Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Funderade på relät. Kanske går att renovera så jag öppnade det. Såg genast felet!
Sagt och gjort. Bara att löda dit en liten bit annan koppartråd så är saken fixad!
Allt går att laga! Nästan i alla fall....
Tänkte att jag behövde tömma bensintanken.... Den var snustorr. All gammal bensin hade väl dunstat bort. Rätt skönt faktiskt. Nu är det bara att fylla på ny bensin och hoppas att allt är tätt. Och få fram den till motorn.
Sagt och gjort. Bara att löda dit en liten bit annan koppartråd så är saken fixad!
Allt går att laga! Nästan i alla fall....
Tänkte att jag behövde tömma bensintanken.... Den var snustorr. All gammal bensin hade väl dunstat bort. Rätt skönt faktiskt. Nu är det bara att fylla på ny bensin och hoppas att allt är tätt. Och få fram den till motorn.
Tags:
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Reläreparation! Underbart.
Hoppas rostflagor i förfiltret inte blir ett problem för dej. Kompisen dansade rumba med sin tank full med kedja och skrot, men får fortfarande byta soppafilter allt som oftast...
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Ja men det var ju en lätt reparation!
Skall kolla tanken med en inspektionskamera för att kolla läget på insidan. Hoppas det inte är för mycket rost på insidan....
Har gjort ett verktyg för att justera bromsarna men det funkade inte ändå. Gled bara av. Trots att jag satte en skruvtving fför att hålla kvar verktyget.
Skall kolla tanken med en inspektionskamera för att kolla läget på insidan. Hoppas det inte är för mycket rost på insidan....
Har gjort ett verktyg för att justera bromsarna men det funkade inte ändå. Gled bara av. Trots att jag satte en skruvtving fför att hålla kvar verktyget.
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 7063
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Bra att relät gick att fixa iallafall.
\Rickard
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Ja det var skönt. Inte helt lätt att få tag i misstänker jag.
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Bra att det gick att löda reläet (jag får uppenbarligen följa upp ditt tips/aning som nu konstaterats faktum, på min egen 17M för nu finns ju nget att skylla på längre ). Det är ju fördelen med gamla lite relativt grovdimensionerade prylar - att man (ofta) reparera dom till skillnad mot dagens miniatyriserade och hyperkänsliga teknik.
Svåra att få tag på? Nja, njä... är reläet av Bosch tillverkning så ska de väl vara dussinvara som monterats i många bilar från samma period, det brukar iaf vara så i regel. Med stora produktionsvolymer brukar följa att man kan diktera ganska mycket av specifikationerna för produkterna och kunderna, här biltillverkarna, vill förstås i regel inte dra på sig extrakostnader bara för att få med nån liten oviktig tilläggsfunktion i enstaka enheter utan anpassar hellre för att kunna använda dussinvaror. Taunus 17M P2 och P3 har många smådetaljer i elsystemet som hittas i andra helt tyska bilar från samtiden, främst då Volkswagen tycks det men vissa saker sitter även i sånt som Borgward-koncernens bilar (Lloyd Arabella etc) och BMW, man kan finna mycket genom att googla på delarnas OE-nummer och se vad som poppar upp. Bosch har såvitt jag vet bara gjort om sitt nummersystem 3 gånger under efterkrigstiden och det finns översättningstabeller för att jämföra mellan generationer, fast kan vara lite jobb med att hitta dom. Fördel är att deras grejor har samma nummer oavsett vart de används, spelar ingen roll om det är en bil eller diskmaskin etc.
Sen när det gäller övrig teknik i dom så går det ibland att finna prylar till europeiska Ford i de amerikanska kusinerna under helt andra nummer (t ex förekom dörrgångjärnen från 1955-57 Thunderbird i nån brittisk eller västtysk 60-talare och jag har h-mätarwire från nån Mustang i en av mina 70-tals-Taunus som har Bordeaux-automaten), men det är nästan svårare då Ford varit betydligt mindre noga med att hålla ordning i sina register. Värt att kika på när man går bet på att finna det man behöver, men man behöver gott om tid och tålamod.
Jag skrev väl nånstans om matchningar på vissa bromsdelar mellan P3 och den framhjulsdrivna P6? Får göra en särskiljning där, jag tänkte inte på att tidiga P3 hade trumbromsar runtom (som kräver mycket mindre pedaltryck än skivor) så där får man lusläsa numren innan man köper några P6-delar. Tipset om 2-krets huvudbromscylinder faller ju också bort på de trumbromsade förmodar jag då borrningen antagligen inte matchar, å andra sidan krävs ju inte lika högt pedaltryck med enbart trummor så där bör det funka utan att eftermontera en servo och därmed kan andra hbc vara intressanta. Som jämförelse har 70-tals Peugeot 104 2-krets utan servo och funkar bra relativt sin toppfart som väl är ungefär som P3, men frågan är väl om den inte klår P3:an i låg vikt.
För att rengöra bensintankar så finns både professionella kemikalier (dyra) och diverse förslag till hemkok (var extra försiktig, man vet ju inte om amatören visste vad de rörde ihop och om/när det börjar reagera felaktigt...) för att lösa ut hartser och annat som bildats över tid. Sen finns det andra färdiga medel (också dyra) för att ytbehandla tanken invändigt genom att skvalpa runt (och osar ruskigt).
Svåra att få tag på? Nja, njä... är reläet av Bosch tillverkning så ska de väl vara dussinvara som monterats i många bilar från samma period, det brukar iaf vara så i regel. Med stora produktionsvolymer brukar följa att man kan diktera ganska mycket av specifikationerna för produkterna och kunderna, här biltillverkarna, vill förstås i regel inte dra på sig extrakostnader bara för att få med nån liten oviktig tilläggsfunktion i enstaka enheter utan anpassar hellre för att kunna använda dussinvaror. Taunus 17M P2 och P3 har många smådetaljer i elsystemet som hittas i andra helt tyska bilar från samtiden, främst då Volkswagen tycks det men vissa saker sitter även i sånt som Borgward-koncernens bilar (Lloyd Arabella etc) och BMW, man kan finna mycket genom att googla på delarnas OE-nummer och se vad som poppar upp. Bosch har såvitt jag vet bara gjort om sitt nummersystem 3 gånger under efterkrigstiden och det finns översättningstabeller för att jämföra mellan generationer, fast kan vara lite jobb med att hitta dom. Fördel är att deras grejor har samma nummer oavsett vart de används, spelar ingen roll om det är en bil eller diskmaskin etc.
Sen när det gäller övrig teknik i dom så går det ibland att finna prylar till europeiska Ford i de amerikanska kusinerna under helt andra nummer (t ex förekom dörrgångjärnen från 1955-57 Thunderbird i nån brittisk eller västtysk 60-talare och jag har h-mätarwire från nån Mustang i en av mina 70-tals-Taunus som har Bordeaux-automaten), men det är nästan svårare då Ford varit betydligt mindre noga med att hålla ordning i sina register. Värt att kika på när man går bet på att finna det man behöver, men man behöver gott om tid och tålamod.
Jag skrev väl nånstans om matchningar på vissa bromsdelar mellan P3 och den framhjulsdrivna P6? Får göra en särskiljning där, jag tänkte inte på att tidiga P3 hade trumbromsar runtom (som kräver mycket mindre pedaltryck än skivor) så där får man lusläsa numren innan man köper några P6-delar. Tipset om 2-krets huvudbromscylinder faller ju också bort på de trumbromsade förmodar jag då borrningen antagligen inte matchar, å andra sidan krävs ju inte lika högt pedaltryck med enbart trummor så där bör det funka utan att eftermontera en servo och därmed kan andra hbc vara intressanta. Som jämförelse har 70-tals Peugeot 104 2-krets utan servo och funkar bra relativt sin toppfart som väl är ungefär som P3, men frågan är väl om den inte klår P3:an i låg vikt.
För att rengöra bensintankar så finns både professionella kemikalier (dyra) och diverse förslag till hemkok (var extra försiktig, man vet ju inte om amatören visste vad de rörde ihop och om/när det börjar reagera felaktigt...) för att lösa ut hartser och annat som bildats över tid. Sen finns det andra färdiga medel (också dyra) för att ytbehandla tanken invändigt genom att skvalpa runt (och osar ruskigt).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Angående relät så googlade jag på det nummer som står stämplat på det. 11552299. Fick bara upp att det fanns på Ford Taunus, Capri, Granada, och Transit. Men att sen hitta ett till salu var inte så lätt. Inte billigt heller. Motomobil i Tyskland tar 82€ för ett renoverat Relä. Svindyrt tycker jag.
Så med en halvtimmes jobb sparade jag en bra slant!
Har kollat min huvudbromscylinder och den verkar helt ok så den får vara som den är. Just nu iaf.
Jo jag har märkt att en hel del delar finns på många samtidiga europeiska bilar. Bromscylindrarna bak finns även på BMW. Det gör ju att vissa delar är relativt lätta att få tag på vilket ju naturligtvis underlättar!
Lite nya delar anlände idag: Vattenpump, termostat, bromsljuskontakt och lite annat smått. Monterade en del nu i kväll. Resten i morgon om tid finnes!
Så med en halvtimmes jobb sparade jag en bra slant!
Har kollat min huvudbromscylinder och den verkar helt ok så den får vara som den är. Just nu iaf.
Jo jag har märkt att en hel del delar finns på många samtidiga europeiska bilar. Bromscylindrarna bak finns även på BMW. Det gör ju att vissa delar är relativt lätta att få tag på vilket ju naturligtvis underlättar!
Lite nya delar anlände idag: Vattenpump, termostat, bromsljuskontakt och lite annat smått. Monterade en del nu i kväll. Resten i morgon om tid finnes!
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Härligt med nya delar!:) Och nu kan man ju meka utomhus ett tag innan regnperioden kommer . Men huga vad högt pris på ljusreläer hos Motomobil, tur ditt gick att löda. Jag får kolla på min, som sagt...
Nåt att utreda annars är hur mycket av teknik som delas med franska Vedette mk II (som för övrigt levde i brasiliansk exil under namn som Simca/Chrysler Chambord och senare Esplanada ända fram till tidigt 70-tal, men knappt en chans att finna reservdelskataloger för dom) och engelska Consul mk I-III via Taunus 17M P2 som konstruerades med ordern att i första hand plocka ur deras bygglådor för att spara pengar. Inte lär det vara många prylar som hängde med till P3 men jag har tagit klotternoter på några träffar för delar i chassiet, om jag sen hittar tillbaks dom vore ju fördel . Antagligen var mycket av det sånt som bussningar och bromsdelar men axelavstånd etc gjorde det mindre intressant med kompletta enheter. För motorn i Taunus (baserad på Consuls men omräknad till metrisk) kan man räkna dom på ena handen verkar det som. Nånstans på utrikes webben pekades oljepumpen ut som gemensam men det där behöver bekräftas ordentligt med detaljnummer.
Nåt att utreda annars är hur mycket av teknik som delas med franska Vedette mk II (som för övrigt levde i brasiliansk exil under namn som Simca/Chrysler Chambord och senare Esplanada ända fram till tidigt 70-tal, men knappt en chans att finna reservdelskataloger för dom) och engelska Consul mk I-III via Taunus 17M P2 som konstruerades med ordern att i första hand plocka ur deras bygglådor för att spara pengar. Inte lär det vara många prylar som hängde med till P3 men jag har tagit klotternoter på några träffar för delar i chassiet, om jag sen hittar tillbaks dom vore ju fördel . Antagligen var mycket av det sånt som bussningar och bromsdelar men axelavstånd etc gjorde det mindre intressant med kompletta enheter. För motorn i Taunus (baserad på Consuls men omräknad till metrisk) kan man räkna dom på ena handen verkar det som. Nånstans på utrikes webben pekades oljepumpen ut som gemensam men det där behöver bekräftas ordentligt med detaljnummer.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Ja visst är det kul med nya delar. Allt jag gjort med Taunusen har jag gjort ute. Finns ingen plats i garaget.
Kan inte vara motiverat med så höga priser på ett relä. Men det fick mig att kolla om det gick att laga och det gjorde det ju.
Är kanske inte så intresserad av att veta vad som finns på andra märken förrän det behövs en del. Kollar inte runt så. Som jag skrev i början av tråden var det inte ens meningen att jag skulle bli med Ford. Tyckte väl att jag hade tillräckligt att syssla med ändå. Sen när jag upptäckte hur ovanlig den är så blev det ju intressantare att fixa till den i körbart skick. Måste bara få ordning på bromsarna. Det är dom j..la justeringarna som inte vill vara med. Får ju inte på bromstrummorna bak. Får kanske ta till en lite udda metod och slipa av bromsbackarna på insidan. Inte rätt men vad gör man? Vill ju inte ta ur drivaxlarna för att komma åt justeringarna med ett kraftigare verktyg. Kanske till och med svetsa på en nyckel. Bara alldeles för mycket jobb!
Behöver kanske en ny bensinpump då min läcker vid skruven på ovansidan. Får se om Bloms bilskrot har en nästa vecka.
Kan inte vara motiverat med så höga priser på ett relä. Men det fick mig att kolla om det gick att laga och det gjorde det ju.
Är kanske inte så intresserad av att veta vad som finns på andra märken förrän det behövs en del. Kollar inte runt så. Som jag skrev i början av tråden var det inte ens meningen att jag skulle bli med Ford. Tyckte väl att jag hade tillräckligt att syssla med ändå. Sen när jag upptäckte hur ovanlig den är så blev det ju intressantare att fixa till den i körbart skick. Måste bara få ordning på bromsarna. Det är dom j..la justeringarna som inte vill vara med. Får ju inte på bromstrummorna bak. Får kanske ta till en lite udda metod och slipa av bromsbackarna på insidan. Inte rätt men vad gör man? Vill ju inte ta ur drivaxlarna för att komma åt justeringarna med ett kraftigare verktyg. Kanske till och med svetsa på en nyckel. Bara alldeles för mycket jobb!
Behöver kanske en ny bensinpump då min läcker vid skruven på ovansidan. Får se om Bloms bilskrot har en nästa vecka.
-
- Veteran
- Inlägg: 441
- Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
- Namn: Greger Eriksson
- Kör: Escort mkIV
- Ort: Varberg
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Då jag är lite oortodox när det gäller att få ihop...ööh..vad som helst, så verkar det o mina ögon som dina backar i storlek är samma som till Escort mk4 med ABS: 203mm dia. 38mm bredd.
Steg två i tanke; passar bromssköld med? Med biltillverkares envishet att behålla mått kanske hela kittet går att montera på din bakaxel.
Visst betyder det att drivaxlarna behöver ut, osv.
Men det kan ju å andra sidan ge relativt billiga delar som är lättare att få tag i.
Ps. Om jag skulle gissa är inte eventuella nedre justeringarna längre ut än när du tog isär grejorna, medan kolvar och handbromsjustering kan ha kommit längre ut. Få ihop dessa till max i första skedet.
God kväll. G
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Tack för tippset! Men som din bromssköld ser ut så stämmer det inte helt. Har verkligen tryckt ihop alla delar som man skall men det går ändå inte. Vet inte varför ännu. Det sitter en justering kl 9 och en kl 3 bak.
God kväll. J
God kväll. J
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Efterföljaren 17M P5:s bakbromsar kanske är samma eller kan bytas mot dom som kompletta enheter? Iofs så är det andra fram, men eftersom belastningen är mindre på de bakre så vore det inte orimligt.
- Bilagor
-
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Definitivt ett bra förslag. Då är frågan vart man får tag på dessa delar. Kanske hos Bloms bilskrot. Tanken är ju att jag skall avlägga ett besök där på torsdag.
Plockade ner avgasröret idag. Säljaren hade flyttat bilen med en frontlastare och lyft den från sidan. Samtidigt hade avgasröret blivit tryckt upp mot karossen och blivit krökt. När jag hängde upp det rätt i bak på bilen hängde allt i den bakre upphängningen. Samtidigt låg det mot karossen. Måste nu få riktat skiten!
Plockade ner avgasröret idag. Säljaren hade flyttat bilen med en frontlastare och lyft den från sidan. Samtidigt hade avgasröret blivit tryckt upp mot karossen och blivit krökt. När jag hängde upp det rätt i bak på bilen hängde allt i den bakre upphängningen. Samtidigt låg det mot karossen. Måste nu få riktat skiten!
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Trist med avgassystemet, hoppas du får till det - det borde vara möjligt att rikta som sagt.
Ja, Skrot-Blom har nog Taunus-bromsar som funkar, mycket möjligt både P3 och P5 eftersom hans farsa började bygga upp lagret redan på 60-talet . Såvitt jag vet så är det samma bromsar bak på alla P5 och P7/P7b (axeln lär vara av fabrikat Atlas) utom P7b 26M som har sitt eget kraftigare dimensionerade bromssystem. Troligen är det samma bakre bromsar på alla 17M P2 och 17M P3 men osvuret är bäst. Jag misstänker för övrigt att de delar bromsar med engelska Consul/Zephyr mk 1-3 och/eller franska Vedette mk 2 men osvuret är bäst. Det är generellt ganska gott om lån av bromsdelar (och annat) fram och tillbaka mellan de europeiska Ford-fabrikerna, praktexemplet är Anglia 105E:s fyrhålade bromstrummor som sitter också på Taunus 1600, vissa Escort mk 3/mk 4 (bekräftat av egen fysisk jämförelse ) och väl som sist sattes på nån 00-tals Ford Courier skåpbil tycks det.
Ja, Skrot-Blom har nog Taunus-bromsar som funkar, mycket möjligt både P3 och P5 eftersom hans farsa började bygga upp lagret redan på 60-talet . Såvitt jag vet så är det samma bromsar bak på alla P5 och P7/P7b (axeln lär vara av fabrikat Atlas) utom P7b 26M som har sitt eget kraftigare dimensionerade bromssystem. Troligen är det samma bakre bromsar på alla 17M P2 och 17M P3 men osvuret är bäst. Jag misstänker för övrigt att de delar bromsar med engelska Consul/Zephyr mk 1-3 och/eller franska Vedette mk 2 men osvuret är bäst. Det är generellt ganska gott om lån av bromsdelar (och annat) fram och tillbaka mellan de europeiska Ford-fabrikerna, praktexemplet är Anglia 105E:s fyrhålade bromstrummor som sitter också på Taunus 1600, vissa Escort mk 3/mk 4 (bekräftat av egen fysisk jämförelse ) och väl som sist sattes på nån 00-tals Ford Courier skåpbil tycks det.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
- Erfaren
- Inlägg: 98
- Blev medlem: tis mar 16, 2021 8:12 pm
- Namn: Jan Hj
- Kör: V70. Nyinköpt Taunus P3
- Ort: Floda
Re: Flodabo - Ford Taunus P3 Turnier
Ja det verkar inte omöjligt att rikta avgasröret. Inte särskilt rostigt så det finns lite gods kvar att jobba med. Får bara leta upp någon som har en gassvets så man kan värma lite på ett par ställen.
Skall bli intressant och se vad Skrot-Blom har att erbjuda av eventuella reservdelar vad gäller bromsar mm.
Skall också kolla efter en bensinpump då min inte håller tätt vid skruven i "locket".
Skall bli intressant och se vad Skrot-Blom har att erbjuda av eventuella reservdelar vad gäller bromsar mm.
Skall också kolla efter en bensinpump då min inte håller tätt vid skruven i "locket".