Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3463
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Släggmek »

Ja, du lär nog finna nog för att fylla skuffen tror jag :D. När du passerar Gnarp på vägen upp så bromsa gärna in och kolla om bilskroten till vänster där skogen tar slut (och backen utför långrakan börjar) finns kvar än. Där var som äldst 70-talare när jag var in och handlade för nog 20 år sen, men gubben som hade stället då hade en del gammalt godis i förrådet.

Iaf, passa på att kika hos Blom om länkarmarna i framvagnen på P5/P7 matchar P3 - de är lite kraftigare dimensionerade på de senare, de gamla skulle nog passa bättre som gardinstänger :p. På min är den ena krökt och dåligt riktad och jag har fått berättat om att det brukar räcka med att skära ner i en lös vägkant så kan det bli snett. Att det enligt uppgift inte går att justera framvagnen på P3 krånglar till det.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Tags:

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Tyvärr finns det nog inte så gott om plats i skuffen trots att jag har en kombi. Och en takbox också! Det finns också fyra passagerare som blir mycket griniga om ett stopp tar mer än fyra minuter... :crazy: Hade gärna stannat och utforskat omgivningarna annars. När jag åker till Skrot-Blom är jag helt själv! Så skönt! :banana:

Får se vad som finns på hans skrot. När jag ringde upp i dag så sa han att han bara hade fyra Taunus kvar. Han hade sålt en iaf. Har en liten lista på delar som jag behöver.

Skall kolla framvagnen och se vad som stämmer om det gör det alls. :confused:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3463
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Släggmek »

Ah, sånt är livet - man får förstås ta höjd för verkligheten också ;). Bra att du får fri lejd till skroten, även om det glesats ut :( så finns nog massor kvar värt att stanna till och titta närmare på. Här är några gamla bilder som kanske ger lite överblick, fast jag vet ju inte hur mycket som finns kvar.

Bilderna på ett motorrum och en hjulupphängning visar en vanlig P7b, som ju är samma som P5 med marginella skillnader om några. Vad gäller framvagnarna på P2/P3 vs P5/P7 så är den senare i princip en uppgraderad version av den förra där vad jag förstår bromsarna utgör den största skillnaden, men jag har hittills inte fått kläm på var måtten skiljer. Fords ursprungliga plan var att förstärka upp P3-karossen och bättra på bromsverkan etc för att kunna hänga i V4:an och V6:an (då på 2 liter) i den aktuella modellen, lätt ansiktslyft. Det blev ju en ny kaross i stället, men i princip bara en uppskalning av den gamla att börja med. Fjäderbenen verkar ha samma radie på tornen, eftersom Volvo 240-ben går att få dit på P5 och mitt grovmätande säger att de har samma radie på tornen som även P3 och längden får jag till att den är tillräckligt nära (ett tips säger att Volvo-insatserna passar i Ford-benen om man lägger ett par hockeypuckar under på varje sida, densiteten i gummit är ungefär samma som i chassibussningar och jag minns en som höjde fjädringen i bak på en Amazon genom att lägga en puck under vardera :D) men det återstår att prova på plats. Min gissning är att länkarmarna har samma längd (men grövre på P5/P7) eftersom det vore skvatt galet att göra dom ännu längre och avståndet mellan rambalkarna syns aningen bredare på stor-Taunusarna (mjaha, varför glömde jag måttbandet? :p) medan framvagnsbalken tycks vara bra precis samma design fast lite bredare.
Bilagor
taunus p7b tomt motorrum.jpg
taunus p7b detalj front.jpg
taunus p3 graveyard.jpg
taunus p3 godiskartong.jpg
taunus p2 p5 p3 p7.jpg
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Holma
Veteran
Inlägg: 941
Blev medlem: lör apr 09, 2005 6:34 pm
Namn: Fredrik H
Kör: Mondeo, S-max, Granada och Dodge
Ort: Motala
Medlemsnummer: 406

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Holma »

Trevlig tråd att läsa, extra fränt med hgv också!
Rätt kul sammanträffande med att du säger att reläet till hel/halvljus är svåra att få tag i, jag hittade 2 st såna på garagegolvet igår kväll som hade rymt ur sin låda. Men det kanske är därför dom är sällsynta, dom rymmer...

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Fanns bara tre styck p3 kvar så utbudet av delar som jag var ute efter var nästan obefintligt. Fick bara tag på en bensinpump, kranen för värmen till kupén och säkerhetsbygeln till motorhuven.
Hade verkligen hoppats på ett lite bättre utbyte. :(

Vad gäller p5 så fanns det vad jag såg bara tre styck. Dom stod så illa till att jag inte orkade kolla närmare på dom!

Glenn var upptagen med annat och hade inte tid att bistå heller. :yuck:

Det är ju ett stort problem om saker man tror att man har rymmer :D

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Holma: Visst är det extra trevligt att det är en hgv. Mycket ovanlig dessutom.

Blev tyvärr inte att jag tog några bilder från skroten. Var väl för koncentrerad på att leta efter delar. :rolleyes:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3463
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Släggmek »

Aha...lite dystra nyheter :( men bra iaf att verksamheten rullar på trots Dessa Tider, Corona eller ej, med sjunkande grad av hemmamekande och ständigt stramare miljökrav för skrotarna. Jo, även en bilskrot måste gå runt och "hyllvärmare" ger ju ingen inkomst så man får acceptera att sånt som bara tar plats försvinner till slut, själv ångrar jag :banghead: att jag inte var dit igen medan det fanns var det väl åtta P3:or i ganska komplett skick. När det gäller bilder så visst måste man prioritera skruvandet :D. Nog dags att göra resan ändå när det blir möjligt för att titta efter några skrynkelfria blanklister till fönstren om det finns, på marknaderna brukar man knappt hitta annat än baklysen iaf häruppe så den biten är iaf säkrad med ett par extra uppsättningar till sedanen.

Det finns btw två varianter av de röda sedanbakljusen, där de äldre har en något högre profil (med markerad kant och ett mönster i glaset som "strålar" utåt, lite snyggare) eftersom de har en ordentlig reflektor till skillnad mot de sista åren bara har typ en foliebit för att spara tillverkningskostnad. Ren kuriosa är att på vissa marknader var den övre delen (blinkern) orange, tror det var bl a i Italien där främre blinkers var "vita", transparenta. Bra att hålla reda på när man letar i knallarnas lådor är att P5:s framblinkers är visserligen förväxlingsbart lika och stämmer i höjd men de är aningen bredare så de sticker ut några milimeter mot sidorna, nog för att inte passa mer än som glappande nödlösning möjligen. De enheterna finns som repro hos nån holländsk småfirma på nätet men P3 tycks visst bara finnas som NOS iaf än så länge.

En fundering bara, kanske nåt värt att notera: bakaxlarna har det sagts mig är lite underdimensionerade i diffen så att det håller gott för originaleffekt och söndagskörning men det kan börja leva rövare i piniondrevet om det körs mycket med full last, hårt på motorväg för att hänga med i tempot, eller trimmas (max 95-100 hk DIN bör en originalmotor kunna ge med tillförlitligheten kvar sa en tysk entusiast, jag glömde fråga om han avsåg TS-motorn med solid vevaxel men förmodar det). Jag trodde Kombi (Turnier) hade en starkare axel åtminstone på de klassade för tyngre last men fick svar nånstans att det bara skiljer med förstärkt fjädring i bak. Syns som att en utväg ifall man ställs inför såna bekymmer kan vara att finna bakaxeln av märke Spicer M30 (ingår i familjen Dana 30) från en Volvo Amazon, den infördes 1966 på GT och 1967 på alla om minnet stämmer. Snarlik i designen med husets öppning baktill, spårvidd 135 mm, samma bultmönster för hjulen och bromstrummorna är väl ungefär lika stora. Det borde bara behövas att byta medbringaren modell klyka till en rund skiva med hål borrade för Fordens mönster (troligen då utgå från nån befintlig Ford-medbringare och skära nya splines eller svarva ner klykan till en splinsad hylsa och pressa in den i den urfrästa skivan, det fick jag gjort på verkstad en gång) och svetsa klackar för bladfjädrarna på axelrören, men nu spånar jag igen :prop: utifrån gamla iakttagelser från att ha haft isär och satt ihop Spicer-axeln på en utbildning. Syns iaf vara det närmaste man kan komma.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Ja det är lite dystert. Glenn nämnde också att han skulle försöka sälja hela skroten som den är. Han har skaffat hus längre upp i landet och att det var för stort avstånd från hans hem. Han är också pensionär och önskade sluta med skrot.
Otroligt vad bilar det fanns där av alla sorter.

Ångrar bara att jag inte tog loss en komplett framvagn till en P3:a. :banghead: Kunde vara bra att ha som reserv i fall att mina länkarmar mm är i för dåligt skick för besiktningen.

Såg två sedanbaklysen liggande i en blå p3:a uppe vid skogen.

Har varit borta hela veckan så det har inte hänt något med bilen. :headshake

3000e
Erfaren
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jun 14, 2013 8:27 am
Namn: Leif Andersson
Kör: Capri
Ort: Årjäng
Medlemsnummer: 287

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av 3000e »

Apropå bakaxelfunderingar: P5/P7 använder ju Atlasaxeln den är ganska kraftigt dimensionerad(en kortare version med 4bultade hjul finns i Capri MK1 med 3 litersmotor och den brukas till Escort MK1 och 2 i rally) och borde ju passa direkt på P3 också.
Amazon har 4,5tum (114,3mm) bultcirkel P5/P7 har 112mm, P3 bultcirkel är väl samma?

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Tack 3000e för informationen. Har inte kollat exakt vilken bultcirkel p3:an har. Vet bara att fäljarna inte passar på en Volvo 240.
Dessutom så är mina fäljar till Taunusen inlämnade för blästring och lackering. Sen kanske man inte vill ha olika fäljar fram och bak. :516:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3463
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Släggmek »

Trist med skroten, men så är det ju att tiden rullar på :(. Hoppas det dyker upp nån seriös entusiast som spekulant, risken är väl att nån skrothaj tar över och när köpet är klart börjar pressa allt för att sälja till fragmentering, men jag vet inte om priset på stål ligger vidare högt just nu i Corona-svackan. I USA har annars många skrotar gått den vägen, fast kanske inte i Sverige utan miljökraven är väl den största faran som tvingat bort många.

