Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Av en händelse fick jag se den här bilen på en auktionsfirma. Hade väl inte så stort intresse av den egentligen men lade ett bud iaf. Till min förvåning hade jag högsta budet och fick den. Skall hämta på torsdag utanför Skövde.
När jag kollade lite på nätet så konstaterade jag att det inte finns så många kvar av den modellen eller 6 stycken enligt carinfo. Mao blir det den andra rariteten i min ägo. Har en Alfa Romeo Giulietta Sprint -58 som är under totalrenovering. Det finns bara åtta Giulietta Sprint i Sverige varav detta är den enda från 1958.
Skall bli kul att få jobba lite på en tysk bil också.
Har totalrenoverat tre olika bilar förut numera sålda. Alfan däremot skall jag behålla.

Tänkte lägga in några bilder när jag fått hem Taunusen.

// Jan

Tags:

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av RickardEM »

Flodabo skrev:
tis mar 16, 2021 9:49 pm
Av en händelse fick jag se den här bilen på en auktionsfirma. Hade väl inte så stort intresse av den egentligen men lade ett bud iaf. Till min förvåning hade jag högsta budet och fick den. Skall hämta på torsdag utanför Skövde.
När jag kollade lite på nätet så konstaterade jag att det inte finns så många kvar av den modellen eller 6 stycken enligt carinfo. Mao blir det den andra rariteten i min ägo. Har en Alfa Romeo Giulietta Sprint -58 som är under totalrenovering. Det finns bara åtta Giulietta Sprint i Sverige varav detta är den enda från 1958.
Skall bli kul att få jobba lite på en tysk bil också.
Har totalrenoverat tre olika bilar förut numera sålda. Alfan däremot skall jag behålla.

Tänkte lägga in några bilder när jag fått hem Taunusen.

// Jan
Skoj, grattis till den "nya" bilen. :thumbsup:
Vet du ungefärligt skick på bilen eller blir det en spännande överraskning? :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Jo jag vet att den har stått sen -77 i en lada! En ägare!
Skall var komplett och inte särskilt mycket rost. Har sett lite bilder av den men man vet ju aldrig hur det ser ut i dagsljus.
Blir en spännande överraskning.

Finns det någon mer här som har en sådan?

// Jan

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av RickardEM »

Flodabo skrev:
tis mar 16, 2021 11:02 pm
Jo jag vet att den har stått sen -77 i en lada! En ägare!
Skall var komplett och inte särskilt mycket rost. Har sett lite bilder av den men man vet ju aldrig hur det ser ut i dagsljus.
Blir en spännande överraskning.

Finns det någon mer här som har en sådan?

// Jan
Låter som ett riktigt bra objekt. :)
Har faktiskt aldrig sett någon på "riktigt", här får man se en som hastigast iallafall. :)


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Släggmek »

Kul! Taunus 17M Turnier, eller Taunus 17M Kombi som de marknadsfördes som i Sverige, såldes väl inte i något större antal i Sverige som det verkar. Uppvuxen på 60-70-talen och redan som lillgrabb biltokig minns jag bara några enstaka i trafiken, senare spaningar inskränker sig till ett toppexemplar som ibland stod vid en sommarstuga vid Gallsäter utmed gamla E4 på 80-talet och sedan en bruksig grå som dök upp vid en dragracetävling uppåt Långsele runt -95 eller så. Inte ens på gammelbilträffar har jag sett nån Turnier här i norr och bara enstaka sedaner som oftast är 2-dörrars, de flesta överlevarna hittar man nog just undanställda sen 70-talet i lador och uthus där Ford nog håller en tätplats precis som de gjorde i försäljningsstatistiken som nya. Det finns för övrigt några olika lastviktklasser på dom där den största skillnaden tycks bestå av fler blad i fjäderpaketen bak. I Finland har de också den täckta leveransbilen utan baksäte men med mellanvägg bakom framsätet, oftast kallad "farmare" ("farmari") och det tycks finnas fler kvar av dom än vanliga Kombi där om man ska döma av saluannonserna. Cabrioleten som byggdes av Karl Deutsch i Köln (i nära samarbete med Ford) har jag sett en uppgift på om 50 byggda och det ska visst finnas fem i Sverige enligt den källan.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Är också uppvuxen på 60-talet och kommer bara ihåg en person som hade en sedan.

Detta är en 62:a regad i november. Lite kul bil. Får se hur mycket det är att göra innan besiktning (om det går).
Bromstrummorna bak har rostat fast i beläggen så jag fick släpa upp den på bilsläpet med hjälp av en hjullastare som förra ägaren körde.
Har någon något knep för att få trummorna att släppa?

Användarvisningsbild
Mathias-D
Legend
Inlägg: 1086
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Re: Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Mathias-D »

Flodabo skrev:
tor mar 18, 2021 6:07 pm
Bromstrummorna bak har rostat fast i beläggen så jag fick släpa upp den på bilsläpet med hjälp av en hjullastare som förra ägaren körde.
Har någon något knep för att få trummorna att släppa?
Fet slägga

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Jo men jag vill ju inte slå sönder trummorna. Har använt en hand slägga men det räckte tydligen inte.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Släggmek »

0,8-1,0 kg är lagom, då ska det räcka med att klappa till välavvägt på ca 3 dm håll mot framsidan så bör det släppa. Grejen är att få till resonansen rätt så att det vibrerar loss vid hjulbultarna. Att slå sönder dom kanske är möjligt, men då ska man nog klappa till med en storslägga mot gaveln ;). Jag har gjort det där många gånger och problemen brukar vara att det gror fast av rost vid hjulbultarna och gärna då även lite omkring mellan trumman och anliggningsytan, men största problemet brukar vara att hjulcylindrarna rostat ihop och håller emot och har backarna nött hårt så kan de hålla trummorna i spänn även i sidled med valkar på kanterna så att de sitter stilla när man slår. Då kan det behövas att bända lite med en mejsel mellan trumma och sköld för att få bitarna att säras något.

Mina föräldrar hade en p3 Sedan (Limousine) när jag gick på lekskolan, jag minns hur en av kompisarna fick nästan åksjuka av att åka med p g a den "amerikanska" fjädringen :p... Inte säker om Capri har samma bladfjädrar men ryktet har att Volvo 300-seriens monoleafs går att få dit på dom med mindre ändringar i fästena så kanske de går på P3:orna också, värt att undersöka fast kanske mindre behövligt på en Turnier. Just ja, se till att byta alla bromsledningar - de var skräpkvalitet från fabrik (2:or på tidiga bilar hos ASB redan när de öppnade butiken 1965 enligt Bilens Svaga Punkter, på vår bil sprack ett en gång så det gick rakt över en rondell :eek:, som tur var utan annan trafik omkring. Man ska kunna bygga om till tvåkrets ganska enkelt med delar från sista serien av Taunus 15M P6 (fwd) blev jag tipsad av en tysk fantast; deras system är ungefär likadant som 17M P3 i äldre årsmodeller och uppgraderades mot slutet.

Ja, och så kolla grenröret efter sprickor, det är ett typfel som uppstår med tiden har det sagts. Min har en tydlig löpspricka under förgasarfoten som syn för sägen :( . Sneda länkarmar fram är också vanligt, samma där med tydliga brytmärken på min. På plussidan så bör väl de karaktäristiska ovala strålkastarna gå att ta från vilken äldre lastbil (MB 60-tal, Scania COE-hytt ca 1970) eller buss (Scania stadsbussar m fl) som helst(?), NSU Prinz 4 och nån Lamborghini :D som har samma design, ska vara unikt från Hella vad jag förstår. Tyvärr har deras original artikelnummer försvunnit ur katalogerna och standardsortimentet, men delarna går att hitta listade för nån MB Unimog 70-90-tal eller så, även som H4 med lite hi-face/planare glas.
Senast redigerad av 1 Släggmek, redigerad totalt 0 gånger.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Skall på bromsarna och se om det går att få loss trummorna. Axlarna rör sig lite i bulthålen. Ska se om det går att justera tillbaka beläggen något med justerskruvarna på baksidan. Trummorna är "nästan" rostfria utanpå. Otroligt nog!
Vad gäller lamporna så finns alla. Varför dom skruvat bort dom vet jag inte. Alla märken är också borttagna. Kofångarna ligger också i kofferten.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Släggmek »

Låter bra det där :). Då bör det inte vara nåt större problem att få av trummorna, kan hända att det är backarna som håller emot på kanterna då. Man får kämpa lite men det är ju en del av charmen :D med gamla bilar. Varför de tagit ur lysena kan nog vara i preventivt syfte om uppställningsplatsen skulle få nyfiket ovälkommet besök :rolleyes: (jag brukar se en gammal buss med såna lysen vid en väg, för några år sedan hade den plötsligt trasiga lyktor :().Har den stått ute är risken stor att det samlas kondens och börjar rosta, ifall insatserna vänts så att de har öppningarna neråt minskar förstås risken då det kan rinna ur. Hoppas märkena finns kvar, de är lite svårfunna på marknaderna tycker jag. Bloms Bilskrot http://www.skrotblom.se/ i Timrå kommun har väl fortfarande en massa bitar till P3:orna, nu var det länge sen jag var på besök men lagret består av mer än de bilar (se bild på sajten) som står ute på fältet.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Den har stått i ett Skjul under alla år. Konstaterade idag att det är lagat mycket rost i delar av golvet. Kanske började man en större renovering och kanske hade tankarna på en ny lackering? Farbrorn som ägde den är numera död så det får vi aldrig reda på. Verkar som alla emblem finns. Tur i så fall. Vet att sådant brukar vara svårt att få tag på.
Har ännu inte fått av första bromstrumman trots ett tappert försök i eftermiddags. Verkar sitta fast över och under vid kolv och nedre infästning. Går den att skruva loss? Vilket håll vrids justeringarna? :banghead:

Bloms bilskrot är stängd till mitten av April.

Motorn sitter fast. Tipps för att få loss den emottages tacksamt! :nol2:

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Greger »

Motorn. För tjugo år sedan skulle nog alla svarat "fyll den med diesel" men numera vete tusan...

Biltema har en tvättvätska som faktiskt fungerar riktigt bra på gammalt mög (som olja och sot) och är rost problemet finns där även rost,kalk och fett lösare (fosforsyra) men den dräper kanske kolvringarna å andra sidan.

ludwiglacke.de säljer en rostlösande MoS2...något https://autolackprofi24.de/Rostloeser-1 ... ose-400-ml

Prisvärt och förvånansvärt effektivt, har dessutom en doft som attraherar gubbar i femtioårsåldern som som fermoner eller 5:56!

Personligen skulle jag tagit ner oljetråget före jag börjat tvinga runt motorn...

Ps; jag blir lite avis på detta intressanta projekt, följer med intresse!!

Mvh Greger

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Släggmek »

Ja, nog låter det som en påbörjad renovering som gått i stå. Skruva loss bromstrumman, inte vad jag vet. När man hamrat så att det klingar och trumman släppt vid hjulbultarna och från backarna så brukar det vara tvunget att bända bestämt med en mejsel runt trummornas innerkanter så att man känner att det spänner och nånstans där brukar de ge med sig och börja vandra utåt. Om man har tur alltså - nu har jag iofs inte behövt göra detta moment på min P3 ännu, men det kommer väl till det då den stått still ett par år på samma ställe. Tvivlar dock på att den avviker där mot andra gammelfordar etc, det brukar helt enkelt bara sitta utav fasen och kräva tålamod att driva loss prylarna. Att nåt skulle spricka har iaf inte jag varit med om (enda gjutgodset är hjulcylindrarna som ju ändå är kass) men risken finns förstås att bända trummorna något skeva om man bryter hårt på ett ställe istf att växla diagonalt tills man märker att man fått dem att vandra utåt nån milimeter i taget. Tvivlar på att justeringarna går att rubba då de suttit fast så länge, glömt åt vilket håll men rimligt borde det vara vanlig gänga och isf medsols för att spänna av (dra åt gängan). Men som sagt, det går nog bara att lossa genom att tvinga av trummorna säger erfarenheten.

Aha, då får man ge sig till tåls ett tag då, men vi har fortfarande snö här uppe och nog där en bit neråt så inte lönt att stressa :D.

Dieselolja höll jag på att säga också (Greger, you beat me to it ;)) men som sagt är den ju inte vad den var. Idag skulle man möjligen få tag i brännolja avsedd för villapannor men det finns väl knappt nånstans längre annat än per kubikmeter. Fordonsdieseln av idag är ju nästan avsvavlad och fräter därför måttligt på rosten. Ungefär en matsked per cylinder brukar annars räcka, sen vänta ett dygn eller två och prova vrida runt med hylsa på vevaxelns remskiva. MoS kan nog funka, det lossar ofta tjuriga skruvar och muttrar där dagens förment miljöanpassade :rolleyes: 5-56 går bet (annat förr där med, WD-40 tar något bättre, men nån sån där rostlösare med MoS2 är bäst - det brukar även finnas på hyllan hos firmor som säljer motorsågar och dylikt, tyvärr har jag glömt märket som förekom flitigt när jag jobbade i skogen). Går inte det så gör om proceduren en eller två gånger, sitter det fast efter en vecka så kan man fundera på ifall den frusit och nypt fast p g a att den stått med vatten i kylsystemet men då borde kylaren ha spruckit.

Japp, tjurar det bestämt så bör nog oljetråget tas loss före annat för en kontroll. Motorer som rostat fast totalt brukar mest ske om det läckt in vatten i cylindrarna, jag tog en gång isär en motor som stått ute i ett vrak i 20 år med bara sporadiska runddragningar under tiden och den enda kolven som satt fast hade vatten ovanpå. De brukar ändå gå att få loss genom att lyfta toppen och med en träkloss som mellanlägg kan man hamra loss kolvarna, sen är förstås kolvringarna trasiga efter det. Just när det gäller Taunus OHV-motorn (en metrisk variant på den engelska Consul-fyran) så finns det nog en viss risk att skada vevaxeln, eftersom den förutom i TS-motorn och 1964:orna (solida vevaxlar) har en sällsynt ihålig konstruktion för att minimera den levande massan. Enligt vad som sagts mig så är den byggd genom att grova rörstumpar pressats in i vevslängarna. Normalt så håller det, men vid extrem påfrestning (som övervarvning t ex) händer det att bitarna går isär och ja, möjligen att det går att pressa samman igen om det händer i en motor som är stilla (kan inte säga) men fenomenet lär ha inträffat för en och annan Autobahn-turist när det begav sig och då blev det förstås stenkross av motorn.

Apropå gubbparfym :D så fick jag nyligen en förklaring på varför bensinen som var samtida med bilen hade en så förförisk doft, särskilt 98 och 100 oktan - det som gav den där sötaktiga aromen var tetraetylblyet. Som vanligt är allt som är roligt farligt eller åtminstone onyttigt... :D
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Konstaterade att det är lagat en hel del rost under och på andra ställen och därefter lackerat om. Dock inte med samma kulör som original. Därför är alla emblem och lampor demonterade. Lite amatörmässigt gjort kanske men ändå.

Lyckades till slut få av bromstrummorna bak. Mycket knackande och spännande med stora skruvmejslar. Släppte på handbromsen under. Vet inte om det hjälpte till. Har inte kunnat konstatera om vajrarna rör sig i höljena. Är bromscylindrarna i järn eller aluminium?

Har aldrig förut stött på någon motor som rostat fast så det är helt nytt för mig. Har ännu inte testat att hälla i något i motorn som rostlösare etc. Har använt fosforsyra, Strip All och citronsyra för att ta bort rost på andra bildelar men aldrig i någon motor.
Motorn är tyvärr inte original utan utbytt. Vill ju ändå inte byta till någon annan motor men finns det någon här som har om det visar sig att den som sitter i inte går att rädda?

Lite bilder:
Bilagor
Andra borta!
Andra borta!
Första borta!
Första borta!
DSC_0251.JPG
DSC_0250.JPG

Skriv svar