Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62
- Henke i Västermo
- Erfaren
- Inlägg: 28
- Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
- Namn: Henke P
- Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81 - Ort: Västermo
Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62
Ja, man får ta i med måtta. Jag utgår från att allt sitter fast men har inte kollat. Jag kan endast vrida hjulen med hjälp av en meter hävarm. Hittills har jag varit i andra änden och pillat enbart.Flodabo skrev: ↑fre apr 30, 2021 9:35 pmÄr det fram eller bak du vill ha trummorna?
Akta bara så du inte drar för hård med avdragaren. Trots att jag "bara" hade två stora skruvmejslar att bända mitt emot varann så böjdes ändarna på bromsbackarna1 Och då var det ändå inte så att jag tog i för kung och fosterland utan mycket lirkande. Och ibland även trycka tillbaka trumman till ursprungsläget. Sitter dina justeringar fast?
Tags:
- Henke i Västermo
- Erfaren
- Inlägg: 28
- Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
- Namn: Henke P
- Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81 - Ort: Västermo
Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62
Idag startade Old P3! Vilken triumf!
Jag tog ur och isär förgasaren totalt. Pillade rent i alla kanaler och munstycken med ståltråd och en gammal gitarrsträng. Det behövdes något tunt. Sköljde ur och blåste rent. Verkligen dubbelkollade att det var framkomligt överallt. Det var en ventil på ett membran som satt väl fast så den lirkade jag lös också. Allt besvär gjorde susen och Forden hoppade sedemera igång och gick på något som man kan kalla snabb tomgång till det blev tomt i flottörhuset.
Helt plötsligt började det skvätta någon sörja ur den bortkopplade bränsleledningen när den gick. Det såg inte så kul ut så jag tog bort bränslepumpen för att göra ren den in och utvändigt. Även där var membranet helt och hyfsat fräscht så det var bara att sätta ihop igen. Nästa start blir med bensin i en flaska via originalpumpen och nydonade bränsleledningar. Bränsletanken får jag väl ta bort och göra ren innan den går att använda antar jag. Ett steg i taget.
Pumpen - Före och efter:
Jag tog ur och isär förgasaren totalt. Pillade rent i alla kanaler och munstycken med ståltråd och en gammal gitarrsträng. Det behövdes något tunt. Sköljde ur och blåste rent. Verkligen dubbelkollade att det var framkomligt överallt. Det var en ventil på ett membran som satt väl fast så den lirkade jag lös också. Allt besvär gjorde susen och Forden hoppade sedemera igång och gick på något som man kan kalla snabb tomgång till det blev tomt i flottörhuset.
Helt plötsligt började det skvätta någon sörja ur den bortkopplade bränsleledningen när den gick. Det såg inte så kul ut så jag tog bort bränslepumpen för att göra ren den in och utvändigt. Även där var membranet helt och hyfsat fräscht så det var bara att sätta ihop igen. Nästa start blir med bensin i en flaska via originalpumpen och nydonade bränsleledningar. Bränsletanken får jag väl ta bort och göra ren innan den går att använda antar jag. Ett steg i taget.
Pumpen - Före och efter:
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62
Grattis till uppstart här med, hoppas det löser sig med bromsarna snart också.
\Rickard
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande