Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Släggmek »

Hehe, mycket info på en gång åt bägge hållen :). Tumregeln jag fått av en gammal ur-raggare är att en klassisk rund konding måste stämma i radie med originalet men kan få vara upp till 5 mm längre, dock inte kortare för då överhettar den. Så här långt har det funkat för mig genom många år med Fordar. Jag får svara ordentligt endera dan när jag har lite tid, men iaf kan jag säga nu att man tar de olika motorstorlekarna enklast på färgen på ventilkåpan (förutsatt att den inte är omlackad, men ingen lackar väl om insidan). Färgerna på kåporna var grön för 1.5 och blå för 1.7, svart för 1.8 och för 1.7 TS-motorn ska den ha varit röd om jag inte rört ihop det. Nå, bäst att kolla upp det. Jag ska leta i mina papper vilken färg som hörde till vilken, annars ska det stå nånstans i verkstadshandboken.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

Nu väntar jag på att få tag i en konding. Jag har hittat ett boschnummer på den så det ska nog inte vara alltför svårt.
Finns både på yourex.se och kanske på Norrlands custom, som för övrigt hade en tändspole och transparanta fördelarlock till bubblor, vilket torde vara samma som till Taunusen. Jag köper dock inget mer förrän jag testat att byta konding. Jag har kollat lite mer på det och det som avgör är den elektriska storleken, dvs kapacitansen och spänningen den är avsedd för. Det ska vara 210 picoFarad eller då 0,21 mikroFarad och typ 15-50 V.
Släggmeks raggarkompis har i princip rätt med sin tumregel då den fysiska storleken ändras med kapacitansen och spänningen. Det sura med bilkondingar är att de sällan är märkta mer än ett nummer. I värsta fall så får man gå till Elfa och köpa en industrikonding med rätt kapacitans.

Så har vi det här med motornummer. Jag tror jag lyckats tyda det men fattar inte hur jag ska tolka det. Någon som har en idé?
Jag tror att det står: 509292 och så kanske en jäkligt ful 4:a eller en stjärna som sista. Undre raden: 13BC eller 14BC

Mystiska motornummer
Mystiska motornummer
Kollade på ventilkåpan och den har två färger. En blå rest här och var samt en grön rest. Uppenbart omlackad. Jag ska skruva bort den imorgon och kolla insidan enligt det eleganta tipset Släggmek gav. Det troliga är att den är blå, 1700-motor. Det som talar emot är att Forden är en TS och då borde ha en annan maskin. Det är dessutom enkelportsförgasare och borde vara dubbelport om det är den större motorn. Nåja, kollar vidare i morgon. Håller samtidigt på att vårpyssla med motorcyklarna och trädgården, och så måste det ju jobbas också, så tiden går fort.

Jag har för övrigt hållt på att leta ihjäl mig efter en bromtrummeavdragare som jag har använt som dörrstopp den senaste 20 åren men kanske slängde när jag flyttade sist, eftersom jag inte använt den på massor av år (sen Amazon-tiden) Den borde nog gå att konvertera så den funkar till forden (om nu inte idioten har slängt den) Jag letar vidare...
Bilagor
Konding
Konding

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Flodabo »

Om 509292 är samma som chassinumret så är det originalmotorn och då står det i dina papper vilken motor du har.

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

Flodabo skrev:
tis apr 13, 2021 11:21 pm
Om 509292 är samma som chassinumret så är det originalmotorn och då står det i dina papper vilken motor du har.
Det är inte samma nummer så då är det alltså inte originalmotorn som sitter i? Det var ju synd men det rätar ut några frågetecken ändå. Så slipper jag blir förvirrad varje gång jag letar detaljer som ser fel ut.
Jag ska höra med tidigare ägare om de vet något om motorbyte och kanske originalmotorn finns kvar i nåt hörn. Samma familj har ägt bilen sen den var ny.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Släggmek »

Mja, nu hoppades jag ha fått fram exakta uppgifter på nåt men halkade på nåt av C0rona-tidens bananskal :banana: och fick omgruppera ärendena så här är en ofullständig uppföljning. Den där kondingen med en ögla i änden på kabeln har jag sett felaktigt visad hos nån e--handlare som passande Taunus TC vilket de ju inte precis gör, men tydligen går de att få tag i som nytillverkning. KAN vara så att de stämmer med Taunus V4, troligt men jag har inte hunnit kolla det spåret. Några frassökningar på Taunus 17M + VW 1200 pekar mot att hågkomsten av matchning på fördelarlocken är riktig - tills inpå 1961 anges samma grundmodell av fördelare på 17M och VW (34 hk), men det är inte en Bosch utan märket är Garbe-Lehmeyer (aldrig hört talas om :headshake ). Därefter försvann de och bägge märkena övergick till Bosch för det nya modellåret. Min gissning är att även de senare fördelarna motsvarar varandra i stort (vill säga, nåt skuggminne där med hintar mot det, även samtida BMW och Borgward brukar dyka upp när man söker servicedelar). Volkswagen uppges av eftermarknaden ha skiftat fördelare lite ostyrigt under de där åren när motorerna förstorades ganska tätt, så detta behöver nummerkollas vilka lock etc som ev kan matcha, Önskar det varit exakta uppgifter, men det är iaf något att söka vidare ifrån.

Enligt en hyfsat trovärdig uppgift på nätet så matchades inte motornummer på Taunus OHV rakfyror med chassinumren vid tillverkningen (inget i numret skvallrar på om motorn ursprungligen skulle monterats i en 15M, 17M eller FK1000/Taunus Transit) i Fords typiska anda av rationalisering. Å andra sidan hindrar väl inget att någon ambitiös förman sett till att det varit ordning och reda på "hans" linje ifall en del bilar har "matching numbers". Fords produktion har ju vissa improvisatoriska inslag har jag t o m konstaterat själv :D i garaget, det viktigaste syns ha varit att bli klar i tid och sen om inte allt stämmer med "build sheet" så blev det åtminstone komplett och ibland verkar man t o m ha satt ihop kombinationer av utrustning som inte gick att beställa officiellt men vill kunden ha det så fixade Ford det, verkar det som. T ex L-spec Taunus TC1 med 2.3 V6 fanns väl inte i svenska utbudet men en gammal tant här i krokarna sägs ha haft en ändå.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

Släggmek skrev:
ons apr 14, 2021 8:50 pm
Den där kondingen med en ögla i änden på kabeln har jag sett felaktigt visad hos nån e--handlare som passande Taunus TC
Jag beställde en från skruvat.se. Jag kikade igenom vad de hade och tog en med kort sladd och ögla och som såg ut att ha samma fäste, dvs 2 horisontella hål. Den skulle tydligen passa till allt möjligt men det är troligt kabelanslutningen och fästet som åsyftas. De elektriska egenskaperna torde vara detsamma. Nåja, det kommer att visa sig.

Måste tillstå att Släggmek imponerar med dina detaljkunskaper om gamla bilar och vad som passar var. Jag tog tipset att kika på insidan av ventilkåpan för att se rätta färgen. Bild kommer här:
Få se nu, vad är det för färg...
Få se nu, vad är det för färg...
Under såg det lika eländigt ut.
Huh... Ryser lite...
Huh... Ryser lite...
Dags för en tvätt men först skrapa lite. Jag var tvungen och väga det jag skrapade bort. 1,2 hekto äkta oljelort!
Bortskrapad kladd..
Bortskrapad kladd..
Det gröna visade sig ligga överst. Undersöktes med skrapmetoden.
Det gröna visade sig ligga överst. Undersöktes med skrapmetoden.
Inte ens Ford verkar måla insidan...
Inte ens Ford verkar måla insidan...
Släggmek skrev:
ons apr 14, 2021 8:50 pm
Enligt en hyfsat trovärdig uppgift på nätet så matchades inte motornummer på Taunus OHV rakfyror med chassinumren vid tillverkningen (inget i numret skvallrar på om motorn ursprungligen skulle monterats i en 15M, 17M eller FK1000/Taunus Transit) i Fords typiska anda av rationalisering. Å andra sidan hindrar väl inget att någon ambitiös förman sett till att det varit ordning och reda på "hans" linje ifall en del bilar har "matching numbers". Fords produktion har ju vissa improvisatoriska inslag
Med ovanstående insikt så lutar det i alla fall alltså åt att det satt en 1700 "vanlig" P3-motor originalmonterad i här. Färgen på ventilkåpan och enkelportsförgasaren tyder på det. Jag har i alla fall ställt frågan till förra ägarfamiljen. Den faktiska ägaren finns inte med oss mer.

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

:dance2: Forden har hostat lite! Igår kväll, strax före mörkret.

Jag råkade tappa den gamla kondingen i smådelstvätten, som förstås var full med avfettning. Jag torkade ren den och tyckte den såg så fin ut att jag fick lite feeling och satte tillbaka den. Dit med fördelaren, på med tändningen. Ett tändstift från sjuttitalet liggande på jordflätan med en tändhatt i baken, kör starten och där fanns helt plötsligt rejäl gnista! Vetefan vad som hänt... Kan ha varit dålig kontakt mellan konding och fördelare. Tomteblosset på brytarnas kontaktytor var plötsligt kraftigt reducerat.

Fort i med alla stift, på med tändhattarna, lite startgas i tratten och kör starten. DEN HOSTADE TILL! En stråle bensin i samma tratt, lite mer startgas och den hostade lite till och till och med gick något enstaka varv.

Jahapp, grattis då Henke. I eftermiddag skruvar jag ur förgasaren och gör ren den. Jag misstänker att motorn är tveksam för att alla spjäll sitter stenhårt (inkl choke) och hur munstyckena ser ut kan man ju bara fantisera om. Vet inte vad jag kommer att hitta men har börjat förstå att det är svårt att få tag i originaldelar så jag ska ta det varsamt.

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Flodabo »

Vad sitter det för tändstift i din?

Det sitter två olika stift i min. Både Champion och Bosch.

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

Jag har några Champion i nu. Tror det var F81Y kanske. Enligt instruktionsboken ska det vara Auto Lite AE-3 eller 32
Går säkert att googla det för crossreferenses.

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

Jag tog lös förgasaren. När jag vände upponer på den rann först bensinen ut som jag hällt i och efter det rann det ut något som såg ut som 2-taktsolja. Ha! tänker jag. Såklart har den gamla bensinen dunstat och kvar finns det som inte dunstar.
Skruvade av det övre locket som täcker flottörhuset och spolade rent ordentligt med avfettning och rörde inget annat (jag hade ju hittat felet) Givetvis kollade jag flottören och funktionen på flottörventilen.
Avfettning
Avfettning
Noterade att någon dragit gängpaj på en av skruvarna till locket och löst problemet genom att dra i en UNC1/4"-skruv. Det funkar ju ok om man hanterar det varsamt då dimensionen på UNC:n är ett par tiondelar större än M6. Fast jag kliade mig lite i skallen först och undrade vad en tumskruv gjorde i en tysk förgasare. Solex 32 var det förresten.
till vänster: UNC med PH-skalle och till höger 2 st M6 med 10 mm sexkant
till vänster: UNC med PH-skalle och till höger 2 st M6 med 10 mm sexkant
Satte för säkerhets skull en papperstuss i insugshålet. Där vill man inte tappa ner saker...
motorrum.jpg
Monterade dit förgasaren. och gjorde några startförsök. Den tänder och går några slag men vill inte riktigt starta. Ett par gånger har jag fått den att gå några sekunder utan startmotor, så det är väl något mer som måste väckas ur koman. Axpumpen verkar vara aktiverad endast vid vacuum så den kunde jag inte testa med lös förgasare och får väl anta att den funkar. Gas och choke lossnade dock med avfettning så nu är det väl bara att traggla på med lite varsam hand så går det väl snart.
Startförsök
Startförsök

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av RickardEM »

Går åt rätt håll, kul med en uppdatering. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

RickardEM skrev:
fre apr 23, 2021 5:13 am
Går åt rätt håll, kul med en uppdatering. :)

\Rickard
Ja, det finns att jobba med.. En sak i taget är min plan.

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

Har gjort några nya startförsök, men den verkar ha svårt att komma igång. Det närmaste är att den bluddrar och nästan går. Axpumpen funkar, det såg jag sist jag gnodde, och choken verkar vara ok. Så här knöligt brukar det inte vara... Ska kanske kolla korrekt startprocedur enl instruktionsboken som jag faktiskt har.
Annars blir det väl att ta väck ventilkåpan och kolla så att alla ventiler verkligen stänger ordentligt och i nästa steg återigen ta bort förgasaren. Demontera den helt och undersöka/tvätta rent. Jag tror mest på det senare...
Slötittar lite på nätet och hittade nåt som heter veteranshoppen.se. Där verkar finnas bromsdetaljer. Det är lite Intressant nu eftersom jag hittat min gamla bromstrummeavdragare. Den ska testas så snart jag bara hinner. Den kanske måste modifieras lite för att passa. Det visar sig.
Bromstrummeavdragare / dörrstopp
Bromstrummeavdragare / dörrstopp

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Henke i Västermo »

Tack vare Flodabos bilder så inser jag att jag måste modifiera avdragaren ovan lite. Får lägga plattan utanpå hjulskruvarna och addera ett par stadiga hakar som greppar runt själva trumman.

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Henke i Västermo - Ford Taunus 17M -62

Inlägg av Flodabo »

Är det fram eller bak du vill ha trummorna?
Akta bara så du inte drar för hård med avdragaren. Trots att jag "bara" hade två stora skruvmejslar att bända mitt emot varann så böjdes ändarna på bromsbackarna1 Och då var det ändå inte så att jag tog i för kung och fosterland utan mycket lirkande. Och ibland även trycka tillbaka trumman till ursprungsläget. Sitter dina justeringar fast?

Skriv svar