Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 190
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Patrikhedlund »

Ska prova ta den till jobbet där jag har lite stadigare arbetsbänk/skruvstäd än min ”köksbänkskiva” så får vi se om det går bättre där :D Om man måste offra muttern så antar jag att det finns nya att köpa.. försökte googla precis men fick inga direkta napp. Någon som vet?

Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 190
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Patrikhedlund »

Det löste sig med bättre skruvstäd/bänk och den lilla knipextången :) Gängorna var lite dåliga på muttern men verkar vara ok i benet. Tips på var man köper nya muttrar mottages tacksamt!
Bilagor
7352B6D7-0C9C-40C4-95AF-63C702DFAB22.jpeg
675B281B-8EA4-4EAB-AE1A-FF339CAB76B6.jpeg
983AD5C7-DB94-4700-8EFB-A7E2AD4C570C.jpeg

Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 190
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Patrikhedlund »

Ett himla tjat om mina fjäderben.. men har borstat rent dom och bromsoken och kapade bort fjäderbensskålarna. Dom gängade hylsor man trär över fjäderbenet och svetsar fast som jag hittat här i Sverige verkar vara 52mm ID vilket känns lite väl glappt, jag har 50,8mm (eller 2" om man är lagd åt det hållet). Burtonpower eller rallydesign verkar ha mer anpassade grejer, får beställa när man vet vad för mer prylar som behövs. Någon som handlat från någon av dom? Erfarenheter?
Bild
Bild

Visar sig också att jag har ett Girling och ett ATE ok :P men alla dimensioner verkar vara samma så man kan nog använda samma repsats till och med. Däremot får jag inte loss en kolv ur Girling oket.. vad man får lida när man är snål :banghead: börjar ju snegla på nya 4-kolvs och ventilerat.. men då spricker både budget och projektets koncept, bromsar kan man ju alltid uppdatera senare :D

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3604
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Släggmek »

Ack, reservdelsdjungelns fascinerande värld....:D Det där med 2 tum (Imperial Inch?) på fjädertallriken syns högst rimligt som ett ursprungsmått, både Ford och Volvo var bra på att blanda metriskt och tum på den tiden. Man hittar omräknade tum så sent som i Escort mk IV 8" bromstrummor (på CL åtminstone, jag har själv plockat av ett par) som stammar tillbaka till Escort mk I och Taunus TC 1 1600 och som jag förstår Anglia 109E som start (lite oklart där). Sen var det väl nån som kunde ersätta fjädertallriken på nåt med en från nån Nissan Micra eller Cherry för att måttet stämde, bara som exempel, men det är en bit garageskröna. Visar bara att man kan finna lösningar där man minst anar om man tänker utanför boxen.

Generellt så går det att hitta massor av såna där stickspår där olika underleverantörer producerat samma delar och det är svårt att dra linjer mellan de punkterna men när det gäller vissa tunga delar som differentialer/bakaxlar och växellådor syns det bara finnas några få producenter som delar marknaden mellan sig. Det syns också som att när patenten gått ut så startar en del aktörer reservdelsproduktion på mindre detaljer som delas av många märken. Det kan vara god idé att ta med skjutmåttet och gå på jakt på den lokala skroten, som ett exempel fann jag matchning för min Taunus 17M P3 på ett ok från Opel Kadett B när jag letade på en veteranmarknad. Ska förtydligas att jag inte monterat det och provat funktion eftersom jag bara fick tag i ett, men alla mått stämmer utom att anslutningen flyttats. Sen att Opeln har servoburk är kanske en faktor att ta in i beräkningen. Annars är det så att man hittar ofta samma bromsok bak på tunga bilar som Mercedes som man hittar fram på mindre bilar som har trummor bak. ATE´s bromsok satt ju på det mesta av tyskt på 60-70-talen och Girling verkar ha varit nr 1 på trumbromsmekaniken i bak nästan oavsett märke. När det gäller Ford kan man söka i USA-modellerna för hjulcylindrar i trummorna men för de små går det att hitta prylar långt fram i tiden i sånt som de europeiska småskåpen med rötter i Escort och Fiesta. Snårigt men kan löna sig. Apropå har jag själv ett par stora 2-kolvs bromsok av nåt amerikanskt fabrikat som råkar stämma i spacing mellan bulthålen med mina Taunus TC, så det tycks finnas alla möjliga kombinationer. Man får leta, mäta och prova sig fram. Btw passar Volvo 240 fjäderben ganska enkelt på Taunus 17M P5 har det sagts och vad jag mätt fram borde det gå på P3 också, kanske finns något nyare som kan donera till Anglian också?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 190
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Patrikhedlund »

Fett lätt med fett! Fick tips om att gängan kunde vara samma, och det verkade stämma!
Bilagor
A1F815EC-750D-4AA2-9BBE-D06CE1E9F302.jpeg

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10724
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av therealpinto »

Jag har köpt kitten från Rally Design/Burton och de har inte sugpassning på benen, så är det bara. Det går att shimsa emellan om man vill men det brukar inte behövas.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 190
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Patrikhedlund »

Tack för motorn Mikko :thumbsup:

Planen är att bara smälla ihop den utan för mycket krusiduller, får se om man kanske tvättar av den och skvätter på lite färg så det ser lite roligare ut kanske :)
Bilagor
489D3B64-7ECB-42BC-940C-AF7E2656745D.jpeg
32024932-0B1D-4E5A-B237-9732EE53A7ED.jpeg

Mikko_
Veteran
Inlägg: 175
Blev medlem: sön apr 01, 2012 10:16 am
Namn: Mikko Isotalo
Kör: Cortina MK1 -65
Fiesta MK7 -12
Ort: Köping

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Mikko_ »

Varsågod, bara bra om den kommer till användning.

Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 190
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Patrikhedlund »

Att vara i en passiv byggfas och mest knarka blocket och marketplace har sina för och nackdelar, ibland gör man klipp, men det är samtidigt lätt att man tappar sin plan och spinner iväg i tanken.. händer allt för ofta men då får man försöka bromsa och komma ihåg vad planen var från början.
Försöker fortfarande köpa rätt sak vid rätt tillfälle, tänkte ju börja med framvagnen så fokus har legat där även om det vore ”skönt” att ha en bakaxel och dylikt klart redan. Men i ”värsta fall” så skulle jag ju faktiskt kunna ta mig ut och köra med original bakaxel, så ingen panik än så länge.

Hur som helst vi börjar med senaste tidens fynd i stigande fynd-ordning.

Renoverade bromsok, gratis mot fraktkostnad! Ett av mina ok hade dåliga kolvar så hade krävts mer än bara repsats.
Bild

Svets-hylsor med fjädrar etc för under halva ny-priset! Tyvärr är fjädrarna alldeles för korta och hårda, 7” och 600lbs :eek:
Säljaren visste inte vad han hade och jag chansade.. skulle någon ha ett par 10-12” långa och 160-200lbs att sälja, eller byta?!, så skicka ett pm.
Bild

Rattstång från Capri, ska tydligen vara den enkla vägen att gå. Kan nog inte klassas som ett fynd men vissa saker får man väl betala vad dom kostar helt enkelt.
Bild

Har väntat med att riva i bilen för att ändå ha den körbar men vädret har ju varit som det varit, samt övrigt semestrande har gjort att jag inte kört en meter :)

Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 190
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Patrikhedlund »

Med Björns ord ekandes i huvudet så var det bara att skrida till verket..

Fjäderben och alla styrleder etc plockades ner. Bromsdelarna är redan sålda, resten är nog att betrakta som skrot..
Bild

Tomt hjulhus!
Bild

När allt var loss så sänkte jag ner motor och framvagnsbalk med domkraft och spännband runt lådan, gick lugnt och fint utan missöden.
Bild

Touchdown.. nu då?
Bild

Tomt!
Bild

Lyckades lirka ut motorn, gick fint att släpa den på golvet/med domkraft.
Varför inte motorlyft då? Främst för att jag inte har någon :D Men garaget är lite kort också, så skulle nog behövt rulla bak bilen samtidigt som motorn lyftes ur. Får se hur jag gör när jag ska i med motor sen.
Bild

Jämförelse framvagnsbalk anglia/escort. Escorten är lite smalare så det "man" brukar göra är nya plåtar som passar i ramen som svetsas i balken, eller i vissa fall bara 4-kantsrör som distanser typ. Ska kolla lite om man skulle kunna kapa isär originalbalken och gifta ihop dom med varandra.
Bild

Som Topplagring med mitt koncept är det mest beprövade och enkla ett par sånna här:
Bild

Och dom passar rakt i, med ett hål i innerskärmen mot motorrummet för den lilla skruven. Det är väl främst för att flytta in fjäderbenet så långt in det går för att komma så nära escort geometri som möjligt utan att bygga nya fjäderbenstorn.
Bild

Men ett par sånna landar väl på närmare 4000kr hemma i Sverige så det tar emot. Har tänkt att det borde gå att lösa något liknande på egen hand. Antingen köpa lösa sfäriska lager med svetshylsa eller slakta några andra topplagringar och modifiera.

Men det kan jag fundera på ett tag, ser ut att bli lite köpstopp ett tag.
Målet är ju att få ut den igen nästa år men det finns ju annat i livet som har högre prioritet, det är dyrt att bygga bil även om man försöker snåla så mycket det går :)

Men jag får bygga med det jag har tills vidare helt enkelt, steg 1 är väl att få dit framvagnsbalk så man kan få på några hjul lite hjälpligt och kolla hur motor passar etc. Jag hoppas jag kan knöla in motorn utan att kapa för mycket i torped, men det blir tight.. växellådstunneln vet jag kommer ryka iallafall.

Allt för nu!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10724
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av therealpinto »

Nackdelen med adaptern till fjäderbenslagringen är ju att du tappar fjädringsväg. Om Anglians ben är högre (längre) än Escort från början spelar det mindre roll men annars är det ju risk att det blir tajt. Å andra sidan vill du ju få geometrin rätt, du vill ju inte ha mindre camber än Escort har original...

Ett alternativ kan vara att bredda Escortens framvagnsbalk lite (kapa utanför fästena till styrväxeln och lägg till material på båda sidor). Då får du ut bärarmarna ett par centimeter och då kanske original fjäderbensinfästningar stämmer bättre. Dessutom kommer balkens bredd stämma bättre mot nya eftermarknads Escort styrväxlar som är "för breda" i en originalbalk.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Mikko_
Veteran
Inlägg: 175
Blev medlem: sön apr 01, 2012 10:16 am
Namn: Mikko Isotalo
Kör: Cortina MK1 -65
Fiesta MK7 -12
Ort: Köping

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Mikko_ »

Här händer det grejer, kul :)

Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 190
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Patrikhedlund »

therealpinto skrev:
fre aug 18, 2023 11:30 am
Nackdelen med adaptern till fjäderbenslagringen är ju att du tappar fjädringsväg. Om Anglians ben är högre (längre) än Escort från början spelar det mindre roll men annars är det ju risk att det blir tajt. Å andra sidan vill du ju få geometrin rätt, du vill ju inte ha mindre camber än Escort har original...

Ett alternativ kan vara att bredda Escortens framvagnsbalk lite (kapa utanför fästena till styrväxeln och lägg till material på båda sidor). Då får du ut bärarmarna ett par centimeter och då kanske original fjäderbensinfästningar stämmer bättre. Dessutom kommer balkens bredd stämma bättre mot nya eftermarknads Escort styrväxlar som är "för breda" i en originalbalk.
Anglian ben är ca 7-8cm längre fullt utfjädrat.
16A992C9-50FC-447F-B495-36C73D161244.jpeg
En annan anledning att flytta in övre infästningen är väl att få in bredare hjul, dom flesta verkar köra på justerbara bärarmar för att få till rätt geometri. Det ska gå att ha dom på original position men då får man justera ut bärarmarna en del.

Några justerbara bärarmar har jag inte, än. Men jag har tidigar köpt några stag där ett alternativ är att kapa två och svetsa ihop med bärarmarna. Sen har jag tänkt att det kan användas till bakaxeln, panhard-stag, anti-tramp, eller k-länk (typ) vilket borde uppfylla båda funktionerna.
EA4A6BE1-30E3-4B7B-A2B0-C86E36627708.jpeg
Höftade in fjäderbenet lite ungefär och tog några mått, den kan ha hamnat lite lågt (om man tänker rideheight). Iallafall om man skulle ha en Topplagring direkt i tornet så skulle man få ca 10cm utfjädring och 7,5 in. Så ja isåfall blir det lite tight med en adapter som sticker ner 5(?)cm, men det är såpass många som kör med dom i England så det borde ju funka. Det är lite svårt att få ur engelsmän något vettigt på Facebook-grupper, 9/10 svar är ”köp det här kitet så funkar det” så dom är väl lite mer åt bolt on :D
AD915ABC-9175-4CFC-B780-DF2DA24DB1ED.jpeg
2482179C-1903-4E18-8FF8-62DDB51698A6.jpeg
A5F7D40B-F3F5-418C-A054-47715DE3E0FD.jpeg
Min styrväxel tror jag inte är en eftermarknads? Finns det några mått att kolla? C-C inre styrleder är ca 58,5cm, yttre ca 111,5. Utväxlingen skulle vara 2,4(2,5?) varv enligt uppgift, jag får det till ca 2,25 varv från stopp till stopp.
EFE561B6-4B0F-4BBE-870D-BFA07675ABD5.jpeg

Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 190
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Patrikhedlund »

Angående Topplagring så har jag funderat på något liknande. Många justerbara topplagringar har en liten platta där lagret sitter, tanken är att ta en sån (om det inte går att köpa dom löst nånstans?) här är det billigaste på amazon, kanske skulle man gå upp något hack i kvalitet egentligen..

Ialfall, använda själva hylsan på original Topplagring, svetsa på en bockad plåt som har flera hål undertill för att justera caster (dvs kompensera för konstruktionsmissar :D ) och som bultas mot tornet för stabilitet. Hålen för lagerplattan kan då också skjutas inåt så långt det är möjligt för bättre geometri.
Plattan med lagret monteras alltså på fjäderbenet först, som sen skruvas underifrån i den bockade plåten som redan är monterad på bilen.

I teorin iallafall, får se om det går att lösa i praktiken. Finns en risk kanske att övre fjädertallriken är ivägen för att komma åt att skruva fast lagerplattan smidigt.

Synpunkter/andra idéer?
Bilagor
12110DA5-7C17-44CC-A54B-6C7E5085C0DB.jpeg
AA78D8BA-8B66-484C-BB92-3396F06A2089.jpeg
1784F56F-CBEB-47C2-B975-E3E212508E3F.jpeg

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10724
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av therealpinto »

Du kan räkna med att ska du ha bilen med bra funktion behöver du minst 60 mm infjädring fram. Det är då en ganska kort fjädringsväg, och det kommer att betyda att du har kanske 30 mm tills genomslagsgummit börjar ta i. Du får då en bil som kommer att slå igenom på ojämn väg och den blir både obekväm och riskerar att tappa grepp.

Utfjädring bör du ha minst 30 mm fram, det är mindre kritiskt där. Bak 60 mm både in och ut.

Att engelsmän kör runt med saker betyder tyvärr inte att det "fungerar" (bra) ;-)

Det går säkert att bygga något med den typen av plattor. Det man ska tänka på är att lagret gärna ska vara av vettig kvalitet (det slits fort) och att man ska belasta det åt rätt håll, så inte vikten ligger på låsringen.

Justerbara bärarmar fram behöver byggas med rejäla grejer, jag tror diametern på gängan i mina är typ 19-22 mm nånstans. Mindre än så skulle jag inte använda för det blir mycket kraft.

585 mm mellan styrlederna är "original" Escort så det är ju bra!
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar