direkt.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande