therealpinto - Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

therealpinto - Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Inlägg av therealpinto »

Om ni följt A-traktortråden och köpesannonser har det kanske framgått att vi redan nu börjat leta vad som ska ersätta A-traktorn när Kajsa tar körkort nästa höst. Det är kanske lite märkligt att leta förstabil över ett år innan det är dags men Kajsa har - med viss rätt - drivit på med tanke på att det tog två år att få ihop A-traktorn.

Nu har väl planen inte varit att förstabilen ska vara samma omfattande projekt, men...tja.

Även om en Mustang är den riktiga drömmen så har det ändå varit att fortsätta med Sierra som varit planen. Kajsa gillar dem, jag gillar dem. Visserligen har jag i omgångar försökt plantera idén om en nyare bruksbil (Focus, Mondeo...) men Kajsa har varit rätt fast i att det ska vara bakhjulsdrift. Det får man förstås respektera...

Alltså har vi sedan en tid tillbaka bevakat Blocket med mera. Jag ville styra mot V6, mest kanske eftersom Kajsa vill kunna köra upp för dragracinglicens, kanske ta nån trackday och gärna lite drifting. Allt går ju med en 2.0 men att sladda på asfalt...nja. För att funka som bra övningskörningsbil ska den också vara manuell. Vi missade en fin Scorpio 2.9 här i stan i höstas, innan jag visste att vi faktiskt skulle kunna lagra den över vintern. Sedan har det varit relativt tunt med riktigt vettiga options. Speciellt om man lägger till önskemålet om hyfsad kaross (den lila XR4i som ligger ute på Blocket var lockande men då är vi i svängen med karossfix och hellack igen).

Jag har egentligen själv inte haft så bråttom men så beställde vi en Mach E och började fundera på att den ska ju ersätta Focusen och då kanske man kunde släppa den i förtid eftersom vi sommartid, med Corona och hemmajobb, inte "behöver" två nyare bruksbilar just nu. En Kuga kan man ju inte leva utan i någon form (#2000 kg biltrailer) så den får vara kvar fast den egentligen ska ersättas av en nyare.

Nåja, torsdag före midsommar dök det upp en intressant annons. En manuell 2.9 sedan i Umeå, relativt färsk lack, en hel del saker fixade och kanske lite finare än jag tänkt. Men, Umeå, det är toknära. Jag hade räknat med att få roadtrippa över större delen av landet...

De första kontakterna via Blockets meddelandefunktion var positiva och jag erbjöd mig att komma ned midsommaraftons morgon. Men jag var lite lättad när säljaren också hade tänkt fira midsommar och vi sköt det mot efter helgen.

Under tiden dök regnumret upp i en annan dialog och jag insåg att tidigare ägare var samma kille vi köpt ratt och rattnav av till A-traktorn. Jag chansade på ett meddelande om att få hans syn på bilen och blev inte besviken. En lång redogörelse för vad han gjort med den, en utförlig beskrivning av skicket och dessutom typ 25 bilder.

Stärkt av det rullade vi så till slut söderut på måndag kväll, med en extra chaufför som gisslan om det skulle vara så att vi kom överens. Roligare att köra hem än att dra på släp...
20210628_194442 (Medium).jpg
Det som mötte oss på parkeringen var en relativt blank Sierra. Ganska snart kunde jag konstatera att lacken inte var helt perfekt, vilket gör att den känns lite mer "brukbar" än annonsen kanske gav sken av. Tidigare ägare hade flaggat för några saker att kolla upp karossmässigt, och de visade sig stämma till 100%, också ett tecken på att bilen var i ungefär samma skick som när den bytte ägare för ett år sedan. Eventuellt med någon mer mindre skråma.

Viktigast för mig var ändå allt bärande och där fanns inte något att klaga på direkt. Inga tecken av lagningar, eller behov av det. Det finns en grej att kolla upp närmare men det kräver mer demontering och jag är inte så orolig.

Fräsch inredning (men inte perfekt), ett "ärligt" motorrum (dvs med visst oljeläckage, det är ju en 2.9). Lite uppgraderat ljud utan att sticka ut, och en lätt identitetskris med huv, grill och baklucka med vinge från Cosworth 4x4. Om det höjer eller sänker värdet kan man diskutera - vingen och grillen är jag absolut för, huven med gälar...tja...

En kort provkörning visade inte något speciellt udda - säljaren hade redan meddelat att växellådsfästet börjat sacka, och det märktes på det typiska sättet för en MT-75 - lite vibrationer och bökig tvåa. Nytt fäste låg i bagagerummet och det är ingen rymdteknik direkt.

Vid det här laget märktes det rätt tydligt att Kajsa var väldigt sugen och jag kände också att det här kunde vara rätt bil. Inte superduper-tokfin så man inte vågar köra men kanske lite för fin för att vara året-runtbil. Lite i överkant prismässigt kanske. Jag började ändå förhandla, något som jag egentligen inte alls är bekväm med. Men nu hade jag lite argument på fötterna och säljaren kändes klart respektabel, dvs en sådan man faktiskt kan resonera med utan att det blir allt för konstigt. Nu blev det ändå nästan en parodi på Wheeler Dealers innan vi kom överens och faktiskt trotsade Corona med ett handslag...

Försäkring, tanka, och sedan blev det övningskörningsskylt hem till Skellefteå.
20210628_201042 (Medium).jpg
Kajsa hade förstås ett stort leende på läpparna...och Kugan i backspegeln.
20210628_212518 (Medium).jpg
Hemma på gården är det nu trångt...för det står ju en långtidshyrd driftingkärra i garaget också sedan i söndags...
20210628_220815 (Medium).jpg
När vi låste och gick in för kvällen kom en oväntad bonus.
20210628_222649 (Medium) (Medium).jpg
Första gången jag har en sådan nyckel som faktiskt lyser. Då hade jag ändå hand om den första runt 1996 och sedan har det nog passerat ett 20-tal genom händerna.

Så vad är planerna för denna? Ja, till att börja med, kanske lätt brukskörning i sommar, och att fixa till några små "niggles" som ändå finns. Växellådsfästet, en långsam varvräknare, kanske kolla på balansering av hjul. Sedan får den nog stå bra till i vinter, eventuellt komma ut och luftas någon torr, fin vinterdag... När Kajsa tar körkort är väl planen att hon använder den som åtminstone sommar-bruksis men vägen dit tar vi lite som den kommer. Det är inte en orörd originalbil så vill man, vågar man kanske utveckla lite...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Inlägg av RickardEM »

Skoj, grattis till köpet! :D

Roligt att följa ett projekt där det bara är "småfix" också. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 8331
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Re: Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Inlägg av Järnkaminen »

Skoj att hon blivit så biten av att ratta en Sierra :). Trodde knappt vettiga Sierror gick att uppbringa nu för tiden och dessutom en 2,9 :thumbsup:. Har bara haft Sierra 2,9 som vinterbil tidigare, men den gjorde helt klart sitt jobb med bravur ;).
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Inlägg: 289
Blev medlem: ons jul 15, 2009 6:36 pm
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S Turbo -80
Ort: Gävle
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Inlägg av Knez »

Den där var jag och en kompis på väg upp för att köpa, men du hann före där Gustaf.
Kommer bli en klockren sommarbruks för Kajsa :)
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Inlägg av therealpinto »

Knez skrev:
tis jun 29, 2021 5:21 pm
Den där var jag och en kompis på väg upp för att köpa, men du hann före där Gustaf.
Kommer bli en klockren sommarbruks för Kajsa :)
Aha, det pratades om några tokar som var redo att åka 60 mil... :-)

Ja, det känns som det kan bli bra bruksvärde.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Inlägg av Släggmek »

Roligt att dottern också gillar Fordarna, Sierran bör ju bli ett kul sommaråk :cool:. Välskriven artikel också som vanligt från Gustaf, man kan inte låta bli att läsa den grundligt för att inte missa några detaljer :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Inlägg av therealpinto »

Tack tack :-)

Jag tog den på en kort tur igår för att fixa lite däck till driftingbilen (den är kanske värd en egen tråd eller nåt, fast den bara är lånad). Jag inser att placeringen av baslådan i den svarta är lite opraktisk, det går inte in några hjul i skuffen.
20210701_064837 (Medium).jpg
Vi får nog ta en funderare där, jag har en sådan superkompakt liten bas liggande. Kanske skulle testa den för att utvärdera om det är ett bättre sätt att nyttja bruksvärdet. Eller, till att börja med, inse att lådan inte stod längst fram mot ryggstödet :-)
20210701_064909 (Medium).jpg
Lite bättre med plats i alla fall.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Inlägg av therealpinto »

Kort uppdatering utan att ha så mycket att säga - det har varit fullt upp med olika aktiviteter men jag har hunnit ta nån mer tur och Kajsa har övningskört till Fällfors ToR också en sväng. Hon har nyttjat sin C-licens som tävlingsledare och jobbat i tornet på en racingträning på banan.

Bilen går helt OK men vi ska se över tändstift och tändläge. Bussningen till växellådan är dock först på tur att åtgärda. Hjulen ska av, jag misstänker att det 7,5 eller 8" fälg och 205 är för smalt för dem....vi får se vad det blir där.

Ju mer vi kör bilen desto mer känner jag också att den förtjänar en uppsättning bra dämpare (hej, Bilstein B6?) och fjädrar för den är allt lite mjuk.

Men, driftingbilen behöver också jobb efter senaste träningskvällen så vi ska väl prioritera det mellan allt annat som pockar på uppmärksamheten i semestertider.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5447
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Inlägg av davve d »

Kul att se att det fortfarande går att få tag i vettiga Sierror :thumbsup:

Jag hoppas innerligt att mina två grabbar kommer vara Ford och motorintresserade när det väl är dags. Mycket kan ju hända på de 9 år som är kvar innan älste får övningsköra.

Bra jobbat :)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Inlägg: 2472
Blev medlem: tor apr 08, 2004 1:27 pm
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 109

Re: Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Inlägg av cossiepatrick »

Riktigt kul läsning
FORD CLUB SWEDEN – Styrelsesuppleant - Moderator.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Inlägg av therealpinto »

Idag tog vi upp bilen på lyften för att kika lite under.

Inga överraskningar, det mesta är helt och rent. Växellådsfästet är lika dåligt som utlovat och hardyskivan har börjat spricka - rätt typiskt när fästet säckar så vinklarna blir fel. Jag har en fräsch hardy så det blir byte på den också när vi fixar växellådsfästet.

Som jag anade så är fälgarna 7,5x17" och de 205/40-17 som sitter på ger en stretch jag inte riktigt gillar. Dessutom blir rullomkretsen drygt 2% mindre än original vilket stämmer med känslan att det varvar lite mycket i marschfart. 215/40-17 eller 225/40-17 (men den dimensionen är svår) skulle nog passa mig bättre i utseende om vi inte går ned till 15" med 205/55-15 men det beror på om fälgarna vi vill ha ryms, det kan bli trångt mot skärmkanterna (och de ska inte valsas mer...).

Vi får väl se, det är inget akut alls att byta hjul.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Inlägg av therealpinto »

Jag kom hem från en kort semestertur igår och hade lite spring i benen efter en dag i bil. Så jag ägnade fredagkvällen åt att byta växellådsfästet och hardyskivan. Provkörningen blir idag (because Leffe) men lådan kom betydligt högre upp så det bör ha gjort susen för vibrationerna.

Sedan kan man inte låta bli att undra varför Ford tvunget skulle nita växellådskudden, när allt annat på bilen är bultat...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Inlägg av therealpinto »

Alltså, nu hade den blivit dammig...så en snabb tvätt senare...
20210717_165944 (Medel).jpg
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7063
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Inlägg av RickardEM »

:thumbsup: Ser oförskämt fräsch ut. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10695
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Sierra 2.9 GL 1990 - 17-årsbilen?

Inlägg av therealpinto »

Sedan lite drygt en vecka fyller nu bilen funktionen som riktig andrabil, lite tidigare än planerat kanske. Det hänger ihop med att jag samma dag sålde Focusen och Kugan, och köpte bara en ny bil - en Kuga ST-Line 180 hk (2017) med 3200 mil.

Alltså har Sierran fått gå på lite fler sommarbruksturer och i den gör den (i stort sett) bra. Frun som körde den till jobbet igår kommenterade till och med att det var kul att köra den - och att alla runtomkring verkade uppskatta den.

Den har haft en störande sak, som de flesta med Sierra kanske upplevt. Trilskande lås... Framförallt har det varit svårt att låsa upp från förardörren och när man givit upp där och provat passagerarsidan så har den haft en tendens att cykla låsen som de brukar göra. Jag har beställt fjärrlås som ju är en enkel lösning men samtidigt kunde jag inte låta det vara.

Nu tog jag isär hela låskistan och tror att jag har hittat problemet. En fjäder är av och riktigt var den ska sitta vet jag inte. Men om man håller upp armen till själva öppningshandtaget verkar det funka så jag satte in en ny fjäder som gör just det. Med lite pill kan kan göra det utan att ta isär själva mekanismen, bra att veta till nästa gång.

När jag kollade på fjärrlås tittade jag också på varianter av keyless entry, för det är ju trevligt. Men utan att bygga om till keyless start också känns det lite meningslöst och dessutom verkade alla eftermarknadsvarianter bara styras av hur nära nyckeln är. Jag vill ju ha funktion som på fabriksbilarna, att man ska ta i bilen för att det ska låsa upp. Nej, det blir nog knappfjärr tills vidare...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar