Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Lite arbete med bromsarna idag efter att det kommit nya packningar och två nya bromscylindrar.
Packningar och cylinder redo....
Packningar och cylinder redo....
Nya cylindrarna till bakbromsarna. Härligt med nytt!
DSC_0046.JPG
Har fått lite färg också!
Har fått lite färg också!
Allt redo att monteras i morgon! :)

Tags:

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Greger »

Med en vattenpump som ser ut på det viset skulle jag leta frostplugg med. :rolleyes:

Och om blocket vore mitt, går tankarna mot syra och högtryckstvätt...men sedan brukar jag krångla till det, å andra sidan...

Alltid gött med rostfria bromsdelar, speciellt i loppen!

Följer med intresse, mvh Greger

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Greger:
Tänkte mest att få bort allt löst rost så inte kylet blir fullt med flagor efter ett tag när det är klart. Men får kanske ändå räkna med att få tömma kylsystemet efter ett tag och spola rent.

Ja visst är det. Har bytt några bromsrör också....

Kul att det finns intresse för vad man gör.... ;)

När grannarna går förbi här är det många som skrattar åt mig..... :confused:

Greger
Veteran
Inlägg: 441
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Greger »

Flodabo skrev:
lör maj 15, 2021 9:22 pm
Greger:
Tänkte mest att få bort allt löst rost så inte kylet blir fullt med flagor efter ett tag när det är klart. Men får kanske ändå räkna med att få tömma kylsystemet efter ett tag och spola rent.

Ja visst är det. Har bytt några bromsrör också....

Kul att det finns intresse för vad man gör.... ;)

När grannarna går förbi här är det många som skrattar åt mig..... :confused:
Konstiga grannar!!! Där jag bor ser de flesta oförstående ut när grannen ska spela golf, och återgår sedan till att laga gamla maskiner...
På de sju närmsta hushållen finns närmare 100 fordon med förbränningsmotor! :D

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Ja visst är dom!!
Jag skrattar inte åt dom när dom slinker in på gymmet inte så lite skamsna. Dom har väl inget annat vettigt att göra? :nol2:

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Nu är dom nya bromscylindrarna på plats:
DSC_0052.JPG
Bara ett "litet" problem! Går inte att få på trumman... :banghead:
Behöver ett verktyg för att justera bak backarna.... Någon som har? ;)
Eller behöver jag försöka tillverka ett själv?

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av RickardEM »

Flodabo skrev:
tis maj 18, 2021 8:56 pm
Nu är dom nya bromscylindrarna på plats:
DSC_0052.JPG

Bara ett "litet" problem! Går inte att få på trumman... :banghead:
Behöver ett verktyg för att justera bak backarna.... Någon som har? ;)
Eller behöver jag försöka tillverka ett själv?
Verkar vara Facom T263 för 10mm fyrkantskalle som du vill ha, verkar finnas ett gäng till salu men som du säger kan det inte vara så svårt att fixa själv. :)
s-l1600.jpg
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Henke i Västermo »

Oj vad du jobbar! Du ligger lite före mig. :)
Var sitter den justeringen? Jag hittade f-n ingen fram utan fick vålda ordentligt för att få bort trummorna.
/Henke

Användarvisningsbild
Henke i Västermo
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: lör mar 13, 2021 7:49 pm
Namn: Henke P
Kör: Ford Taunus 17M -62
Cheva Blazer -98
Citroen Berlingo -97
Kawa 1200 -03
Kawa 1100 -84
Honda CS 500 -81
Ort: Västermo

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Henke i Västermo »

Oj! igen! Nu såg jag din vattenpump... Kanske ska titta till min. Jäklar va den är anfrätt.
/Henke

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Visst Henke. Vill ju ha igång Taunusen för att kunna köra lite i sommar! :)

Justeringarna fram sitter kl tolv resp kl sex. En fyrkantig tapp som vrids. Samma som bak där dom sitter 9 och 3.

Ja den var verkligen inte snygg. Har beställt en ny från Tyskland men en ny termostat. Den var också helt sönderärjad. :unhappy:
Plus lite mer....

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Sökte efter Facom T263 men hittade inte någon här i närheten så det blir till att tillverka en egen nyckel!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Släggmek »

Leta lite på webben så finns det en del sajter som har tips på verktyg man kan tillverka själv och hur. Vill man fördjupa sig på allvar så kan man söka t ex på frasen "maker movement" som handlar om att gå all-in och göra större saker än handverktyg, från plåtknäck/valsverktyg och uppåt. Bra jobbat med bromsarna :), ska jag också säga som har en bit att komma ikapp i Dessa Tider. Nå, men sommaren är på ingående här och sånt gör skillnad.

Era sociala iakttagelser är tänkvärda. Här springer också en massa sysslolösa (och fantasilösa :p) på gym och trängs där med diverse elitister som försöker jobba bort sittfläsket de samlat på kontoret (ni ser nog paradoxen), vilket ju måste bädda för många nya och oväntade sociala möten :D. Bilhobbyn i området mår så pass bra att jag tvivlar på att knappt någon längre tittar förbryllat på mekande grannar och intresset för 70-tals eurofordar syns vara på uppåtgående, inte bara att döma av hur jag ofta blir tilltalad av nyfikna när jag parkerar min nuvarande brukis, -77 Taunus Kombi som pockar på min uppmärksamhet också (för att åtgärda rost...).

När det gäller golf så passerade jag idag på en tur i jobbet en tills några år sedan golfbana med hyfsat hög profil (och som jag själv var lejd att medverka i anläggningsarbetet av) som nu plöjts upp för att bli åkermark igen, ungefär som i filmen "Den Ofrivillige Golfaren", nog sagt :D.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Jo jag vet att det på YouTube finns en del filmer på "fattigmans" tillverkning av diverse olika verktyg. Rätt roande faktiskt. Skall kolla lite under din fras i morgon. Har också fått tillverka en del verktyg ibland.
Tack för omdömet om bromsarna. ;)

Ja sommaren lockar och veteranträffarna! Har inte haft någon veteranbil att visa upp förutom min gamla rostiga 245:a. :console:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Släggmek »

Om jag sedan kunde minnas en annan term för hemmagjorda mekprylar, men det kommer nog. Undrar just när de där bänkmodellerna av 3D-skrivare som kan sintra metalltråd till sånt man behöver går ner till oss hempulares budgetnivå :D.

Som sagt, gillar hur du fått till bromsarna men fundera gärna på att byta ut huvudcylindern med tillbehör från sista serien Taunus 15M P6 (serie 3 ska den visst stå som), nerlagd 1970. Enligt ett gammalt tips jag fick från en trevlig tysk renoverare så ska den vara bolt-on i P3 förutsatt att man ändrar motsvarande i rördragningen etc. P6 (obs. framhjulsdriven) har tydligen egentligen ungefär samma bromssystem som P3 men detaljförbättrat mot slutet. P3 å sin sida visade redan efter några år problem med tillförlitligheten i bromssystemet (noterat som en av dess vanligaste anmärkningar för P3:orna i SBP:s rapportbok Bilens Svaga Punkter där iofs just detta fel låg på skalans övre halva för medelbilen) p g a lättrostade ledningar och jag vet åtminstone en som den enda kretsen sprang läck på i tidigt 70-tal, som tur var tog färden slut på en gräsmatta.

Annat man kan överväga uppdatering av är den icke kollapsibla rattstången som vid kollision tenderar tryckas bak till lodrätt ställning och uppåt till ungefär halva höjden av vindrutan (nånstans på nätet finns ett sentida videoclip av en olycksbil vars förare avled, tankeväckande), vilket iofs är bättre än hos en del andra jämnåriga konstruktioner där den trycks rakt bakåt :unhappy: men jag hoppas på att P5:s kollapsibla stång är bolt-on eftersom de har samma ratt, tänkte titta på det. För att avsluta lite positivt om ämnet säkerhet i Taunus P3 så har de å andra sidan riktigt hyfsat tåliga A-stolpar ifall nåt vilt hoppar ut, på en bil som råkat ut räckte det att byta den stolpe (plus glas och tillbehör så klart) som manglats av en älg så blev bilen trafikduglig igen, det beskrev en artikel i norska Taunus-klubbens tidning på 90-talet. Ska prova scanna den när jag hittar fram bladet. Tvivlar på att en modern bil skulle klara sig så relativt väl utan det blev nog dynamiska skador långt bak i strukturen, iofs datorberäknat.

245 är iofs utanför mitt fokus, men du vet väl att de är kult i bl a Holland? :) Fast då var det ju detta med rosten...;) Detta var ju ett utbrett problem som nästan utrotat den perioden i bilhistorien för många märken, men förutom rena konstruktionsmissar och dåligt rostskydd så låg mycket av problemen i misslyckad produktutveckling när japanska Mitsubishi började experimentera med att öka halten återvunnet stål i smältan (över 30% har nämnts, vilket gav problem med renheten under lång tid) och Volvo bytte leverantör till dom då de kunde erbjuda tunnare plåt med bibehållen styrka (lägre vikt) medan nya lacktyper hos BASF avsedda att göra billackerna mindre miljöskadliga försämrade klimattåligheten och de två faktorerna tillsammans är svaret på gåtan varför en i grunden bra bil blev biologiskt nedbrytbar från en årsmodell till en annan (skiftet 1975-1976 vad jag vet). I äldre tid så handlade det oftare om att använda stål med högre svavelhalt i järnet för att det skulle kunna bockas av klenare pressverktyg utan att göras tunnare - samma nackdel, rost. Okay, OT...:p Borde ändå gå ut i aftonen och försöka mäta tändningen på Fords 245-dödare :D ;) Taunus (TC2) Kombi så kanske den orkar igång för att (också rostig :p) vara redo för veteranträffarna :hyper: om det tillåts några i sommar .
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Flodabo
Erfaren
Inlägg: 98
Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
Namn: Jan Hj
Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
Ort: Floda

Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier

Inlägg av Flodabo »

Oj Släggmek vad mycket information. Skall kolla mer på huvudcylindern men den verkar rätt fräsch. Skall bara tömma ur all gammal bromsolja och se om allt verkar ok. Skall även syna alla bromsrören och se efter eventuell rost. Det blev nya rör inuti frambromsarna direkt för vill ju inte ha olja inuti trummorna. Har inte tänkt något om rattstången. Visste inte helt enkelt.

Jo jag vet att 245 är eftertraktad i Holland men tänkte inte sälja. Den är av sista årsmodellen (-93) som börjar bli väldigt ovanlig den också. Vad gäller rosten så var det väl värst runt 74 -75 som det var som värst på Volvo när dom köpte plåt från Holland.
Har du många olika fordar?

Vad gäller veteranträffar så har vi haft sådana här hela förra sommaren här i Floda. Alltså inget arrangerat utan spontana träffar. Likadant på ett ställe i Göteborg. Vid ett tillfälle var det över fyra hundra bilar samlade!

Här en bild på en sönderärgad termostat:
Trasig termstat
Trasig termstat
Behöver ett sånt här relä:
Halv / Helljusrelä.
Halv / Helljusrelä.

Skriv svar