Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

Har ett tag letat en gammelbil ifall jag skulle sluta åka hoj. Måste ju ha något att pyssla om. Jag fick nys på en Taunus från 1962 som stod i en lada i Hälsningland sen minst 30 år tillbaka.
Åkte och kollade och föll genast för charmen hos bilen. Profilbilden visar underverket som jag såg den första gången. Bara en sån sak att den har bränslepåfyllning under nummerplåten bak. Det hjälpte förstås till att jag har vaga minnen av ett par sådana från min barndom som min far ägde.
Egentligen ville jag ha en SAAB V4 från 70-71 typ (aluminiumgrillen) men jag tänkte att även Taunusar har ju V4:a men tji fick jag då Forden hade en radfyra, men för tusan... Hur petig får man vara. Jag tingade den.
Nu är den i min ägo men den står fortfarande kvar i Hälsingland. Jag bor i Sörmland.
Jag kunde fylla däcken vid påseendet. Motorn gick runt, men tändspolen leverade ingen gnistström så den är inte startad ännu. Spännande. Hoppas det bara är dålig kontakt.
Ska hämta hem den under senvintern eller tidigt i vår.
På det stora hela kan jag säga att det är, minst sagt, mycket dåligt skick på den. Inte mycket som är bra. Inredningen är typ hel dock och all plåt verkar finnas. Lite rost här och där och den mesta oljan verkar ha hamnat utanpå motorn. Nåja, lite pyssel får man räkna med.
Wish me luck.
/H

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Släggmek »

Kul! Jo, men lycka till, verkligen! :)

Jag har en -64 själv i liknande skick (rostlagad men sen kom en massa annat emellan, inklusive några 70-tals Taunusar och ett takras som tryckte till en dörr :unhappy: ) så jag vet hur det är. Ganska enkel att fixa rosten på undantaget trösklarna som är dubbelväggade för att ge bättre styvhet än i föregångaren 17M P2 (annars ungefär samma bottenplatta), den avslutande serien av dom var lite av en förberedelse för P3:orna med ganska mycket av tekniken som tagits fram för dom vilket breddar reservdelsurvalet en anings aning, annars är 1963 ett brytår att hålla reda på eftersom en del prylar ändrades/standardiserades då för att matcha andra Ford-modeller. Jag håller på med en FAQ om de här som ska upp här småningom, vi har diskuterat en del i trådarna om P3:orna men finns inte info där om vad som kan dyka upp så går det bra att fråga :). Det finns en del slitdelar etc hos e-handlarna och enstaka delar till bromsar, tändning etc passar från andra märken från perioden också. Jo - stötdämparinsatserna i fram sägs kunna ersättas av Volvo 240 om man kompenserar glappet med några hockeypuckar, men det där har jag inte provat IRL än (fjädrarna stämmer iaf grovt i måttet). Ett minus är att framvagnen kan inte justeras. Har den skivbromsar fram så har den samma modell på oken som Opel Kadett B, men även där bara en iakttagelse att prova på plats.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

Tack för svar. Bra med info.
Jag anade att det finns en hel del detaljkunskap i forumen här. Jag har ingen aning egentligen om vad som måste bytas och vad som duger. Väldigt bra info om att grejor från -63:or kanske inte passar.
Det värsta är att jag har ont om garage. Det enda varma garage jag har är fullt med motorcyklar. Nåja, det ger sig.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av RickardEM »

:thumbsup: Låter som ett riktigt skoj projekt, ska bli kul att se lite mer när du hämtar hem bilen. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

Jag får fortsätta nu när det äntligen blev lite action.
Exakt en vecka före påsk gjorde jag upp med en kompis av rätt virke att vi skulle åka upp till Hälsingland på långfredagen och baxa fram den gamla Forden ur sin dvala i ladan. Nu ska den hem, något annat finns inte på kartan.

Jag hade beskrivit det trånga utrymmet mellan byggnaderna och diket vi skulle över och efter lite diskussionen hade vi en plan. Dragbil ordnad, släp bokat så det vara bara att börja packa efter checklistan som sammanställts. Allt möjligt skulle tas med, med tanke på devisen ”det är bättre att ha än att önska sig” när man står där, en dag då det mesta är stängt, och ”det mesta” är dessutom ca 3-4 mil bort.

Den lilla 12 volts-vinchen packad. Domkraft, slägga, spett, spade, såg, olja, bensin (optimist?). Den lilla kompressorn/pumpen till däcken och alla möjliga tänkbara handverktyg samt några plank och några extra spännband.
Redan på onsdagkvällen hade jag packat allt och var klar att åka men fick ge mig till tåls ytterligare någon dag. Mackor med stekt ägg är bästa biläventyrsmaten så det ordnades några sådana kl fem på morgonen tillsammans med ett par termosar kaffe. När jag efter några få mil var hemma hos kompisen lastades allt över i dragbilen och vi for iväg. Resan upp tog närmare 5 timmar och vi avnjöt en pizza i Järvsö innan vi tog den sista biten till ladan.
Här bor Taunus
Här bor Taunus
taunus000.jpg
Väl på plats parkerades bil och släp typ 100 meter bort för att inte blockera den lilla grusvägen alldeles. Bar och kånkade lite grunkor och som första åtgärd när logdörren öppnats la vi ca en timme på att försöka få liv i den gamla Taunusen.
Optimistförsök att starta som övergavs
Optimistförsök att starta som övergavs
Det visade sig vara lite för mycket arbete så vi avbröt detta och började istället med att få hjulen att lossna. Med obeskrivligt mycket, helt sanslöst mycket våld, medelst domkraft, slägga, spett och kofot lyckades vi få hjulen att röra sig lite, högljutt knirkande och protesterande. Det är en rejäl överdrift om jag säger att de rullade. De rörde sig ytterst motvilligt med hjälp av en kofot som hävarm mellan hjulskruvarna.
Rotationsförsök
Rotationsförsök
När vi drog bilen framåt över trägolvet i ladan med hjälp av vinschen så rörde sig de flesta hjulen litegrann i alla fall.
Nu är det snart för sent att avbryta
Nu är det snart för sent att avbryta
Vi drog ut bilen ur ladan. (jag tror Forden blinkade lite förvånat i solljuset som sken på bilen för första gången på typ 35 år)
Det ser ut som vi hade en fotbollsplan att röra oss på. Jag lovar, bilden ljuger...
Det ser ut som vi hade en fotbollsplan att röra oss på. Jag lovar, bilden ljuger...
Ute, men ska knixas runt 90 grader
Ute, men ska knixas runt 90 grader
Knixade lite fram och tillbaka med vinschen för att byta riktning och när den var nästan på väg åt rätt håll så orkade vi inte mer utan lyftknuffade den i sidled för hand. (Det var trångt mellan de gamla uthusen) Sen var det bara att placera en styrman i bilen och vinscha 7-8 meter och så nytt tag med vinschen, som vi för övrigt krokade fast i järnspettet som vi körde ner i den halvfrusna marken på lämpliga ställen.
På väg mot diket
På väg mot diket
Snart så, bara ett skutt så...
Snart så, bara ett skutt så...
Efter ca 25 meter så var vi framme vid det så fruktade diket. Men de planken vi lagt ut visade sig göra jobbet perfekt och det mesta löste sig med lite justeringar av färdriktningen och rattvridningar i rätt ögonblick. Vi ville verkligen inte plantera bilen i det där diket.
Det gick ju bra, men vinschen gav upp
Det gick ju bra, men vinschen gav upp
Väl ute på den smala grusvägen visste vi att vi var hemma, men då gav förstås vinschen upp när vajern kalvade över på fel sida av trumman, så det var bara att traska iväg och hämta bil och släp så handvinschade vi upp Forden på släpet. Jag tittade på klockan och såg att vi hade haft göra i ganska precis 5 timmar från vi kom till att bilen var lastad.
5 Timmar senare!
5 Timmar senare!
Givetvis blev den lilla grusvägen, som vi effektivt blockerade, helt plötsligt väldigt trafikerad men hälsingarna tog dröjsmålet med jämnmod och 20 minuter senare flöt trafiken som vanligt igen. Den högst tillfälliga rushen verkade dock vara över. Nåväl, vi spände åt allt, gjorde en elegant provbromsning med ekipaget och for iväg i riktning mot Sörmland.

Äggmackorna smakade fint under hemvägen och när vi väl puttade av bilen hemma på uppfarten så var klockan elva på kvällen. Verkligen en trevlig långfredag!

Nu sitter jag här med ett fördelarlock i handen och högspänningen går in i detsamma men verkar inte vilja hitta ut. Tändspole och alla tändkablar och stift testade med gnista som resultat, alla kontaktstycken rengjorda och upputsade men sätter jag ihop allt så gnistrar det inte. Får försöka hitta ett nytt lock och rotor och se om det hjälper. Det var många år sen jag hade att göra med brytarspetsar och allt det medför så jag känner mig lite rostig.
Senast redigerad av 1 Henke i Västermo, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 8331
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Järnkaminen »

Rolig läsning och skoj att du nu fått hem den :)! Vart är bilderna då ;)?
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Greger »

Underbar läsning, följer tråden med största intresse!
Lycka till!
G.

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

Järnkaminen skrev:
tis apr 06, 2021 4:53 pm
Rolig läsning och skoj att du nu fått hem den :)! Vart är bilderna då ;)?
Jag är ju ny här. Jag hittade funktionerna tack vare att du sa nåt. :) Lättjobbat att få in bilder!
Nu är det kompletterat.

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Flodabo »

Kul att det blev två Taunus -62 projekt samtidigt! *drool*

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

Flodabo skrev:
tis apr 06, 2021 7:29 pm
Kul att det blev två Taunus -62 projekt samtidigt! *drool*
Ja, vilken tillfällighet! Du har fått koll på hjulen såg jag.
Först ska jag starta den tror jag. Det är ganska nära nu. Sen blir det bromseländet. Haha, jäklar vad de satt fast...

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Flodabo »

Håller också på att försöka få igång motorn men har gåt bet hittills.

Tog mig nästan fem timmar att få av bromstrummorna bak. Satt som berget.

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av RickardEM »

Spännande läsning, kul att ni lyckades få ut bilen. Verkar ha varit lite kämpigt. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

Jag har hållit på och fipplat med tänddelarna några kvällar. Jag har lite koll på hur det ska vara och då jag kollade gnistan från tändspolen så verkade den svag. Inte med den rätta schvungen som jag är van vid från Amazoner och andra 12V-bilar från 60-70-talet.

Jag har kommit fram till att stiften funkar, och jag har gjort rent/bytt ut detaljer vid dålig kontakt och VET numera att från lock till stift fungerar det och från tändspole till lock fungerar det också. (jag vill ha ett fördelarlock i glas! Jag vill gärna se vad för underligheter som pågår där bakom)

Jag hittade och köpte lock och rotor på yourex.se Testade förstås så fort jag fått dem i handen. Nu har jag gnista på stiftet, men en ganska svag sådan och jag tror inte den "orkar" gnista under tryck i cylindern. Jag hörde dock ett svagt men tydligt "pfuff" från motorn då den tände en gång på startgas, och inte mer.

När jag kör starten utan lock gnistrar det friskt på brytarna, så kanske ska den mystiska kondensatorn bytas ut eftersom den sägs släcka de energislukande gnistorna. Det får bli nästa steg. Kondensatorer av elektrolyttyp kan tydligen åldras.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Släggmek »

Roligt med såna här resereportage :) och extra kul att se att det fortfarande går att hitta ladubilar i Hälsingland fortfarande :cool:. På 90-talet kom jag via inflyttade anhöriga där i kontakt med en gamling som drygade ut pensionen med att köpa & sälja "tusenkronorsbilar" vilket på den tiden oftast var 70-talare, i hans fall med fokus på sånt som Ford (gärna Granada och Taunus) och Opel för att göra det enkelt och delarna från de som inte klarade besiktning gick till att få de lyckosamma att göra det innan försäljning. På den vägen fick jag klart för mig att det iaf på den tiden dolde sig hyfsat välbevarade bilar från främst 1950-60-talen i vart och vartannat uthus i landskapets jordbruksområden och jag hade med lätthet kunnat fylla en lada (om jag haft) med roliga europeiska 50-60-70-talare i skick som P3:an här för max 30.000 kr. Kanske Sveriges bästa jaktmarker för sånt och andra moderna antikviteter, folk har känsla för att ta hand om gamla prylar där :cool:.

Fördelarlocket, var det genomskinligt det du fick tag i? (ids inte :rolleyes: söka igenom Yourex sajt just nu) Om inte så har jag för mig att locket iaf på P3 upp till -63 matchar någon Volkswagens fördelare (Bosch) och till VW finns transparenta lock i lite olika färger från trimnings- och pyntfirmorna med mer historisk inriktning. Kondensatorer av elektrolyttyp... :confused: Nä, där tog kunskaperna slut, är detta nån nyare sort typ de där svarta kuberna (typ) som man hittar i modernare bilar? De gamla små metallcylindrarna som sitter på i original består likt en lök av lager av alufolie som isoleras med papper emellan och där brukar fukten till slut leta sig in genom plasten i botten och få dom att svälla så de slutar funka även om bilen stått orörd i många år. Annars brukar man kunna ana en lätt blå skiftning i höljet om de överhettat.

Sen det där med V4:an som infördes i ersättaren P5 (egentligen redan 1962 som 1,2 liters med P4 "Cardinal") och 1967 i Saab; det finns ett och annat i dom som går att använda till renovering av P3:ans raka fyra, men det där kräver en del efterforskningar. Såvitt jag vet passar deras oljefilter på raka fyran fr o m 1963 (standardisering genomfördes i koncernen) men törs inte säga om det passar på din p g a årsmodellen. Om inte annat bör ett listat för den engelska Consul-motorn kunna stämma, eftersom Taunus OHV rakfyran är en omarbetad (metrisk) version av Consul-motorn, men så pass ändrad att bara enstaka detaljer är exakt samma som i det engelska originalet. Oljepumpen ska vara samma, så vitt jag minns det skrivits, men bäst att jämföra detaljnummer själv.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

Jag tänker nog fortsätta den stegvisa beskrivningen av projektet, i alla fall ett tag till. Målet är besiktning så fort jag bara kan.

Finns det genomskinliga fördelarlock? Wow! Det måste jag undersöka. Jag minns att jag hade samma önskan i yngre år då det alltid var något meckande med fördelaren då bilen gick dåligt eller inte startade och det var alltid lite av ett mysterium vad som försiggick där under locket och varje reparation eller justering var lite på chans. Minns också den sköna känsla som kom då jag hade köpt en SAAB 99 från mitten av sjuttiotalet och insåg att den hade brytarlöst tändsystem. :banana:

En parentes: Jag har en kollega som har en Golf:1a och jag frågade honom hur tändsystemet är på den. Elektroniskt eller mekaniskt. Han svarade "Jag vet inte" och då visste jag att han inte hade klassiskt med brytare, konding osv. Har man ett sånt så vet man...
Tillbaka till yourex. De hade en hel del tänddelar och då även kondingar, men eftersom jag bytt så många sådana "på chans" i onödan för att jag inte fattade bättre förr om åren så trodde jag att det skulle bli så igen kanske. Så jag köpte ingen. Nu när jag kikar så ser jag att ingen kondensator de har verkar se likadan ut som min, men jag tänker ringa och prata med dem. Utseendet kvittar då det är kapacitansen (mäts i Farad) som räknas och den ska vara mellan 150-210 pF (picoFarad) så de kan skicka vad som helst i den storleken så löder jag på den kabel jag behöver och fixar ett fäste.

Du beskrev förresten just elektrolykondensatorn på ett relativt korrekt sätt. Med tidens gång så började jag förstå vad den gör. Kortfattat så hjälper den brytaren att bryta snabbare och "gnisttiden" förkortas men med samma energi i gnistan, vilket medför att gnistan blir starkare då den har samma effekt under kortare tid, typ. De små svarta boxarna du beskriver låter mer som elektronik, men jag vet inte.

Bra info (som vanligt) om de olika motorerna. Detta om metrisk Consulmotor låter ju spännande. Jag har en TS och börjar misstänka att det kanske är en 1745 cc-motor. Kan det vara så? Vet du några kännetecken på en sån. Jag har börjat undra för att på vissa ställen när jag tittar efter delar så stämmer det bättre med andra modeller (kommer inte ihåg just nu vilka men ska notera det nästa gång)

Skriv svar