Taunus 17M kan använda Granadas fälgar, jag satte dit ett par bak på min bara för att hålla den ovan marken när de gamla diagonalerna säckade och det är absolut bolt-on. Även Mercedes "Kompakt" och de andra med samma cirkel är samma som Granada et al. På nån träff såg jag en Amazon med första Mustangens sport-plåtisar ("femklöver"-designen, krom och svart, vill ha dom till min P3 :villha: men aningen dyra som repro, iofs är allt relativt) så mönstret är väl samma eller bra nära - som jämförelse kan 60-tals Chevelle m fl GM-bilar använda BMW:s 5-bult alufälgar då cirkeln skiljer 1 mm enligt nån forumtext, finns nog inga garantier som gäller men en ´66:a Malibu på byn har rullat så under många somrar. Amazons cirkel motsvarar också nån Honda NSX eller något vilket ger tillgång till rejält stora fälgmått om man är oortodox i frågan :D. Atlas-axeln för Capri är nog sällsynt nästan som hönständer idag och begärda priser därefter, annars vore den nog mumma om man står ut med en bult mindre (...undrar just om Capri fjäderben skulle funka på Taunus P3?), gör om bultcirkeln eller möjligen använder adapterplattor vilket borde duga bra med bilens låga vikt. Ber att få peka tillbaka mot Amazon-axeln, som borde vara minst lika tålig (obs. att Amazonerna före hade en axel av märke ENV som inte tål alls så mycket stryk som M30). Nu är jag inte insatt i smådetaljerna för släktträdet, men Dana/Spicers 30-serie har nog bland de mest omfattande för lätta stela axlar och varianter hittas också som framaxlar i Jeep vilket säger nåt om tåligheten. En bakaxel märkt Dana 30 sitter förresten i de argentinska versionerna av Taunus TC 1 och TC 3 (coupéerna kallas SP 1 och SP 2) men nu drar det mot OT. Bra sak är iaf att bygglådan är omfattande över tid och detaljnummer, så behöver man byta utväxling etc så är möjligheterna lika stora som plånboken medger. När Volvo började tillverka egna bakaxlar så fortsatte man köpa diffen för M30 till axeln som har numret 1030. Den smalaste är väl 135 cm i spårvidd om jag minns rätt, nån jag har liggande, troligen från en 264 (om säljaren inte rört till det) stämmer bra precis i måttet med Taunus P3:s axel (132 cm spårvidd eller 135??? Hinner tyvärr inte leta fram uppgifterna nu) mellan "öronen" på axeländarna. Tänker man hmmm uppgradera :D sin bil lite mera så är det den nya axelns spårvidd som är viktigast vid en omtypning, inte originalets. Besiktningen är mera intresserade av att man inte klämmer dit fälgar som breddar för mycket utåt och ökar belastningen på lagren. Ett trick som använts för att montera 140-axlar (dålig jämförelse fram iaf...) på en Volvo PV444 var att ta 850:s 5-bultsfälgar med en aning negativ offset i original som då smalnade av spårvidden till originalaxlarnas, så det finns ju utvägar. Annars är det väl ofta Salisbury som tillverkat anonyma stela axlar utan Ford-märkning som sitter under äldre europeiska Fordar.

Ur Fords verkstadshandbok (svensk upplaga) för 17M/20M P5, den stod i bokhyllan :D :
Fälgdiameter: 4 1/2 J X 13
Hålcirkeldiameter: 112 mm
Bromstrummor bak:
Typ 211: 230 mm, bredd bakre bromsband 42 mm
Typ 221 och 231: 250 mm, bredd bakre bromsband 34 mm

Observera att bromsbanden anges som smalare för de större trummorna, det syns ju som ett tryckfel :confused: men det är iaf vad boken anger så får man väl mäta själv om man får tillfälle.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Melany
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jun 10, 2021 7:25 am
Namn: Smith
Kontakt:

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Melany »

As early as 2004, World of Warcraft began production. This is the greatest game ever. People are still playing World of Warcraft today because not only is it an incredible game, but its behavior is an emotional memory for any player. Now the mmotbc.com website has grown up. Players can simply operate and choose to Buy WOW Gold Classic. Whenever someone tries to exit World of Warcraft. This is not a wonderful action they missed. This is a memory that is disappearing. In a sense, the early game players are progressing and growing together.

The 120-month anniversary of World of Warcraft was a few years ago. In that game, I set many of the most demanding goals and achieved them. In that game, I met some of my closest friends. Choosing to Buy WOW Gold Classic is only a small part of the game. Players can now also choose to communicate in the game. Because usually, not playing games means saying goodbye to many, many friends.
MMOTBC provides the safest TBC Classic Gold For Sale, Buy Classic TBC Gold With Fast Delivery and Secure Payments on mmotbc.com

3000e
Erfaren
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jun 14, 2013 8:27 am
Namn: Leif Andersson
Kör: Capri
Ort: Årjäng
Medlemsnummer: 287

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av 3000e »

Volvo 264 har nog 1031 axeln som är lite kraftigare än 1030, den sitter ju på 164 och 240 turbo också.
Det finns ingen orsak att använda Caprins atlasaxel istället för den som sitter i P5-P7, vill man ha nån av utväxlingarna från Caprin är det bara att flytta över innehållet i klumpen. Det som skiljer mellan Capriaxeln och P5-P7 axeln är bredden, bultcirkel, hjullager och bromsar.
Det stämmer med bromsarna till P5-P7 att de med större diameter är smalare, de med den större diametern satt i V6 och alla kombi.
Vanligaste utväxlingarna i P5-P7 är nog 3,7:1, 3,89:1 och 4,11:1, Capri har oftast 3,44:1, 3,22:1 och 3,09:1.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3463
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Släggmek »

Intressant info, det får gå till min fakta/faktoidkatalog :). Jag får borsta av 264(?)-axeln och se vad den har för nummer. Ja, 1031 ska vara lite starkare och har jag för mig avviker bl a i att den har slungdiff och dubbla stödlager, eller om det bara är bredare enkla. Volvofolk har dock flaggat för att det är 1030 man ska välja om man tänker bygga en bästa möjliga av materialet; 1031 skiljer i ganska mycket (Hisingens egna förbättringar) från Dana/Spicer-ursprunget och kan därför inte använda mycket från deras verktygslåda utan då blir man mera inlåst i urvalet och priserna högre. Rekommendationer från det hållet säger att det är bättre att köpa till en Aussie Locker diffbroms att montera på en 1030, det håller bättre än slungdiffen som väl oftast hittas i 745:s bakaxel (och förmodar 740 Turbo) fast den ska väl iofs hålla med ett moget körsätt ;).

Btw sattes Atlas även i nån 70-tals Transit och jag hade en i en Taunus TC (särskiljs enklast från de klenare med samma yttermått genom att kåpan har en halvsides bula för det större kronhjulet och de två översta skruvarna går rakt igenom husets ovankant). Det ska gå att byta diff/utväxling mellan alla Atlas-bakaxlar som satt i euro-Fordarna vi pratar om här, mer info finns i gamla forumtrådar om man letar runt. Stryktåligheten är väl ungefär som för M30 och 1030 - det fordras medvetet stryk för att de ska haverera, eller mer effekt än de flesta matar en P3 med. För Volvo-alternativen lär det också vara så att deras drivaxlar är starkare än Chevrolets små axlars. Och där tillkommer att Volvo-axelns knutkors motsvarar GM:s lilla från perioden, men nu blev det visst OT igen. Nå, information är lätt att bära och kan komma väl till pass om man behöver pussla ihop nåt eget efter att ha tänkt utanför boxen :cool:.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 66
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Har grejat med blinkers fram då dom inte fungerade. Jordningen var ur funktion genom att det dels är plastskärmar och den jordkabel som var ditsatt inte gav kontakt. Plockade loss dom och gjorde rent. Dom sitter ju helt oskyddade på insidan av skärmen. Anslutningarna var nästan ett minne blott på den vänstra. Blev tvungen att öppna upp hela anslutningen då inte ens lampan gick att få loss. Började tillverka nya delar för att kunna få till en ny hållare.
Gamla och nytillverkade delar. Bara fjäder saknas
Gamla och nytillverkade delar. Bara fjäder saknas

Högra var redan renoverad men lampan satt ohjälpligt fast och gick sönder. :(
Funderade på om den lamphållaren som syns på bilden fanns att köpa någonstans.
Anfrätta baksidor!
Anfrätta baksidor!
Kollade på nätet efter lamphållare och hittade detta:
Ny lamphållare!
Ny lamphållare!
Beslutet blev lätt! Har beställt 2 nya hållare och byter båda! :av-26:

Behöver bara en ny lampa också!

Skriv svar