Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 190
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Patrikhedlund »

Hej, tänkte presentera mitt projekt lite kort!

Bilen är en Ford Anglia från 1958 som jag har släpat ut ur en lada efter ca 30 år i dvala.
Karossen är väldigt frisk över lag och tycker den har klarat sig bra, men bromsar och motor behöver en ordentlig översyn.

Steg 1 är att få igång den med minsta möjliga medel och få den besiktigad, kanske njuta av lite söndagsturer i sakta mak :)

Steg 2 är något diffus och ändrar sig hela tiden i tanken, men lite bättre väghållning och mer motor vore såklart kul! Dock utan att röra karossen exteriört, inga skärmbreddare eller dylikt alltså.

Sen råkar man ju vara småbarnsförälder och har precis köpt hus så jag har inga illusioner om att det här projektet kommer gå i någon rasande takt, men en körbar besiktigad bil till nästa sommar/höst är väl en förhoppning iallafall.

Det jag gjort hittils är: Renoverat bränslepump, renoverat slavcylinder, monterat bakruta med ny list, konstaterat att huvudcylindrarna broms/koppling är helt kass, konstaterat att vissa ventiler verkar sitta fast - lyfta på toppen är ett minimum.

Avslutar med lite bilder, får tillträde till huset i slutet på november så det kommer vara fokus på annat den närmsta tiden - men bilen kommer få flytta in i ett garage iallafall :)
Bilagor
2022-10-09-15-54-47_adf47453-d360-4051-9519-d59f30482120.jpeg
2022-09-06-15-41-25_thumbnail_img_5610.jpg
2022-09-06-15-41-25_thumbnail_img_5603.jpg
2022-09-04-15-44-09_f3db27a2-49f1-4ece-b5c8-76758356812b.jpeg
2022-09-04-15-44-09_ea7034ed-e85c-4ead-8c30-1c729de260a9.jpeg
2022-09-04-15-44-09_d0ad2aca-0c9c-45ae-9598-58ee4a4bc529.jpeg
2022-09-04-15-44-09_8631f0cc-34b3-4ff3-94f2-241237b82237.jpeg
2022-09-04-15-44-09_7f1717df-5a7a-4db0-8407-97cfd4f7634f.jpeg

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Inlägg: 2474
Blev medlem: tor apr 08, 2004 1:27 pm
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 109

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av cossiepatrick »

Riktigt frän ju
FORD CLUB SWEDEN – Styrelsesuppleant - Moderator.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3604
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Släggmek »

Hej, vad kul! :) Den ser ju riktigt frisk ut så det ska nog gå bra. Reservdelar finns förstås mest av i England, här är en specialistfirma som skickar till EU via DHL: https://www.smallfordspares.co.uk/. Har för mig att motorn i din bil infördes 1953, det är i stora drag densamma som den gamla motorn introducerad på 30-talet (kallas English Sidevalve men familjen användes även i tyska Ford Taunus m fl). Ändringarna från första generationen är dock så omfattande att knappt nåt lär passa emellan, så det gäller att hålla noga reda på årtalen om det ska köpas delar på veteranmarknad etc, Avsaknaden av vattenpump avslöjar den äldre motorn. Sista åren gick det att som alternativ köpa en 100E med toppventilaren Kent som infördes med Anglia 105E/106E (100E nedgraderades till modellnamnet Popular och fick enklare utrustning) så det vore förstås ett naturligt val att uppgradera med en lite större 1,3 liters Kent eller X-flow (samma familj men annat topplock) från Escort.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 5508
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Mondeo FF -09
Focus RS Edition -18
Kuga PHEV -22
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av davve d »

Häftigt med Anglia :thumbsup:

Ska bli kul att följa ditt projekt.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör - Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman - Moderator

Ford Focus RS Edition 2018

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 8338
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Järnkaminen »

Trevligt projekt! Ser ut som ett bra objekt.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 190
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Patrikhedlund »

Släggmek skrev:
ons okt 12, 2022 3:12 pm
Hej, vad kul! :) Den ser ju riktigt frisk ut så det ska nog gå bra. Reservdelar finns förstås mest av i England, här är en specialistfirma som skickar till EU via DHL: https://www.smallfordspares.co.uk/. Har för mig att motorn i din bil infördes 1953, det är i stora drag densamma som den gamla motorn introducerad på 30-talet (kallas English Sidevalve men familjen användes även i tyska Ford Taunus m fl). Ändringarna från första generationen är dock så omfattande att knappt nåt lär passa emellan, så det gäller att hålla noga reda på årtalen om det ska köpas delar på veteranmarknad etc, Avsaknaden av vattenpump avslöjar den äldre motorn. Sista åren gick det att som alternativ köpa en 100E med toppventilaren Kent som infördes med Anglia 105E/106E (100E nedgraderades till modellnamnet Popular och fick enklare utrustning) så det vore förstås ett naturligt val att uppgradera med en lite större 1,3 liters Kent eller X-flow (samma familj men annat topplock) från Escort.
Jag är nog mer inne på lite modernare alternativ - men man ska aldrig säga aldrig! Ska man vara märkestrogen så kanske Zetez/Duratec ligger närmast till hands. Många andra alternativ övervägs också när man ligger sömnlös och funderar.. I slutändan så är det nog plånboken som styr till stor del!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3604
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Släggmek »

Av moderna alternativ skulle jag nog hellre gå på Duratec i stället för Zetec efter att ha luskat en del i frågan, även om Duratec bra mycket är en Mazda-motor så man vandrar iväg en bit (då börjar det ju bli intressant med vad andra märken kan erbjuda). Duratec har bättre potential för trimning har många påvisat och man kan kombinera den med RWD-växellådan från Mazda Miata (det finns bl a en Cortina mk II att se på Youtube med en väl utförd installation), När det gäller Zetec plockade jag upp en utrostad Mondeo för småpengar och tänkte optimistiskt att den pigga motorn skulle vara ganska enkel att skifta till RWD eftersom bultmönstret mot transmissionen är gemensamt med Pinto (tidiga Zetec har monterats i en del Sierra) men man måste skilja på denna s k "Blacktop" och äldre "Silvertop" eftersom den nyare har betydligt fler faktorer att ta hänsyn till vid en anpassning och då börjar kostnaderna dra iväg om man inte är en oppfinnarjocke med egen verkstad eller bra kontakter vid en. Det finns iofs konverteringssatser att importera från England som börjar på runt 15.000 SEK (sist jag kollade innan de lämnade EU) men då bör man också göra en marknadsundersökning då det svärs ganska brett om några produktpaket på nätet bland byggarna där. "Silvertop" ger lite lägre effekt att börja med men har en större eftermarknad och ger fördel i kostnad bl a av vad man kan ta från hyllan för delarna som hör till Sierra-installationen. Man får också en enklare väg till att koppla ihop elsystemet då "Silvertop" har en enklare motorstyrning medan "Blacktop" i första generationen klarar sig med att ta med motorhärvan medan de senare har sån integration att man i princip måste leta fram den äldre härvan (lycka till såhär tre decennier senare ;)) för att kunna få ihop det rimligt enkelt. "Blacktop" lider också av usel original insprutning och ett skohornat avgasgrenrör som hämmar utblåset så där är mer att shoppa.

Iofs, jag minns från 80-talets Bilsport att hemmabyggaren Håkan Sahl presenterade en Anglia lik din som han byggt till sin dotter och där satt en Volvo-fyra som inte skämdes för sig, Och Sveriges första bil godkänd enligt SFRO-reglementet var en ståplats-Anglia med Vovo B20 på 140-axlar. Just saying...
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 190
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Patrikhedlund »

Det var en gedigen utläggning med mycket matnyttig info - tack för det! Volvo har jag nästan uteslutit men en b20 har väl sin charm.. på tal om gjutjärn så har tankarna även snuddat vid Saab/Ford v4 också :D vore ju lite udda om inte annat, men där sticker väl pengarna (och tid) iväg om man ska få ur lite effekt.

Det jag inte uteslutit från Volvo är bakaxel/bromsar. Volvo 240-prylar är ju en klassisk prisvärd lösning, bakaxel som håller, ventilerat och 4-kolvsok fram. Jag tycker, bedömt genom bilder, att man borde kunna få dit hela 240 fjäderben fram, med egna bärarmar.
Har läst att escort/cortina fjäderben är en populär mod annars, men 240-grejer borde vara både billigare och enklare att få tag i.

Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 190
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Patrikhedlund »

Blev ett impulsköp till bra pris som kanske kan komma till nytta i framtiden. Framvagnsbalk och främre bromsok från Escort mk2 :)
Bilagor
49F22DA6-6E37-4A49-9920-E823D8D13A3F.jpeg

Användarvisningsbild
tompan
Veteran
Inlägg: 118
Blev medlem: tis mar 02, 2010 9:10 pm
Namn: Tomas Pedersen
Kör: Ford Escort Mk2 1975
BMW 520D 2020, mildhybrid
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av tompan »

hur mycket skiljer mot anglian? går den "rakt i"?

Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 190
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Patrikhedlund »

tompan skrev:
lör okt 22, 2022 11:01 am
hur mycket skiljer mot anglian? går den "rakt i"?
Jag har fått intrycket av att man ska få dit framvagnsbalk/fjäderben/bärarmar/styrväxel från mk2/cortina ganska smärtfritt, vad jag sett använder en del någon sorts adapter för topplagringen. Men allt går väl att lösa tänker jag så har inte nördat ner mig allt för mycket i detaljer :D

Användarvisningsbild
tompan
Veteran
Inlägg: 118
Blev medlem: tis mar 02, 2010 9:10 pm
Namn: Tomas Pedersen
Kör: Ford Escort Mk2 1975
BMW 520D 2020, mildhybrid
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av tompan »

i med en kul pinto sen bara :D

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3604
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Släggmek »

Volvo 240-benen har använts vid ombygge av en Taunus 20M P5 till racebil (numera i Holland) och bara för det jämförde jag ett par jag har liggande med de i min Taunus 17M P3 (som råkar vara ungefär samma i mycket av konceptet fast få delar är gemensamma) och fann att de flesta måtten ligger bra nära. Det bör gälla Cortina/Escort också så det borde vara värt att mäta på. Annars har ju folk iaf moddat Volvos bromsok till att passa på Capris fjäderben, det har beskrivits i gamla trådar här i forumet :). Pinto, jomenvisst ;). Lite utdaterad förstås, men en bra början i en flugviktare som Anglia tror jag. Minnen från 80-talet säger att även små förbättringar gör märkbar skillnad och upp till 130 hk behöver inte kosta mycket. Dålig kamgeometri och bristfällig smörjning till den är nackdelar men smörjningen går ganska mycket att förbättra och det finns numera rullvippor bland trimprylarna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Patrikhedlund
Veteran
Inlägg: 190
Blev medlem: fre okt 07, 2022 6:33 pm
Namn: Patrik Hedlund
Kör: Ford Anglia 1958
Ort: Karlskoga

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av Patrikhedlund »

Då var den hemma i nya huset :racesmile men nu är det fullt ös med renovering av lite sovrum och barnafödande etc som står på att-göra-listan så vi får se när forden får någon uppmärksamhet.
Bild

Tur att man köpt en liten bil :D

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7082
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958

Inlägg av RickardEM »

:thumbsup: Ser ut att passar perfekt där. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar