Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Nice! BA15s är en gammal standard som man hittar långt fram i tiden på många andra bilar, så det bör gå att hitta såna lampor hos vettigt sorterade handlare. Nå, 6-volts får man väl leta hos de som säljer prylar till VW "Skalbaggen" eller engelska sportbilar förstås.
Skicket får mig att börja grunna på hur motsvarande ser ut i min 17M och vips går knasgeneratorn igång med idéer om att försöka reproducera husen utan 3D-skrivare . Husen till eftermarknadens reproduktioner (tror inte det finns till P3, nej) brukar ofta vara gjorda av ABS-plast https://en.wikipedia.org/wiki/Acrylonit ... ne_styrene och eftersom det är en termoplast som kan extruderas bör det gå att värmeforma ifrån ark om man kan få tag i. Har för mig det ska gå att mjuka upp kallt med aceton och sedan låta stelna genom avdunstning, men där blir minnet av hyssen suddigt så ta det inte som mer än nåt experimentellt att testa på skräp först, Legobitar eller nån gammal dators hölje eller nåt (hyfsat moderna plastdetaljer har varumärkning som anger vilken sorts plast det är). Nu har jag iofs aldrig gått så långt i pysslandet som att prova göra hela bildelar av plast, men erfarenheten är god av att laga bilgrillar av materialet med det tunnflytande styrenlim som används till plastmodeller (i penna eller flaska - tublim är totalt olämpligt då det innehåller en massa mjukgörare som ger en seg och töjbar fog!) så ett par grovt måttade lådor som passar borde gå bra att foga samman. Helt OT så kan man också laga spruckna vinylskivor och stenkakor med det limmet. Btw, på Youtube finns en del bra filmer om att gjuta sina egna blinkers/lyktglas av akrylplastresin, men nu blev det visst överkurs för nördar .
Skicket får mig att börja grunna på hur motsvarande ser ut i min 17M och vips går knasgeneratorn igång med idéer om att försöka reproducera husen utan 3D-skrivare . Husen till eftermarknadens reproduktioner (tror inte det finns till P3, nej) brukar ofta vara gjorda av ABS-plast https://en.wikipedia.org/wiki/Acrylonit ... ne_styrene och eftersom det är en termoplast som kan extruderas bör det gå att värmeforma ifrån ark om man kan få tag i. Har för mig det ska gå att mjuka upp kallt med aceton och sedan låta stelna genom avdunstning, men där blir minnet av hyssen suddigt så ta det inte som mer än nåt experimentellt att testa på skräp först, Legobitar eller nån gammal dators hölje eller nåt (hyfsat moderna plastdetaljer har varumärkning som anger vilken sorts plast det är). Nu har jag iofs aldrig gått så långt i pysslandet som att prova göra hela bildelar av plast, men erfarenheten är god av att laga bilgrillar av materialet med det tunnflytande styrenlim som används till plastmodeller (i penna eller flaska - tublim är totalt olämpligt då det innehåller en massa mjukgörare som ger en seg och töjbar fog!) så ett par grovt måttade lådor som passar borde gå bra att foga samman. Helt OT så kan man också laga spruckna vinylskivor och stenkakor med det limmet. Btw, på Youtube finns en del bra filmer om att gjuta sina egna blinkers/lyktglas av akrylplastresin, men nu blev det visst överkurs för nördar .
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Tags:
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Jo då visst finns det nya kompletta blinkers fram till P3 att köpa från Motomobil till det facila priset av 185€ styck. Tycker i nuläget att det är för mycket pengar att lägga ut just nu. Nu kommer jag undan med 83 kronor för nya lamphållare och ett par timmars jobb!
Angående ert prat om Dana 30 bakaxel så kan jag berätta att jag hade en sådan på min gamla CA dragster. Den var visserligen omgjord och kortad på bredden. Den klarade ca 550 kilo bil och nästan 1000 hästkrafters motor! Otroligt egentligen!
Bilen finns inte längre kvar tyvärr!
Har inte hunnit sätta dit ännu. Lamporna hittade jag hos en kille som håller på med gamla mopeder som har 6V5W. Alldeles perfekt.Angående ert prat om Dana 30 bakaxel så kan jag berätta att jag hade en sådan på min gamla CA dragster. Den var visserligen omgjord och kortad på bredden. Den klarade ca 550 kilo bil och nästan 1000 hästkrafters motor! Otroligt egentligen!
Bilen finns inte längre kvar tyvärr!
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Bra att du hittade rätt lampor, och visst kan man hitta dom hos klart otippade källor . Det gäller att leta även i okänd terräng. Själv lutar jag vid det här laget starkt åt att göra om hela klabbet som 12 Volt då det vimlar av rostiga jordanslutningar och svartnad (faktiskt inte så mycket grönärgad faktiskt ) koppar som dock inte visar just mycket ålderstecken i kablarnas vinylskal, så det verkar ha varit hyfsat hög kvalitet på kablarna men systemet är ju enkelt för att inte säga minimalt och frisk kabel har jag gott om utom de randiga (hm!). Startmotorn har jag märkt verkar ha 12-volts motsvarigheter från 70-talet, sett till designen på foten m m och en Bosch som satt på VW:s raka bensinfyra (volymerna under 1,8 liter) i Golf I m fl VAG-bilar upp till 80-tal nånstans verkar vara en trolig matchning även enligt en del kataloguppgifter, men det där törs jag inte svära på förrän jag funnit nån att provmontera. Ja, det blir nog så åtminstone att börja med, bara för att öht åtminstone få den igång, så får större planer invänta tid att utveckla dom. OM man nu ska våga smyga runt med ett spräckt originalinsug (verkar vara ett typfel), men det lär ha funkat för senaste föregående ägaren (en vän) som bruksade den ett par 90-talssomrar utan just några problem alls.
CA-dragster? Nu blev jag nyfiken . Någon info du vill delge oss vanliga om konstruktionen och dess prestanda och ev triumfer? Dana 30 och derivaten från Volvo plus sånt som berör ämnet har jag hört en del intressanta saker om och för att sabba en verkar det krävas extrema klantigheter som att spinna loss på en isfläck eller en sån där tjock stålplatta som brukar användas för att täcka gatuarbeten och glida över till bar asfalt som ger tvärt fäste vid högt varv . 1000 hk i 550 kg dragster låter inte orimligt, en lokal racer vred sönder originaldrivaxlarna i sin Chevy Nova pro stocker (med original "10-bultad" axel vad jag minns men kan ha fel, det var länge sen) och valde efter ett tips att korta ett par drivaxlar från Volvo 1030 för att passa (enligt uppgift är radien samma) i den rejält avsmalnade axeln som hade lika rejäla fälgar med så mycket positiv breddning som rymdes i hjulhusen som fyllde skuffen och kunde göra rejäla wheelies tack vare Cal Track-bars med en Ch Sb V8 på 355" eller därikring och i trakten av 500-700 hk ur motorn i bilen på strax under tonnet raceklar. Nu blev det ju hemskt OT här, men ni grabbar fattar poängen. Dana 30 var btw standard i Argentina-byggda Taunus TC/SP som var anpassade för vad vi betraktar som skogsbilvägar.
CA-dragster? Nu blev jag nyfiken . Någon info du vill delge oss vanliga om konstruktionen och dess prestanda och ev triumfer? Dana 30 och derivaten från Volvo plus sånt som berör ämnet har jag hört en del intressanta saker om och för att sabba en verkar det krävas extrema klantigheter som att spinna loss på en isfläck eller en sån där tjock stålplatta som brukar användas för att täcka gatuarbeten och glida över till bar asfalt som ger tvärt fäste vid högt varv . 1000 hk i 550 kg dragster låter inte orimligt, en lokal racer vred sönder originaldrivaxlarna i sin Chevy Nova pro stocker (med original "10-bultad" axel vad jag minns men kan ha fel, det var länge sen) och valde efter ett tips att korta ett par drivaxlar från Volvo 1030 för att passa (enligt uppgift är radien samma) i den rejält avsmalnade axeln som hade lika rejäla fälgar med så mycket positiv breddning som rymdes i hjulhusen som fyllde skuffen och kunde göra rejäla wheelies tack vare Cal Track-bars med en Ch Sb V8 på 355" eller därikring och i trakten av 500-700 hk ur motorn i bilen på strax under tonnet raceklar. Nu blev det ju hemskt OT här, men ni grabbar fattar poängen. Dana 30 var btw standard i Argentina-byggda Taunus TC/SP som var anpassade för vad vi betraktar som skogsbilvägar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Bra idé kanske att bygga om till 12 volts system. På min funkar allt som det är med 6 volt förutom just blinkers fram just på grund för att dom sitter så oskyddat på baksidan. Och att det är bytt framskärmar till plastskärmar. Avvaktar därför med eventuell ombyggnad. Är snart klar med blinkers nu.
Nu skall jag bara lägga på ett litet skydd på baksidan för att stoppa fortsatt korrosion.
CA är lika med Competisson Alltered, en klass som inte finns i dag. Låg under Top fuel dragsters och Funnycars. Tider i den klassen låg då på ca 6,5 till 7 sek. Vi pratar då om mitten av -70 talet.
Nu skall jag bara lägga på ett litet skydd på baksidan för att stoppa fortsatt korrosion.
CA är lika med Competisson Alltered, en klass som inte finns i dag. Låg under Top fuel dragsters och Funnycars. Tider i den klassen låg då på ca 6,5 till 7 sek. Vi pratar då om mitten av -70 talet.
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Tyvärr har jag fått ägna nästan all vaken tid åt jobbet så det har inte hänt något med Taunusen.
Bara fått fixat lite med fäljarna: blästrat och epoxigrundat. Dax för slipning och täckfärg.
Funderar bara på vad det var för färg i original.
Bara fått fixat lite med fäljarna: blästrat och epoxigrundat. Dax för slipning och täckfärg.
Funderar bara på vad det var för färg i original.
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Fick lite tid över i dag!
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Ser riktigt bra ut!
Angående fälgarna så verkar iallafall sedanerna ha haft karossfärgen även på fälgarna.
\Rickard
Angående fälgarna så verkar iallafall sedanerna ha haft karossfärgen även på fälgarna.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Tack.
Kollade på kortet jag tog på fäljarna innan dom blev blästrade. Dom var lackade i någon bruten vit. Eller är dom ljust grå? Det är iaf inte karossfärgen som är mörkare grå.
Kollade på kortet jag tog på fäljarna innan dom blev blästrade. Dom var lackade i någon bruten vit. Eller är dom ljust grå? Det är iaf inte karossfärgen som är mörkare grå.
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Flodabo - Ford Taunusdge P3 Turnier
Hmm, nu hade jag knackat ner en ganska grundlig drapa om lackmaterial och dylikt relaterat till 17M som bubblade upp ur minnet innan nåt datafel snodde den vid sidväxling , men får du för dig att gå old-school (och därmed billigt ) så kan jag berätta mer senare . Fälgarna är nog ljusgrå original på Kombi, jag var nära att köpa ett gäng likadana en gång på impuls (så dags att vara efterklok) och de var i den där färgen.
Sajten http://www.taunus-m.ch/p5_farbprospekt.html (sidtexten kan översättas av MS Edge) bekräftar gamla tips från gamla lackerare att P3 lackades med alkydlack (vad som idag brukar kallas "lastbilsfärg" eller "traktorfärg") medan det från P5 övergick till att användas akryllack av en ganska enkel typ, ofta omtalad som Syntet som jag minns det, som hade fördelen av att kunna ugnsvärmas för snabbare härdning men som jag minns det när familjens P3 (hellackad 1970 med den nyare lacken) blev skrapad på en parkering så var det tji att göra en snygg bättring och det blev att lacka om dörren i stället. Lacktypen försvann ganska tidigt på 70-talet har det sagts mig. När det gäller alkydlack så har jag mest använt Alcro Mekanlack https://www.fargvaruhuset.se/sv/article ... -mekanlack när jag jobbade med service och reparationer och blev alltid nöjd med resultatet av bakgårdslackandet, 1K höll t o m för att slitas på som lackering på lastramper, men det finns förstås andra märken. Man kan förstärka thinnerburna alkydlacker med ett par kapsyler kokt linolja per liter som sträcker ytan när det lufthärdar, men då förlängs torktiden. Efter härdning i nån vecka kan ev "apelsinskal" våtslipas ner (rinningar måste lackas om!) och poleras till högglans med Autosol eller motsvarande poleringspasta.
Sajten http://www.taunus-m.ch/p5_farbprospekt.html (sidtexten kan översättas av MS Edge) bekräftar gamla tips från gamla lackerare att P3 lackades med alkydlack (vad som idag brukar kallas "lastbilsfärg" eller "traktorfärg") medan det från P5 övergick till att användas akryllack av en ganska enkel typ, ofta omtalad som Syntet som jag minns det, som hade fördelen av att kunna ugnsvärmas för snabbare härdning men som jag minns det när familjens P3 (hellackad 1970 med den nyare lacken) blev skrapad på en parkering så var det tji att göra en snygg bättring och det blev att lacka om dörren i stället. Lacktypen försvann ganska tidigt på 70-talet har det sagts mig. När det gäller alkydlack så har jag mest använt Alcro Mekanlack https://www.fargvaruhuset.se/sv/article ... -mekanlack när jag jobbade med service och reparationer och blev alltid nöjd med resultatet av bakgårdslackandet, 1K höll t o m för att slitas på som lackering på lastramper, men det finns förstås andra märken. Man kan förstärka thinnerburna alkydlacker med ett par kapsyler kokt linolja per liter som sträcker ytan när det lufthärdar, men då förlängs torktiden. Efter härdning i nån vecka kan ev "apelsinskal" våtslipas ner (rinningar måste lackas om!) och poleras till högglans med Autosol eller motsvarande poleringspasta.
Senast redigerad av 2 Släggmek, redigerad totalt 0 gång.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Har du måhända ett oanvänt reservhjul i mint condition gömt någonstans i bilen?
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Hade också den tanken men så var inte fallet. Fälgen var penselmålad med silverfärg....
Tror jag lackar dom i samma färg som karossen hade i original. Någon som vet vad det är för skruv/fästdon som håller fast sidpappen framför dörrarna till torpedväggen?
Tror jag lackar dom i samma färg som karossen hade i original. Någon som vet vad det är för skruv/fästdon som håller fast sidpappen framför dörrarna till torpedväggen?
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Hej, jag kan inte nåååågonting om Taunus!
Men om inredningens fästhål verkar vara för plåtskruv...Googla; "inredningsbricka"
Den löser nog ditt problem och förekommer på alla möjliga äldre bilar.
MVH Greger
Men om inredningens fästhål verkar vara för plåtskruv...Googla; "inredningsbricka"
Den löser nog ditt problem och förekommer på alla möjliga äldre bilar.
MVH Greger
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Hålen i plåten bakom är tre mm i diameter så det får vara en rätt tjock skruv.
Sådana brickor har jag redan men det verkar inte ha suttit sådana där om man ser till märkena i pappen.
Sådana brickor har jag redan men det verkar inte ha suttit sådana där om man ser till märkena i pappen.
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Dags igen!
Har fått igång blinkers och alla lampor fungerar!
Nya däck osv. (Blev stående ute i åskvädret....)
Skall bara fylla på ny bromsvätska och lufta sen åker däcken på och sen blir det ner på marken.
Har fått igång blinkers och alla lampor fungerar!
Nya däck osv. (Blev stående ute i åskvädret....)
Skall bara fylla på ny bromsvätska och lufta sen åker däcken på och sen blir det ner på marken.
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Fick problem när jag skulle lufta bromsarna. Det kom ingen bromsvätska trots öppna nipplar. Naturligtvis så satt nipplarna på bromsrören som berget. Till slut så lossnade kopplingen vid bakaxelen. Det visar sig att den slangen är helt tät. Har aldrig varit med om detta förut. Gick inte ens att trycka in en tunn svetstråd i den. Helt otroligt! Fick kapa sönder kopplingarna på slangarna fram. Dom var också helt täta. Inte konstigt att det inte gick att lufta systemet!
Blir till att köpa nya rör och slangar fram och slang till bakaxlen.
Blir till att köpa nya rör och slangar fram och slang till bakaxlen.